Nieuwe cijfers van Statbel over bevolking

Interessante cijfers gepubliceerd door Statbel. Ondertussen is 63,4% van onze inwoners een Belg met Belgische achtergrond. 20 jaar geleden was dit 78,5%. Leeuwendeel van die inwoners bevinden zich dan nog eens in de hoogste leeftijdscategorie. Het mag duidelijk zijn dat in een absoluut sneltempo het aandeel Belgen met Belgische achtergrond vermindert in ons land. Kwestie van tijd (en zeer weinig in feite, want dit proces versnelt logischerwijs enkel) dat de 'autochtone' bevolking in de minderheid is.

We discussiëren hier graag over wat mensen daadwerkelijk zeggen, en richten onze pijlen dus niet op stropoppen.
Interessante cijfers gepubliceerd door Statbel. Ondertussen is 63,4% van onze inwoners een Belg met Belgische achtergrond. 20 jaar geleden was dit 78,5%. Leeuwendeel van die inwoners bevinden zich dan nog eens in de hoogste leeftijdscategorie. Het mag duidelijk zijn dat in een absoluut sneltempo het aandeel Belgen met Belgische achtergrond vermindert in ons land. Kwestie van tijd (en zeer weinig in feite, want dit proces versnelt logischerwijs enkel) dat de 'autochtone' bevolking in de minderheid is.
Niets aan de hand. Kijk daar! Heb je gezien wat Trump weer heeft gezegd?

Er zijn 1.715.899 Belgen met migratieachtergrond van buiten de EU.
Daarnaast nog 678.645 niet-Belgen met migratieachtergrond van buiten de EU.
Bijna 2,4 miljoen mensen dus in ons land ondertussen die een achtergrond hebben anders dan onze Europese cultuur.

Omvolking is een vreselijk woord maar de cijfers zijn wat ze zijn.

Er zijn 1.715.899 Belgen met migratieachtergrond van buiten de EU.
Daarnaast nog 678.645 niet-Belgen met migratieachtergrond van buiten de EU.
Bijna 2,4 miljoen mensen dus in ons land ondertussen die een achtergrond hebben anders dan onze Europese cultuur.

Omvolking is een vreselijk woord maar de cijfers zijn wat ze zijn.

De groep Belg met een buitenlandse achtergrond is zeer divers:
  • 50,9 % heeft geen Belgische nationaliteit als eerst geregistreerde nationaliteit, maar heeft de Belgische nationaliteit intussen wel verworven.
  • 49,1% heeft de Belgische nationaliteit als eerst geregistreerde nationaliteit, waarbij:
    • 20,9% twee ouders heeft met een buitenlandse eerst geregistreerde nationaliteit;
    • 28,2% één ouder heeft met een buitenlandse eerst geregistreerde nationaliteit.
+
Tegelijk werd ook 67,7% van de Belgen met een buitenlandse achtergrond en 14,2% van de niet-Belgen in België geboren.

Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar het lijkt me kort door de bocht om dan te zeggen dat al die mensen met migratie-achtergrond van buiten de EU een andere achtergrond hebben dan onze Europese cultuur.

En uiteindelijk, tenzij de "echte Belgen" massaal beginnen kinderen maken zie ik niet echt hoe dit nu gaan veranderen. Infeite gaat dit op voor zowat elk welvarend land. Als ik kijk naar de school van mijn dochter, kan je die zowat sluiten als je geen kinderen met migratie-achtergrond hebt.

Laatst bewerkt:

+

Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar het lijkt me kort door de bocht om dan te zeggen dat al die mensen met migratie-achtergrond van buiten de EU een andere achtergrond hebben dan onze Europese cultuur.

BTT spreekt specifiek over migratieachtergrond van buiten de EU, die specificatie zie ik in uw quotes precies niet terug.

Overigens maakt het niet zoveel uit waar specifiek men geboren is, maar hoe men opgevoed wordt.

Als je uit Marokkaanse ouders geboren wordt in België maar compleet Berbers opgevoed wordt, maakt de geboorteplaats weinig uit natuurlijk.
Fictief voorbeeldje he, pin me daar nu niet op vast he.

+

Super divers, zo blijkt uit de cijfers (zie citaat van hun website onderaan)

Grosso modo:

- 18% buurlanden
- 26% ergens uit de EU maar niet uit één van de buurlanden
- 17% Noord-Afrika
- 9% Sub-Sahara Afrika
- 8% Europa maar niet EU (én kandidaat om tot EU toe te treden)
- 7% West-Azië (dus Midden-Oosten)
- dan rest er nog 15% die afkomstig moeten zijn van elders (Amerika, Azië, Oceanië)

" Een kleine helft van de Belgen met een buitenlandse achtergrond en de niet-Belgen (44,9%) is afkomstig uit een lidstaat van de Europese Unie, als volgt opgebouwd: 18,4% buurland, 17,3% EU-14 en 9,2% EU-13. Het andere deel (55,1%) is afkomstig uit een land buiten de EU-zone, als volgt opgebouwd: 17,0% Noord-Afrika, 9,4% Sub-Sahara Afrika, 8,3% kandidaat Europa, 7,0% West-Azië."

Zegt verder behoorlijk weinig over achtergrond eigenlijk. Nu, dat er culturele verschillen zijn lijkt me logisch en daar is ook niks mis mee he. Ik vind dat er al een cultuurverschil is tussen Vlamingen en Nederlanders terwijl we naast elkaar wonen en ook nog 's dezelfde taal spreken :)

BTT spreekt specifiek over migratieachtergrond van buiten de EU, die specificatie zie ik in uw quotes precies niet terug.

Overigens maakt het niet zoveel uit waar specifiek men geboren is, maar hoe men opgevoed wordt.

Als je uit Marokkaanse ouders geboren wordt in België maar compleet Berbers opgevoed wordt, maakt de geboorteplaats weinig uit natuurlijk.
Fictief voorbeeldje he, pin me daar nu niet op vast he.
Nee, dat weet ik zelf ook, maar ik citeer dan ook recht uit van die eerste pagina omdat ik het hele document niet heb bekeken. Het lijkt me logisch dat als de hele groep van "migratie-achtergrond" een significant deel mensen bevat met een Belgische ouder of in België geboren, dit ook gaat opgaan voor de subset van "niet-EU".

Dat het niet zoveel uitmaakt is ook mijn punt. Als ik opnieuw dicht bij huis kijk zijn zowel mijn dochter als verschillende van haar vriendinnetjes dus kinderen met een niet-EU migratie-achtergrond. Puur op cijfers valt dat onder de vermelde "omvolking is een vreselijk woord maar de cijfers zijn wat ze zijn", terwijl die zich gedragen als Vlaamse kleuters uiteindelijk.

Zonder migratie zou er van belgie binnen 100 jaar met ons replacement rate van 1.3 en dalende sowieso niets meer overschieten. Zonder migratie zou onze bevolking op die termijn van 12 miljoen naar minder dan 900k kunnen zakken of zelfs nog lager als het dalende replacement rate in de toekomst niet ergens zou stabiliseren. Zulke ontvolking zou veel grotere problemen veroorzaken dan de problemen rond migratie. We zouden beter juist meer inzetten op migratie maar dan veel beter gecontroleerde en vooral proberen "vlaamse" cultuur door te geven aan nieuwkomers want anders is deze sowieso ten dode opgeschreven.

Omvolking is een complottheorie. Niets meer en niets minder. Ik vind deze thread racistisch en bangmakerij, zeker als we hier het woord omvolking gebruiken alsof het een gewone term waar niets mis mee is.

Omvolking is een complottheorie. Niets meer en niets minder. Ik vind deze thread racistisch en bangmakerij, zeker als we hier het woord omvolking gebruiken alsof het een gewone term waar niets mis mee is.
Los van dat ene woord, wat vind je racistisch aan deze thread?

Een absolute kutthread die nergens over gaat.
Bevolkingen veranderen voortdurend. Het idee van een 'pure' of 'echte' Belg die al 1000 jaar dezelfde afkomst heeft, klopt historisch gewoon niet. Dus wie zijn volgens jullie dan de 'echte' Belgen?"Als je ver genoeg teruggaat in de tijd, zijn we allemaal afstammelingen van migranten. Geschiedenis is één groot verhaal van mensen die zich verplaatsen en mengen. Ik heb onlangs een DNA test laten doen, ik ben zogezegd 50% Belg, 50% Marokkaans. Bleek dat ik langs mijn "Belgische" kant meer niet-Belgische dna heb (Vooral Iberisch) terwijl we een oerVlaamsche familienaam hebben en dat mijn vader ne witte smoel heeft met blauwe ogen.

Omvolking is inderdaad een gatachterlijk woord (looking at you Vlaams Belang), maar de demografische evolutie lijkt mij toch geen complottheorie of iets dergelijks. Then again, racisme hierbij betrekken, gezien de officiele cijfers, vink ook maar wat kort door de bocht tbh.

De normale discussie zou imo moeten zijn: wat betekent dat voor integratie, onderwijs, taal, sociale cohesie, arbeidsmarkt, huisvesting, etc?

Komt dacht ik uit gewoon de kleine nieuwtjes thread waaruit een aantal replies afgesplitst zijn. Dus steek het op de mods, zeker om gewoon af te splitsen zonder duiding en/of de eerste post aan te passen. Want hoe het nu is, geef ik u gelijk. Terwijl het onderwerp en de evolutie natuurlijk wel discussiewaarde heeft.

Bevolkingen veranderen voortdurend. Het idee van een 'pure' of 'echte' Belg die al 1000 jaar dezelfde afkomst heeft, klopt historisch gewoon niet. Dus wie zijn volgens jullie dan de 'echte' Belgen?"Als je ver genoeg teruggaat in de tijd, zijn we allemaal afstammelingen van migranten. Geschiedenis is één groot verhaal van mensen die zich verplaatsen en mengen. Ik heb onlangs een DNA test laten doen, ik ben zogezegd 50% Belg, 50% Marokkaans. Bleek dat ik langs mijn "Belgische" kant meer niet-Belgische dna heb (Vooral Iberisch) terwijl we een oerVlaamsche familienaam hebben en dat mijn vader ne witte smoel heeft met blauwe ogen.
Wat mij betreft gaat het daar ook niet over. Uiteraard stammen we allemaal af van God weet wie die waar dan ook leefde. Migratie is zeker zinvol, ik zie vooral problemen in de snelheid waarmee dat de laatste decennia is gebeurd. Je komt in een situatie waarbij de snelheid een grote impact heeft op sociale cohesie, onderwijs, taal, ... De cultuur en leefgewoonten die hier opgebouwd zijn, dreigen op die manier stevig uitgedaagd te worden. Niet door het aantal migranten, wel door de snelheid en tijdspanne waarin die migranten hier aankomen waardoor integratie in die leefgewoonten veel moeilijker verloopt.

Akkoord, maar volgens mij gaat de discussie hier niet echt over huidskleur of genetische afkomst. Het gaat eerder over cultuur, gedeelde normen en waarden, en de manier waarop we onze samenleving organiseren. En daar kan je moeilijk ontkennen dat er spanningen en uitdagingen bestaan en als we eerlijk zijn ook gewoon meer onder druk komen te staan in de nabije toekomst. Omvolking is het kind een naam geven en dat maakt het allemaal wat ,slogangewijs, eenvoudiger om er niet dieper op in te gaan maar de problematieken zijn er nu eenmaal.
Stiekem ben ik ergens blij dat ik geen kinderen heb, want zij zullen onvermijdelijk opgroeien in een andere wereld dan degene waarin ik ben opgegroeid. En uiteraard is verandering van alle tijden, maar het tempo van vandaag is toch ongezien in de recente geschiedenis.

Waar de VS nog een gemeenschappelijke migratiecultuur heeft is Europa wel een mix aant worden van een basiscultuur die vaak niet compatibel is met het gros van de migratiecultuur.

De tijd zoals bezongen in Het Dorp van Wim Sonneveld is al lang verdwenen.
Voor diegenen die echter krampachtig daar nog aan willen vasthouden zijn deze cijfers een alarm en een bedreiging.

Anderen zien hier misschien een normale evolutie in.
Ik werk in een bedrijf dat een goede afspiegeling is van deze cijfers. Onder mijn collega's zitten migranten uit onze buurlanden, EU en niet EU maar wel Europese migranten, Noord Afrikaanse en Sub Sahara migranten, Zuid-Amerikaanse migranten en Aziatische migranten.

We hebben een vrij stabiel personeelsbestand en eigenlijk relatief weinig interpersoonlijke conflicten. Ik vind het eigenlijk echt mooi om te zien hoe goed iedereen hier samenwerkt en hoe er op de werkvloer vriendschappen ontstaan over kleuren en achtergronden heen.

Uiteindelijk komt iedereen voor hetzelfde werken en zit iedereen met dezelfde zorgen: kinderen, huis en verbouwingen, problemen na een scheiding, loon dat nooit genoeg is, ...

Al begrijp ik uiteraard dat de ervaringen van iemand die in bepaalde buurten rond Brussel woont wellicht heel anders gekleurd zijn he.

Laatst bewerkt:
Je komt in een situatie waarbij de snelheid een grote impact heeft op sociale cohesie, onderwijs, taal, ... De cultuur en leefgewoonten die hier opgebouwd zijn, dreigen op die manier stevig uitgedaagd te worden. Niet door het aantal migranten, wel door de snelheid en tijdspanne waarin die migranten hier aankomen waardoor integratie in die leefgewoonten veel moeilijker verloopt.
Ik zou durven stellen dat dit los van migratie sowieso een uitdaging zal zijn.

Door zaken zoals AI, globalisering,... zijn er gewoon steeds sneller grotere veranderingen.

Er worden nu reeds door heel wat autochtone Belgen heel wat extreme culturele ideeën geïmporteerd.

Terug
Bovenaan