Nieuwe monitor kopen voor PS5

Hunt85

Active member
Hallo iedereen,

Ik wil meer en meer met men PS5 op een monitor gaan spelen.
Hij hing tot een paar manden geleden aan een 65inch 4K samsung tv met 100hz. (of 120hz)
Nu wil ik uiteraard zeker dezelfde kwaliteit hebben op mijn monitor.
Echter ligt mijn budget maar rond de 300 € (in augustus trouw ik en dat kost al geld genoeg :)) .
Nu besfef ik dat ik ergens moet inbinden maar mijn vraag is waar.

Wat ik zeker wil hebben is een 27inch.
Maar wat kies ik dan ?
- 4K of niet
- 60hz of 120 hz
-1ms of hoger
- ...

Ik zie dat er een reeks is van LG (LG27U500 W) die 4K aanbieden, HDR10 en 5ms maar wel maar 60hz.
Deze monitor valt wel in mijn budget.
Is dit iets dat jullie aanbevelen of zijn er andere toestellen.

Ik zal ook wel eens wat pc games spelen op de monitor maar dit zullen nooit de hele zware games zijn gezien ik dit op PS5 blijf spelen.
Enkel Starfield wil ik wel spelen omdat deze voorlopig niet op PS komt (maar dit is maar bijkomstig.

Alvast bedankt voor de info
 
Ik denk dat het in games ofwel 4K is ofwel 1080p en 120Hz+. 4K aan 120 FPS dat kan de PS5 niet aan in de meeste games (tenzij upscaled dan). Wilt ge voor de hoogste resolutie gaan, of wilt ge meer frames? Voor minder competitieve gaming ben ik geneigd te zeggen 4K 60 FPS > 1080p 120 FPS. De PS5 kan ook 1440p tonen, in dat segment kunt ge misschien wel al monitors vinden met hogere refreshrates, aan 120Hz of meer. 1440p is eigenlijk de ideale resolutie op een 27" monitor in Windows. Moet ge geen scaling aanzetten en alles blijft leesbaar.
 
Laatst bewerkt:
Hier de PS5 aan een LG 27GP850: 27” 1440p QHD. Refreshrate gaat tot 180hz maar dat kan je dus zoals geweten niet volledig benutten.

Voor het gegeven budget zou ik in die richting kijken tenzij je eerder titels speelt zoals Horizon of God of War, waarbij je in HFR modus aan 60fps komt op 4K.

4K schermen uit die prijscategorie zullen wel niet optimaal presteren in games. Dan denk ik aan motion handling, contrast, helderheid voor HDR. Je tv beschikte mogelijks ook over VRR, wat voor een vloeiende weergave zorgt ook bij lagere fps.

Zou je mijn LG zeker aanbevelen maar staat hoger geprijsd. Hierbij een alternatief: Gigabyte M27Q.
 
hangt er vanaf welke videokaart ge zitten hebt in uw pc aangezien je het wil combineren met pc games.

Aangezien je pc games maar bijkomstig zijn ga ik er ook vanuit dat ge geen nieuwe videokaart met DLSS of FSR hebt om te upscalen naar 4k.

daarom 1440p
 
Bedankt voor de feedback allemaal. De games via PC zijn idd bijkomstig.
Ik ga idd eens beginnen kijken naar de QHD schermen en even afstappen van de 4K.
 
zowiezo zou ik voor een scherm toch gewoon ook eerst naar een winkel gaan om eens te bekijken en sta er op een afstand van, van hoe je er ook voor gaat zitten... Want de ene mens is de andere niet, sommige ergeren zich aan kleine details terwijl anderen gerust kunnen gamen op een 32 inch scherm aan 1080p...
 
zowiezo zou ik voor een scherm toch gewoon ook eerst naar een winkel gaan om eens te bekijken en sta er op een afstand van, van hoe je er ook voor gaat zitten... Want de ene mens is de andere niet, sommige ergeren zich aan kleine details terwijl anderen gerust kunnen gamen op een 32 inch scherm aan 1080p...
Ja dat was ik ook al aan het denken. Het zal altijd al beter zijn dan wat ik nu heb wan ben nu aant gamen om een scherm dat ik van een kameraad mocht lenen aan het spelen maar dat is al 6 jaar oud ofzo.

Bedankt voor de tip
 
Ik heb men oog wat laten vallen op de LGUltraGear 27GN850-B .
Lees daar goei dingen van voor die prijs en zou hem tweedehands (in perfecte staat) kunnen kopen voor ca. 250 € .
Zouden jullie dit aanbevelen ?
Weet niet over er een verschil is tussen de GN en de GP (die Fr@gsta heeft) ?
 
Nu ben ik weer aan het twijfelen want ik lees zo hier en daar dat de VA schermen in deze prijsklassen zo goed als even goed zijn als een IPS paneel.
Klopt dat ?
 
Ik heb men oog wat laten vallen op de LGUltraGear 27GN850-B .
Lees daar goei dingen van voor die prijs en zou hem tweedehands (in perfecte staat) kunnen kopen voor ca. 250 € .
Zouden jullie dit aanbevelen ?
Weet niet over er een verschil is tussen de GN en de GP (die Fr@gsta heeft) ?
Doen zou ik zeggen voor deze prijs.
Hier een linkje waarbij ze beiden vergelijken. De verschillen zijn van weinig belang voor PS5 gaming: https://www.rtings.com/monitor/tool...gp83b-b/14623/24452?usage=3623&threshold=0.10
 
Doen zou ik zeggen voor deze prijs.
Hier een linkje waarbij ze beiden vergelijken. De verschillen zijn van weinig belang voor PS5 gaming: https://www.rtings.com/monitor/tool...gp83b-b/14623/24452?usage=3623&threshold=0.10
ah ok. Bedankt voor het advies.
Ja ik ben een eeuwige twijfelaar met van die dingen he :). Nu las ik toch veel goeds over VA panelen en die zijn iets goedkoper.
Ik zou bv een VA scherm kunnen hebben met 144 hz en 1ms en WQHD, .... voor een 300 euro en dan is het nieuw.
 
Was nu ook een beetje aan het zien naar die curved schermen maar ik les hier en daar dat dit voor een 27inch scherm weinig nut heeft.
Klopt dit ?
Is dit echt minder goed dan een plat scherm of is het gewoon niet echt een meerwaarde maar ook gene minwaarde ?
 
Imo IPS > VA. Kleuren zijn beter op IPS en minder last van ghosting. VA zou ik enkel nemen als je in een pik donkere kamer wilt spelen.
Ik vind curved geen meerwaarde hebben en er zelfs een beetje raar uitzien.

Als die 27GN850 in perfecte staat is en van een betrouwbaar persoon, dan zou ik dat je daarmee wel meest bang for the buck zult hebben. 3 vrienden van me hebben de 27GP850/32GP850 van LG en die zijn er zeer content van. De GN versie is volgens mij nagenoeg hetzelfde scherm, maar 144hz i.p.v. 180hz en minder USB poorten. Maar voor PS5 gaming lijkt me dat niet relevant.
 
Imo IPS > VA. Kleuren zijn beter op IPS en minder last van ghosting. VA zou ik enkel nemen als je in een pik donkere kamer wilt spelen.
Ik vind curved geen meerwaarde hebben en er zelfs een beetje raar uitzien.

Als die 27GN850 in perfecte staat is en van een betrouwbaar persoon, dan zou ik dat je daarmee wel meest bang for the buck zult hebben. 3 vrienden van me hebben de 27GP850/32GP850 van LG en die zijn er zeer content van. De GN versie is volgens mij nagenoeg hetzelfde scherm, maar 144hz i.p.v. 180hz en minder USB poorten. Maar voor PS5 gaming lijkt me dat niet relevant.
Ok, bedankt voor de info.
Ja ik ken de persoon uiteraard niet dit dat den LG verkoopt maar hij zegt dat het in perfecte staat is.
Is natuurlijk altijd een risico. Daarom dat ik was aan het twijfelen om toch een nieuw scherm te nemen en dan voor VA te gaan.
Ik speel idd meestal wel in men kantoor zonder licht.
 
Het is gisteren dan toch de MSI Optix G32CQ4 E2 geworden.
300€ voor dit scherm leek me wel ok.
Enkel de PS5 geeft enkel maar 60hz door maar ik denk dat die enkel 120hz doorgeeft bij bepaalde games.
Moet ik nog eens verder nakijken. Als ik men HDR inschakel is het beeld ook wel wat donker.
Misschien verwacht ik wat veel omdat ik ervoor op een 120hz tv speelde in 4K. Vrijdag Star Wars Survivor al eens testen se.
In ieder geval bedankt aan iedereen voor de hulp.
 
Het is gisteren dan toch de MSI Optix G32CQ4 E2 geworden.
300€ voor dit scherm leek me wel ok.
Enkel de PS5 geeft enkel maar 60hz door maar ik denk dat die enkel 120hz doorgeeft bij bepaalde games.
Moet ik nog eens verder nakijken. Als ik men HDR inschakel is het beeld ook wel wat donker.
Misschien verwacht ik wat veel omdat ik ervoor op een 120hz tv speelde in 4K. Vrijdag Star Wars Survivor al eens testen se.
In ieder geval bedankt aan iedereen voor de hulp.
hdr zet je beter af op schermen onder de 1000 euro/ minder dan 800 peak brightness.

die hebben niet genoeg dimming zones en maken uw beeld lelijker ipv mooier. enkel oled's of minileds met honderden diming zones of microled is goed genoeg voor HDR.

die HDR sticker hangt er puur op voor marketing redenen omdat 250 nits peak brightness het absolute minimum is voor HDR om gecertifieerd te worden. maar in de praktijk heb je minstens 600 nodig voor bruikbare hdr en 800 tot 1000 + voor echt goede hdr. de echte high end TV's gaan ondertussen tot 2000. een alienware of samsung oddysey oled pc monitor gaat ook tot 1000.


voor computer monitors komt het er eigenlijk zelf bijna op neer dat je enkel HDR gebruikt bij oled monitors. zelf op mijn QLED pc monitor gebruik ik geen HDR en die heeft een dubbel zo hoge brightness als de jouwe :) 250 nits brightness van die MSI optix is maar net genoeg voor SDR.
 
Laatst bewerkt:
hdr zet je beter af op schermen onder de 1000 euro/ minder dan 800 peak brightness.

die hebben niet genoeg dimming zones en maken uw beeld lelijker ipv mooier. enkel oled's of minileds met honderden diming zones of microled is goed genoeg voor HDR.

die HDR sticker hangt er puur op voor marketing redenen omdat 250 nits peak brightness het absolute minimum is voor HDR om gecertifieerd te worden. maar in de praktijk heb je minstens 600 nodig voor bruikbare hdr en 800 tot 1000 + voor echt goede hdr. de echte high end TV's gaan ondertussen tot 2000. een alienware of samsung oddysey oled pc monitor gaat ook tot 1000.


voor computer monitors komt het er eigenlijk zelf bijna op neer dat je enkel HDR gebruikt bij oled monitors. zelf op mijn QLED pc monitor gebruik ik geen HDR en die heeft een dubbel zo hoge brightness als de jouwe :) 250 nits brightness van die MSI optix is maar net genoeg voor SDR.
Hey,
Ok top.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu heb ik ineens weer wat bijgeleerd se.
 
Terug
Bovenaan