Muziek clips

maar gaat uiteindelijk altijd de aandacht afleiden van de muziek
Couldn't disagree more. Buiten dans is een videoclip een directe ode aan de muziek. Snap echt niet hoe je kan denken dat dit de aandacht wegtrekt van de muziek.

Ik heb een vast ritueel met mijn vriendin, als we s'avonds geen energie hebben om aandachtig een film of serie te zien, schuimen we youtube af naar muziek en videoclips. Meestal tegen het einde sluiten we dan af met een paar MJ video's, want er is toch wel een sterk argument dat deze nooit echt overtroffen zullen worden. Dus puur uit respect voor het medium alvast Thriller. Ik post later nog wel wat niche ish.

 
Sommige krabbers maken natuurlijk wel speciaal goeie clips om de aandacht van hun muziek die op zich niet veel voorstelt af te leiden. Maar anderzijds zijn er ook artiesten die zo'n perfect huwelijk tussen muziek en beelden creëren dat het geheel zoveel meer wordt dan de som van beiden.

Dit is er zo eentje voor mij :drool:



@shellshock Chemical Brothers hebben echt veel interessante muziekvideos uitgebracht (ik denk bijna al hun clips? 😅)




Ik mis MTV :cry2:
 
Simpele archive footage van een bygone speeltje uit de jaren 50? Grotendeels gecut in sync met de muziek waar ik ondanks de simpliciteit altijd wel gevoelig voor ben. Kinda jerky, absurd, en de breakdown op het einde brengt altijd een lach op mijn gezicht.
Zou'k dolgraag upscaled zien want de lage kwaliteit is beetje spijtig in dit era. Bekijk je dus best op een smartphone.

Deze werkt voor 1 of andere reden, maar ik kan moeilijk uitleggen waarom. Mogelijk de sinistere bijna vingerwijzende toon van de muziek tov de hoopvolle optimistische sfeer in de videoclip.

Nog een voorbeeld van simpele archive footage gecombineerd met de melancholische creepy trademark sfeer van Boards of Canada.
Video sampled from "One Got Fat" (1963) bicycle safety movie​

Super simplistische combo van een timelapse en een geweldig toegankelijke AE track. De weinige momenten dat de muziek syncroon loopt met de beelden zijn genoeg om er mij in mee te trekken.

Hieronder een paar video's waar ik de muziek in kwestie met heb ontdekt en zodus ben gaan verkennen. Niet echt genre's die ik opzoek dus om de kracht van videoclips nog maar eens te benadrukken. Dikke spoilers voor "Once Upon a Time in the West" in de Arcade Fire video, als je geen 3u hebt om de film te zien is dat een mooie beknopte versie. White Surf Style 5 en de Pacman video zijn simpele grappige clips. Hoe die clip van WSS5 gesponsord is blijft me een raadsel. OK GO zijn gewoon bazen maar dat weten de meeste al denk ik.


En nu voor wat hyperkinetisch geweld. De dvd van Gantz Graf ooit nog in een free record shop gekocht of all places. Koste iets van een 30euro iirc. Had geen idee wat het eigenlijk ging zijn en gezien het maar 3 tracks waren wou ik toch wel op voorhand weten wat ik kocht. Man achter de kassa zo vriendelijk om het voor mij op te zetten, met hele sound aangesloten op winkel speakers en een 6tal klanten aanwezig. "Euh.. ik denk dat er iets is met de dvd.." Ik gelijk nen dikke pro: nono, this is the way:cool::cool::cool:

Maar dit fan project vind ik zelfs nog beter

En dan nog deze mokerslag. Wat een combo.
This is a mix between the great animotion of Andy Huang`s "doll face" and "Illusion" (from the VNV album "Judgement") Even though this is not an official video, it looks like it belongs together...many thanks to the fan that made it.
 
@Koonut
Die Autechre muziekvideos, op zich leuk gedaan, maar de muziek zelf om even offtopic te gaan :wtf:.
Hoe kom je daar in godsnaam op? Geëxperimenteerd met fluorescerende vloeistof in de hersenen?
 
Oh man Gantz Graf was waarschijnlijk het eerste nummer dat ik ooit van Autechre gehoord heb (en gezien, via die clip). Voor mijn 14 à 15 jarige puberoortjes was dat alsof ik Doom meteen op nightmare mode gestart was.
 
Dit is het werk van de israelische animatiestudio ANIBOOM, allez ja, het zijn inzendingen voor een wedstrijd georganiseerd door deze studio in 2008.
spijtig genoeg bestaat deze studio niet meer, en een groot deel van al die animatiefilmpjes zijn niet meer te bekijken, daar zaten nochtans echte pareltjes tussen.
Dit zijn twee voorbeelden, de eerste clip is op muziek van Neil Young


Deze tweede clip is geen muziekvideo, maar ik vind hem te mooi om niet te posten.

 
Simpele archive footage van een bygone speeltje uit de jaren 50? Grotendeels gecut in sync met de muziek waar ik ondanks de simpliciteit altijd wel gevoelig voor ben. Kinda jerky, absurd, en de breakdown op het einde brengt altijd een lach op mijn gezicht.
Zou'k dolgraag upscaled zien want de lage kwaliteit is beetje spijtig in dit era. Bekijk je dus best op een smartphone.
Ik hou ook erg van zulke muziekvideos. Die waarbij je gewoon korrelige, vergeelde archiefbeelden zien, maar die wel uitstekend passen bij de muziek/sfeer. Ik weet dat dat speciek genre van clips een bepaalde term heeft, maar ik kan er echt niet meer opkomen.

Hier enkele waar ik nu direct kan opkomen en die ik wel goed vind







 
Sigur Ros heeft ooit een contest gedaan, ze vroegen aan fans om een videoclip te maken voor een nummer van hen. Deze hieronder heeft niet gewonnen maar vind ik enorm goed uitgewerkt.
Stonesthrow heeft dat ook ooit eens gedaan, de volgende pareltjes zijn daar naar boven gekomen:



 
Recht naar men favorite's:love2:

Deze(Belgische?) no budget classic ook nog's tegengekomen.

Nog zoiets da'k enorm leuk vind is de "video" sampling mashup dinges of wat je dat ook moet noemen. Denk dat Kutiman en Pogo 2 van de bekendsten zijn die het hebben gepopulariseerd?

Wat meer humoristische extremen
Deep into youtube

En dan deze classic mashup van The Protector, Fist of the North Star en probeer zelf maar eens alle videogame sfx te raden. Always come back to it
First song 0:00 - 2:43: Aku No Shuugeki Second song 2:43 - 3:57: Sentoo Both from Hokuto No Ken (Fist of the North Star) soundtrack.​
 
^^ Knap hoe die "mashup videos" geëditeerd zijn, synchroniseren van beeld met geluid moet echt wel een pain in the butt zijn...
 
Recht naar men favorite's:love2:
Ge moet eens op dat kanaal naar zijn muziekvideos kijken. Heeft er een hele hoop. Gewoon willekeurig een paar aanklikken waar de thumbnail op een oud filmpje lijkt. Heb me er gisterenavond goed mee geamuseerd:








Laatste is wel een beetje gepikt van Eric Prydz met Call on Me, ma bon. :unsure:
 
Heaven Shall Burn: je hoeft de (veelzeggende) tekst niet te kennen om het te snappen dankzij deze clip

Solstafir: je zou zo naar IJsland willen gaan..
 
wereldbekende clip natuurlijk maar met rede.


Ook enorme fan van alles wat Max Cooper doet. Zowel muzikaal als in zijn door wetenschap geinformeerde visualisaties. Die werkt altijd rond het thema "emergence".


Ook Flying Lotus heeft al heel wat interessante clips op zn palmares staan;


en eindigen doen we met één van de wildste schijven ooit gemaakt 🥳
 
Terug
Bovenaan