Nieuwe videokaart of ...?

Remi

Active member
Ik heb mezelf een nieuw scherm gekocht en mijn scherm op 2560x1440 gezet.
Ik krijg nu echter van tijd tot tijd een zwart scherm voor enkele seconden en blijkbaar zou dat komen omdat mijn videokaart wat teveel moet werken en het te warm krijgt.
Nu ben ik aan't denken om er misschien een nieuwe te kopen, al weet ik niet of't sop de kolen waard is met wat ik nu heb draaien.
Misschien zijn er dingen die ook een upgrade moeten krijgen, of misschien is alles zo ouderwets dat ik beter doorbijt en iets nieuws koop.

Momenteel heb ik steken
Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz - 8,00 GB RAM - EVGA Geforce GTX 1070

Wat wil ik uitgeven:
't Moet een beetje future proof zijn en als ik zowat prijzen bezie.,denk ik dat ik tussen de 5 & 600 euro wel iets deftig kan vinden.

de 13th gen intels kunnen met DDR4 en 5 werken dus je kan daarin kiezen. als je cheap wilt gaan kan je voor DDR4, wil je meer futureproof kan je voor DDR5 gaan.
16gig vind ik persoonlijk wat aan de weinige kant, ik zou toch voor 32 gaan om safe te zitten.
Je voeding best nazien want de intels kunnen wel wat stroom pakken als je je GPU ook gaat upgraden dan zal je voeding dit wrs niet meer kunnen trekken.
Die voeding zou ik inderdaad mee vervangen als ik de nieuwe GPU zou aanschaffen.

Moet ik een opnieuw mijn OS installeren op mijn SSD als ik die upgrade van mijn CPU doe?

Nee, eigenlijk nog niet. 't Was ook de kabel van m'n vorige scherm en daar had het geen problemen.
'k Moet wel zeggen dat ik er enkel last van had tijdens het gamen. Dus als't echt aan de kabel zou liggen, had ik er waarschijnlijk ook last van moeten hebben tijdens een gewoon gebruik.
Ik zou het toch eens proberen. Die van mij ging ook plots raar doen (artefacten op het scherm). Dat het enkel tijdens gamen is is inderdaad wel gek.

Die voeding zou ik inderdaad mee vervangen als ik de nieuwe GPU zou aanschaffen.

Moet ik een opnieuw mijn OS installeren op mijn SSD als ik die upgrade van mijn CPU doe?
Windows kan in sommige gevallen wel raar doen ja, als je je huidige hardware aanpast en jij gaat veel vervangen kan het inderdaad zeggen dat je licentie niet meer geldig is of iets dergelijks.

de 13th gen intels kunnen met DDR4 en 5 werken dus je kan daarin kiezen. als je cheap wilt gaan kan je voor DDR4, wil je meer futureproof kan je voor DDR5 gaan.
16gig vind ik persoonlijk wat aan de weinige kant, ik zou toch voor 32 gaan om safe te zitten.
Je voeding best nazien want de intels kunnen wel wat stroom pakken als je je GPU ook gaat upgraden dan zal je voeding dit wrs niet meer kunnen trekken.
Ik zou voor die 13600 gaan; die KF heeft geen geïntegreerde graphics volgens de specs, die K wel. Maar ik vermoed dat dat niet nodig is als je een aparte GPU steekt?

Ik zou kiezen voor een i5-12400f op een B660- of B760-bordje in combinatie met 32GB DDR4. Daaraan ben je zo'n € 350 kwijt. Voeg daar een 3060Ti aan toe of een 2dehands RTX3070 (voor +- € 350 te vinden) en mits verkoop van je GTX1070 voor +- € 100 ben je er voor een goeie € 600 vanaf.
Is ineens een serieuze upgrade t.o.v. wat je nu hebt.
RM550x is voldoende voor dit alles en kan je zeker behouden.

Dus ...
Goedkoopste: Intel Core i5 12400F €154,90 + MSI PRO B760M-P DDR4 €99,90 + Corsair DDR4 2x16GB 3600 €66,90 = €321,7
Een tussenoplossing: Intel Core i5 13600KF €310,00 + MSI PRO B760M-P DDR4 €99,90 + Corsair DDR4 2x16GB 3600 €66,90 = €476,8
Duurste: Intel Core i5 13600KF €310,00 + Gigabyte H610M H €102,95 + Corsair DDR5 2x16GB 6000 €93,90 = €506,85

Ik vermoed dat de tussenoplossing een beetje nutteloos is, gezien het amper 30 euro goedkoper is dan de duurste optie.
De vraag is nu dus, is er een wezelijk prestatieverschil tussen de goedkoopste en de duurste dat die €180 wat kan verantwoorden. Of is het verschil voor een casual als mij zo klein dat het die extra kost niet waard is?

Bij gaming op hogere resoluties is de 13600KF slechts zo'n 5 à 10% sneller dan de 12400F. Ik zou m.a.w. voor de goedkoopste optie gaan en de winst gebruiken als eerste aanzet voor een upgrade van de GPU. Dat zal een veel hogere winst opleveren in games.

Paniek.
Ik heb ondertussen een nieuwe CPU, MoBo en RAM gestoken. (de goedkope optie uit #27)
Alles werkte perfect tot gisteren mijn PC ineens crashte.
Vandaag wilt hij zelfs niet meer voorbij de BIOS en start hij telkens opnieuw op.

Ik las op het net dat het vermoedelijk aan de videokaart ligt en ik vrees dus dat ik vroeger dan verwacht een nieuwe moet gaan steken.
ik twijfel nu tussen Gigabyte GeForce RTX 4070 GAMING OC 12G & GIGABYTE GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G. Het is 'maar' 40 euro verschil, maar is dat ook te merken in prestatie?
Voorts zou ik een nieuwe voeding 650W steken, of is dat niet voldoende?

Als ik hier de historiek hier bekijk zou ik eerder denken aan een falende voeding dan de videokaart...

voor nieuwe voeding is 650 voldoende, maar zelf zou ik toch minimum een 750 nemen voor wat reserve, das beter voor de levensduur dan em dicht op de limiet te laten lopen. En zorg dat die ATX 3.0 is. Een zwaardere PSU zal niet meer verbruiken dan een lichtere.

verschil tussen de twee 4070's is te verwaarlozen, op amazon vind je em trouwens nog iets goedkoper
Als je DLSS, raytracing en VR niet belangerijk vind zou ik toch ook eens kijken naar de AMD gpu's, de 7800xt heeft meer VRAM voor dezelfde prijs met vergelijkbare prestaties

PC crash = volledige uitval of bedoel je een BSOD met een foutcode? Vanwaar de insteek dat het mogelijks aan de GPU ligt? Geef eens wat context.
Ik start op, normaal krijg ik dan het logo van de Mobo-fabrikant. Dat verschijnt echter niet, de PC start opnieuw op zonder opnieuw de mobo-fabrikant te tonen. Het scherm blijft nadien zwart.

ik heb op google gezocht en kwam dan door wat te filteren uit op GPU problemen (topics over BIOS, blue screen,.. kon ik al elimineren omdat ik dat niet eens te zien kreeg)

Als ik hier de historiek hier bekijk zou ik eerder denken aan een falende voeding dan de videokaart...

voor nieuwe voeding is 650 voldoende, maar zelf zou ik toch minimum een 750 nemen voor wat reserve, das beter voor de levensduur dan em dicht op de limiet te laten lopen. En zorg dat die ATX 3.0 is. Een zwaardere PSU zal niet meer verbruiken dan een lichtere.

verschil tussen de twee 4070's is te verwaarlozen, op amazon vind je em trouwens nog iets goedkoper
Als je DLSS, raytracing en VR niet belangerijk vind zou ik toch ook eens kijken naar de AMD gpu's, de 7800xt heeft meer VRAM voor dezelfde prijs met vergelijkbare prestaties
het plan was sowieso die voeding te vervangen wanneer ik voor een nieuwe videokaart ging gaan. Dus ik kan op zich al een nieuwe steken zonder te investeren die videokaart om de piste van de falende te onderzoeken.

VR (ik vermoed dan zoals met de bril) ga ik niet gebruiken. ik wil gewoon eigenlijk dat mijn games er goed uitzien en dat het vlot loopt.
Ik heb ook altijd al nvidia gehad en ben er best tevreden over, vandaar dat ik dus naar die kaart neig.
ik heb ondertussen al wat nagelezen over raytracing en DLSS en 't lijkt me inderdaad gewoon een kwestie van voorkeur.

hopelijk ligt het aan die voeding, zodat ik nog wat langer kan piekeren wat voor GPU het moet worden.

Ik start op, normaal krijg ik dan het logo van de Mobo-fabrikant. Dat verschijnt echter niet, de PC start opnieuw op zonder opnieuw de mobo-fabrikant te tonen. Het scherm blijft nadien zwart.
Ik zal persoonlijke ervaring delen. Ik heb een paar jaar terug exact hetzelfde voorgehad. Dat begon met crashes tijdens windows, interval werd korter tot die gewoon in een boot loop bleef hangen en er nooit meer uit geraakte. Had toen ook een 650W voeding.

Eerste voeding was 750W, na x jaar kapot, die vervangen door 2 (!) 650W voedingen want beide gaven issues. Nadien upgrade naar 850W en geen problemen meer gehad. Zoals @Crashtestdummy aangeeft minimum voor een 750W gaan.

Ik zal persoonlijke ervaring delen. Ik heb een paar jaar terug exact hetzelfde voorgehad. Dat begon met crashes tijdens windows, interval werd korter tot die gewoon in een boot loop bleef hangen en er nooit meer uit geraakte. Had toen ook een 650W voeding.
Heb ook zoiets soortgelijks meegemaakt bij mijn 2de PC, was toen al wel 6 jaar. Uiteindelijk vastgesteld dat 1 van de RAM latjes het had begeven.

Heb ook zoiets soortgelijks meegemaakt bij mijn 2de PC, was toen al wel 6 jaar. Uiteindelijk vastgesteld dat 1 van de RAM latjes het had begeven.
Ik heb de nieuwe PSU gestoken en had nog steeds hetzelfde probleem. Dus ik dacht even aan jouw post, de 2 latjes apart gestoken en er is er inderdaad ééntje van stuk. vrij snel dus.. het heeft amper 2 weken gewerkt.

Ik heb de nieuwe PSU gestoken en had nog steeds hetzelfde probleem. Dus ik dacht even aan jouw post, de 2 latjes apart gestoken en er is er inderdaad ééntje van stuk. vrij snel dus.. het heeft amper 2 weken gewerkt.
Kan altijd gebeuren dat er iets na een korte tijd kapot gaat. Het blijft hardware. Nu heb je nog garantie dus kan je gewoon omruilen.

Terug
Bovenaan