Als de Europese producten zo goed zijn, waarom gaan we dan nu pas switchen ? Waarom niet vroeger. Misschien zijn die niet-Europese nu eenmaal beter/goedkoper/better/stronger/faster.
Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om windows en office in te ruilen voor linux en libre office.
Waar stopt het overigens ? Is Waze plots OK omdat het niet-Amerikaans is, ook al is het op de Israel shitlist gezet 2y geleden? En wat met producten uit Hongarije omdat Orban Poetin steunt (byebye de helft van de ziekenhuis processen die Gedeon Richter gebruiken, byebye BUX, byebye WIZZAIR, byebye paprika schuur van Europa), wat met producten uit Frankrijk of Duitsland uit regio's waar LePenn/Bardela en AfD veel punten scoren ?
En de obvious one, wat met China/Oost-Azie ? Zijn we bereid om 2-3-4-10x meer te betalen voor kleren en andere plastieken brol ? Zijn we bereid om de helft van onze welvaart in te leveren uit principe ? Als ik naar RyanAir, Primark, Action en consoorten kijk, zou dat wel eens dik kunnen tegenvallen.
Tijdelijk emo gedrag.
Meanwhile...straks vooral naar de goedkoopste bieder gaan, en wrijft de Chinees vooral in zijn handen haha.
Toen Bush Jr. aan de macht was, de inval in Irak.
Kreeg je eenzelfde effect. Overal las je over hoe slecht Amerika wel niet was, en dat we ons moesten loskoppelen.
20 jaar verder, de economische en technologische kloof is alleen maar groter geworden.
Op zich niets mis met voor lokaal te gaan. Als het deugt.
Je leest van mensen dat ze hun tesla hebben buitengegooid, ingeruild voor een Volvo, wat ondertussen Chinees is.
Ene zijne xbox, geruild met een playstation, die vol met AMD zit. Haha.
Zijn uiteraard maar random anekdotes van the interwebs.
--
Nee, Europa zit niet in een goede positie, en daar zijn veel redenen voor. Te laat om het tij nog te keren.
Veel te afhankelijk geworden van grondstoffen vanuit het buitenland. De Chinees heeft haast onze medicijngrondstoffen in handen, en zoveel meer.
Energie, lng het wordt kiezen, of de Russen of de Amerikanen.
Russische olie kopen we nu lekker om via Turkije en India, die de olie gewoon doorverkopen, duurder uiteraard.
...
We moeten astronomische bedragen gaan pompen in onze economie om concurrentieel te blijven met de VS en China.
Astronomische bedragen in defensie.
Astronomische bedragen in klimaatgedoe.
Waar kennis onze troef ooit was, moeten we het nu opnemen tegen de wereld.
(Erger, onze studenten scoren steeds slechter.)
Waar we denken te kunnen scoren met koop lokaal, worden elders 10 keren onze armen omgewrongen.
Nu, ik hoop dat het ons uiteraard lukt, een sterkere plaats in de wereld te krijgen.
Maar of ik er nog in geloof...nee.
Geleidelijke verarming hier, een shift in de grootmachten, nare shit waar we best niet te veel over nadenken nu...
Vooral blij zijn dat we een stuk van de goede tijd hebben meegepakt ja ^^
Onze Europese staal en chemische industrie hangen aan een zijden draadje.
Als die straks vallen. Je gaat wat zien. In China liggen ze zich plat te lachen.