Notaris in fout

pliskin_90

New member
Dag iedereen,

Ik zit met een zéér vervelend probleem en weet niet goed naar wie ik me met richting voor advies/hulp.

Een aantal jaren geleden kocht ik een appartement. Deze werd verkocht door een bekende makelaar en het proces verliep vlotjes. Recentelijk kocht ik met mijn huidige partner een huis en tegelijk zette ik mijn appartement te koop (overbruggingskrediet). Nu, heb ik een koper gevonden en stond op punt om de compromis te tekenen totdat deze proces door de notaris-koper tegengehouden werd. Wat blijkt: mijn appartement werd niet opgenomen in het vergunningsregister. Dit werd niet destijds niet vermeld door de verkopende partijen noch opgevraagd door mijn notaris.

Nu zit ik vast met een appartement waar ik mogelijk nog maanden werk moet investeren om de vergunning te verkrijgen (zonder garantie dat deze effectief gegeven wordt). Daarboven, sta ik op punt om mijn enige koper te verliezen en termijn van de overbruggingskrediet te overschrijden. En hele boterham aan lastige problemen, vooral op financieel vlak.

Nu weet ik dus niet wie hiervoor verantwoordelijk is en alle, aankomende, financiële lasten moeten deken. :(


Alvast bedankt voor uw mening!
 
Welke vergunning werd er afgeleverd voor het gebouw waarin je appartement gelegen is?
Feitelijk was dit oorspronkelijk een rijhuis, dat ergens in 1972 opgesplitst werd in 4 appartementen. Er werden afzonderlijke huisnummers geregistreerd, maar nergens is er een vermelding van opnamen in de vergunningsregister (in principe: vergunning om één woning op te splitsen in 4 individuele appartementen). Noch de landmater noch de nutsmaatschappijen noch de gemeente noch de notarissen vd oorspronkelijke basisakte hebben/weten van iets. Heel vreemde situatie.
 
Feitelijk was dit oorspronkelijk een rijhuis, dat ergens in 1972 opgesplitst werd in 4 appartementen. Er werden afzonderlijke huisnummers geregistreerd, maar nergens is er een vermelding van opnamen in de vergunningsregister (in principe: vergunning om één woning op te splitsen in 4 individuele appartementen). Noch de landmater noch de nutsmaatschappijen noch de gemeente noch de notarissen vd oorspronkelijke basisakte hebben/weten van iets. Heel vreemde situatie.
Vervelend - zou zoiets niet vergund kunnen worden door verjaring dan?
 
Heb je toevallig een verzekering voor rechtsbijstand? Dit lijkt mij toch iets waarvoor een advocaat met kennis van zaken niet verkeerd zou zijn.
 
Vervelend - zou zoiets niet vergund kunnen worden door verjaring dan?
In principe kan het 'vergund geacht' worden, maar natuurlijk zonder definitief bewijs op papier. Dit geeft vanzelfsprekend niemand de nodige zekerheid, evenmin voor de kopende partij. Niemand schijnt ook exact te weten wie hiervoor verantwoordelijk is
 
Nu doe je mij ook schrik aan ik heb ook een appartement die oorspronkelijk een rijhuis was. Over welke vergunning hebben we het dan?
 
Dat er geen vergunning aanwezig is, dat komt wel vaker voor.

Werden er destijds geen bewonerskaarten opgevraagd waarmee kan aangetoond worden dat er altijd al 4 gezinnen hebben gewoond?
 
Heb je toevallig een verzekering voor rechtsbijstand? Dit lijkt mij toch iets waarvoor een advocaat met kennis van zaken niet verkeerd zou zijn.
Dit dus.

Zsm een advocaat onder de arm nemen met kennis van zaken.

Ik zit zelf al lang in het vastgoed, mijn vrouw is advocaat, en toch hebben wij zelf een gespecialiseerde advocaat onder de arm genomen bij de aankoop van ons huis 3 jaar geleden, omdat er ook problemen en onduidelijkheden waren over de al dan niet vergunde staat.
 
Dat er geen vergunning aanwezig is, dat komt wel vaker voor.

Werden er destijds geen bewonerskaarten opgevraagd waarmee kan aangetoond worden dat er altijd al 4 gezinnen hebben gewoond?
Naar mijn weten niet nee.
Dit dus.

Zsm een advocaat onder de arm nemen met kennis van zaken.

Ik zit zelf al lang in het vastgoed, mijn vrouw is advocaat, en toch hebben wij zelf een gespecialiseerde advocaat onder de arm genomen bij de aankoop van ons huis 3 jaar geleden, omdat er ook problemen en onduidelijkheden waren over de al dan niet vergunde staat.
Wij hebben idd optie rechtsbijstand aangeschaft destijds. Ik zal is gaan horen bij de bank wat de opties zijn
 
Nu doe je mij ook schrik aan ik heb ook een appartement die oorspronkelijk een rijhuis was. Over welke vergunning hebben we het dan?
Opname in vergunningsregister. Maw: opsplitsin van huis => appartement moet vergund zijn. Zoiets kan je niet zomaar doen zonder aantal zaken te controleren/aantonen (constructie, veiligheid, stabiliteit,...). Een kopie kun je simpelweg, zelf, bij de gemeente aanvragen
 
Opname in vergunningsregister. Maw: opsplitsin van huis => appartement moet vergund zijn. Zoiets kan je niet zomaar doen zonder aantal zaken te controleren/aantonen (constructie, veiligheid, stabiliteit,...). Een kopie kun je simpelweg, zelf, bij de gemeente aanvragen
Ik zou aannemen als je apart domicilie hebt en jaarlijkse u ki mocht betalen dat het wel in orde is maar blijkbaar dus niet.
 
Ik zou aannemen als je apart domicilie hebt en jaarlijkse u ki mocht betalen dat het wel in orde is maar blijkbaar dus niet.
Dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar staat dit los van elkaar. Dus mssn best is horen bij de gemeente of uw notaris ivm de vergunning. Als je ooit beslist om te verkopen, kan dit een serieuze doorn in uw oog zijn
 
Ik hoop dat het opgelost raakt, maar hoe meer van dergelijke verhalen ik hoor, hoe minder notarissen mij overtuigen. Als het al sinds de jaren ‘70 een appartement is zal dat normaal wel nog vergund raken, mag ik hopen.

Hier in het dorp is een huis verkocht dat onderdeel was van een boerderij. Bij renovatie worden de vergunningen geweigerd omdat dat huis nooit het landbouwbedrijf mocht verlaten en als zonevreemd geldt anders. Notaris heeft daar ook nooit iets over vermeld blijkbaar. Sorry voor deze off-topic
 
Dit werd niet destijds niet vermeld door de verkopende partijen noch opgevraagd door mijn notaris.
Notaris heeft daar ook nooit iets over vermeld blijkbaar.
Dit zijn waarschijnlijk leugens.

De notaris is immers een professional die lange zware studies doet, en daarna nog moet slagen voor gerangschikte examens.

Hij is een expert op vele domeinen en is een onafhankelijk adviseur.

Kwatongen beweren dat dit veredelde ambtenaren met staatsmonopolie zijn die vooral copy paste werk doen.
Dat is laster en eerroof.
 
Dit zijn waarschijnlijk leugens.

De notaris is immers een professional die lange zware studies doet, en daarna nog moet slagen voor gerangschikte examens.

Hij is een expert op vele domeinen en is een onafhankelijk adviseur.

Kwatongen beweren dat dit veredelde ambtenaren met staatsmonopolie zijn die vooral copy paste werk doen.
Dat is laster en eerroof.
De orde der notarissen heeft deze zaak onderzocht en de hooggeachte leden-notarissen besloten unaniem dat de waarde collega notaris geen fout gemaakt heeft!
 
Deze problematiek kwam vroeger blijkbaar wel meer voor, voornamelijk bij appartementen onder het dak.
Vaak was dit verdeelde ongebruikte ruimte waar ze later maar een appartement of studio gemaakt hebben zonder iets aan te geven.

T was vroeger ook simpeler om een extra huisnummer aan te vragen. Veel van die cases komen nu naar boven omwille van leegstandsprocessen/belasting.

Een kennis had een paar jaar terug iets gelijkaardigs voor als koper van zo'n appartement. De verkopende notaris had datzelfde pand over 20 jaar al meerdere malen verkocht en kon eigenlijk niet anders als op de hoogte zijn omdat het aantal kamers opgegeven in de akte niet strookte met de realiteit.

Uiteindelijk was de aankoop niet doorgegaan, heeft zij recuperatie van haar kosten geëist omdat zij ook contact gezocht heeft met een gespecialiseerde advocaat.
Ze was wel zo vriendelijk om het niet verder te drijven, t was voor beide partijen niet aangenaam of met opzet. Wel erg voor het verkopende koppel, geen idee hoe dat is afgelopen.

Ik vermoed dat ze voor regularisatie zijn gegaan. Maar dat zal wel wat tijd en stress geweest zijn.

Maar alvast succes en hopelijk draait alles goed uit. Stilte en eerst een specialist aanspreken lijkt mij de beste zet.
 
Ik heb mij laten vertellen door een notaris dat zij heel veel verantwoordelijkheden dragen en daardoor zo duur zijn ook. Dan zou ik denken dat ze hier ook gewoon hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en dit oplossen?
 
Update 1: opsplitsing door oorspronkelijke eigenaar vh huis gebeurde 1 maand voor ingang van nieuwe gewestelijke plan van 1978. (Vrij "toevallig'" ook). Dit betekent dat de oorspronkelijke eigenaar in principe niets fouts heeft begaan door geen vergunning op papier af te leveren bij verkoop. Gezien alle woningen van vóór 1978 als vergund beschouwd mogen worden. Enige oplossing in dergelijke gevallen is een officiële vergunning aanvragen bij de gemeente. Indien er geen andere, gekende problemen zijn, zou deze procedure redelijk straightforward moeten zijn.
Wij zelf beginnen volgende week met de aanvraag via ons notaris.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Terug
Bovenaan