Nieuwe Am5 setup met enkele vragen ;)

Kenshi

Member
Na 10 jaar ongeveer zeker (I5 3450 setup nog) is het echt wel eens tijd voor iets anders.
Ik kijk altijd naar prijs-kwaliteit en wat ik echt zou kunnen gebruiken.
Voor dagdagelijks gebruik is die 3450 zelfs nog voldoende, maar voor sporadisch te gamen begint die echt wel de bottleneck te worden. Onlangs een GTX970 geupgrade naar een 5700XT en dat merk ik zelfs niet zo hard in games.

Wat ik op het oog heb:
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
- Thermalright Phantom Spirit koeler
- AMD Ryzen 5 7600X Boxed 250EUR of Ryzen 7 7700X +-295EUR --> Prijsverschil is klein, maar in praktijk ga ik het verschil misschien ook niet merken. Zouden extra cores meer feature proof zijn of zouden games eer we zover zijn sowieso op beiden niet meer te doen zijn.
- GSkill DDR5 6000 ram geheugen 32G: CL32 of CL36 --> +-120€ of 150€ --> Verschil merkbaar door CL?
- SSD: 1TB, maar welke: Kingston KC3000, Kingston Fury Renegade, Samsung 980Pro, Crucial P5 Plus, ... Allemaal zowat rond dezelfde prijs, maar ik vind het resultaat echt niet in reviews terug welke nu best te nemen.

Bedankt voor de feedback alvast!
 
Kan je om het ons makkelijker te maken eventueel onderstaande vragen nog beantwoorden?
  • Maximum budget voor bovenvermelde onderdelen
  • Waarvoor dient de pc? Is het enkel om te gamen of ook productieve workloads? Welke games of type genre speel je?
 
Zoals gezegd, budget kies ik meestal gewoon prijs/kwaliteit. Ben niet op zoek naar de meest dure en best presterende 7800X3D bv. Indien nodig kan ik binnen een paar jaar nog last gen AM5 cpu op te kop tikken 2de hands ofzo mocht dat nuttig zijn.
Hoogstwaarschijnlijk draai ik die toch in Eco mode om de temps wat onder controle te houden. Hou wel van een stille pc.
Om er toch een getal op te plakken: liefst onder de 800€. Het mobo staat nu wel aan een heel scherpe prijs op Amazon BE en de 7700x bij Megekko wel een stuk goedkoper dan elders.

Doel: gewoon huis pc: wat surfen, wat administratief werkl en daarnaast sporadisch gamen. Welke: Assasins Creed, Cyberpunk wil ik graag nog doen, ...
Ik koop zelfden meest recente dingen, ik loop vaak wel wat jaren achter in de games die ik wil spelen, dus kies er wat uit wat ik de moeite vind, maar eer ik er dan tijd voor heb, zijn we weer heel wat later.

Rest van de onderdelen: Corsair HX520W voeding en oude Antec P182 case plan ik gewoon nog te houden, aangezien die nog voldoen naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Sta op het punt hetzelfde te doen, is hier eerder ook al een thread geweest.

Hoe ik het bekijk:

- uw moederbord kan veel goedkoper. Gigabyte gaming x b650 meer als goed genoeg tenzij je vind dat het te weinig poorten heeft
- 7700x heeft < 5% performance winst in games, is me dus de extra kost niet waard. Ga zelf ook voor de 7600x.
- ram ga ik zelf voor 5600 vermits 6000 blijkbaar miniem verschil is. Maar veel ken ik er daar ook niet van.
 
@gamer5 Dat X670E bord staat nu maar 25€ duurder dan dat Gigabyte bord, dus dan toch liever pcie-5 support voor meer future proof.

De cpu denk ik inderdaad ook wel, minieme verschillen in de meeste games he ... Prijsverschil van 45€ is natuurlijk ook wel echt niet veel ...
 
  • Als je dat mobo kan krijgen aan de huidige prijs op Amazon zou ik inderdaad niet twijfelen.
  • Veel info vind ik niet terug over uw vermelde CPU koeler en wat die dan zou kosten. Ik raad de DeepCool AK620 aan.
  • 7700x vs 7600x verschilt van game tot game met 10% performance uplift in specifieke games, in andere gaat het over enkele fps. Aan jouw de keuze of de extra kost dit waard is of niet. Zou persoonlijk voor de 7600x gaan.
  • Kingston DDR5 Fury Beast 2x16GB 6000 staat op de Qualified Vendor List voor uw mobo. DDR 5600 sticks gaan ook voor die prijs dus neem je beter 6000mhz. CL32 is mij echt de meerkost niet waard.
  • Qua SSD/NVME blijf ik persoonlijk bij Samsung. Maar in-depth kennis heb ik hier niet van.
 
Terug
Bovenaan