Musicalreview: The Last Ship

Afgelopen weekend bracht Bohemian Productions een ode aan poplegende Sting door de Staddschouwburg van Sint-Niklaas om te bouwen tot het decor van de musical The Last Ship. Dat Sting en de musical met elkaar verweven zijn, is onmiskenbaar. Niet alleen zijn de muziek en liedteksten afkomstig van Sting, ook is het verhaal gebaseerd op zijn jonge jaren in Wallsend, een stad in het noordoosten van Engeland gekend voor haar scheepsbouw. Nieuwsgierigheid alom dus naar hoe deze musicalvereniging de Broadwaymusical zou brengen in een Vlaamse versie.

The Last Ship werd tijdens het Pinksterweekend gebracht door Bohemian Productions. De musicalvereniging bestaat ongeveer vijftien jaar en bracht al een indrukwekkend repertoire met stukken als Evita (2013), Jekyll & Hyde (2015), Catch Me If You Can (2018), Jesus Christ Superstar (2019), Mette (2022), If/Then (2023) … en sinds vorig weekend voegden ze daar The Last Ship aan toe. Grote ambities dus die de musicalvereniging ook wil doorzetten naar volgend jaar toe. Dan staat namelijk Andrew Lloyd Webbers musical Cats gepland. Voor het zover is, valt hier eerst de review van The Last Ship te lezen.


Fotograaf: Dave De Deyne

Professioneel amateurgezelschap?

The Last Ship is dus gebaseerd op de kindertijd van Sting én op waargebeurde feiten. De musical speelt zich af in Wallsend, het noordoosten van Engeland. Het leven van Gideon Fletcher (Jürgen Sampels) staat in steen gebeiteld. Wonend in Wallsend als zoon van een scheepsbouwer, zal hij zijn vader opvolgen. Gideon weigert in de voetsporen van zijn vader te treden en beslist om hem en de liefde van zijn leven, Meg Dawson (Eline Hodeige), achter te laten om de wereld rond te reizen. Na zeventien jaar keert Gideon terug naar zijn geboortedorp waar hij terechtkomt in een tumultueuze periode. De scheepsbouwers kregen net te horen dat hun werf moet sluiten door faillissement. Ze willen koste wat kost hun laatste schip afwerken en laten uitvaren, maar worden hierbij op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Gideon haalt al snel terug oude vriendschappen aan en komt erachter dat weggaan van de liefde van zijn leven toch enkele onvoorziene gevolgen met zich meegebracht heeft.

Bohemian Productions brengt met hun vertolking van de Broadwaymusical een ode aan Sting.


De Sting-kenners onder ons zullen alvast enkele elementen uit het verhaal aan hem kunnen linken. Zo groeide hij op in Newcastle, was zijn vader een scheepsbouwer en was Sting bestemd om dat pad te volgen. De poplegende schreef en componeerde verder ook de muziek van deze musical, die Bohemian Productions vervolgens in een Nederlandstalig jasje goot. De musicalvereniging pakte uit met enkele sterke covers. Hoedje af dus voor Peter Hoefman als vertaler en het live orkest onder leiding van Jeffrey De Block. Vooral Eline Hodeige, als Meg Dawson, sprong er bovenuit. Hodeige weet op een natuurlijke manier haar rol over te brengen en kan bovendien sterk vocaal uithalen, wat enkele mooie momenten opleverde. Ook Nell De Bondt (die dochter Ellen, Ellie, Dawson vertolkte) lijkt goed op weg te zijn. De musical bestaat niet uit beroepsartiesten en dat merkte je wel op, bijvoorbeeld aan sommige zwakkere momenten binnen de zangstukken. Tegelijk zou het simpelweg te kort door de bocht zijn om naar Bohemian Productions als een amateurgezelschap te verwijzen gezien de opzet van de productie. Dan denk ik aan het indrukwekkende decor, het live orkest, de choreografieën, de vertaling van de (lied)teksten, de hoofdcast … Ik kan het niet beter omschrijven dan dat er nog een categorie ontbreekt tussen beroepsartiesten en amateurs om Bohemian Productions in onder te brengen.


Fotograaf: Dave De Deyne

Het Laatste Schip

De musical bestaat uit twee delen die elke 75 minuten duren. Het verhaal in het eerste deel kwam hierbij iets trager op gang. Tegelijk waren er dan sommige scènes waar te weinig bij werd stilgestaan. De acteurs kregen naar mijn aanvoelen hierbij te weinig reactietijd waardoor ik als kijker wat op mijn honger bleef zitten tijdens deze scènes. Verder bevatte dit deel wel enkele sterke nummers, waaronder de zangstukken met Eline Hodeige. Dit eerste deel wist overigens sterk te eindigen, maar voelde voornamelijk aan als een intro voor het tweede deel. Het tweede deel begon dan weer sterk en wist de hele tijd een goed tempo aan te houden. De scène waarin de vrouwen alle krachten samenbundelen, is ongetwijfeld een van mijn favorieten. Hoewel het verhaal voornamelijk rond Gideon en de mannen van de scheepswerf draait, presenteert de musical een aantal sterke vrouwen die hun partners bijstaan én het perfect voor zichzelf kunnen opnemen. De samenzang van de vrouwen creëerde een prachtig moment dat op meerdere niveaus inspeelde. Afsluiten werd er gedaan met het titelnummer ‘Het Laatste Schip’, waarbij de cast en orkest voor een laatste keer het beste in elkaar bovenhaalden.


Fotograaf: Lauranne Cleenwerk

Conclusie

De musicalproductie The Last Ship vulde tijdens het Pinksterweekend de Stadsschouwburg in Sint-Niklaas. Hoewel het eerste deel wat trager op gang kwam, eindigde het sterk en werd dit verdergezet in het tweede deel. De cast en crew van Bohemian Productions weten met hun vertolking van de Broadwaymusical een ode te brengen aan Sting en kunnen terecht trots zijn op wat ze gepresteerd hebben. Ik onthoud zeker de naam Eline Hodeige. En, als kattenliefhebber houd ik sowieso hun volgende productie Cats in de gaten.

Pro

  • Sterk tweede deel
  • Stem- en acteerwerk van Eline Hodeige
  • Indrukwekkend decor

Con

  • Eerste deel komt trager op gang
  • Ik miste soms wat meer tijd om bepaalde informatie te verwerken
7.5

Over dit theaterstuk

Beschikbaar vanaf

17 mei 2024

Genre

  1. Musical

Speelduur

150 minuten

Regie

Stijn De Wolf

Script

Brian Yorkey, John Logan en Peter Hoefman

Muziek

Jeffrey De Block

Cast

Jürgen Sampels, Eline Hodeige, Nell De Bondt, Bruno De Vel, Saskia Van Daele ...

Productiehuis

  1. Bohemian Productions
 
Terug
Bovenaan