PC UPGRADE to be or not to be

salzzz

New member
ik ben erover aan het nadenken om mijn pc te upgraden.
Dacht aan een nieuwe CPU, moederbord en videokaart. Budget +- 1300 EUR

Met de huidige videokaart prijzen vroeg ik mij af of dit wel verstandig is.

Indien je in mijn schoenen stond, zou je nu voor een upgrade gaan, zo ja tips graag.
specs hieronder.

Moederbord: HP 8437

Processor
ProcessorIntel(R) Core(TM) i5-8400 CPU @ 2.80GHz
Number of Cores6
Speed4 GHz
SteppingA
Memory
RAM24 GB
Video Card
Video CardNVIDIA GeForce GTX 1070
ChipsetNVIDIA GeForce GTX 1070
ManufacturerNvidia
Hardware T&LYes
Total Menmory20 GB
Dedicated Memory8.0 GB
 
Wat speel je, of waarvoor gebruik je je machine?

Een 8400 is een 6-core zonder Hyperthreading met een IPC lvl op hetzelfde niveau als de 6000-reeks (skylake), de "basis"chips van de huidige generatie zijn 6(12) cores met veel hogere IPC die bovendien hoog tot veel hoger boosten. Dan kijk je naar de Intel i5 12400 en de AMD R5 5600x en van zodra ze in de winkel liggen (wacht daar zeker op) de i5-13400 en R5 7600x. Nadeel bij die 2 chips die bijna uit zijn: dure motherboards, dure DDR5 ram of eventueel nog DDR4 voor de Intel chip waardoor de value for money in deze generaties in de low mid-tier tot higher mid tier niet erg goed is.

GPU's zijn al een stuk goedkoper dan een jaar geleden. Daar ga je proportioneel het meeste winst mee boeken in FPS, maar je kan met je huidige CPU niet te hoog gaan zonder dat die de bottleneck wordt. De Nvidia 4000-reeks is uit, maar ligt nog niet in de winkel.

Het is een moeilijk moment om iets aan te bevelen met die next-gen platformen bijna in de winkel, maar als je even zou doen of die niet gelaunched zijn en enkel last gen beschikbaar zou zijn, is een systeem rond een RTX3080 volgens mij haalbaar. Dat is miles ahead van je 1070 nu.

Hou alleen rekening met je PSU, vandaag zit je snel aan 750-850W versies van goed kwaliteit omdat die nieuwe generaties VEEL stroom verbruiken, zowel de CPU's als de GPU's.
 
Wat speel je, of waarvoor gebruik je je machine?

Een 8400 is een 6-core zonder Hyperthreading met een IPC lvl op hetzelfde niveau als de 6000-reeks (skylake), de "basis"chips van de huidige generatie zijn 6(12) cores met veel hogere IPC die bovendien hoog tot veel hoger boosten. Dan kijk je naar de Intel i5 12400 en de AMD R5 5600x en van zodra ze in de winkel liggen (wacht daar zeker op) de i5-13400 en R5 7600x. Nadeel bij die 2 chips die bijna uit zijn: dure motherboards, dure DDR5 ram of eventueel nog DDR4 voor de Intel chip waardoor de value for money in deze generaties in de low mid-tier tot higher mid tier niet erg goed is.

GPU's zijn al een stuk goedkoper dan een jaar geleden. Daar ga je proportioneel het meeste winst mee boeken in FPS, maar je kan met je huidige CPU niet te hoog gaan zonder dat die de bottleneck wordt. De Nvidia 4000-reeks is uit, maar ligt nog niet in de winkel.

Het is een moeilijk moment om iets aan te bevelen met die next-gen platformen bijna in de winkel, maar als je even zou doen of die niet gelaunched zijn en enkel last gen beschikbaar zou zijn, is een systeem rond een RTX3080 volgens mij haalbaar. Dat is miles ahead van je 1070 nu.

Hou alleen rekening met je PSU, vandaag zit je snel aan 750-850W versies van goed kwaliteit omdat die nieuwe generaties VEEL stroom verbruiken, zowel de CPU's als de GPU's.
Hey Zephir,

Eerst en vooral, amai wat een uitleg. Vriendelijk bedankt voor de tijd en moeite, ookal moet ik toegeven dat een groot deel mijn technische petje een beetje te boven gaat.

Qua games, speel ik vooral warzone, stellaris en warhammer total war. Qua couch gaming laat ik het vooral over aan mijn ps5. Maar ik wil zeker meer pc gamen en richting vr ben ik nog niet zeker of ik voor een pc versie zal gaan of ps5 versie. Zou de pc vooral willen upgraden voor de nieuwe cod mw2 en warzone 2.

Als ik het goed begrijp raad je aan om nog te wachten met de upgrade tot begin 2023 en de i5-13400 te kopen met een nieuwe moederbord?
Heb je een idee welk moederbord hier goed bij zou passen?
En dit allemaal dan kopellen met de rtx3080?
Is er verder nog iets om op te letten? Andere koeling of supply dat hier niet bij geleverd zou worden?

Zou het een waste zijn om de rtx3080 nu al te halen met mijn huidig systeem en mogelijke price drop tegen dat de nieuwe cpu's er zijn?
 
Nog een tip: gebruik volgende website. Daarmee kan je je build samenstellen, prijzen van Belgische winkels vergelijken en het geeft ook aan of componenten incompatibel met elkaar zijn.


De beste budget gaming CPU momenteel is de Intel i5-12400F, die kan je voor zo'n 200 euro kopen en dat is al een serieuze upgrade op de 8400. Je kan wachten op de 13400F, dat zal vermoedelijk een kleine performance boost geven voor eenzelfde prijscategorie, maar je gaat echt je broek niet scheuren als je vandaag de 12400F koopt. Deze CPU komt ook met een stock cooler dus die moet je al niet apart kopen.

Voor de 12de of 13de generatie heb je sowieso een nieuw moederbord nodig want die CPU's zijn niet compatibel met je oude moederbord. Kijk daarbij zeker naar het type moederbord (ATX, micro-ATX, mini-ATX) zodat het in je PC case past. Zelf heb ik recent een MSI PRO B660M-A (150 euro) gekocht maar kijk zelf ook eens rond om te zien wat je juist belangrijk vindt: aantal RAM slots, M.2 NVME slots, SATA slots, ingebouwde WiFi, USB 3.1 poort, RGB features, etc.

Qua GPU is een RTX 3080 een zeer goeie investering, qua prijs-performantie heeft de nieuwe generatie van NVIDIA mij minder overtuigd. Maar dat gaat wel een serieuze hap (± 900 euro) uit je budget nemen.

900 + 200 + 150 = 1250 euro dus dan zitten we netjes binnen de marge. Zie wel dat je power supply unit voldoende krachtig is. Voor een 3080 raadt NVIDIA 750 W aan.

Nog een vraag: in welke resolutie game je? Zo'n RTX 3080 zou ik enkel aanraden als je in 1440p of hoger gamet.
 
Even afwachten?
Ja, Ryzen 7000 (zen 4) en Intel 13e generatie zijn nieuwe generaties cpu's en Nvidia 4000 reeks zijn nieuwe GPU's die net gelanceerd zijn.

Takeway van die parts: Ze verbruiken allemaal VEEL meer energie dan de vorige generaties, daar staat een stevige, maar geen gigantische performance winst tegenover. Er is vooral op vlak van moederborden en RAM een stevige extra prijs te betalen, en je hebt een zwaardere en dus duurdere PSU nodig dan bij de huidige (vorige) generatie.

't is te vroeg om de i5 13400 aan te raden, even zien wat de prijzen van alle componenten zeggen...

6core met Hyperthreading en 16GB ram is waarschijnlijk nog voldoende, + een stevige GPU. 't Is ook echt het moment om op 1440p resolutie te beginnen mikken. 1080p is wat bij betreft voorgoed gedaan. Op 1440p heb je iets minder cpu nodig en wat meer GPU, dat komt ook goed uit.

De huidige generatie cpu's komen toe met basis koelers, dat is niet meer het geval met die nieuwe generaties.
Een PSU moet je toch minstens 750W van goede kwaliteit rekenen vandaag, idealiter een 850W zelfs als je de komende 5-7j wat goed wil zitten.

Ik zou nog even afwachten met beslissen, maar "last gen" GPU's zijn vaak relatief goedkoop tegenover de laatste nieuwe, waardoor je wel eens een deal kan doen met een 3080 of zelfs 3080Ti. Die kaarten zijn prima voor 1440p high refresh en zelfs basis 4k. Ik gebruik een 3080 op 1440p ultrawide en ik ben daar super tevreden mee. Voor 1080p kom je met een 3060 al toe om gekke FPS te halen mits je een hedendaagse cpu en ram hebt.

Ik heb nu zelf een 3900x cpu met high-end 3600 CL14 ram en ik ben sterk aan't overwegen om toch nog een 5900x of 5800x3D in clearance te kopen en de 7000 reeks over te slaan omwille van het hoge stroomverbruik. Ik heb een 1000W Platinum power supply, dus het zou gaan, maar het lijkt er nu op dat de extra performance me geen100-150W extra waard is... Idem voor de 4000 reeks van Nvidia.
 
Nog een tip: gebruik volgende website. Daarmee kan je je build samenstellen, prijzen van Belgische winkels vergelijken en het geeft ook aan of componenten incompatibel met elkaar zijn.


De beste budget gaming CPU momenteel is de Intel i5-12400F, die kan je voor zo'n 200 euro kopen en dat is al een serieuze upgrade op de 8400. Je kan wachten op de 13400F, dat zal vermoedelijk een kleine performance boost geven voor eenzelfde prijscategorie, maar je gaat echt je broek niet scheuren als je vandaag de 12400F koopt. Deze CPU komt ook met een stock cooler dus die moet je al niet apart kopen.

Voor de 12de of 13de generatie heb je sowieso een nieuw moederbord nodig want die CPU's zijn niet compatibel met je oude moederbord. Kijk daarbij zeker naar het type moederbord (ATX, micro-ATX, mini-ATX) zodat het in je PC case past. Zelf heb ik recent een MSI PRO B660M-A (150 euro) gekocht maar kijk zelf ook eens rond om te zien wat je juist belangrijk vindt: aantal RAM slots, M.2 NVME slots, SATA slots, ingebouwde WiFi, USB 3.1 poort, RGB features, etc.

Qua GPU is een RTX 3080 een zeer goeie investering, qua prijs-performantie heeft de nieuwe generatie van NVIDIA mij minder overtuigd. Maar dat gaat wel een serieuze hap (± 900 euro) uit je budget nemen.

900 + 200 + 150 = 1250 euro dus dan zitten we netjes binnen de marge. Zie wel dat je power supply unit voldoende krachtig is. Voor een 3080 raadt NVIDIA 750 W aan.

Nog een vraag: in welke resolutie game je? Zo'n RTX 3080 zou ik enkel aanraden als je in 1440p of hoger gamet.
Hey Zephir, bestelling is binnen,
-Asus PRIME B660M-A D4 - Moederbord
-Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 12G
LHR - Vide 12 GB GDDR6X -
-Intel Core i5-12400F - Processor 2.5 GHz (4.4
GHz) - 6 core 6P+0E - 12 threads - 18

Moet enkel mijn powersupply unit nog upgraden en hopelijk past alles in mijn desktop tower.
Nu een aantal instructie videos bekijken en dan probeer ik het volgende weekend samen te stellen.
Nogmaals bedankt!
 
Goeie specs denk ik. Gaat dag en nacht verschil zijn met wat je vandaag hebt.

Nog te overwegen: NVME boot drive. Een PCIE Gen3 is goed genoeg. Die is factor 10 sneller dan een SATA SSD en dat merk je. Niet essentieel, maar nice to have.

Welk geheugen heb je genomen? Vergeet zeker niet XMP op te zetten in de BIOS voor de maximale performance op je gekozen geheugen want out of the box werkt dat maar op 2300MT's

750W is aanbevolen PSU wattage geloof ik, maar als het kan zou ik eerder 850W van een degelijk merk en degelijke range kiezen.

Veel plezier!
 
...

Ik heb nu zelf een 3900x cpu met high-end 3600 CL14 ram en ik ben sterk aan't overwegen om toch nog een 5900x of 5800x3D in clearance te kopen en de 7000 reeks over te slaan omwille van het hoge stroomverbruik. Ik heb een 1000W Platinum power supply, dus het zou gaan, maar het lijkt er nu op dat de extra performance me geen100-150W extra waard is... Idem voor de 4000 reeks van Nvidia.

Ik zou max voor een 5800x3D gaan maar of je daar echt veel zal merken met de prestatiewinst dat betwijfel ik... mischien toch beter wachten op de volgende generatie AM5 chips.
 
Ik zou max voor een 5800x3D gaan maar of je daar echt veel zal merken met de prestatiewinst dat betwijfel ik... mischien toch beter wachten op de volgende generatie AM5 chips.
Ik heb nog een heel goed moederbord en DDR4, ik ga nog even op AM4 blijven denk ik. 5800x3d lijkt me ook het beste nu.
 
Terug
Bovenaan