Nieuwe PC voor Zwift en BF1

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Na 7,5 jaar begint mijn huidige pc op zijn laatste benen te lopen. In het voorjaar crashte de pc geregeld tijdens BF1 en Zwift, met te overklokken heb ik nog enkele maanden verder gekund maar nu begint ie weer hetzelfde te doen. Vooral bij Zwift crasht ie heel geregeld terwijl dat grafisch niet bepaald een hoogvlieger is. Maar soms heb je wel tot 100 mannetjes die rond je bewegen, dus het zal wel iets vergen van de pc. Naar de toekomst toe zou het uiteraard wel handig zijn als het een modernere BF kan draaien (moest ik ooit switchen :tongue:)

Ik ken zelf niks van pc's (de vorige heb ik samengesteld met een kameraad). Iemand die me ergens iets kan aanraden? Het moet dus geen absolute hoogvlieger zijn maar ik zou graag wel weer wat jaartjes verder kunnen.

Heb je een idee wat je budget is? Is altijd gemakkelijker om iets voor te stellen.

Moet er iets van RGB bij?

Wil je aparte onderdelen en die door iemand laten bouwen of een pré-built PC?

Losse onderdelen zijn vaak goedkoper, zeker als je iemand kent die de PC kan bouwen.

Bij Alternate kan je via de PC-builder ook losse onderdelen selecteren en zij bouwen die voor een prijs (€150).

Aangezien ik er totaal niet in thuis ben vind ik het ook lastig om er een prijs op te plakken. Zo te zien zit je al vrij snel aan €1500 en meer. Als dat de prijs is dat de prijs zeker. Bij fietsen kan ik inschatten wat nodig en nuttig is en wat eerder overkill is, bij pc's niet.

Ik heb moeten googlen wat je met RGB bedoelde dus ik ga de pc niet zelf opbouwen :). (RGB is niet nodig). De vorige heb ik door Alternate in elkaar laten steken. Ik zie dat ze bij pakweg coolblue ook afgewerkte pc's hebben (zoals deze https://www.coolblue.be/nl/product/945107/acer-predator-orion-3000-655-i7142g.html)

Die pre-built's zijn over het algemeen goed, maar er worden vaak onderdelen in gestoken die slechtere kwaliteit zijn dan degene die je zelf voor ongeveer hetzelfde budget kan in elkaar steken.

Heb deze even snel samengesteld bij megekko.nl, helaas assembleren ze geen PC's. Met deze PC ga je de komende jaren zeker geen last ondervinden om de laatste nieuwe games op zeer hoge settings te spelen (afhankelijk van je monitor resolutie).

Moest je niet al te ver wonen wil ik deze gerust voor je assembleren, heb dat al vaak gedaan voor forumleden. Je mag altijd een pm sturen, indien je meer info wenst.

Zo kan je toch je budget wat inperken door bij megekko te bestellen ipv Alternate prijzen te betalen.

Aangezien ik er totaal niet in thuis ben vind ik het ook lastig om er een prijs op te plakken. Zo te zien zit je al vrij snel aan €1500 en meer. Als dat de prijs is dat de prijs zeker. Bij fietsen kan ik inschatten wat nodig en nuttig is en wat eerder overkill is, bij pc's niet.

Ik heb moeten googlen wat je met RGB bedoelde dus ik ga de pc niet zelf opbouwen :). (RGB is niet nodig). De vorige heb ik door Alternate in elkaar laten steken. Ik zie dat ze bij pakweg coolblue ook afgewerkte pc's hebben (zoals deze https://www.coolblue.be/nl/product/945107/acer-predator-orion-3000-655-i7142g.html)
Een prebuilt is vooral ook niet aan te raden als je ooit wil upgraden in de toekomst. Stel dat je later een nieuwe grafische kaart wil steken dan is de voeding daar misschien niet op voorzien en zo. (normaal neem je altijd een voeding met genoeg speling, steek je dan nadien een krachtigere gpu dan is het geen probleem in principe)

Ik zou dan met 1500 euro toch gaan voor een RTX 4070 super ofzo. RTX 4060 is echt geen topkaart.

Dit lijkt me wel deftig, alleszins veel beter dan die Acer qua prijs-kwaliteit , iets duurder wel. Als je zelf iets samenstelt kan het wellicht wel rond de 1500 euro.

Enige bedenking die ik heb is de SSD, die van Ascari zijn setup is beter, de Kingston NV2 is goed als tweede drive voor (goedkope) extra opslag, maar is niet zo performant dan die KC3000.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me wel deftig, alleszins veel beter dan die Acer qua prijs-kwaliteit , iets duurder wel. Als je zelf iets samenstelt kan het wellicht wel rond de 1500 euro.

Enige bedenking die ik heb is de SSD, die van Ascari zijn setup is beter, de Kingston NV2 is goed als tweede drive voor (goedkope) extra opslag, maar is niet zo performant dan die KC3000.

Die NV2's zijn inderdaad beter als budget schijf of als 2de schijf. Heb er zelf ook 2 van 1TB voor mijn games e.d. mijn OS schijf is een ook een KC3000 maar dan 512GB.

Die NV2's zijn inderdaad beter als budget schijf of als 2de schijf. Heb er zelf ook 2 van 1TB voor mijn games e.d. mijn OS schijf is een ook een KC3000 maar dan 512GB.
Ik had ook ergens gelezen dat je bij de NV2 niet zeker bent of je TLC of QLC geheugen krijgt. QLC heeft minder write-cycli en daardoor is het minder geschikt als OS-schijf. Als je geluk hebt is het TLC maar het is een loterij.

Ik had ook ergens gelezen dat je bij de NV2 niet zeker bent of je TLC of QLC geheugen krijgt. QLC heeft minder write-cycli en daardoor is het minder geschikt als OS-schijf. Als je geluk hebt is het TLC maar het is een loterij.
Klopt inderdaad. Heb er, toen ze in promo stonden, 3 gekocht, helaas alledrie met QLC chips.

Zeggen ook dat het PCIe 4.0 is maar werken maar aan 3.0 snelheden.
Op zich voor z'n prijzen in promo zijn die zeker niet slecht. Heb die toen voor net geen €40 (voor 1TB) per stuk gekocht.
Mijn games laden zeker snel genoeg.

Ik heb er nu ineens problemen mee , lijkt het. Ik was Metaphor : Refantazio aan het spelen en het spel begon te crashen. Na enkele reboots zag ik in task manager dat mijn NV2 SSD op 100% usage stond de hele tijd ...
Dat zou volgens het internet door een slechte block kunnen komen en blijkbaar zijn er nog veel mensen met problemen met die Kingston NV2 drives ...

Ben nu chkdsk aan het draaien om te zien of het kan gefixt worden.

Ik heb er nu ineens problemen mee , lijkt het. Ik was Metaphor : Refantazio aan het spelen en het spel begon te crashen. Na enkele reboots zag ik in task manager dat mijn NV2 SSD op 100% usage stond de hele tijd ...
Dat zou volgens het internet door een slechte block kunnen komen en blijkbaar zijn er nog veel mensen met problemen met die Kingston NV2 drives ...

Ben nu chkdsk aan het draaien om te zien of het kan gefixt worden.
Vreemd. Heb tot hiertoe nog geen problemen gehad met die NV2's. Kan misschien zijn dat je één met problemen hebt gekregen. Misschien eens kijken met de Kingston SSD Manager wat de health status is van die SSD. Als die kapot is kan je die onder garantie terugsturen.

Het is echt bizar. Soms schiet die SSD gewoon naar 100% usage. Heb chkdsk al gedraaid en dat vond niets maar het duurde wel verschrikkelijk lang.
Dat terugsturen is ook een gedoe en je moet dan al kunnen aantonen dat die kapot is.

Vreemd. Heb tot hiertoe nog geen problemen gehad met die NV2's. Kan misschien zijn dat je één met problemen hebt gekregen. Misschien eens kijken met de Kingston SSD Manager wat de health status is van die SSD. Als die kapot is kan je die onder garantie terugsturen.
Kan ook zijn dat je pas problemen hebt eens die vol begint te staan (staat 75-80% vol, wat geen probleem zou mogen zijn)

3lvMCg1.png

Het is echt bizar. Soms schiet die SSD gewoon naar 100% usage. Heb chkdsk al gedraaid en dat vond niets maar het duurde wel verschrikkelijk lang.
Dat terugsturen is ook een gedoe en je moet dan al kunnen aantonen dat die kapot is.

Kan ook zijn dat je pas problemen hebt eens die vol begint te staan (staat 75-80% vol, wat geen probleem zou mogen zijn)

3lvMCg1.png
De mijne is bijlange nog niet vol. Staan maar een paar games op. Misschien daarmee dat ik er nog geen problemen mee heb.

Sjans dat ik deze thread gelezen heb...
Heb zonet een nieuwe PC besteld en voor de configuratie had de bouwer ook 2 Kingston NV2s gekozen (had geen specifiek budget opgegeven dus hij had voor de goedkoopste gekozen).
Net gebeld en laten vervangen door Kingston Fury Renegade SSDs.

Sjans dat ik deze thread gelezen heb...
Heb zonet een nieuwe PC besteld en voor de configuratie had de bouwer ook 2 Kingston NV2s gekozen (had geen specifiek budget opgegeven dus hij had voor de goedkoopste gekozen).
Net gebeld en laten vervangen door Kingston Fury Renegade SSDs.
Als bootschijf zou ik die zeker niet kiezen. Als 2de schijf zijn die wel deftig. Heb al meer dan een jaar 2 NV2's van 1TB en heb er geen problemen mee.
Betere budget schijven zijn de Lexar NM790's. Kan je prijs/kwaliteit niets fout mee doen. Kingston KC3000's zijn ook heel goed. Heb de 512GB versie als bootschijf.

Als bootschijf zou ik die zeker niet kiezen. Als 2de schijf zijn die wel deftig. Heb al meer dan een jaar 2 NV2's van 1TB en heb er geen problemen mee.
Betere budget schijven zijn de Lexar NM790's. Kan je prijs/kwaliteit niets fout mee doen. Kingston KC3000's zijn ook heel goed. Heb de 512GB versie als bootschijf.
Omdat ik met mijn huidige PC al zowat anderhalf jaar aan het sukkelen ben met stabiliteitsproblemen allerhande wilde ik geen risico nemen. Met de Fury Renegades zou ik normaal gezien goed moeten zitten. Scoren in de benchmarks blijkbaar ook in de buurt van de KC3000s...

Kan zijn dat ik gewoon pech heb. Maar gezien alles wat ik lees over die NV2's er misschien best van wegblijven :) Er zijn betere SSD's op de markt tegenwoordig die ook goed geprijsd staan.

Die Fury Renegades zijn zeker heel goed. Op zich wel weggesmeten geld om als 2de schijf te gebruiken. Als bootschijf, imho, perfecte keuze. Voor gewoon wat games e.d. hoeft dat niet echt de beste SSD van het moment te zijn.

Die Lexar NM790's heb ik al vaak gebruikt in builds van forumleden, heb nooit klachten ontvangen dat die niet werkt of slecht werkt.
Crucial P3 Plus, WD Black SN770, WD Blue SN580, Samsung 990 EVO zijn allemaal zeer deftige schijven voor een goede prijs.

Terug
Bovenaan