Album of the week Noisia - Outer Edges (2016)

Lekkere keuze, toch weer iets uit m'n comfortzone. :D Ik heb het deze ochtend opgezet en nu loop ik al een ganse voormiddag opgefokt rond. Zou er een verband zijn?

Op feestjes of zo zou ik dit wel heel goed trekken. Er zitten ook wel echt goeie stukken in, maar als album zie ik mezelf zoiets niet gemakkelijk gaan beluisteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor zowaar wat Ed Banger (Sebastian) in Collider en andere tracks!

Na Split the Atom nog eens opgelegd te hebben en nu deze Outer Edges, blijf ik toch bij mijn vroegere oordeel dat dit minder mijn subgenre is.

Oude Techstep-rotten als Doc Scott of Ed Rush&Optical (Wormhole!) kan ik wel van tijd tot tijd nog smaken.

@picasso123 Wat vind je van Special Request, als die je iets zegt? Ook moderner, maar voor mij nog wat meer rave en breaks die ik er in hoor
 
Ik heb ze ooit oorspronkelijk leren kennen via Spor en Black Sun Empire (ook NLers) die gelijkaardige stijl hebben.
Als Noisia je kon smaken, kan het al eens interessant zijn om deze 2 ook eens te checken.
 
Heel lang d'n'b links laten liggen, vanaf de early nillies vielen de Engelse helden wat in herhaling en slechts heel af en toe gebeurde er iets interessant. Deze is makkelijk verteerbaar, er gebeurt veel in de compacte tracks, EDM/breaks/house invloeden doen het jungle gevoel wel helemaal verdampen, als ze mij vragen welk genre dit is zeg ik 'dance'.
What's in a name right? Ik kan best begrijpen dat mensen deze subgenres al ver vinden gaan van drum & bass / jungle. Op zich maakt het mij niet uit welke naam het krijgt. 't Is ook in die optiek dat Thijs is begonnen met optreden als Noisia met zogenaamde "rip genre" sets, die soms ook heel wat backlash te verteren kregen omdat hij er consequent ook vage beats en techno in stak. Ik zelf vind het heerlijk als een dj wat de eclectische kant op gaat!

Noisa allicht ontelbaar keer gezien in de jaren dat ik naar Dour ging. Niet iets wat ik thuis opzet en het kan nogal hit of miss zijn, ze zijn vrij divers maar als het de breakbeat kant op gaat ben ik wel mee.

Ik blijf het wel vreemd vinden wanneer dj/producers full albums uitbrengen, overstijgt zelden hun losse singles. Ik ben benieuwd wat het hier wordt.
Dit is wel een opmerking waar ik me goed kan in vinden (zie ook Eland zijn opmerking hieronder). Werk van dj's en producers apprecieer ik eigenlijk het liefst in een dj set ipv een album. Maar ja, 't is album of the week he ;) Bij dit album toch ook wel de ervaring gehad om het live gebracht zien worden en dat maakt ook wel een verschil (op Dour inderdaad :D ).
Lekkere keuze, toch weer iets uit m'n comfortzone. :D Ik heb het deze ochtend opgezet en nu loop ik al een ganse voormiddag opgefokt rond. Zou er een verband zijn?

Op feestjes of zo zou ik dit wel heel goed trekken. Er zitten ook wel echt goeie stukken in, maar als album zie ik mezelf zoiets niet gemakkelijk gaan beluisteren.

je van Special Request, als die je iets zegt? Ook moderner, maar voor mij nog wat meer rave e
Zowel Doc Scott & Ed Rush & optical zijn ook echt heersers!
Special request heb ik ook een en ander nummer van in men Rekordbox staan :)
De laatste jaren is de rave /jungle wel ook echt zijn weg terug aan het vinden. Opnieuw, de verscheidenheid in dit genre is echt wat het zo fantastisch maakt voor mij!
Als ik hier een bommetje mag droppen met wat meer rave / jungle vibe ;)

 
Al een paar nummers geluisterd tijdens het werken maar moeten afzetten want ik werd er veel te afgeleid van (which is not bad, I guess :unsure: )

Toch al een tekening kunnen maken die wss niet gelukt was mocht ik luisteren tijdens het tekenen :unsure:

DSC07751.jpg
 
Haha dit ligt wel zeer ver uit mijn comfortzone, ik ben tot aan het 2e nummer geraakt tot ik het niet meer aankon :unsure: Hier word ik gewoon zenuwachtig van.
Na Shpongle het 2de AOTW dat ik niet heb kunnen uitbeluisteren, dus ik heb er verder ook niet echt iets over te zeggen, mijn excuses :unsure:
 
Ik kan het wel redelijk smaken, niet voor alle weken maar af en toe verteer ik dit wel probleemloos. Af en toe begin ik zelfs wat mee te bouncen.
Grote verscheidenheid aan tracks waardoor het misschien minder als een album overkomt en meer als een DJ set, wat een goeie zaak is.

Ik heb natuurlijk wel een breakbeat, dubstep, dnb periode gekend (niet de fluo-rugzak-zieke-drop-type dubstep/dnb) maar dingen als Digital Mystikz, Loefah, Goth-Trad, Skream, Silkie, Goldie, Ed Rush, alé de mannen die regelmatig passeerden op Dour, Star Warz en Rinse :D

Vanaf Skrillex op het toneel verscheen ben ik het genre wel wat gaan mijden, waarschijnlijk onterecht maar ik hoef echt geen sets te horen die 75% uit drops en kettingzaag geluiden bestaat.
 
Damn. Verdomme verre van slecht.
'Mantra' en 'The Entangled' is de stroperige chocolade van een dame blanche.
Om een mindere uit te kiezen is het 'Motion Blur' en dat is niet van harte.
'Sinkhole' is meer dan A-ok :thumb:.

Geen muziek voor elke week om gewenning tegen te gaan, eerder voor enkele keren op een jaar.
 
Gisteren ook geluisterd. Niet mijn genre om thuis naar te luisteren, maar ik ging er vroeger wel graag op uit. Er was niet direct een nummer dat eruit sprong voor mij.

Eigenlijk heb ik met alle AOTW nog nooit met tegenzin ergens naar geluisterd. Keep 'm coming :music:
 
Vanmorgen op het werk ook eens beluisterd; met een stevige kater dan nog. Niet de ideale omstandigheden voor dit type muziek, het mag gezegd worden. Het is een genre waar ik, als quasi full-time metalhead, zeker niet vaak mee in contact kom, maar van een gezonde dosis elektronische muziek ben ik dan ook weer niet vies. Dit kon ik nog wel aan.

Er staat wel wat op dat ik kon appreciëren. Voodoo en Mantra bv, die doen het wel voor mij. Daar zie ik mezelf nog wel op feesten, in hogere sferen weliswaar. Sommige andere nummers waren iets te start-stop voor mij, waardoor ik er moeilijk kon inkomen. Het is ook iets té veel voor mij, een vol uur van dit. Niet dat dat het slecht maakt, gewoon wat uitputtend of zo.

Al bij al, niet verkeerd en wel eens leuk voor de afwisseling. Is het iets dat ik in de toekomst nog spontaan ga opzetten? Waarschijnlijk niet, maar dat hoeft ook niet per se.
 
Een beetje hetzelfde verhaal hier. Als fervente Riff Raff lezer was ik in de tijd wel mee met wat elektronische muziek, ook omdat metaalmoeheid begon toe te slaan. Het mocht wel niet te snel gaan qua bpm, zo'n James Holden en andere minimalgoden waren perfect. Iets later kwam dan grime en vroege dubstep met trage diepe bassen, Skream en Burial waren favorieten. Vanaf Skrillex en co was de fun eraf en ben ik afgehaakt. Het werd te proper en commercieel. Deze plaat blaast mij wel terug in de tijd. Als niet-kenner lijkt er mij niet zoveel veranderd. Al steken deze mannen wel variatie in hun nummers. De tyische breakbeat dnb is nooit mijn ding geweest, nummers als Collider, Into Dust en Mangole bevallen mij wel.
 
Haha dit ligt wel zeer ver uit mijn comfortzone, ik ben tot aan het 2e nummer geraakt tot ik het niet meer aankon :unsure: Hier word ik gewoon zenuwachtig van.
Na Shpongle het 2de AOTW dat ik niet heb kunnen uitbeluisteren, dus ik heb er verder ook niet echt iets over te zeggen, mijn excuses :unsure:
Shpongle vond ik oprecht leuk en interessant. Deze heb ik wel volledig geluisterd (al was het met met HEEL veel tussenpauzes), maar dit is echt mijn ding niet. Ik vrees dat ik er dus ook niks nuttigs over te zeggen heb @picasso123.
 
Toen ik zag dat het maandag is heb ik speciaal hiervoor in 1 of ander godvergeten Egyptisch dorp aan de uitbater van een theezaak in mijn beste Arabische handgebaren uitgelegd dat ik WiFi nodig heb. Eerst ging het moeilijk maar toen ik album of the week vermelde was hij meteen mee. Momenteel is Spotify het album dus aan ongeveer 2 kb/s aan het binnenhalen. Hij heeft zelf helaas geen streaming op zijn muziekinstallatie.
Lijkt me het uitgelezen album om op te leggen als ik straks weer op mijn zeilboot stap om rustig de nijl verder af te kabbelen.


Edit : godmiljaar dit is blijkbaar van vorige week
 
Deze vandaag ook nog erdoor gejaagd, dat lijkt me wel een correcte uitdrukking met dit soort muziek. Heb nooit echt veel naar dubstep geluisterd op Burial na, dat is toch een hele andere variant ervan. Heb hier dus ook niet zoveel voeling mee, maar er was inderdaad genoeg variatie om mijn aandacht erbij te kunnen houden. Hier en daar ook wel een nummer waar ze me zeker mee hadden, alleen was een vol uur een beetje van het goede te veel. Aangezien ik dit uit mijn eigen waarschijnlijk nooit opgezet zou hebben, is ook dit voor mij weer een geslaagde AOTW, weer een muzikale ervaring rijker!
 
Drum & bass zal nooit mijn ding worden vrees ik. Elke keer ik aan dnb denk, denk ik aan van die standaard dnb beats/drums en dat is iets wat me totaal niet kan boeien. Ook op dit album vind ik (als niet kenner voor alle duidelijkheid) dat er veel nummers heel standaard klinken (Anomaly, na de intro, Mantra, Motion Blur..) en da's goed voor één nummer maar meer hoeft niet voor mij.

Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen: het openingsnummer The Approach: stuurde me meteen naar Hotline Miami sferen, idem met Collider.
Voodoo vond ik cool en funky, Stonewalled vrij kalm en laidback en Sinkhole was dan weer eerder minimalistisch.
Samen met wat andere coole songs zoals Tentacle (net te lang en te repetitief), Stonewalled als Into Dust. Zorgden die er voor dat ik al bij al zonder al te veel problemen dat uur heb volgemaakt zonder gek te worden :)

Ondanks dat ik niet alles even geslaagd vind, vind ik het geen slecht album. Meer zelfs: voor dit concept vind ik het een uitstekende plaat: mensen wat uit hun comfortzone pushen en wat nieuws leren kennen kan ik alleen maar toejuichen.
 
Hierbij de beloofde uitgebreidere post. En terrecht ook, want deze sjarels hebben veel betekend voor het genre. Een genre dat mij de dag van vandaag nog heel dicht bij het hartje ligt.
Zoveel live gezien, en nooit een teleurstelling. Integendeel. Als ge echt zin had in een danske te placeren, ging je gewoon naar een Noisia set kijken, en gegarandeerd was dat een feestje.

Zoals je het zelf zegt, nostalgisch en relevant tegelijkertijd. Wat een helden, en ik ben blij dat ik ze echt veel heb mogen zien doorheen mijn leven. Prachtige tijden. Met rugzakken daar staan doen we al decenia niet meer, maar lange blaadjes aan ons lief vragen we nog wel.

Over het album zelf. Dit is inderdaad niet het album tjokvol klassiekers, aloewel... Maar wel 1 van hun albums waar ze gewoon hun goesting doen en zichzelf amuseren.
Heb dit vorige week meerdere malen beluisterd en blijft gewoon een zalig en divers album van deze jongens. Het is altijd een beetje raar om een album van een dj/producer te brengen, want het komt nooit tot zijn recht zoals in een mix. Als het dan nog eens hun eigen mix is van hun eigen nieuwe nummers, is dat ook weer nog anders. Dus niet makkelijk, maar job well done denk ik dan. Had het niet beter gekunnen.

Productiegewijs, wat kan ik daar over kwijt? Niet veel. Buiten dat Noisia doorheen de jaren nooit hun sound verloren heeft, en daar bovenop nooit zich hebben laten afschrikken om hun sound te innoveren overheen de jaren. Ik sta er tot op de dag van vandaag nog altijd versteld van hoe deze heren over de jaren heen altijd de grenzen opzochten en nieuwe sounds en soundscapes creeerde in een genre that inprincipe redelijk gelimiteerd is in zijn structuur en sound design. Alle kleine dingen over de jaren heen in hun productie hebben altijd een gygantische impact gehad op de sound.

Album art is lame


:music:
 
Terug
Bovenaan