Album of the week Noisia - Outer Edges (2016)

Na Pollet zijn AOTW goed te vinden dacht ik, ik zal Noisia nog eens proberen. Maar neen, het lukt mij niet om hier in 1 keer door te geraken, van te genieten, noch om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik beschouw mezelf als (muzikaal) niet super close minded, maar hier ligt mijn grens toch blijkbaar.

Sorry @picasso123!!! 🥺

(maar zoals velen al zeiden, merci voor de AOTW, het is altijd goed iets nieuws te ontdekken, ook al is het geen spek voor mijn bek)

Hierbij de beloofde uitgebreidere post. En terrecht ook, want deze sjarels hebben veel betekend voor het genre. Een genre dat mij de dag van vandaag nog heel dicht bij het hartje ligt.
Zoveel live gezien, en nooit een teleurstelling. Integendeel. Als ge echt zin had in een danske te placeren, ging je gewoon naar een Noisia set kijken, en gegarandeerd was dat een feestje.

Zoals je het zelf zegt, nostalgisch en relevant tegelijkertijd. Wat een helden, en ik ben blij dat ik ze echt veel heb mogen zien doorheen mijn leven. Prachtige tijden. Met rugzakken daar staan doen we al decenia niet meer, maar lange blaadjes aan ons lief vragen we nog wel.

Over het album zelf. Dit is inderdaad niet het album tjokvol klassiekers, aloewel... Maar wel 1 van hun albums waar ze gewoon hun goesting doen en zichzelf amuseren.
Heb dit vorige week meerdere malen beluisterd en blijft gewoon een zalig en divers album van deze jongens. Het is altijd een beetje raar om een album van een dj/producer te brengen, want het komt nooit tot zijn recht zoals in een mix. Als het dan nog eens hun eigen mix is van hun eigen nieuwe nummers, is dat ook weer nog anders. Dus niet makkelijk, maar job well done denk ik dan. Had het niet beter gekunnen.

Productiegewijs, wat kan ik daar over kwijt? Niet veel. Buiten dat Noisia doorheen de jaren nooit hun sound verloren heeft, en daar bovenop nooit zich hebben laten afschrikken om hun sound te innoveren overheen de jaren. Ik sta er tot op de dag van vandaag nog altijd versteld van hoe deze heren over de jaren heen altijd de grenzen opzochten en nieuwe sounds en soundscapes creeerde in een genre that inprincipe redelijk gelimiteerd is in zijn structuur en sound design. Alle kleine dingen over de jaren heen in hun productie hebben altijd een gygantische impact gehad op de sound.

Album art is lame


:music:
Dit is de meest coherente en "met het minst aantal spelfouten gevulde" post die ik van u al heb gelezen :laugh:.
Dubbel straf vermits ik gok dat "nostalgisch" bij deze wil zeggen "drug filled dance parties" bij u? :tongue:
 
had ook wat heviger verwacht van @PolletPoulet_OG , maar ben blij dat het een chillere plaat is geworden.
goed contrast met deze van @picasso123 , want zelfs ik als DNB, dubstep en elektronische muziek fan heb het liever wat chiller met hier en daar een degelijke mix van 'feestmuziek'. Na deze plaat 2 keren beluisterd te hebben, zoek ik toch even wat rust op.

Ook wel te zien in mijn keuze voor AOTW, uiteindelijk is het de meest chille van de keuzes die ik had geworden. Begrijpbaar dat die vaak het meest geapprecieerd kunnen worden want je kan ze gemakkelijker in de achtergrond duwen.
 
Dit is de meest coherente en "met het minst aantal spelfouten gevulde" post die ik van u al heb gelezen :laugh:.
Dubbel straf vermits ik gok dat "nostalgisch" bij deze wil zeggen "drug filled dance parties" bij u? :tongue:

Ik heb ook gewoon een maand verlof, we gaan het daar op steken :woohoo:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Haha dit ligt wel zeer ver uit mijn comfortzone, ik ben tot aan het 2e nummer geraakt tot ik het niet meer aankon :unsure: Hier word ik gewoon zenuwachtig van.
Na Shpongle het 2de AOTW dat ik niet heb kunnen uitbeluisteren, dus ik heb er verder ook niet echt iets over te zeggen, mijn excuses :unsure:
Dat zenuwachtige gevoel is iets dat wel bij meerdere mensen vaak terugkomt, dus no worries 😅
Ik ben zelf ook eerder een luisteraar van de AOTW's dan iemand die uitgebreid zijn mening komt neerpennen, ik vind dat nl. geen simpele taak, des te meer apprecieer ik het enorm om jullie schrijfsel (hier en in de andere threads) te lezen!
Ik kan het wel redelijk smaken, niet voor alle weken maar af en toe verteer ik dit wel probleemloos. Af en toe begin ik zelfs wat mee te bouncen.
Grote verscheidenheid aan tracks waardoor het misschien minder als een album overkomt en meer als een DJ set, wat een goeie zaak is.

Ik heb natuurlijk wel een breakbeat, dubstep, dnb periode gekend (niet de fluo-rugzak-zieke-drop-type dubstep/dnb) maar dingen als Digital Mystikz, Loefah, Goth-Trad, Skream, Silkie, Goldie, Ed Rush, alé de mannen die regelmatig passeerden op Dour, Star Warz en Rinse :D

Vanaf Skrillex op het toneel verscheen ben ik het genre wel wat gaan mijden, waarschijnlijk onterecht maar ik hoef echt geen sets te horen die 75% uit drops en kettingzaag geluiden bestaat.
Ik ben iets jonger dan u (denk ik :unsure: ) en heb dus wat de omgekeerde wending gemaakt. Eerst was ik grote fan van Skrillex, Eptic, Netsky (al was zijn eerste album wel nog redelijk klassieke liquid) en anderen tot ze "te mainstream" werden (god wat was ik een onuitstaanbare hipster op dat vlak) en zo mijn weg vond naar de roots (Skream, Loefah, ... de mannen die je opnnoemt. Nu ben ik opnieuw Skrillex zijn werk gaan apprecieren, desondanks de gigantische schaal en zijn populariteit vind ik hem toch echt wat "punk" vibe hebben, je moet het toch maar doen om duizenden aan het springen te krijgen op die absurde drops. In clubs durft hij af & toe ook echt lekkere underground sets draaien en als je ziet door wie hij allemaal gerespecteerd wordt in die scene, moet die man toch wel echt serieus wat talent hebben.

Drum & bass zal nooit mijn ding worden vrees ik. Elke keer ik aan dnb denk, denk ik aan van die standaard dnb beats/drums en dat is iets wat me totaal niet kan boeien. Ook op dit album vind ik (als niet kenner voor alle duidelijkheid) dat er veel nummers heel standaard klinken (Anomaly, na de intro, Mantra, Motion Blur..) en da's goed voor één nummer maar meer hoeft niet voor mij.

Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen: het openingsnummer The Approach: stuurde me meteen naar Hotline Miami sferen, idem met Collider.
Voodoo vond ik cool en funky, Stonewalled vrij kalm en laidback en Sinkhole was dan weer eerder minimalistisch.
Samen met wat andere coole songs zoals Tentacle (net te lang en te repetitief), Stonewalled als Into Dust. Zorgden die er voor dat ik al bij al zonder al te veel problemen dat uur heb volgemaakt zonder gek te worden :)

Ondanks dat ik niet alles even geslaagd vind, vind ik het geen slecht album. Meer zelfs: voor dit concept vind ik het een uitstekende plaat: mensen wat uit hun comfortzone pushen en wat nieuws leren kennen kan ik alleen maar toejuichen.
Mooi compliment, tof dat je er toch wat plezier hebt uitgehaald :)

had ook wat heviger verwacht van @PolletPoulet_OG , maar ben blij dat het een chillere plaat is geworden.
goed contrast met deze van @picasso123 , want zelfs ik als DNB, dubstep en elektronische muziek fan heb het liever wat chiller met hier en daar een degelijke mix van 'feestmuziek'. Na deze plaat 2 keren beluisterd te hebben, zoek ik toch even wat rust op.

Ook wel te zien in mijn keuze voor AOTW, uiteindelijk is het de meest chille van de keuzes die ik had geworden. Begrijpbaar dat die vaak het meest geapprecieerd kunnen worden want je kan ze gemakkelijker in de achtergrond duwen.
Ik had ook echt een stuk steviger verwacht van zowel u als @PolletPoulet_OG ! Ik dacht dat de mannen uit de bass music thread er lappen op gingen geven ;)
Peebs after 5 min of Noisia: what have I done?
Hihihi, stiekem vind ik het echt wel tof dat deze uit veel mensen hun comfortzone ligt! Had het ergens wel verwacht, maar na een paar vage metal platen en sphongle dacht ik dat deze wel nog ging meevallen :unsure:
Sinds dit hier is gepasseerd staan de manne toch weer regelmatig op, vooral setjes wel
:
Die set is echt heerlijk toch, wat een dikke selectie, wat een sfeer!
 
Deze ook wel even opgelegd, ik was vroeger dnb fan, maar in die tijd luisterde ik veel meer naar dezelfde liedjes, en als het drum & bass van den aldi was, was ik waarschijnlijk nog steeds happy, maar bon.

Vandaag een beetje meer uitgekeken op het genre. Echt typische drum & bass is dit al helemaal niet, vrij mechanische muziek, doet me zelfs nog een beetje denken aan het Shpongle album van daarnet, maar dan met een stuk meer industriële sound.

Noisia heb ik eigenlijk amper iets van geluisterd of ken ik amper, dus daarmee dat dat wel een toffe keuze is. Enerzijds ga ik een beetje terug naar de sound die ik al kende, anderzijds leer ik toch weer iets nieuws kennen, of is het iets dat ik indertijd gemist heb, maar of het nu de perfecte introductie is in de sound van Noisia weet ik niet, omdat ik niet weet of dit de typische Noisia sound is. Maar goed, het is goed. De sound werkt goed, maar ik weet niet super goed wat ik er mee moet aanvangen. Ik weet niet of ik het zo 'memorabel' vind verder, met weinig stand out tracks maar een goed album over de hele lijn.

Goede keuze 7/10
 
Terug
Bovenaan