Moeten we meer inzetten op Europese producten / diensten?

We zijn echt wel van een periode van global market , waar alles de wereld rond gaat precies hier nu ook naar een MEGA aan het gaan. Ik snap het wel hoor, Europa moet sterker zijn. Maar de globale markt van pakweg 10 jaar geleden was toch ook geen slechte tijd.

Moeten we ook in België meer inzetten op de verkoop van Europese (of Belgische) producten en diensten?
Ik vind dat eigenlijk een goede vraag en ken er het antwoord niet op. Wat is het beste voor onze economie? Op korte en lange termijn?

Ik ga zeker geen buitenlandse producten van eender welk land boycotten. Ik zou het alleen doen om onze economie sterker te maken. En enkel als er waardige alternatieven zijn. Een auto bv zou ik nooit niet Europees kopen.

Denk dat velen onderschatten hoeveel producten of zelfs onderdelen er zijn die van buiten europa komen. Qua electronica alleen al is er bijna niets europees, electrische/electronische componenten/ chips worden allemaal in azie gemaakt, en wat industrie er nog is, is in chinese of amerikaanse handen...

Zelfs fabrieken automatiseren met alleen europees OT materiaal gaat niet want dat zit evengoed bomvol met componenten van buiten europa, dus je krijgt zelfs het OT materiaal niet geproduceerd.

Boehoe, we moeten wat welvaart inleveren. :cry:
Dit klinkt heel stoer, maar welvaart inleveren treft toch aller eerst vooral diegene die zo al weinig welvaart hebben. Je kan dan even goed zeggen "Boehoe, we gaan meer mensen in armoede hebben. :cry: ". Dat willen we toch helemaal niet.

We zullen allemaal toch wat moeten inleveren denk ik. Los van de oorlog in Oekraïne, moeten we de begroting toch saneren. Het conflict daar komt er gewoon nog eens bij. Nu komen de magere jaren na de vette jaren.
Mij lijkt het natuurlijk ook logisch dat we allemaal langer moeten werken omdat we ook langer leven.

Om onze gebieden zoveel mogelijk te steunen kunnen zoveel mogelijk producten van lokale makelij kopen.

Dit klinkt heel stoer, maar welvaart inleveren treft toch aller eerst vooral diegene die zo al weinig welvaart hebben. Je kan dan even goed zeggen "Boehoe, we gaan meer mensen in armoede hebben. :cry: ". Dat willen we toch helemaal niet.
Ik vermoed dat hij, net zoals nog wel meer mensen, denkt dat zo'n tijdelijk offer noodzakelijk is om op langere termijn minder welvaart te verliezen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd als je dat offer minder voelt. Anderzijds, is enkel op korte termijn denken en je bekommeren om wat mensen nu vinden niet wat we zowat allemaal de politiek verwijten?

Ik vermoed dat hij, net zoals nog wel meer mensen, denkt dat zo'n tijdelijk offer noodzakelijk is om op langere termijn minder welvaart te verliezen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd als je dat offer minder voelt. Anderzijds, is enkel op korte termijn denken en je bekommeren om wat mensen nu vinden niet wat we zowat allemaal de politiek verwijten?
Want de taart kleiner maken gaat een groter stuk voor defensie opleveren?

Het zou al mooi zijn als men gewoon bij producten waar er effectief valabele EU alternatieven zijn er een beetje probeert op te letten om die een kleine voorkeursbehandeling te geven. Zoals gewoonlijk schieten de tegenstanders in een overdreven kramp als zou je van vandaag op morgen alles van Microsoft, Google en Meta moeten dumpen en nooit niks Amerikaans meer mogen kopen, dat verwacht toch helemaal niemand. Maar daar waar het geen of amper effort vraagt of geld kost, waarom niet?
En iedereen is daar vrij in, maar om hier dan wat te komen verkondigen dat dat allemaal zinloos is, wat hebt ge daar aan? Iedereen maakt bepaalde keuzes in zijn leven uit persoonlijke overwegingen. Er zit tussen al die mensen die dat zinloos vinden minstens 1 vegetariër, maar oh wee als ik daar zou over beginnen memmen.

Als er in de winkel meer aandacht aan besteedt zou worden door middel van identificatie, zou ik er meer op letten. Maar ik ga niet voor elk product individueel nakijken vanwaar het komt. Hier in Polen heb je wel vaak stickers dat het een Pools product betreft, dus daar geef ik sowieso wel prioriteit aan.
Voorts denk ik niet dat er veel Amerikaanse etenswaren of goederen hier in de winkel liggen, op Cola/Pepsi enzo na.

Ben wel geleidelijk aan aan het afstappen van de FAANG-bedrijven gezien ik hun steeds maar groeiende invloed zorgwekkend vind. Heb Facebook en Instagram al verwijderd, ben momenteel X aan het overzetten naar Bluesky (weliswaar nog steeds Amerikaans maar toch een stuk ethischer), heb net een abo gepakt op Proton (mail, drive, vpn) om van Google en Microsoft af te stappen, ben qua browser ook overgestapt op Brave en search engine ook veranderd. Enige dat ik behoud, is YT premium en Netflix voor de kinderen, en mijn Amazon Kindle omdat veel auteurs in mijn genre Kindle-exclusive publiceren helaas.

Brave browser? Op hoeveel onethische praktijken zijn die al niet betrapt :p.

Zoals?
Vast minder dan Microsoft of Google.

Geld niet doorgeven van hun tips systeem
Eigen ads plaatsen door de ads te vervangen van de site zelf.

Ik heb altijd maar een louche gevoel had met Brave. Ik prefereer nog altijd liever Firefox ookal krijgen die een giga zak geld van Google.

Geld niet doorgeven van hun tips systeem
Eigen ads plaatsen door de ads te vervangen van de site zelf.

Ik heb altijd maar een louche gevoel had met Brave. Ik prefereer nog altijd liever Firefox ookal krijgen die een giga zak geld van Google.

Goh, als we al terugmoeten naar 2020 dan valt het wel mee denk ik. Zolang het maar niet recent gebeurd, en zolang er met mijn data niks gebeurd, is dat al een pak beter dan Google of MS.

Allez, als ik nu zou verkondigen dat ik van Firefox naar Brave overstap, kan ik u commentaar best apprecieren. Maar ik stap over van Google Chrome, die kwamen vorig jaar nog in opspraak omdat ze haar users zelfs in Incognito bleef tracken. Als je louche diensten enkel maar mag verlaten voor 100% perfecte alternatieven, gaat er weinig overschieten.

Goh, als we al terugmoeten naar 2020 dan valt het wel mee denk ik. Zolang het maar niet recent gebeurd, en zolang er met mijn data niks gebeurd, is dat al een pak beter dan Google of MS.

Allez, als ik nu zou verkondigen dat ik van Firefox naar Brave overstap, kan ik u commentaar best apprecieren. Maar ik stap over van Google Chrome, die kwamen vorig jaar nog in opspraak omdat ze haar users zelfs in Incognito bleef tracken. Als je louche diensten enkel maar mag verlaten voor 100% perfecte alternatieven, gaat er weinig overschieten.
Wat heeft microsoft recent nog gedaan ?

Ik heb al verschillende keren aangegeven op dit forum (en IRL natuurlijk) dat we zeer bewust moeten consumeren. Laatst nog in het bedrijfswagen-topic waar we doelbewust voor West-Europees gegaan zijn.

Tot nu toe waren die statements vooral tegen China. Ik beschouwde de VS en Europa zelfs ongeveer als gelijk. Ik was een echte Atlantist en uitgesproken pro-Amerikaans.
Jammer genoeg moet ik de VS nu toevoegen aan het China-lijstje, sinds ze een bocht hebben gemaakt van 180°. Maar reken er maar op dat ik zo consequent mogelijk zal toepassen. Gisteren al mijn traditionele Heinz-ketchup vervangen door Weisner. 💪 Powermove! ;)

Neen, maar serieus. Alle beetjes helpen, daar ben ik van overtuigd.
Ik beschouw het een beetje zoals een storting voor het goede doel. Je geeft uw zuurverdiende centen om mensen te helpen, en in het geval van een goed doel is dit louter altruïstisch. Je krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel. Welnu, als je dit toepast op "lokaal kopen", dan krijg je datzelfde soort goed gevoel bij elke aankoop die je bewust lokaal doet voor producten die je toch sowieso al nodig had. Dat is toch een no-brainer? Zelfs al is het nog een paar procent duurder.

Het idee dat je uw zuurverdiende centen maar liever besteedt aan zaken waar je volledig achter staat, is voor mij veel waard qua satisfaction.

Zeisner zeker? Dat is toch altijd al de beste curry ketchup geweest.

Zijn er nu echt mensen die Amerikaanse producten superieur vinden aan Europese?
Auto's al zeker niet. Tot ene Elon Musk met elektrische auto's op de proppen kwam, haalde zo goed als elke Europeaan zijn neus op voor een Amerikaanse auto.

Wat Boycotten betreft: zo goed als elk bedrijf draait zijn clients op Microsoft Windows en Office 365. Cloud zit in Azure of Amazon AWS, allemaal Amerikaanse producten, waar je ook niet zomaar eventjes migreert naar een Europees alternatief.

Boehoe, we moeten wat welvaart inleveren. :cry: Boehoe, we kunnen niet meer 3x/jaar op citytrip naar de andere kant van Europa voor de prijs van een zak patatten. :cry: Boehoe, we mogen geen Chinese plastieken brol meer kopen in een absolute shitwinkel zoals den Action. :cry:

Ocharme jij. Misschien moet je een collecte gaan doen aan het front in Oekraïne zodat ze kunnen bijleggen om uw bovenstaande wereldproblemen op te lossen? Hebben ze daar trouwens al "dank u" gezegd tegen jou?

Wat een verwaande pampermaatschappij zijn we toch geworden. Het is gewoon degoutant. Eigenlijk mag je het niemand toewensen, maar sommigen zouden toch eens dringend een heel klein beetje oorlog moeten meemaken om verlost te geraken uit hun pampers en hun prioriteiten wat op orde te zetten.
Een maatschappij krijgt wat het verdient, en als ik bovenstaande posts lees dan ziet het er absoluut niet goed uit. Gelukkig zijn hier nog heel wat anderen, neem er eens een voorbeeld aan.
Jank niet zo over een beetje verlies in welvaart, zei de goedbetaalde ingenieur tegen de poetsvrouw op zijn werk.

Misschien rekening houden dat voor veel mensen die “plastic brol van de Action” het enige is dat ze kunnen betalen als ze nog wat willen overhouden op het eind van de maand. Of dat jij dan wel 3 citytrips per jaar kan betalen, maar dat er veel mensen zijn die een heel jaar hun best doen om wat extra opzij te zetten om de kinderen op z’n minst een weekje Centerparks tijdens de zomervakantie te gunnen.

Het is nogal makkelijk roepen dat een beetje inboeten of een paar duizend euro extra belastingen moet kunnen als je er zelf vrijwel geen effect van gaat ondervinden. (Ben jij niet alleen overigens).

Jij zegt dat sommige dringend een beetje oorlog moeten meemaken? Misschien dat sommige hier eens een tijdje met een minimumloon moeten rondkomen, eens kijken of ze dan nog zo gaan roepen dat een beetje inboeten geen probleem is.

Cege is op dat vlak op z’n minst nog gewoon eerlijk.

Laatst bewerkt:
Waze is dan weer opgekocht door Google...Dus ja? Waar kijk je naar, huidig bestuur? CEO? Eigenaar? Geldschieter?

Hoeveel kost een green card als ik mag vragen? Voor zover ik weet kan je die niet kopen (tot de golden ticket natuurlijk zou komen).

------------

Ik snap het heel boycot gedoe gewoon niet. Hetzelfde gelijk met Tesla. Oké Elon is echt de weirdo aan het uithangen de laatste jaren. Maar Steve Jobs was ook gewoon een afschuwelijk persoon, en diedereen loopt met een iphone rond. Ik weet ook niet hoe de CEO van Volkswagen is? Ook boycotten?

Gelijk iemand hier al zei, je gaat er zo ver in als dat je zelf wil. Maar trek wel aub een rechte lijn, want selectief boycotten is ook maar flauw.
De weirdoo aan het uithangen is wel een eufemisme dat kan tellen in dit geval... de man bezondigd zich eigenlijk al jaren aan ronduit illegale zaken zoals stock manipulatie en ook gewoon meer en meer in plain sight. Daar mag toch een reactie op komen vind ik dan. Dat quasi elke CEO van zo'n fortune 500 wel wat erge en minder-erge quirks heeft daar moet je niet aan twijfelen.

Je vraagt voor een rechte lijn, het hangt er maar vanaf waar je die lijn trekt of het voor andere de perceptie creëert van rechtlijnig of niet? Gewoon alle Amerikaanse bedrijven boycotten is een vrij rechte lijn, maar die vind ik dan weer compleet absurd. Bedrijven boycotten wiens waarden & normen niet aansluiten bij u eigen waarden en normen lijkt mij dan veel logischer. Dat selectie criteria kan een pak minder rechtlijnig lijken voor anderen maar hoeft het daarom nog niet te zijn. Het is een illusie om te denken dat je altijd over alle informatie kan beschikken, je kan alleen maar werken met en reageren op de informatie die je wél hebt imo.

Soms schieten we onszelf ook wat in de voet natuurlijk.

Kijk naar dit hier: https://www.1x.tech/ Noors bedrijf waar de CEO/oprichter iemand is die ik goed ken. Ben er gisteren nog geweest, heb er wow met gespeeld en 2 jaar terug op vakantie met geweest. Om maar te zeggen, ik ken die mens.

Dat is blijkbaar het enige bedrijf in europa dat dit soort van hardware/technologie maakt. Vertelt me gisteren dat ze alles naar de VS verhuizen omdat wegens EU regelgeving over AI ze hun product hier niet eens kunnen/mogen verkopen. (Iets aangaande dat AI niet zou mogen reageren op emotie en die robot is gemaakt om te reageren op body language enzo) Zijn eigen broer is ondertussen al met vrouw en kinderen naar ginder.

Dus dat was europese technologie, nu of binnenkort is dat amerikaanse technologie.

Terug
Bovenaan