Notariaat: voorbijgestreefd of belangrijk instituut?

Die "elite" zijn gewone mensen die het best scoren op een examen, en er gebeurt niets onder de radar want er zijn hier al tientallen notarissen hun kosten en winsten gepasseerd. Het is geen illuminati he..

Dus je denkt dat zo'n examen er vooral is om de beste eruit te halen en niet om hun aantal artificieel laag te houden?
+ waarmee ze het meeste geld verdienen (i.e. vastgoedaktes en dergelijke) kan vervangen worden door een centraal systeem dat volgens mij jaarlijks evenveel zou kosten als het loon van 1 notaris. Dan kunnen ze ook direct focussen op de moeilijkere kwesties waarvoor ze zo hard gestudeerd hebben :)

Dus je denkt dat zo'n examen er vooral is om de beste eruit te halen en niet om hun aantal artificieel laag te houden?
+ waarmee ze het meeste geld verdienen (i.e. vastgoedaktes en dergelijke) kan vervangen worden door een centraal systeem dat volgens mij jaarlijks evenveel zou kosten als het loon van 1 notaris. Dan kunnen ze ook direct focussen op de moeilijkere kwesties waarvoor ze zo hard gestudeerd hebben :)
De overheid delegeert aan een notaris een grote bevoegdheid, nogal logisch dat ze dat niet aan de eerste de beste geven. Een examen is dan de beste manier om competentie te beoordelen.

Ik heb hiervoor al gezegd dat de beperking van maximaal x notarissen erdoor per jaar geen steek houdt. Zeker niet gelet op de hoeveelheid werk die er is. Ze zouden meer notarissen moeten door het examen laten, zodat er een eerlijkere verdeling is van de pot.

Maar het ging in mijn post over "elite". Notarissen zijn sinds het examen gewone mensen die zich bewijzen in hun vakgebied. Dat is geen geheim verbond van insiders.

o_O
Lol, die deed de koopakte van mijn huis.

Ik geloof dat zijn schoonvader notaris was, mijn eigen notaris die ik meenam naar de ondertekening was daar begonnen dus die kenden elkaar ook goed.
Die zit natuurlijk ook in Knokke => duur vastgoed = kassa.

Toen ze mijn akte aan het voorlezen waren was er ook een moment waarop ik duidelijk aanvoelde dat het de eerste keer was dat de notaris zelf die akte onder ogen kreeg omdat ze op’t moment zelf nog een aanvullingetje moest doen.

Bij onroerend goed zou ik altijd een eigen notaris nemen, al is het maar om te zorgen dat ze hun ereloon door twee moeten delen :p

Vorige week overigens een oprichting van een NV laten doen voor een klant, krijgen we de ontwerpakte en staat daar op de eerste pagina bovenaan doodleuk “BV”...
Lees dan op zijn minst eens na voor je iets doorstuurt...
Gans die akte is trouwens door een jurist/notarieel medewerker gedaan, de feitelijke notaris leest dat eens voor en zet zijn krabbel.

Lol, die deed de koopakte van mijn huis.

Ik geloof dat zijn schoonvader notaris was, mijn eigen notaris die ik meenam naar de ondertekening was daar begonnen dus die kenden elkaar ook goed.
Die zit natuurlijk ook in Knokke => duur vastgoed = kassa.

Toen ze mijn akte aan het voorlezen waren was er ook een moment waarop ik duidelijk aanvoelde dat het de eerste keer was dat de notaris zelf die akte onder ogen kreeg omdat ze op’t moment zelf nog een aanvullingetje moest doen.

Bij onroerend goed zou ik altijd een eigen notaris nemen, al is het maar om te zorgen dat ze hun ereloon door twee moeten delen :p

Vorige week overigens een oprichting van een NV laten doen voor een klant, krijgen we de ontwerpakte en staat daar op de eerste pagina bovenaan doodleuk “BV”...
Lees dan op zijn minst eens na voor je iets doorstuurt...
Gans die akte is trouwens door een jurist/notarieel medewerker gedaan, de feitelijke notaris leest dat eens voor en zet zijn krabbel.
Uiteraard. Ik snap dan ook niet dat je daar wil werken, tenzij je natuurlijk hoopt om zelf ooit notaris te worden. Wortel op een stokje dus.
Moet vreselijk zijn als je dan 10 jaar je botten hebt afgedraaid (en de Zonnekoning rijk hebt gemaakt), om dan keer op keer te falen in het examen...

38 miljoen € schulden. Dat is ook niet niks :(.
Maar vooral 7+ miljoen € aan bezoldiging... dat moet een fabriek zijn aan aktes...

Ik weet dat veel notarissen er via verschillende vennootschappen nog andere activiteiten op nahouden, voornamelijk handelen in vastgoed. Vanuit de hoofdvennootschap waar vaak de associatie onder zit wordt er dan weggefactureerd naar de persoonlijke vennootschappen van de notaris(sen). De cijfers van zo één van die vennootschappen zeggen dus eigenlijk niets.

38 miljoen € schulden. Dat is ook niet niks :(.
Maar vooral 7+ miljoen € aan bezoldiging... dat moet een fabriek zijn aan aktes...

38M schulden is relatief, aan de activakant staat er 38M liquide middelen tegenover, wat BIZAR veel is.
Die 7M bezoldiging is wat de vennootschap nog verschuldigd is op een of andere manier (echte uitbetaalde lonen ongeveer 1M, zie resultatenrekening). Ben geen expert dus dunno why er zoveel onbetaalde schulden blijven en dit blijkt er al enkele jaren de trend. Een of ander belastingdingetje wrs.

Ik weet dat veel notarissen er via verschillende vennootschappen nog andere activiteiten op nahouden, voornamelijk handelen in vastgoed. Vanuit de hoofdvennootschap waar vaak de associatie onder zit wordt er dan weggefactureerd naar de persoonlijke vennootschappen van de notaris(sen). De cijfers van zo één van die vennootschappen zeggen dus eigenlijk niets.

Zal idd wrs wel nog wat vastgoedbusiness hebben, maar aangezien dit topic focust op notarissen zegt het wel iets imo.
De cijfers reflecteren de activiteit vd notaris en niets anders. Mss wel nog wat factureren tussen vennootschappen maar zal niet om >100k gaan.

38M schulden is relatief, aan de activakant staat er 38M liquide middelen tegenover, wat BIZAR veel is.
Die 7M bezoldiging is wat de vennootschap nog verschuldigd is op een of andere manier (echte uitbetaalde lonen ongeveer 1M, zie resultatenrekening). Ben geen expert dus dunno why er zoveel onbetaalde schulden blijven en dit blijkt er al enkele jaren de trend. Een of ander belastingdingetje wrs.
Derdenrekening...

Zal idd wrs wel nog wat vastgoedbusiness hebben, maar aangezien dit topic focust op notarissen zegt het wel iets imo.
De cijfers reflecteren de activiteit vd notaris en niets anders. Mss wel nog wat factureren tussen vennootschappen maar zal niet om >100k gaan.

Je interpreteert de jaarrekening wat verkeerd hoor. Je moet die 38M schulden/vreemd vermogen eerder afzetten tegen het totale vermogen of eigen vermogen van de vennootschap.

Doet natuurlijk geen afbreuk dat onze vriend heel goed zijn boterham verdient :biglaugh:.

Wat betreft de bijkomende activiteit van handelen in vastgoed: geldt er geen cumulverbod?

Eindelijk terug wat buzz errond, maar zal wel weer geruisloos passeren, as always...

Logische aanpassing die niet veel moeite vergt lijkt om het Franse syteem te volgen, en het ereloon te doen dalen op gewone woningen. Nu betaalt een gewone koper in België maar enkele honderden euro's minder dan iemand die een villa van 2 miljoen koopt.

De notaris heeft een wettelijk monopolie op het verlijden van authentieke aktes. Een koninklijk besluit uit 1950 regelt welke akten de notaris mag verlijden en welk honorarium - de bezoldiging - hij daarvoor mag aanrekenen. Elke notaris moet hetzelfde honorarium aanrekenen dat zijn gemaakte kosten dekt, verhoogd met een zekere marge die de expertise en het nemen van risico's door de notaris weerspiegelt.

Haha, risico, yeah right. De basis- en verkoopsakte voor mijn appartement stond vol met fouten toen ik moest gaan tekenen.
De ergste fout was dat het bedrag van het appartement fout was. Op het moment zelf hebben ze kanttekeningen moeten maken en dan zetten ze er even een paraf naast en dat is het dan. Hij zei dan nog doodleuk: "mijn medewerker zal het aanpassen en je daags opsturen." Het duurde nog drie weken. Die gast zat daar dan ook nog met 6 medewerkers.

Ik heb recent nog iets moeten opsturen naar de notaris. Ik stuur dat direct naar de medewerker die ik aan de telefoon had een week eerder en die zei dat ze het ging voorleggen aan de notaris. Ik hoor voor meer dan een week niets dus ik bel eens om te horen hoe het zit. "Ah, wacht laat me even kijken..." Zit ze de mail voor de eerste keer te lezen. "Wat moest er weer gebeuren?". Like what? Doe u job?

NIETS dat ze doen is zoveel geld waard. Ze werken verschrikkelijk inefficient.

Als het op het moment zelf wordt aangepast is er strikt gezien geen fout gemaakt (al is dat natuurlijk verschrikkelijke service, ik zou naar een andere notaris overstappen). Het "risico" is er pas als het effectief fout getekend wordt.

Mja, dat kan ik wel volgen. Maar tezamen met het feit dat je er niet omheen kunt en de prijs die je er voor betaald is het echt wel niet aanvaardbaar imo.

Als het op het moment zelf wordt aangepast is er strikt gezien geen fout gemaakt (al is dat natuurlijk verschrikkelijke service, ik zou naar een andere notaris overstappen).

Hoeveel keer ik dat in mijn (relatief korte) carrière al niet ben tegengekomen,... Ook al meegemaakt dat er alsnog een fout instond, waarna er een corrigerende akte mocht gebeuren (en die men, als je er niets van zou zeggen, uiteraard ook zou aanrekenen :biglaugh:).

Als het op het moment zelf wordt aangepast is er strikt gezien geen fout gemaakt (al is dat natuurlijk verschrikkelijke service, ik zou naar een andere notaris overstappen). Het "risico" is er pas als het effectief fout getekend wordt.
Tuurlijk wel. Als ik een contract schrijf en daarin het loon verkeerd zet en mijn klant dat ziet dan gaat die ook snel genoeg zeggen dat de jurist een fout gemaakt heeft ook als is het contract nog niet ondertekend en is de fout dus niet definitief.

Tuurlijk wel. Als ik een contract schrijf en daarin het loon verkeerd zet en mijn klant dat ziet dan gaat die ook snel genoeg zeggen dat de jurist een fout gemaakt heeft ook als is het contract nog niet ondertekend en is de fout dus niet definitief.
Komt een beetje op hetzelfde neer als slechte service, het is een fout die geen aansprakelijkheid veroorzaakt.

Zo moeilijk om toe te geven dat notarissen fouten maken?
Euh nee helemaal niet, ik noem het letterlijk een fout. Het ging over het "risico" en dat is er enkel bij fouten die niet tijdig gecorrigeerd worden, dus het onderscheid is relevant.

Terug
Bovenaan