Ik heb al verschillende keren aangegeven op dit forum (en IRL natuurlijk) dat we zeer bewust moeten consumeren. Laatst nog in het bedrijfswagen-topic waar we doelbewust voor West-Europees gegaan zijn.
Tot nu toe waren die statements vooral tegen China. Ik beschouwde de VS en Europa zelfs ongeveer als gelijk. Ik was een echte Atlantist en uitgesproken pro-Amerikaans.
Jammer genoeg moet ik de VS nu toevoegen aan het China-lijstje, sinds ze een bocht hebben gemaakt van 180°. Maar reken er maar op dat ik zo consequent mogelijk zal toepassen. Gisteren al mijn traditionele Heinz-ketchup vervangen door Weisner.

Powermove!
Neen, maar serieus. Alle beetjes helpen, daar ben ik van overtuigd.
Ik beschouw het een beetje zoals een storting voor het goede doel. Je geeft uw zuurverdiende centen om mensen te helpen, en in het geval van een goed doel is dit louter altruïstisch. Je krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel. Welnu, als je dit toepast op "lokaal kopen", dan krijg je datzelfde soort goed gevoel bij elke aankoop die je bewust lokaal doet voor producten die je toch sowieso al nodig had. Dat is toch een no-brainer? Zelfs al is het nog een paar procent duurder.
Het idee dat je uw zuurverdiende centen maar liever besteedt aan zaken waar je volledig achter staat, is voor mij veel waard qua satisfaction.