Nieuwe cijfers van Statbel over bevolking

De economische rechterzijde, werkgevers en sectoren die draaien op goedkope of flexibele arbeid hadden daar evengoed alle belang bij. Dat stuk verdwijnt precies nogal snel uit beeld zodra alles op “links” wordt geplakt.

Waarom denk je dat de Musken van deze wereld zo kwistig (extreem)-rechts sponsoren...

Tbh, heeft @StevenFM wel ergens een punt.

Je gooit hier denk ik ook 2 dingen op één hoop. Dat links cultureel, en deels ook institutioneel, meer proEUis geworden, klopt zeker. Maar goedkope buitenlandse arbeidskrachten, vrij verkeer van arbeid en een geglobaliseerde economie zijn toch niet plots linkse stokpaardjes geworden? Dat is minstens even hard, en imo vooral, een liberaal-economisch project geweest.

Werkgevers die goedkope/flexibele arbeid willen, sectoren die draaien op arbeidsmigratie, vrij verkeer binnen de EU, outsourcing, globalisering, druk op lonen… dat komt niet uit een of ander klassiek links arbeidersprogramma. Integendeel zelfs: de oude linkerzijde was vaak net kritisch voor dat soort arbeidsmarktconcurrentie.

Links kan je zeker verwijten dat ze migratie soms nogal naïef of moraliserend benaderen. Ze hebben vaak het morele kader geleverd, fair enough. Maar de hele demografische evolutie herleiden tot “linkse overtuigingen” is wel héél easy.

De economische rechterzijde, werkgevers en sectoren die draaien op goedkope of flexibele arbeid hadden daar evengoed alle belang bij. Dat stuk verdwijnt precies nogal snel uit beeld zodra alles op “links” wordt geplakt.
@StevenFM heeft zeker een punt maar als je dan eens kijkt nu naar belgie specifiek kan je wel stellen dat medio de jaren tachtig ons politiek landschap er zo uitgezien heeft.
Wallonië eerder structureel links (PS-dominant), Brussel overwegend progressief/links, en Vlaanderen van liberaal verschoven naar centrumrechts sinds de jaren 2000.
Links en liberalisme is op gebied van arbeidsmigratie wel een synergie geweest.

@StevenFM heeft zeker een punt maar als je dan eens kijkt nu naar belgie specifiek kan je wel stellen dat medio de jaren tachtig ons politiek landschap er zo uitgezien heeft.
Wallonië eerder structureel links (PS-dominant), Brussel overwegend progressief/links, en Vlaanderen van liberaal verschoven naar centrumrechts sinds de jaren 2000.
Links en liberalisme is op gebied van arbeidsmigratie wel een synergie geweest.
Akoord, nu zitten we al dichter bij elkaar. Als je het bsschrijft als een synergie (deels zelfs dan nog imo) tussen links en liberalisme, kan ik daar perfect in volgen. Das alleen iets anders dan de verantwoordelijkheid vooral bij linkse/progressieve migratiestandpunten leggen.

We mogen gewoon niet vergeten dat elke “kant” zijn redenen had. Om mezelf even te herhalen: er zat ook gewoon een duidelijke economische/liberale logica achter. Maar dat stuk wordt nogal makkelijk vergeten wanneer het politiek handiger is om alles op één kamp te plakken.

Op een paar decennia tijd is de samenstelling van onze samenleving gigantisch veranderd en door de ingebakken effecten gaat dat nog versnellen. Ik hoor al dertig jaar "integratie dit, integratie dat" maar het gaat zodanig snel en er komen zoveel buitenlanders van duizenden kilometers verder elk jaar weer opnieuw bij dat er van die integratie weinig terechtkomt.

In mijn eigen woonplaats heb je één bepaalde hele grote groep migranten en daar zie ik ook al heel mijn leven dat die zowat een parallele samenleving vormt. Die hebben hun eigen gemeenschap, eigen geloof, eigen handelszaken, eigen evenementen, etc. Een schoolvriendin van familie werd zelfs letterlijk opgedrongen om met een man uit haar thuisland te trouwen zodat die naar hier kon komen.

De praktijk dreigt te zijn dat wij ons gaan moeten aanpassen en hopen dat het niet te erg gaat worden naargelang bepaalde groepen meer en meer inspraak krijgen en zullen opeisen. Je ziet dat nu al eigenlijk, beetje bij beetje, zaken verdwijnen en bepaalde andere zaken worden opgedrongen. Als je kind naar de crèche gaat, wordt het bijvoorbeeld al op veel plaatsen als veel te normaal gezien dat er enkel nog halal eten is. Als je dan gaat opzoeken wat een halalcertificaat is, dan is het eigenlijk absurd dat zoiets in West-Europese landen opgang begint te vinden. Niet alleen is het dier onverdoofd geslacht, maar op het moment van slachten moet er ook iemand een islamitisch gebedje prevelen. Wie had dat dertig jaar geleden durven verkondigen?

Terug
Bovenaan