Nieuwe spelregels?

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE

Vijf nieuwe maatregelen die getest zullen worden:

1. Ingooien wordt intrappen

2. Dribbelen bij een vrije trap

3. Tijdstraf

4. Onbeperkt wisselen

5. Zuivere speeltijd


Ik zie ze allemaal zitten, alleen bij 2 vrees ik dat er wel eens discussie zou kunnen zijn als er nog iemand op het veld ligt na een fout en de scheidsrechter het niet vlug genoeg zag dat het spel best nog stilgelegd blijft. Maar dat zal een kwestie van aanpassen zijn.
 
0_hjvnnxcf43jdo.jpg
 
Intrappen is toch ooit een tijdje getest geweest, volgens mij in toenmalige 2e klasse?
 
alleen bij 2 vrees ik dat er wel eens discussie zou kunnen zijn als er nog iemand op het veld ligt na een fout en de scheidsrechter het niet vlug genoeg zag dat het spel best nog stilgelegd blijft. Maar dat zal een kwestie van aanpassen zijn.
da's toch hetzelfde als nu, bij "een snel genomen vrije trap"? vallen nu veel goals zo, omdat de ploeg die de fout maakt nog druk aan't protesteren is, en niet doorheeft dat de andere ploeg al aan't spelen is
 
da's toch hetzelfde als nu, bij "een snel genomen vrije trap"? vallen nu veel goals zo, omdat de ploeg die de fout maakt nog druk aan't protesteren is, en niet doorheeft dat de andere ploeg al aan't spelen is
Helaas worden te vaak zo'n fases afgefloten door de scheidsrechter omdat die zo nodig nog een streep wil zetten met zijn spuitbus, of een speler een berisping wil geven.
 
Onbeperkt wisselen vind ik wat overbodig, maar 4 wissels of zelfs 5 vind ik wel de moeite. Zeker op een EK of WK waar je laat nog wel eens plots een blessure op je bek krijgt.

Zuivere speeltijd is ook een prima concept.

Intrappen mag ook achterblijven imo.
 
Bij een inworp kun je nu niet offside staan. Kun je dat dan bij een intrap wel??
Anders er altijd een lel naar voor op geven naar de spits die blijven hangen is :unsure:
 
- Intrappen: een 100% no-go voor mij. dan gaat de focus van alle ploegen gewoon liggen op stilstaande fases, en heeft een corner creëren geen nut meer, integendeel, dan wil je nog liever een inworp in de buurt van de backlijn. De ene na de andere bal gaat in de pot gegooid worden en spelers die 2.5 meter groot zijn worden opeens heel populair

- dribbelen bij vrije trap: laat me koud. Maakt niet veel verschil met hoe het nu is dus is overbodig

- tijdstraf: dat mogen ze gerust invoeren bij gele kaarten door schwalbes of andere vormen van spelbederf. Om de sport terug wat sportiever te maken.

-onbeperkt wisselen: nee dank u. 3 was goed, 5 door de corona was begrijpelijk, 5 nu vind ik te veel, onbeperkt is in voetbal zelfs redelijk onhaalbaar. In zaalsporten is dat makkelijk. In voetbal kan je niet zomaar switchen wanneer je wil he, spelers moeten soms een heel veld oversteken, trainers kunnen hun spelers niet altijd bereiken door het lawaai en de afstand, en als dat wil zeggen dat elke wissel aangekondigd gaat moeten worden dan heeft de 4e ref terug een job want dan mag die 30 keer op een match zijn bordje omhoog houden. Voor de fans wordt dit trouwens zeer irritant. Dan kan je een ploeg die aanvalt constant uit hun ritme halen, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling en staat haaks tegenover de 5e maatregel


-stopklok: nuttig om tijdrekken tegen te gaan maar aub niet bij elke stilliggende fase. In rugby is er een stopklok bij wissels, als de var geraadpleegd moet worden, etc. Maar niet bij een stilstaande fase. Dus nee, als je een corner of vrije trap creëert moet de klok van mij niet stil. Anders duurt een match 2.5 uur en dat willen we toch ook niet

Maatregelen die ik véél liever zou zien en die imo wel zouden bijdragen tot een aangenamere voetbalbeleving:
- voor onopzettelijk hands in de backlijn, waar je nu een penalty voor krijgt en waar dan ook gigantisch veel discussie over is elke keer dat het gebeurt, omdat de straf tov de aard van de fout zo disproportioneel zwaar is, moet de onrechtstreekse vrije trap terug ingevoerd worden.

- zeiken tegen de scheidsrechter strenger bestraffen, of enkel nog de captain en de bij de overtreding betrokken speler toelaten.
En schwalbes moeten er ook uit, desnoods met een tijdstraf. Ook defensieve schwalbes trouwens. Het voetbal mag terug een beetje potiger worden. Minder gejank op de grond. Overigens is niet elk contact in de backlijn penalty. Teveel penalty's zijn aanvallers die voor het minste neergaan na een heel licht contact dat ze zelf zoeken en waar het heus niet zo moeilijk is om recht te blijven.
Spelers mogen trouwens ook terug echte scheenlappen gaan dragen ipv het comfort van een flapje dat ze nu hebben maar waarmee ze elk tikje voelen.
 

Vijf nieuwe maatregelen die getest zullen worden:

1. Ingooien wordt intrappen

2. Dribbelen bij een vrije trap

3. Tijdstraf

4. Onbeperkt wisselen

5. Zuivere speeltijd


Ik zie ze allemaal zitten, alleen bij 2 vrees ik dat er wel eens discussie zou kunnen zijn als er nog iemand op het veld ligt na een fout en de scheidsrechter het niet vlug genoeg zag dat het spel best nog stilgelegd blijft. Maar dat zal een kwestie van aanpassen zijn.
Ik denk dat de belangrijkste maatregel hier nog niet tussen staat.
Meer respect voor de scheidsrechter. Over gaan naar regels zoals bij rugby. Onrespectvolle opmerkingen tegen de scheids = van het veld.
Verder mogen ze ook het VAR-mechanisme kopiëren van Rugby, daar is dat veel, maar dan ook veel beter geregeld (je hoort de communicatie tussen scheids en VAR)
 
Ik denk dat die vliegende wissels een beetje tegengewicht moeten bieden aan de tijdstraf bij geel. Hoeveel scheidsrechters gaan anders nog geel willen geven aan een keeper die teveel treuzelt bij de uittrap?
Met die vliegende wissels kan er onmiddellijk een andere keeper worden ingebracht.

Ik zou dan wel bv opteren om 2x geel = rood te vervangen door 3x geel en dan de 2de gele een tijdstraf opleggen van 10-15 minuten.
Sowieso denk ik dat die tijdstraf al wat 'respect' voor de scheidsrechters zal bij brengen. Wie gaat er zich nog willen aan wagen om ook geel te krijgen als je ploegmaat ook net geel heeft gepakt. Dan staat je ploeg opeens met 2 man minder.

Wat gebeurt er dan met de tijdstraf als je in de laatste 10 seconden nog geel hebt gepakt? Vervalt die dan of neem je die mee naar de volgende match?? Door de vliegende wissels kun je die dan eventueel de eerste minuten op de bank houden en dan toch inbrengen. Al start je dan wel weer met 11 :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik denk dat de belangrijkste maatregel hier nog niet tussen staat.
Meer respect voor de scheidsrechter. Over gaan naar regels zoals bij rugby. Onrespectvolle opmerkingen tegen de scheids = van het veld.
Verder mogen ze ook het VAR-mechanisme kopiëren van Rugby, daar is dat veel, maar dan ook veel beter geregeld (je hoort de communicatie tussen scheids en VAR)
Zoals ik al zo vaak zei: Dit!!

Als je geen kapiteinsband draagt of uitdrukkelijk door de scheids geroepen wordt blijf je uit die man zijn buurt. Al wie daar toch komt aangelopen om van hun kloten te maken: geel, nog voor het eerste woord gezegd is. Ook al is het je tweede geel of sta je daar met 5 man.
Het moet dringend gedaan zijn met de refs aan te vallen bij het minste dat ze fluiten. Langs de andere kant zou het idd niet slecht zijn als de VAR beelden en de communicatie met de VAR live getoond kan worden zodat ook daar minder discussie over is. Hell, van mijn part roepen ze elke fout af zoals in de NFL.

En dan de keerzijde: maak van die refs profs met een deftige verloning en opleiding en laat ze, zoals het een prof betaamt, ook verantwoording afleggen na een match. Dat moet voor mijn part niet direct na de match zijn maar een beetje een deftige duiding bij betwistbare beslissingen zou toch welkom zijn. En dan bedoel ik een deftige uitleg door de ref zelf, niet Frank zonnebank die wat komt lullen 3 dagen na datum.
 
Aangezien ze het begrip tijdstraf invoeren lijkt het me dat ze dat ook wel kunnen gaan gebruiken voor respect voor de ref af te dwingen, zoals ik het nu lees is dat wel nog verbonden aan een gele kaart maar dat vind ik dan weer te ver. 5 minuten strafbank als ge u muil opentrekt tegen de ref vind ik dan weer wel ok, luistert ge dan nog niet dan is het logische vervolg wel een gele kaart uiteraard.
 
Anderzijds maken de refs er toch al te vaak een boeltje van, dat ik wel kan begrijpen dat dat als speler en trainer heel frustrerend is.

Het professionaliseren van onze refs, de job aantrekkelijker maken, en zorgen dat er meer capabele mensen voor de job kiezen, toch de essentie om dat probleem op te lossen.

Verder vind ik ook dat er gerust dialoog mag zijn tussen de spelers en de ref, en mogen de refs daar mss iets meer voor open staan indien dit op een serene manier gebeurt uiteraard.. Nu heerst er toch te vaak een schoolmeestermentaliteit, en refs die soms wat te vaak hun macht willen etaleren.

Los daarvan, grote fan van het invoeren van effectieve speeltijd, maar dat heb ik hier al genoeg gezegd. En ja, ik weet dat dat niet alles gaat oplossen, maar het zal toch alleszins al wat rechtvaardiger aanvoelen.
 
Anderzijds maken de refs er toch al te vaak een boeltje van, dat ik wel kan begrijpen dat dat als speler en trainer heel frustrerend is.
dit he. respect voor de refs, ok, maar zeker hier in België maken ze er vaak een rommeltje van. dat ze eerst dat probleem oplossen, ipv een regel te stellen dat kritiek op de refs niet kan.
sommigen hebben zelf ook geen respect voor de spelers en staff, dus dat in de andere richting gaan verplichten gaat gewoon tot machtsmisbruik leiden.
 
Dialoog moet kunnen, maar wat er nu op onze velden gebeurt heeft niets met dialoog te maken. Op de ref afstormen, in zijn gezicht roepen en tieren, scheldwoorden gebruiken,… moet er allemaal uit (zelfs als de ref in de fout gaat)
 
Ingooien wordt intrappen:
Dat wordt dan toch regelrecht pottenstamp-voetbal?

Continue lange ballen naar voren dumpen.
 
Denk wel dat het iets anders uitgebreider gaat zijn? Anders gaan inworpen ook corners of vrije trappen worden.
 
Terug
Bovenaan