Het gat tussen werken en niet werken is te klein, dus er zou toch ergens moeten bespaard worden om mensen meer te laten overhouden en tegelijk moeten ze met hun flexijob iets opleveren voor de staat.
Ik vind het toch een beetje wrang dat mensen quasi onbelast kunnen flexijobben terwijl ze ziek zijn. Dat is dan een werkpost die ze innemen van iemand anders die wel belastingen moet betalen.
We zouden allemaal langer moeten werken, maar op den duur is er niet genoeg werk met al die flexijobbers!
Er is frictiewerkloosheid, dus dat zal wel meevallen met 'niet genoeg werk'. Er is altijd genoeg werk.
Imo is dit de essentie:
Met iemand deels acitveren ben ik akkoord, kan alleen maar positief zijn voor zowel de man als zijn werkgever. Alleen niet voor de staat.
Ik vind het voorbeeld van de vrouw met ouderschapsverlof erger: die neemt tijd vrij om voor haar kind te zorgen maar gaat toch flexijobben? Dan kan ze toch even goed voor haar gewone werkgever werken?
Ouderschapsverlof, allemaal goed en wel. Iedereen doet met zijn tijd wat hij wil. Wil je ondertussen iets anders doen dan ouderschapsverlof, allemaal goed. Maar moeten we 1000 euro per maand ouderschapsverlof premie geven aan iemand die gewoon wil flexijobben ipv belastingen te betalen in een job ? Dit is toch allemaal te gek voor woorden.
Wat is er mis met al die debiele systemen af te schaffen en gewoon werk uniform te belasten aan normale tarieven. Ik weet dat het vreemd klinkt, ...
That being said. Ouderschapsverlof is nu ook geen 16y, he. Dat is 4 maand full time per kind en dan is je potje leeg. Dus qua impact op de overheidsfinancien valt dat wel mee. Maakt het conceptueel nog altijd niet minder achterlijk.
Zoals altijd zijn we weer veel te gul met de gelijkgestelde periodes. De voorwaarde voor flexijob is 'minstens 4/5 werken'. Wel, dan zou je moeten werken en al die gelijkgestelde periodes schrappen. Want wie dopt, ouderschapsverlof, ziekteverlof heeft, krijgt al uit de pot. Het is niet nodig om dubbel op je te laten flexijobben...
Als we het achterlijk vinden dat mensen zwart werken op ziekteverlof wegens 'uit de pot roefelen', dan is flexijobben tijdens ziekte even achterlijk.
Nota bene zijn de aanpassingen voor 2026 niet in de goede richting:
- Verhoging naar max 21 euro per uur (21 onbelast he). Dat wil zeggen dat je ongeveer het loon a rato bijna 4000 per maand netto kunt geven aan iemand, 0 belastingen
- toegelaten om in hetzelfde bedrijf hoofdjob en flexijob te doen
- max 18k per jaar
Zeg mij eens waarom bedrijven niet massaal mensen op 4/5 zetten en het laatste stukje loon, het meest belaste stukje, als 1/5 flexi doen in hetzelfde. Rekenvoorbeeldje.
Before
100% job: Jos verdient 8000/maand -> 4284 netto
0% flexi: 0
Totaal: 4284 netto
Now
80% job: Jos verdient 6400/maand -> 3638 netto
20% flexi: Jos verdient 21*8*4.34 --> 729 netto (21 eur/h, 8h/d, ~4.34 weken per maand)
Totaal: 4367 netto
Dat is wat we willen, he. Mensen die 8000 bruto verdienen zijn zelfs beter af met 1d per week te flexijobben... En de staatskas, die is 1000 per maand kwijt...
Het wordt uiteraard nog beter als Jos op zaterdag af en toe wat gaat bijwerken. Dan kan hij nog eens zoveel bijknabbelen en overuren toestanden en zo vermijden. Want 18k/y is 1500/maand. Jos kan dus probleemloos de zaterdag nog eens zoveel winnen.