Het notarisexamen is niet gewoon een universitair examen. De deelnemers sluiten zich een half jaar op om te blokken en moeten vaak 3-4 keer proberen om erdoor te zijn (slaagkans rond de 1 op 4 per jaar), en velen geraken er nooit door en zijn al die gestudeerde uren kwijt.Al die argumenten die je aanhaalt ter justifiëring van die winstmarges zijn naast de kwestie: dat het duur is om een notariaat over te nemen is net omdat dat een zeer rendabele business is en is geen argument om de hoge tarieven te verdedigen. "Jamaar we maken het heel moeilijk om door het examen te geraken, dus dan is het logisch dat ze zoveel vragen" --> opnieuw geen argument. Ik heb ook een juridische manama gedaan (fiscaliteit) die minstens zo moeilijk is als de manama notariaat, maar ik zie daar absoluut geen argument in om meer te verdienen.
Dat er een stage is en een vergelijkend examen --> stage heb je in de advocatuur (en talloze andere beroepen) ook, dus dat is al geen argument... Vergelijkend examen --> dit zou voor een selectie van de besten, maar dat is ook logisch, vermits het om een belangrijk ambt gaat, maar daarom moeten ze nog niet 10 keer zoveel verdienen als de doorsnee jurist...
Erelonen liggen al vast (en die maken het grootste aandeel uit van het totale kostenplaatje), dus op dat punt is al geen concurrentie mogelijk... De kostenforfaits voor de aktekosten variëren van " slechts een beetje hoger dan de reële kosten die ze moeten maken" tot "compleet van de pot gerukt gegraai" en vaker gaat het naar die laatste categorie, maar doorgaans spreek je van enkele honderden €'s verschil, dus de incentive om naar een ander notaris te gaan is niet zo groot en zorgt er dus voor dat ook de kantoren met slechte dienstverlening nog meer dan voldoende klanten hebben. Ondenkbaar in een vrije markt. Bovendien komen lang niet alle fouten onmiddellijk aan het licht (en/of hebben ze effectief consequenties) .
Dat klopt: ze hebben de voordelen van een ambtenaar én de voordelen van een zelfstandige. "Race to the bottom" argument is onzin: doe 30% van die erelonen en ze hebben nog altijd een mooie winstmarge, zelfs met alle kosten die ze nu maken. Een race to the bottom is niet mogelijk: ze mogen niet meer dan die erelonen aanrekenen. Knippen ze in hun dienstverlening om hun huidige overdreven marges te behouden, dan moeten ze gesanctioneerd worden.
Ze zijn absoluut nog steeds royaal voor de aktes waarvan de tarieven niet verlaagd werden. Je moet je ook geen illusies maken: de daling van de erelonen zijn gecompenseerd geweest door hogere aktekosten van de betreffende aktes en van de aktes waarvan de erelonen niet werden verlaagd.
Dat er een daling is van de vastgoedmarkt is geweest ( na notabene een jarenlange stijging) en hogere personeelskosten is louter toevallig en niet structureel.
Er hangt nog steeds veel te veel vet aan die soep.
Dat examen is een terechte kwaliteitseis, maar er moet dan ook wel iets tegenover staan want wie is er anders zo zot om dat te doen.
Als je een goede advocaat of fiscalist bent kan je ook zeer goed je boterham verdienen, en moet je geen nationaal examen doen.
Als mijn kinderen later rechten studeren zou ik hen niet aanraden om het notarisexamen mee te doen tenzij het echt een passie is, veel te veel studeerwerk met een lage kans op succes. Dan kunnen ze beter beroepservaring opdoen als advocaat/jurist/fiscalist en met veel meer work-life balans dan een notaris ook een mooi loon verdienen.
De leningen zijn gebaseerd op de historische cijfers, die door de hervorming dus te hoog zijn en in de toekomst niet zullen gehaald worden. Als jonge notaris ga je dus toch 2x nadenken voor je nu een kantoor overneemt. Reden ook dat er al maanden/jaren enkele Vlaamse kantoren vrij staan waarvoor er simpelweg geen overnemer zich aandient.
Er is voor jonge notarissen met een lening en voor kleine landelijke kantoren geen marge om de erelonen te verlagen, en al zeker niet met 30%.
Dan zeg je eigenlijk dat je in elk kantoor 1 à 2 medewerkers gaat op straat zetten. De kwaliteit kan dan enkel naar beneden gaan.
Niet enkel de erelonen zijn trouwens gedaald. Ook de kostenforfaits zijn lager dan de aktekosten die vroeger werden aangerekend.
Het is niet mijn stijl maar ik ga even scherp zijn: ik vind het oprecht erg dat je zonder zo'n basiskennis toch extreme standpunten komt innemen en een ganse sector frontaal aanvalt.
Van dit bedrag krijgt je notaris het ereloon en de aktekosten dus pakweg 1600 euro.Een door de overheid in stand gehouden (zitten misschien redelijk wat notarissen in 't parlement?) monopolie is het.
Moderne diefstal eigenlijk door staat en notaris.
Dit had al lang opgelost moeten zijn met een blockchain online platform waar een overdracht van een pand veilig kan gebeuren.
Maar ze houden hun monopolie gewoon zelf in stand door niet te evolueren.
Ik zie enkel een toegevoegde waarde voor hen in nalatenschappen/advies.
Aktes zijn voor 80% copy-paste werk dat een administratief bediende uitvoert.
Ik kan ook een mailtje sturen naar de gemeente voor wat attesten op te vragen.
Mijn frustratie is aangewakkerd door een afrekening die ik net kreeg.
2j geleden appartement gekocht; door omstandigheden konden 2 parkeerplaatsen en een tuin er toen niet bij verkocht worden.
Nu dus wel: 23k overeengekomen, meer dan 5k bij te betalen op zo'n bedragje. Alle kopers/verkopers en oorspronkelijke aktes en opvragingen zijn idem aan 2j geleden.
In eerste instantie krijg je gewoon het te betalen bedrag en moet ik dus nog zelf vragen om de detail van de afrekening.
En vervolgens staan daar allerlei zaken in waar je je van afvraagt 'wat is het en is dit nodig'.
![]()
De rest zijn (registratie)belastingen en kosten die naar overheidsdiensten zoals het kantoor rechtszekerheid en het kadaster worden doorgestort.
Niet verstandig van je notaris om dit niet te verduidelijken natuurlijk, want zo wordt de illusie gewekt dat hij hier 5k voor opstrijkt in zijn eigen zak.

Is soms makkelijk om vanop een afstand te oordelen