Nabewerking fotografiethread

Kattekrab

Well-known member
Op aanraden van @SlashDotDash een topic voor alle zaken die gerelateerd zijn aan het nabewerking van foto's. Iedereen heeft zijn eigen flow en het is wel leuk om te weten hoe iedereen te werk gaat.

Alsook lijkt me dit een ideale plaats om resultaten en/of bevindingen te plaatsen van bepaalde tools. en plug-ins.

Kortom ideaal om elkaar te helpen en bij te leren! :)

Leuk! Merci voor het initiatief, ik kijk uit naar leuke voor- en na beelden en evt zelfs gedeelde RAWs waar we zelf mee aan de slag kunnen 😇

Ik zal alvast het startschot geven. Ik heb net Topaz SharpenAI geprobeerd.

Zoals aangehaald in het fotografiethread ben ik momenteel een keertje m'n foto's van Alaska in 2014 aan't herbekijken om te kijken welke ik beter kan herbewerken of welke ik gemist heb. Zo kwam ik bij een foto van een Amerikaanse Zeearend in de vlucht met een toffe achtergrond. Spijtig genoeg de mist ingegaan met een onscherpe vogel als gevolg.

sharpenai.jpg

Lightroom - 100% ingezoomd, SOOC

Ge wordt toch doodgespamd met reclame van Topaz producten en vooral hoe SharpenAI een onscherpe foto kan herstellen. Ik heb ooit Topaz Denoise geprobeerd met gemiddelde resultaten. Ik vind persoonlijk dat er te weinig parameters zijn. Maar toch maar eens SharpenAI geprobeerd in trail mode.

Van Lightroom naar Photoshop en direct naar SharpenAI.

sharpenaii.jpg

Topaz SharpenAI interface

Zoals verwacht, weinig parameters. Em gebruikt een standaard model Out of Focus - Very Noisy. Die very noisy heb ik geen flauw idee van, ik zie weinig ruis want de foto is genomen op ISO640 met een Nikon D800. De Remove Blur staat standaard op 20, toch maar volledig opengetrokken tot 100, wat uiteindelijk het volgende resultaat geeft.

sharpenai2.jpg

Photoshop - 100% ingezoomd

Eerlijk gezegd ben ik toch wel een beetje verrast met het resultaat. Ik zou er nooit een afdruk van maken, maar het resultaat is toch duidelijk een pak beter. Nu dit is nog altijd een RAW op 36MP, ik ben eens benieuwd als ik em voor web verder zou afwerken. Croppen ga ik zeker niet doen, want dan zet ik de onscherpe vogel nog meer in de spotlight.​

sharpenai3.jpg

Afgewerkte foto wel met lelijk Topaz trail watermerk

Voila het resultaat na te resizen naar 2500x1666, wat m'n standaardformaat is voor het web. Geen idee meer hoe ik er ben opgekomen, maar werkt goed voor hidpi (retina) schermen. Het enige wat ik heb gedaan is een Unsharp Mask (A 30 / R 1.0 / T 0) en nog even met de sharpen tool (het vierkantje) op 50% het hoofd aangeklikt.

Het eindresultaat is voor mij persoonlijk een twijfelgeval om de foto te houden. Maar nu wil ik wel weten hoe de tool verscherpt op normale foto's. Ik gebruik nu altijd Unsharp Mask op het onderwerp als laastste stap. Wellicht zijn er betere manieren. Ik ga toch ook eens kijken of er nog alternatieven zijn met meer parameters.

Dit opent toch misschien extra mogelijkheden voor (semi) mislukte foto's. :)

Laatst bewerkt:
Toch ook eentje die mij interesseert. Ik heb mijn hele flow technisch gezien (naar mijn goesting) best ok in orde als gewone amateur (vooral Lightroom Classic based dan), en ik kan basisedits doen in Lightroom, maar om echt iets "mooi" te maken van mijn foto's ontbreek ik ergens nog wel wat :)

Ik ga deze v olgen.

Terug
Bovenaan