No CGI is really just invisible CGI

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik volg al een tijdje Corridor Crew, een site (en Youtube kanaal) waar allerlei film stuff wordt besproken. Van stunts tot animatie maar vooral VFX en CGI.
Sinds ik ze volg heb ik toch al een pak meer inzicht gekregen hoe bepaalde films en shots worden tot stand komen.

Het geweldige Youtube algoritme stelde me ook deze voor: The Movie Rabbit Hole.
Er staan momenteel maar 2 filmpjes op maar beiden zijn dik de moeite. Ze gaan over hoe goeie CGI eigenlijk gewoon onzichtbaar is en dat mensen nogal snel denken dat een film geen CGI bevat, terwijl er toch makkelijk een paar 100 CGI shots in zitten, of zelfs volledige CGI scenes.
De titel van het topic is dan ook schaamteloos gepikt van de video's.

Op zich leek het me wel interessante materie. En omdat ik niet goed wist in welk topic deze te zetten, heb ik er maar een nieuwe gemaakt.
Wat is jullie mening over CGI gebruik in films? Wat vinden jullie goed en slecht gebruik van VFX en CGI? Hebben jullie leuke voorbeelden of weetjes? Do share zou ik zeggen!
 
David Fincher is hier de meester in. Deze dude gebruikt enorm veel CGI maar op een manier dat het amper opvalt. Dat gaat van toegevoegde bloedspetters tot hele achtergronden van sets die met de computer gegenereerd zijn. Hier is een podcast erover. En hier nog een specifiek voorbeeld van zijn Netflixreeks Mindhunter.

Als het zoals in de meeste films die ik kijk weinig opvalt of past in de context, heb ik er geen probleem mee. Gewoon een manier voor de regisseur om nog makkelijker exact zijn visie te kunnen benaderen, zonder te moeten afhangen van willekeurige parameters. Fincher neemt absurd veel takes, als je dan ook nog eens moet rekening houden met pakweg het weer... Het valt wel nog veel op wanneer het op mensen gebruikt wordt, zoals De Niro in The Irishman. Het werkt veel beter bij fantasierijke personages zoals Davy Jones in Pirates of the Carribean. En een voorbeeld van hoe het niet moet, zijn die explosies van CGI diarree zoals in de Transformers films. Daar probeert het gewoon een gebrek aan vakmanschap voor het opnemen van actiescènes te verbergen, zonder succes.
 
Ben het daar in grote lijnen wel mee. Hoe minder het opvalt, hoe minder storend. Imo vrij logisch.
Maar zelfs als iets opvallend CGI is, hoeft het niet persé slecht te zijn. Dat is iets wat die dudes van Corridor Crew bv regelmatig herhalen: als iets grounded is in reality, dan wordt het ook geloofwaardig. Zelfs al is het onderwerp in realiteit totaal onmogelijk, het wordt toch geloofwaardig door die verankering.

En dat mis ik bv. bij de (latere) Transformers of veel "CGI" fests. Je mist die verankering, daarom voelt het onnatuurlijk en daarom verlies je je suspension of disbelief.
 
Baby Driver

Niet alleen de intro maar best wel wat shots zijn aangepast door CGI en hollywood movie magic


action-driving-baby-driver.gif


Best wat dingetjes ben ik ook maar achter gekomen door die afleveringen van The Corridor Crew.
 
Bedankt voor te delen. Net die 2 eerste afleveringen van The Movie Rabbit Hole gezien en die waren idd de moeite. Best grappig hoe studios en acteurs bij hoog en laag beweren dat het all practical is zonder iets van cgi alsof computer FX iets vuils zijn. Dat voorbeeld van Top Gun vond ik bijzonder maf. Die hebben praktisch hun reclame gebouwd op "no CGI on the jets" en dan leer je dat zo goed als alle jets CGI zijn. 😅
 
Bedankt voor te delen. Net die 2 eerste afleveringen van The Movie Rabbit Hole gezien en die waren idd de moeite. Best grappig hoe studios en acteurs bij hoog en laag beweren dat het all practical is zonder iets van cgi alsof computer FX iets vuils zijn. Dat voorbeeld van Top Gun vond ik bijzonder maf. Die hebben praktisch hun reclame gebouwd op "no CGI on the jets" en dan leer je dat zo goed als alle jets CGI zijn. 😅
Ik snap het niet, waarom ze daar zo over kunnen liegen. Alsof het iets illegaal is ofzo. Geef dat dan gewoon toe. Who cares?
 
Interessante filmpjes :)

Het moet inderdaad ofwel totaal niet opvallen ofwel mooi blenden in het geheel.
Rare marketing van Top Gun inderdaad, terwijl het net goede reclame is op welke manier practical en CGI goed hand in hand kunnen gaan.


Voor mij blijven de Hobbit-trilogy en Star Wars Episodes I-III (met Episode II als uitschieter) tot het einde der tijden voorbeelden van hoe het absoluut niet moet. Ongelooflijk storend hoe slecht men daar CGI heeft toegepast, wat maakt dat de inleving in die films bijzonder moeilijk ligt (los van alle andere problemen in die films). Personages in CGI daar (bv. Azog in The Hobbit) of het gebruik van de green screens (Episode II) maken het echt vreselijk om naar te kijken.

In die mate zelfs dat CGI het verhaal of de stijl te hard beïnvloedt (onder het mom 'met CGI kan alles nu'). Denk maar aan de stuiterballen die de Jedi's plots geworden zijn t.o.v. de originele trilogy. 'Less is more' werd dan even vergeten.
 
The Lord of the Rings-trilogie is met voorsprong het beste voorbeeld van niet te veel maar ook niet te weinig CGI te gebruiken. Zoveel mogelijk gebruik maken van miniaturen en 'practical effects'. Zoek de scene op waar Frodo en Gandalf aan tafel zitten en zult verschieten hoeveel moeite ze hebben gedaan voor één enkele scene door gebruik te maken van optische illusies.

Ik ben de term vergeten maar hun miniatuursets werden anders genoemd omdat er niets mini aan was:

8K8Bx9L.png



Er zijn ontelbare videos op Youtube omtrent hun CGI etc (de behind the scenes zijn een must-watch). Of artikels: https://www.cbr.com/lord-rings-blends-cgi-practical-effects/
 
The Lord of the Rings-trilogie is met voorsprong het beste voorbeeld van niet te veel maar ook niet te weinig CGI te gebruiken. Zoveel mogelijk gebruik maken van miniaturen en 'practical effects'. Zoek de scene op waar Frodo en Gandalf aan tafel zitten en zult verschieten hoeveel moeite ze hebben gedaan voor één enkele scene door gebruik te maken van optische illusies.

Ik ben de term vergeten maar hun miniatuursets werden anders genoemd omdat er niets mini aan was:

8K8Bx9L.png



Er zijn ontelbare videos op Youtube omtrent hun CGI etc (de behind the scenes zijn een must-watch). Of artikels: https://www.cbr.com/lord-rings-blends-cgi-practical-effects/
Ze noemen dat bigiatures.
 
Afgelopen weekend via Corridor Crew nog een goed voorbeeld ontdekt van echt goeie CGI, die onzichtbaar is.

Die chariotrace uit de Ben Hur remake. Eigenlijk is die scene echt fantastisch en die paarden zijn echt prachtig.

Via dit filmpje op Kane Pixels uitgekomen. Niet echt CGI use in films uiteraard, maar die fimpjes in dat winkelcentrum bv. Echt waanzinnig knap.
 
Terug
Bovenaan