My trusty

berenod

Well-known member
Hier heb ik toch wel geen goed gevoel bij.

Wat My Trusty in het kort uitgelegd doet is dat je totaal inzicht geeft aan hen over al je banktransacties over de laatste 12 maanden.
Een AI algoritme doet dan zijn ding om je een kredietscore toe te wijzen.

Waarom zou je dat doen? Wanneer je iets wil huren zou dit gevraagd kunnen worden door de eigenaar! Dit is wat ze pitchen:

Voor wie?​

MyTrusty is de ideale tool voor eigenaars die het financiële profiel van hun huurders willen evalueren, of voor bedrijven die zich een idee willen vormen van de financiële betrouwbaarheid van hun potentiële klanten. Met MyTrusty kun je weloverwogen beslissingen nemen en het risico op wanbetaling beperken


Hoe komt exact je kredietscore tot stand?
Allemaal nogal vaag!
Gaat iemand die net de eindjes aan mekaar kan knopen, al dan niet met regelmatig eens "onder nul" te gaan slechte of minder goede punten krijgen?
Wat effect gaat dat hebben op je kansen om als huurder aanvaard te worden?
Mag een eigenaar überhaupt zo een "kredietscore" eisen, en je afwijzen omdat je dit weigert, of omdat de score niet hoog genoeg is?

Straks moet je nog een uitreksel van de NBB voorleggen als je gaat huren.

En wat als andere handelaars zulke score gaan vragen?

Ik kan dit begrijpen als het gaat over kredieten of dingen op afbetaling kopen, maar om als voorwaarde om een huurcontract te krijgen, wat eigenlijk een basisbehoefte is?
 
Dat lijkt me copy/paste van het Amerikaanse systeem? Hebben we als maatschappij toch niets bij te winnen denk ik.
 
Valt toch mee wat men van je kan zien? Het is aan uzelf om uw situatie zo gunstig mogelijk te krijgen. Ik vind het persoonlijk niet buitensporig. Een verhuurder vertrouwt u tenslotte zijn eigendom toe van xxxK. Als huurder vergroot zo'n positieve score uw kansen bij het vinden van een woning.

Banken zijn trouwens nu al verplicht om driemaandelijks uw kredietwaardigheid aan de overheid door te geven.

5cckH3M.png
 
Laatst bewerkt:
Cool dat ze zo alles weten over u. :unsure:
Leuke naam ook 'My trusty' maar ik vertrouw dat toch niet zo.
 
Valt toch mee wat men van je kan zien? Het is aan uzelf om uw situatie zo gunstig mogelijk te krijgen. Ik vind het persoonlijk niet buitensporig. Een verhuurder vertrouwt u tenslotte zijn eigendom toe van xxxK. Als huurder vergroot zo'n positieve score uw kansen bij het vinden van een woning.

Banken zijn trouwens nu al verplicht om driemaandelijks uw kredietwaardigheid aan de overheid door te geven.
Ik vind het wel buitensporig, in de zin dat potentiele huurders die financieel op het randje leven, en zo zijn er veel, zelfs in "goede" sectoren, veelal doordat ze geen voltijdse betrekking kunnen krijgen (de zorg is zo een raar beestje, net zoals retail) best wel snel door de mand zouden kunnen vallen.
Die mensen gaan geen goede score krijgen, zie bovenstaande, als men zoals je kan zien een negatief saldo als minpunt beschouwd, wil dat dan zeggen dat ze slechte huurders gaan zijn?

Zij kunnen perfect hun prioriteiten op orde hebben, zorgen dat de facturen correct betaald worden maar zuinig zijn op "extraatjes", en toch met een slechte score eindigen...

Net een slecht jaar achter de rug hebben, sluiting/failissement/ziekte of zo, kan langer dan een jaar een zwaar negatieve impact op je "score" hebben, dan een huisbaas die verkoopt waardoor je plots aan andere huurwoning moet vinden, en dan zit je daar met die slecht "My Trusty" score aan je been...

Als je de lage middenklasse dakloos wil krijgen (beetje negatief misschien, maar toch), goed bezig dan!
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me copy/paste van het Amerikaanse systeem? Hebben we als maatschappij toch niets bij te winnen denk ik.
Neen, in tegendeel.
In het Amerikaans systeem is veel kredieten hebben, veel onder nul gaan, maar zonder betalingsachterstanden te hebben, de beste situatie om een heel goede kredietscore te behalen.

Iemand die nooit leent, geen kredietkaarten heeft en nooit onder nul gaat in Amerika gaat héél hard sukkelen om bijvoorbeeld een hypotheek te krijgen!

Daarom dat je daar zoveel mensen hebt die een stevig aantal kredietkaarten hebben die quasi allemaal "maxed out" zijn, en dan zonder problemen nog kunnen gaan lenen (tot ze hun job kwijt zijn en op 123 in de shit zitten)...

Voor mijn part hebben we aan beide systemen niet veel te winnen.

Zoals gezegd, zulke systemen om dingen op krediet te kopen (dure TV's, smartphones van een maandloon, ...), absoluut.
Maar dat systeem bestaat al, via de registratie van de kredieten bij de nationale bank.

Spelers zoals bijvoorbeeld Orange die de duurste smartphones op afbetaling aanbieden, maar het dan vermommen en de afbetaling laten gebeuren door een (meestal totaal nutteloos) "datapakket" van 25€ of 30€/maand toe te voegen zodat het geen krediet is en ze ook geen kredietcheck moeten doen bij de nationale bank, zouden daar nut aan hebben.

Maar dat soort gefoefel zou er eigenlijk uit mogen, hun doelgroep is sowieso de bevolkingsgroep die eigenlijk zulke dure toestellen niet kunnen permitteren er toch toe overhalen van het allerduurste in hun zak te steken...
 
Laatst bewerkt:
Neen, in tegendeel.
In het Amerikaans systeem is veel kredieten hebben, veel onder nul gaan, maar zonder betalingsachterstanden te hebben, de beste situatie om een heel goede kredietscore te behalen.

Iemand die nooit leent, geen kredietkaarten heeft en nooit onder nul gaat in Amerika gaat héél hard sukkelen om bijvoorbeeld een hypotheek te krijgen!

Daarom dat je daar zoveel mensen hebt die een stevig aantal kredietkaarten hebben die quasi allemaal "maxed out" zijn, en dan zonder problemen nog kunnen gaan lenen (tot ze hun job kwijt zijn en op 123 in de shit zitten)...

Voor mijn part hebben we aan beide systemen niet veel te winnen.

Zoals gezegd, zulke systemen om dingen op krediet te kopen (dure TV's, smartphones van een maandloon, ...), absoluut.
Maar dat systeem bestaat al, via de registratie van de kredieten bij de nationale bank.

Spelers zoals bijvoorbeeld Orange die de duurste smartphones op afbetaling aanbieden, maar het dan vermommen en de afbetaling laten gebeuren door een (meestal totaal nutteloos) "datapakket" van 25€ of 30€/maand toe te voegen zodat het geen krediet is en ze ook geen kredietcheck moeten doen bij de nationale bank, zouden daar nut aan hebben.

Maar dat soort gefoefel zou er eigenlijk uit mogen, hun doelgroep is sowieso de bevolkingsgroep die eigenlijk zulke dure toestellen niet kunnen permitteren er toch toe overhalen van het allerduurste in hun zak te steken...
Ja, ik ken het systeem van de Credit Score. Zover ik weet is dat ook zo'n mysterieus getal en is het niet eenvoudig als individu om nu net te weten wat jouw score is, getuige ook al de spam/scams "click here to find out your credit score".

Dus ja, ik weet niet of zoveel huurders hierop nu zitten te wachten en dit de potentiële nadelen waard is.
 
Ik ben niet noodzakelijk tegen. Nu moet je als huurder je loonbrieven geven (niet leuk vanuit privacystandpunt), en word je indirect beoordeeld (uit de praktijk: waar je werkt, met welke auto je rijdt, samenwonend/getrouwd/met kinderen, achtergrond).
Kzou dit zelf toejuichen als (áls) dit systeem dit soort verborgen discriminatie kan aanpakken.
 
Ik ben niet noodzakelijk tegen. Nu moet je als huurder je loonbrieven geven (niet leuk vanuit privacystandpunt), en word je indirect beoordeeld (uit de praktijk: waar je werkt, met welke auto je rijdt, samenwonend/getrouwd/met kinderen, achtergrond).
Kzou dit zelf toejuichen als (áls) dit systeem dit soort verborgen discriminatie kan aanpakken.
Kijk naar de VS, denk je dan dat een dergelijk systeem discriminatie en in dit geval ongelijkheid vergroot of verkleint?
 
Kijk naar de VS, denk je dan dat een dergelijk systeem discriminatie en in dit geval ongelijkheid vergroot of verkleint?
Goh, het systeem in de VS is wel héél speciaal (zie ook hierboven).

Er is momenteel discriminatie op de huurmarkt, zoals ik zeg, elke poging om dit aan te pakken / te beperken lijkt mij zinvol.
 
Goh, het systeem in de VS is wel héél speciaal (zie ook hierboven).

Er is momenteel discriminatie op de huurmarkt, zoals ik zeg, elke poging om dit aan te pakken / te beperken lijkt mij zinvol.

Het systeem is er niet voor de huurders hé, maar wel voor de verhuurders.

Bedoeld om potentiele huurders met bijvoorbeeld goede loonbrieven maar een wat moeilijk financiële situatie (wat niet wil zeggen slechte huurders/betalers), die nu door de controles geraken, maar door een platform als My trusty wel gelabeld gaan worden als potentiele probleemgevallen.

Hoe dat discriminatie eruit gaat halen weet ik niet echt, eerder in tegendeel, want My Trusty gaat al zeker er niet voor zorgen dat alleenstaande mama's/papa's of families met hoofddoek dragende vrouwen plots wel gaan huurcontracten versieren!
 
Terug
Bovenaan