RPG PC PS4 XBOX Nier Replicant

Joeri

Hoofdredacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
apps.12319.13810996026151617.f551b122-e365-45bf-a1ec-a7d22ec5980e.a7aeeb79-e0fc-4e80-9ad1-5e3fad19c635


release: 23 april 2010 (origineel), 23 april 2020 (remaster)
genre: action, RPG
dev: Cavia

Spiritueel vervolg op Drakengard.

Players will jump into the title role of the unyielding Nier as he begins his desperate quest to discover a cure for his daughter, Yonah, who is stricken with the deadly Black Scrawl disease. Armed with a powerful set of magical abilities as well as mighty swords and armor, Nier will do battle alongside a set of formidable allies against waves of dark enemies and giant bosses to discover the truth about the disease, his daughter…and himself.

 
Eerste keer dat ik deze ga spelen. NieR: Automata was voor mij de verrassing van de laatste 10 jaar ofzo. Had ervoor nooit een NieR game gespeeld en was er nooit echt tot aangetrokken. Ik verwacht van Replicant geen perfecte Automata prequel ofzo, maar naar wat ik ervan gelezen heb zijn het verhaal en muziek ook van topniveau.
 
Na +10u spelen kan ik wel zeggen dat ik het geweldig vind. Het is helemaal in dezelfde sfeer als Automata. De muziek speelt hierin een grote rol. Qua story wist ik deels wat de achtegrond ging zijn door de tekstdata die je kon verzamelen in Automata. Maar het is interessant bepaalde personages en zelfs plekken te herkennen, en hun achtergrond. Vooral die van Emil ben ik benieuwd naar.

In 't begin zijn de sidequests nogal vervelend wel. Te veel fetch quests die eigenlijk weinig bijbrengen maar waar je wel constant voor moet rondlopen. Ik ben er uiteindelijk heel veel misgelopen omdat er relatief vroeg in 't spel een point of no return zit. Mssn dat ik die bij een 2de run nogwel eens aanpak. Ik had het bij Automata ook voor geloof ik.
 
Speel je best eerst deze of Automata? Ik heb nog nooit Nier gespeeld en zou graag mee zijn met het verhaal 😉
 
Speel je best eerst deze of Automata? Ik heb nog nooit Nier gespeeld en zou graag mee zijn met het verhaal 😉
Deze is de voorganger van Automata en qua systems mss wat meer verouderd, dus ik denk best deze. Al kan Automata ook op zichzelf gespeeld worden.
 
Speel je best eerst deze of Automata? Ik heb nog nooit Nier gespeeld en zou graag mee zijn met het verhaal 😉
Je kan eigenlijk perfect met Automata beginnen. Het verhaal staat in principe op zich. zoals @Yurf zegt. Qua gameplay voelt Automata ook wat completer/moderner aan dan Replicant vind ik. Maar veel verschil is er niet. Ze voelen gelijkaardig aan. Wsl vooral dankzij de remaster.

't Is wel zo dat het leuker kan zijn om al een bepaalde achtergrond te hebben wanneer je start met Automata, aangezien er wel heel wat verwijzingen zijn. Maar aan de andere kant is Automata wel de game die NieR populair heeft gemaakt, dus mssn ga je er meer door 'gepakt' zijn dan door Replicant, waardoor je meer wil weten over de oorsprong. Dat was bij mij alleszins het geval. Ik ben meteen alles van Drakengard beginnen googlen. Ik had nog nooit van die games gehoord :unsure:

Tldr: Automata is betere 'trigger' om erin te komen. Maar replicant zorgt voor een goeie basis/achtergrond die de ervaring van Automata zelfs nog kan verbeteren. Choice is yours.
 
Hoewel ik ook eerst Automata heb gespeeld, zou ik nu toch eerder Replicant spelen nu die beschikbaar is.
Ik zou zelfs zeggen: speel Replicant tot einde D, ga dan naar Automata en speel dan einde E van Replicant. Dit is een nieuw einde voor Replicant dat zelfs een meerwaarde krijgt als je Automata hebt gespeeld.

En ter info: de sidequests zijn echt niet belangrijk in dit spel, dus als je die vervelend vindt, kan je die makkelijk skippen. Je moet er slechts enkele doen om alle wapens te verzamelen die je toegang geven tot eindes C/D.
 
Heb eerst Automata gespeeld en intussen zit ik 20 uur in Replicant.

Die sidequests wtf ... precies alsof de makers dat er met opzettelijk slecht en met tegengoesting ingestoken hebben om een punt te maken. Veel loopwerk, je kan opzettelijk maar 1 quest tegelijkertijd oppikken uit die taverne, geen map aanduiding, miezerige rewards, ... en dat alles zonder fast travel.
Gelukkig is er geen enkele trophy requirement om die allemaal te doen. 30 is meer dan genoeg.

Qua spelopzet vertoont Replicant nu en dan een vlaag van genialiteit, zoals we Automata achteraf leerden kennen. Leuk hoe de spelmakers de stereotype, monotome JRPG experience doorbreken met textbased en horror mansion genre gameplay.
Ik had verwacht dat het combat gedeelte veel minder zou zijn maar dit valt best wel nog mee in vergelijking met Automata.

Laadtijden vind ik net zoals Automata wat aan de lange kant, voor de graphics die je ervoor krijgt.
 
Terug
Bovenaan