Nieuwe infrastructuur en wegenwerken: waarom is het resultaat altijd zo knullig?

In Genk, iets verder dan de voormalige ford site, is een 4 baanse tussen 2 rondpunten, waarbij ze het merendeel van de 4 baanse, 2 baanse hebben gemaakt met zo 'parkeer' vakken in de rechterlaan. Nu als daar ene heel traag rijdt ipv 90 die je daar mag, heb je onmiddellijk file.


Heb me dat al jaren afgevraagd waarvoor juist die stroken dienen, want heb daar nog nooit een vrachtwagen oid op geparkeerd zien staan.
 
In Genk, iets verder dan de voormalige ford site, is een 4 baanse tussen 2 rondpunten, waarbij ze het merendeel van de 4 baanse, 2 baanse hebben gemaakt met zo 'parkeer' vakken in de rechterlaan. Nu als daar ene heel traag rijdt ipv 90 die je daar mag, heb je onmiddellijk file.


Heb me dat al jaren afgevraagd waarvoor juist die stroken dienen, want heb daar nog nooit een vrachtwagen oid op geparkeerd zien staan.
Dat lijken mij eerder verdrijgingsvlakken, waardoor je er niet op mag parkeren. En is het een weg waar je maar 70 mag.
 
3) de definitie van tijdelijk kan heel ruim genomen worden qua rijd natuurlijk. Ik zie ook niet goed waarom men bijvoorbeeld dat zou aanpakken om dat te heraanleggen, welke meerwaarde zou dat bieden?
Tjah, waarom? Als je dat zelf niet ziet stopt de discussie hier wel, geen zin in de zoveelste nutteloze discussie. Het gaat hier over infra en wegenwerken waar het resultaat van beschamend is voor een rijk land als het onze. Indien jij vindt dat geschilderde losse betonblokken in het midden van de weg zetten een goed resultaat is heb ik daar weinig tegen in te brengen.
 
In Genk, iets verder dan de voormalige ford site, is een 4 baanse tussen 2 rondpunten, waarbij ze het merendeel van de 4 baanse, 2 baanse hebben gemaakt met zo 'parkeer' vakken in de rechterlaan. Nu als daar ene heel traag rijdt ipv 90 die je daar mag, heb je onmiddellijk file.


Heb me dat al jaren afgevraagd waarvoor juist die stroken dienen, want heb daar nog nooit een vrachtwagen oid op geparkeerd zien staan.

Dit is waarom, men heeft geen rondpunt met 3 vakken, maar met 2. Indien je daar dus 3 op laat uitkomen krijg je een bottleneck en file/ongevallen. (+ belgen kunnen niet ritsen)

Voor Genk heb je dit gedrocht, typische a la belge oplossing:

Geld voor camera's overal is er genoeg, maar om rondpunten degelijk aan te leggen niet en lossen we het op a la bricolage met wat verf. Echt lachwekkend :laugh:
 
Dat lijken mij eerder verdrijgingsvlakken, waardoor je er niet op mag parkeren. En is het een weg waar je maar 70 mag.
Klopty, het eerste deel met 4 baans is nog 90 idd, na de versmalling wordt het 70.

Dit is waarom, men heeft geen rondpunt met 3 vakken, maar met 2. Indien je daar dus 3 op laat uitkomen krijg je een bottleneck en file/ongevallen. (+ belgen kunnen niet ritsen)
Mja, konden ze zich toch veel asfalt besparen en gewoon een enkele baan aanleggen. ipv dubbel en dan niet gebruiken
Voor Genk heb je dit gedrocht, typische a la belge oplossing:

Geld voor camera's overal is er genoeg, maar om rondpunten degelijk aan te leggen niet en lossen we het op a la bricolage met wat verf. Echt lachwekkend :laugh:
haha ja, en als het niet druk is, rijden er heel veel gewoon rechtdoor (over de lijnen) ipv rond te gaan.
 
Hier hebben ze in de buurt gewoon vrijwel direct na een bocht z'n plantenbak gezet. Ook wreed slim :unsure:
 
Hier hebben ze in de buurt gewoon vrijwel direct na een bocht z'n plantenbak gezet. Ook wreed slim :unsure:
Maar dat en veel van de andere "dwaze" voorbeelden hier zijn volgens mij toch vooral het resultaat van het lokale bestuur. Een lokaal bestuur waar je kan voor verkozen raken als toffe peer uit de jeugdbeweging of plaatselijke middenstand die al eens trakteert. Ik weet nog hoe toen ik een kind was er plots snelheidsdrempels verschenen op onze kaarsrechte secundaire baan op vrij vreemde plaatsen, toen ging het verhaal rond dat een vriend van de burgemeester daartussen woonde en had geklaagd over het verkeer.
 
Hier ook wat mooie voorbeelden allebij in dezelfde straat

Een kruispunt met een nest paaltjes zodat je niet gewoon rechtdoor kan rijden en het elke keer gevaarlijk is als je een tegenligger hebt.
https://maps.app.goo.gl/TNX6UpkMuv7wbjJG9

3 wegversmallingen op rij a(er gekomen door een klager die daar woont) de 3de is iets nieuwer en staat nog niet op Google maps

Er staan ook geen borden wie voorrang heeft om de veiligheid nog extra te verlagen.
https://maps.app.goo.gl/FAhtzaK6Z71gQJDm7
 
Voor Genk heb je dit gedrocht, typische a la belge oplossing:

Geld voor camera's overal is er genoeg, maar om rondpunten degelijk aan te leggen niet en lossen we het op a la bricolage met wat verf. Echt lachwekkend :laugh:
Errrm, die ronde punten op de Europalaan zijn bewust zo (laag) aangelegd om uitzonderlijk transport door te laten. Zeker vroeger passeerde daar minstens maandelijks een Silo transport. Daarom ook dat bvb het rondpunt in Diepenbeek (richting E313) een doorsteek heeft.
 
Hier ook wat mooie voorbeelden allebij in dezelfde straat

Een kruispunt met een nest paaltjes zodat je niet gewoon rechtdoor kan rijden en het elke keer gevaarlijk is als je een tegenligger hebt.
https://maps.app.goo.gl/TNX6UpkMuv7wbjJG9

3 wegversmallingen op rij a(er gekomen door een klager die daar woont) de 3de is iets nieuwer en staat nog niet op Google maps

Er staan ook geen borden wie voorrang heeft om de veiligheid nog extra te verlagen.
https://maps.app.goo.gl/FAhtzaK6Z71gQJDm7
op en top vlaams dit, ipv die straten of banen echt te heraanleggen zodat fietsers er veiliger kunnen fietsen en de snelheid automatisch lager is, krijg je zulke bricollage van paaltjes en verf. Toch beschamend wanneer je dit aan buitenlandse vrienden moet laten zien

Errrm, die ronde punten op de Europalaan zijn bewust zo (laag) aangelegd om uitzonderlijk transport door te laten. Zeker vroeger passeerde daar minstens maandelijks een Silo transport. Daarom ook dat bvb het rondpunt in Diepenbeek (richting E313) een doorsteek heeft.
Dat rondpunt heeft bijna geen enkele meerwaarde, buiten om wat lelijke moderne kunst in het midden te kunnen poten.
En of de oplossing met verf dan de beste is wil ik ook gerust wel eens bekijken hoor.

Zulke zaken zie je toch in Frankrijk of Nederland zelden, bij ons zie je in deze thread al snel wat voor achterlijke zaken er overal worden neergepoot door lokale besturen die teveel geld en macht hebben.
 
Hier ook wat mooie voorbeelden allebij in dezelfde straat

Een kruispunt met een nest paaltjes zodat je niet gewoon rechtdoor kan rijden en het elke keer gevaarlijk is als je een tegenligger hebt.
https://maps.app.goo.gl/TNX6UpkMuv7wbjJG9

3 wegversmallingen op rij a(er gekomen door een klager die daar woont) de 3de is iets nieuwer en staat nog niet op Google maps

Er staan ook geen borden wie voorrang heeft om de veiligheid nog extra te verlagen.
https://maps.app.goo.gl/FAhtzaK6Z71gQJDm7
Twee mooie voorbeelden die perfect te kaderen vallen.
Uw eerste voorbeeld is heel simpel waarom die paaltjes daar staan, anders scheurt iedereen gewoon rechtdoor tegen 70 of zelfs 90km/h, dat is het typische Vlaamse vlambaantje.
Dat tweede sluit daar naadloos op aan, dat is puur om de snelheid eruit te halen.

Hoe zou jij het dan aanpakken om die 50km/h af te dwingen?
 
Zulke zaken zie je toch in Frankrijk of Nederland zelden, bij ons zie je in deze thread al snel wat voor achterlijke zaken er overal worden neergepoot door lokale besturen die teveel geld en macht hebben.
Dat weet ik niet eigenlijk, vergelijk je daar niet gewoon je betere kennis van het (lokale) wegennet hier met de paar drukke routes in die landen?
 
Twee mooie voorbeelden die perfect te kaderen vallen.
Uw eerste voorbeeld is heel simpel waarom die paaltjes daar staan, anders scheurt iedereen gewoon rechtdoor tegen 70 of zelfs 90km/h, dat is het typische Vlaamse vlambaantje.
Dat tweede sluit daar naadloos op aan, dat is puur om de snelheid eruit te halen.

Hoe zou jij het dan aanpakken om die 50km/h af te dwingen?
Een wegversmalling met wel de nodige borden om te bepalen wie voorrang heeft en niet gewoon diegene die het meeste durft.

En geen versmalling op een T splitsing lijkt mij ook een goed idee
 
Hier in de nieuwbouwwijk, is de wegenis 3 a 4 jaar oud. Ze zijn pas recent begonnen met voetpaden in 1 straat. In de andere straten is er geen. Nu hebben ze een betonnen boordsteen uit 1 stuk gegoten tussen de weg en voetpad bij de aanleg van de weg. Resultaat is dat die al zo is afgebrokkeld dat er gaten van 5 centimeter tussen boordsteen en voetpad zijn. Knullig.

Ook knullig is dat in de andere straten je uw oprit niet tot aan straat mag leggen maar slechts tot aan de rooilijn. Gemeente legt dan het stuk aan straat aan, maar slechts 3 m breed. Gevolg een kakafonie van verschillende soorten klinkers. Bovendien heeft de gemeente bomen op sommige plaatsen geplaatst zodat die voor sommige mensen hun inrit staat.

Verder komen de andere straten uit op dat voetpad. Ipv die boordsteen daar af te vlakken moet je op die straat in te rijden recht op die boordsteen rijden, zoals je normaal enkel voor een oprit doet. De gemeente zegt dan dat is om de snelheid te remmen. Maar het zijn straten van goed 100 meter lang maar en het is zone 30. Resultaat is dat asso's met SUV's daarover vlammen zodat je in de huizen op de hoeken lekker kan meegenieten van het geluid en gedaver.

Verder ook hier in het dorp, maar dat geld overal, is dat er allerlei verkeersborden in het midden van een voetpad staan zodat beide kanten te smal zijn om met een buggy te passeren. Om dan nog maar te zwijgen van de mensen die toch nog op dat voetpad moeten parkeren, want auto's hinderen is toch zoveel erger dan ouders en jonge kindjes..
 
Verder komen de andere straten uit op dat voetpad. Ipv die boordsteen daar af te vlakken moet je op die straat in te rijden recht op die boordsteen rijden, zoals je normaal enkel voor een oprit doet. De gemeente zegt dan dat is om de snelheid te remmen. Maar het zijn straten van goed 100 meter lang maar en het is zone 30. Resultaat is dat asso's met SUV's daarover vlammen zodat je in de huizen op de hoeken lekker kan meegenieten van het geluid en gedaver.
Dat zie je toch vaker? Is niet om snelheid af te remmen, maar om voorrang aan voetgangers te verlenen.
 
Verder ook hier in het dorp, maar dat geld overal, is dat er allerlei verkeersborden in het midden van een voetpad staan zodat beide kanten te smal zijn om met een buggy te passeren. Om dan nog maar te zwijgen van de mensen die toch nog op dat voetpad moeten parkeren, want auto's hinderen is toch zoveel erger dan ouders en jonge kindjes..
Kan ik beamen, is echt de hel met een rolstoel.
Ook schuin aflopende voetpaden zijn vaak voorkomend.
 
Een wegversmalling met wel de nodige borden om te bepalen wie voorrang heeft en niet gewoon diegene die het meeste durft.

En geen versmalling op een T splitsing lijkt mij ook een goed idee
De wegcode voorziet toch al in wie voorrang heeft. Diegene die opzij moet, moet voorrang geven aan diegene die van de andere kant komt.
 
Terug
Bovenaan