Moeten we meer inzetten op Europese producten / diensten?

Dit snap ik toch echt niet. Vanwaar dat zelfdestructieve idee? Want daar komt het imo wel wat op neer, liever een economie steunen van een ver land dan die van je eigen land en maatschappij?
Zal wel gewoon een kwestie zijn van interessant willen doen op het internet. Alsof het zo moeilijk is/was om gewoon naar de VS te verhuizen en in dat walhalla te wonen.

Dan vraag ik me af: waarom zou je dit posten? Kan toch niet slecht zijn, om wat meer "lokaal" te kopen, of het nu uit eigen streek/land of contintent is? Daar kan je toch alleen maar voordeel uit halen?

Want dat is iets waar je nu pas achter komt?

Die reactie is in de eerste plaats gebaseerd op het gegeven dat dergelijke topics 90% gedreven zijn door sentiment, door ideologie, door politiek, niet door economische realiteiten. Voor dergelijke posts is een subforum als deze niet bedoeld is, daar zijn er andere voor.

Komt daar nog eens bovenop dat dat sentiment vooral gedreven is door een éénzijdige interpretatie van wat er in de USA gebeurt, niet door een objectieve bril, ook al gaat éénieder van zichzelf uiteraard vinden dat ze hier veraf in Europa uiteraard absoluut objectief zijn en zich absoluut voeden met de objectieve media hier. Net zoals Fox-kijkers één kijk op de USA voorgeschoteld krijgen, en CNN-kijkers een heel andere kijk op de USA voorgeschoteld krijgen, krijg je hier in Europa ook maar één kijk voorgeschoteld. Daar aan voorbij gaan, leidt enkel tot wereldvreemde hooghartigheid, en net dat zie je er in het Trump-topic letterlijk overal van afdruipen, terwijl er daar wellicht bitter weinig zijn die ietwat de leefwereld van de doorsnee Amerikaan wat van dichtbij kennen (hell, ik spendeer er zowat 30%-40% van mijn tijd, en zelfs ik wil niet eens claimen dat ik die leefwereld genoeg doorgrond).

Komt daar dan nog eens bovenop dat dergelijke reacties weinig meer zijn dan ingegeven door weinig tactisch en strategisch inzicht, niet zelden geïnspireerd door deze of gene politieke partij die moeite heeft verder te kijken dan de eigen partij en de volgende verkiezingen. Als je blind gaat reageren op wat een uilskuiken als Trump dag in dag uit uitkraamt, dan speel je enkel en alleen zijn spel mee (powerbluffing, letterlijk het enige spel dat hij kent - lees Art of the Deal maar eens).

Om dan in te zetten op een lijst, waar je nog steeds de Amerikaanse invloeden kan terug vinden, als je maar wat zoekt, of om dan in te zetten op een blinde, ongefundeerde (zelf)boycot, dan krijg je idd een facepalm.

Niet dat dat er verder veel toe doet. Ik blijf mijn voedsel wel lokaal sourcen (deed ik al), ik blijf mijn wagens wel Duits sourcen (deed ik al), mijn wijn wel Frans/Italiaans, mijn bier wel Belgisch/Duits, mijn microchips uit Taiwan, etc... maar ik zet mijn Amerikaanse investeringen niet stil, noch ga ik plots kiezen voor Europese/Chinese alternatieven die at best at par, en vaak minder goed zijn. Trump waait wel voorbij, so why bother looking busy with futile moves, tenzij dan om uit te kunnen pakken met één of andere moral high ground. (in in heel dit is USA prima uitwisselbaar voor Israel, voor China voor... ).

Opportunistisch? Wellicht, maar waarom zou je daar om geven.

Dit snap ik toch echt niet. Vanwaar dat zelfdestructieve idee? Want daar komt het imo wel wat op neer, liever een economie steunen van een ver land dan die van je eigen land en maatschappij?
Wat is daar zelfdestructief aan? Ik ben een grotere voorstander van de USA dan van Europa, op vlak van beleid/economie/mentaliteit/cultuur/... In de USA gaan ze (imo) ook veel beter om met hun belastingsgeld, liever dat mijn uitgaven daar besteed worden dan dat ze in Europa besteed worden aan allerlei zaken die ik maar niets vind.
Neem daar dan nog eens de superioriteit van hun producten bij en de keuze is snel gemaakt.

Als de Europese producten zo goed zijn, waarom gaan we dan nu pas switchen ? Waarom niet vroeger. Misschien zijn die niet-Europese nu eenmaal beter/goedkoper/better/stronger/faster.

Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om windows en office in te ruilen voor linux en libre office.

Waar stopt het overigens ? Is Waze plots OK omdat het niet-Amerikaans is, ook al is het op de Israel shitlist gezet 2y geleden? En wat met producten uit Hongarije omdat Orban Poetin steunt (byebye de helft van de ziekenhuis processen die Gedeon Richter gebruiken, byebye BUX, byebye WIZZAIR, byebye paprika schuur van Europa), wat met producten uit Frankrijk of Duitsland uit regio's waar LePenn/Bardela en AfD veel punten scoren ?

En de obvious one, wat met China/Oost-Azie ? Zijn we bereid om 2-3-4-10x meer te betalen voor kleren en andere plastieken brol ? Zijn we bereid om de helft van onze welvaart in te leveren uit principe ? Als ik naar RyanAir, Primark, Action en consoorten kijk, zou dat wel eens dik kunnen tegenvallen.

Ik vind het eigenlijk ook een vreemd idee. Consumenten die bewust de VS gaan boycotten, zetten juist kracht bij het publiek imago van Europa bij conservatief VS dat Europa een bende ondankbaren zijn die op de rug van de VS leeft.

Als Amerika dan toch zo fantastisch is, misschien moet je dan al eens beginnen met hun "can do"-mentaliteit over te nemen i.p.v. hun producten? Dan doe je nog iets nuttigs buiten enkel en alleen maar wat cynisch liggen dwarsbomen.
Hier mag je toch wat meer uitleg over geven i.p.v. zonder enige reden op de man te gaan spelen.

Dit topic gaat over dwarsbomen. Ik geef net aan niemand te gaan dwarsbomen en al zeker mezelf niet. Als Europa eerst eens wat zou inzetten in technologisch verbeteren in plaats van al het talent en bedrijven weg te jagen, dan kan het zijn dat ze binnen enkele decennia terug bijgebeend zijn met de US of China. Maar ik zie het somber in voor Europa...

Ik vind het eigenlijk ook een vreemd idee. Consumenten die bewust de VS gaan boycotten, zetten juist kracht bij het publiek imago van Europa bij conservatief VS dat Europa een bende ondankbaren zijn die op de rug van de VS leeft.
Goh, is een soort boycot niet per definitie wat in die politieke kringen als een goede maatregel wordt gezien? Het lijkt me een complex gegeven, gezien het feit dat de wereldeconomie gewoon verstrengeld is en er nog wel andere regimes zijn die het op zowat elk ethisch vlak slechter doen dan de VS, dus ik ben ook niet meteen overtuigd van zo'n boycot. Maar...dat publiek imago zal door Trump&friends wel al voldoende getorpedeerd worden, zonder dat wij daar veel invloed op hebben, denk ik. Vergeet niet: "The EU was formed in order to screw the United States".

Als er effectief een handelsoorlog komt, waar we niet op moeten hopen, zullen veel alternatieven wel sowieso aan belang winnen zeker. Dus zelfs als je de lijst nu niet nuttig vindt, kan dit nog komen.

Laatst bewerkt:
Ik snap het heel boycot gedoe gewoon niet. Hetzelfde gelijk met Tesla. Oké Elon is echt de weirdo aan het uithangen de laatste jaren. Maar Steve Jobs was ook gewoon een afschuwelijk persoon, en diedereen loopt met een iphone rond. Ik weet ook niet hoe de CEO van Volkswagen is? Ook boycotten?

Gelijk iemand hier al zei, je gaat er zo ver in als dat je zelf wil. Maar trek wel aub een rechte lijn, want selectief boycotten is ook maar flauw.
Maar 100% rechtlijnig lijkt me zowaar onmogelijk, dus ik vind "flauw" niet echt een argument om je overtuiging niet te volgen. Allezja, Jobs was misschien ook geen leuk persoon, maar zover ik weet heeft die zijn fortuin niet aangewend om een presidentskandidaat te laten winnen of het politiek landschap in Europa te beïnvloeden. Ik zou dus wel kunnen begrijpen waarom mensen Tesla willen boycotten en Apple niet.

Opnieuw: zelfs als er nu geen enkele nood is volgens iemand om deze alternatieven op te zoeken, kan zo'n lijst zijn nut nog hebben in de toekomst hoor. Er zijn ook mensen die voor andere redenen dan de recente politieke fratsen in de VS bijvoorbeeld liever hun geld niet geven aan de grote Amerikaanse techbedrijven, net zoals anderen al een tijd liever zo weinig mogelijk uit China in huis halen.

Dat klopt toch totaal niet, exact het tegenovergestelde. We stoppen met hun zaken te kopen zodat ze door hebben dat ze wel degelijk veel aan ons verdienen.

Als de Europese producten zo goed zijn, waarom gaan we dan nu pas switchen ? Waarom niet vroeger. Misschien zijn die niet-Europese nu eenmaal beter/goedkoper/better/stronger/faster.

Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om windows en office in te ruilen voor linux en libre office.

Waar stopt het overigens ? Is Waze plots OK omdat het niet-Amerikaans is, ook al is het op de Israel shitlist gezet 2y geleden? En wat met producten uit Hongarije omdat Orban Poetin steunt (byebye de helft van de ziekenhuis processen die Gedeon Richter gebruiken, byebye BUX, byebye WIZZAIR, byebye paprika schuur van Europa), wat met producten uit Frankrijk of Duitsland uit regio's waar LePenn/Bardela en AfD veel punten scoren ?

En de obvious one, wat met China/Oost-Azie ? Zijn we bereid om 2-3-4-10x meer te betalen voor kleren en andere plastieken brol ? Zijn we bereid om de helft van onze welvaart in te leveren uit principe ? Als ik naar RyanAir, Primark, Action en consoorten kijk, zou dat wel eens dik kunnen tegenvallen.
Tijdelijk emo gedrag.

Meanwhile...straks vooral naar de goedkoopste bieder gaan, en wrijft de Chinees vooral in zijn handen haha.

Toen Bush Jr. aan de macht was, de inval in Irak.
Kreeg je eenzelfde effect. Overal las je over hoe slecht Amerika wel niet was, en dat we ons moesten loskoppelen.
20 jaar verder, de economische en technologische kloof is alleen maar groter geworden.

Op zich niets mis met voor lokaal te gaan. Als het deugt.

Je leest van mensen dat ze hun tesla hebben buitengegooid, ingeruild voor een Volvo, wat ondertussen Chinees is.
Ene zijne xbox, geruild met een playstation, die vol met AMD zit. Haha.
Zijn uiteraard maar random anekdotes van the interwebs.

--
Nee, Europa zit niet in een goede positie, en daar zijn veel redenen voor. Te laat om het tij nog te keren.
Veel te afhankelijk geworden van grondstoffen vanuit het buitenland. De Chinees heeft haast onze medicijngrondstoffen in handen, en zoveel meer.
Energie, lng het wordt kiezen, of de Russen of de Amerikanen.
Russische olie kopen we nu lekker om via Turkije en India, die de olie gewoon doorverkopen, duurder uiteraard.
...
We moeten astronomische bedragen gaan pompen in onze economie om concurrentieel te blijven met de VS en China.
Astronomische bedragen in defensie.
Astronomische bedragen in klimaatgedoe.
Waar kennis onze troef ooit was, moeten we het nu opnemen tegen de wereld.
(Erger, onze studenten scoren steeds slechter.)

Waar we denken te kunnen scoren met koop lokaal, worden elders 10 keren onze armen omgewrongen.

Nu, ik hoop dat het ons uiteraard lukt, een sterkere plaats in de wereld te krijgen.
Maar of ik er nog in geloof...nee.
Geleidelijke verarming hier, een shift in de grootmachten, nare shit waar we best niet te veel over nadenken nu...
Vooral blij zijn dat we een stuk van de goede tijd hebben meegepakt ja ^^

Onze Europese staal en chemische industrie hangen aan een zijden draadje.
Als die straks vallen. Je gaat wat zien. In China liggen ze zich plat te lachen.

Laatst bewerkt:

Boehoe, we moeten wat welvaart inleveren. :cry: Boehoe, we kunnen niet meer 3x/jaar op citytrip naar de andere kant van Europa voor de prijs van een zak patatten. :cry: Boehoe, we mogen geen Chinese plastieken brol meer kopen in een absolute shitwinkel zoals den Action. :cry:

Ocharme jij. Misschien moet je een collecte gaan doen aan het front in Oekraïne zodat ze kunnen bijleggen om uw bovenstaande wereldproblemen op te lossen? Hebben ze daar trouwens al "dank u" gezegd tegen jou?

Wat een verwaande pampermaatschappij zijn we toch geworden. Het is gewoon degoutant. Eigenlijk mag je het niemand toewensen, maar sommigen zouden toch eens dringend een heel klein beetje oorlog moeten meemaken om verlost te geraken uit hun pampers en hun prioriteiten wat op orde te zetten.
Een maatschappij krijgt wat het verdient, en als ik bovenstaande posts lees dan ziet het er absoluut niet goed uit. Gelukkig zijn hier nog heel wat anderen, neem er eens een voorbeeld aan.

Boehoe, we moeten wat welvaart inleveren. :cry: Boehoe, we kunnen niet meer 3x/jaar op citytrip naar de andere kant van Europa voor de prijs van een zak patatten. :cry: Boehoe, we mogen geen Chinese plastieken brol meer kopen in een absolute shitwinkel zoals den Action. :cry:

Ocharme jij. Misschien moet je een collecte gaan doen aan het front in Oekraïne zodat ze kunnen bijleggen om uw bovenstaande wereldproblemen op te lossen? Hebben ze daar trouwens al "dank u" gezegd tegen jou?

Wat een verwaande pampermaatschappij zijn we toch geworden. Het is gewoon degoutant. Eigenlijk mag je het niemand toewensen, maar sommigen zouden toch eens dringend een heel klein beetje oorlog moeten meemaken om verlost te geraken uit hun pampers en hun prioriteiten wat op orde te zetten.
Een maatschappij krijgt wat het verdient, en als ik bovenstaande posts lees dan ziet het er absoluut niet goed uit. Gelukkig zijn hier nog heel wat anderen, neem er eens een voorbeeld aan.
Goede manier om totaal idioot te reageren op een vrij normale post.

Geef hem eens ongelijk? Hoeveel mensen vliegen er niet met Ryanair omdat dat in se onverantwoord is? Praktisch niemand, want oh kijk, naar Rome voor €50 heen en terug.

En nogmaals, de ironie is gigantisch in je posts.

Goede manier om totaal idioot te reageren op een vrij normale post.

Geef hem eens ongelijk? Hoeveel mensen vliegen er niet met Ryanair omdat dat in se onverantwoord is? Praktisch niemand, want oh kijk, naar Rome voor €50 heen en terug.

Bedankt om mijn punt te bewijzen want dat is exact het probleem dat ik hier aankaart.
Inderdaad, praktisch niemand gives a fuck. Waarom? Omdat we een zwakke, verwaande pampermaatschappij geworden zijn die vrede, welvaart en democratie for granted nemen en we alleen maar kunnen denken aan kortzichtig consumeren in marginale brolwinkels en eisen dat we 3x/jaar degoutant goedkoop op citytrip mogen gaan "want IK heb dat verdiend!".

Een prioriteitenprobleem dus. En geen kleintje als je het mij vraagt. En blijkbaar zullen sommigen dat pas beseffen wanneer het te laat is.

En nogmaals, de ironie is gigantisch in je posts.

Enlighten me.

Tijdelijk emo gedrag.

Meanwhile...straks vooral naar de goedkoopste bieder gaan, en wrijft de Chinees vooral in zijn handen haha.

Toen Bush Jr. aan de macht was, de inval in Irak.
Kreeg je eenzelfde effect. Overal las je over hoe slecht Amerika wel niet was, en dat we ons moesten loskoppelen.
20 jaar verder, de economische en technologische kloof is alleen maar groter geworden.

Op zich niets mis met voor lokaal te gaan. Als het deugt.

Je leest van mensen dat ze hun tesla hebben buitengegooid, ingeruild voor een Volvo, wat ondertussen Chinees is.
Ene zijne xbox, geruild met een playstation, die vol met AMD zit. Haha.
Zijn uiteraard maar random anekdotes van the interwebs.

--
Nee, Europa zit niet in een goede positie, en daar zijn veel redenen voor. Te laat om het tij nog te keren.
Veel te afhankelijk geworden van grondstoffen vanuit het buitenland
. De Chinees heeft haast onze medicijngrondstoffen in handen, en zoveel meer.
Energie, lng het wordt kiezen, of de Russen of de Amerikanen.
Russische olie kopen we nu lekker om via Turkije en India, die de olie gewoon doorverkopen, duurder uiteraard.
...
We moeten astronomische bedragen gaan pompen in onze economie om concurrentieel te blijven met de VS en China.
Astronomische bedragen in defensie.
Astronomische bedragen in klimaatgedoe.
Waar kennis onze troef ooit was, moeten we het nu opnemen tegen de wereld.
(Erger, onze studenten scoren steeds slechter.)

Waar we denken te kunnen scoren met koop lokaal, worden elders 10 keren onze armen omgewrongen.

Nu, ik hoop dat het ons uiteraard lukt, een sterkere plaats in de wereld te krijgen.
Maar of ik er nog in geloof...nee.
Geleidelijke verarming hier, een shift in de grootmachten, nare shit waar we best niet te veel over nadenken nu...
Vooral blij zijn dat we een stuk van de goede tijd hebben meegepakt ja ^^
Te laat? Amai qua defaitisme kan dat wel tellen, mensen uitmaken om emo gedrag te vertonen maar wel zelf gewoon al volledig opgegeven hebben, beter wat emo dan dat dan..

Qua afhankelijkheid van grondstoffen is het probleem nu eenmaal dat veel van die grondstoffen nu eenmaal niet in Europa te vinden zijn..

Ik zou nu ook niet alles buitensmijten en vervangen.. Dat is heel kortzichtig, maar als ge iets nieuw koopt is het toch niet zo moeilijk om eerst Europees te kijken? Als dat dan niet bestaat, ja dan is dat maar zo. maar ik wil gerust 10% meer betalen als iets Europees is ipv ergens anders..

We moeten inderdaad astonomische bedragen pompen in onze economie om terug zelfvoorzienend te worden in meeste basisgoederen.
Dat is de prijs die we moeten betalen omdat we er vanuit gingen dat er nooit meer oorlog ging komen en dat de wereld ging verder globaliseren, bij Covid hadden we al moeten weten dat afhankelijkheid van buiten Europa problematisch is. Onze ouders en sommigen van hun ouders hebben daardoor wel een gouden tijd gekend waardoor velen van ons ook nu een goed leven kunnen hebben.. Dat wij iets minder geld gaan overhouden zal wel kloppen, maar we zijn dan ook wel veel te verwend in wat we allemaal hebben.. Veel van die zaken hebt ge helemaal niet nodig.. extrme consumptie; daar vanaf stappen is alleen maar positief. Het is niet dat ge dan ineens ne sukkelaar zijt..

Europa en Scandinavie zijn nog de enige plaatsen in de wereld waar democratie bestaat, ik zou dat graag zo houden en daarvoor moeten we inderdaad in defensie investeren en in alles dat daarvoor nodig is. Ik wil daar gerust voor betalen.
Als ge eerder denkt aan u portefueille dan aan u moraliteit, stel ik voor dat ge naar de VS/Rusland/China vertrekt

Je hebt toch een redelijk selectieve lezing van posts. Kun je nu pretty please eenmaal een discussie voeren over de dingen in het algemeen zonder daar een persoonlijke aanval in te zien en er een persoonlijke aanval van te maken.

Ik stel de vraag 'zijn we bereid welvaart in te leveren'. Dat is geen persoonlijke keuze van "cege is niet bereid", maar een vraag. Aan de files op de A12 aan de Action en andere winkels vol semi-Chineze gratis brol denk ik dat het antwoord "nee" is (cege komt soms in de Action voor tekenbrol voor de kinderen te kopen). Te zien aan de RyanAir explosie die al forever ongoing is, denk ik dat het antwoord "nee" is (cege heeft al 10+ y niet meer in een RyanAir vlucht gezeten). Te zien aan de Primark rijen op de Meir, denk ik dat het antwoord "nee" is (cege is nog nooit in de primark geweest).

Ik doe mijn bijdrage aan de maatschappij op een realistische manier, geen over-zealous principiele manier. Ik ga naar een slager waar ik deftig lokaal vlees koop - en ja dat is 2x-3x duurder. Ik kweek 6mnd per jaar al mijn groenten zelf. Ik eet minstens 1d per week veggie (ja nothing fancy, frieten of macaroni met kaas of noedels met sojasaus en eieren). Ik ga maar 1-2x per jaar op reis, al jaren niet meer gevlogen. Dat maakt tenminste impact, hoe klein ze ook is.

Linux of whatever gebruiken omdat het alternatief Amerikaans is, heeft 0,0 impact en is bijgevolg idioot. Zeker als het hele maatschappij model gebouwd is op goedkope energie, goedkope Chineze brol en race-to-the-bottom voor quasi alles dat we gewoon slikken omdat we eventjes de ogen dichthouden als het ons goed uitkomt.

Dusja, laat me toe om 'switching away van Amerika' debiel te vinden omdat er een oranje smurf de zoveelste brain fart laat.

Je hebt toch een redelijk selectieve lezing van posts. Kun je nu pretty please eenmaal een discussie voeren over de dingen in het algemeen zonder daar een persoonlijke aanval in te zien en er een persoonlijke aanval van te maken.

Ik stel de vraag 'zijn we bereid welvaart in te leveren'. Dat is geen persoonlijke keuze van "cege is niet bereid", maar een vraag. Aan de files op de A12 aan de Action en andere winkels vol semi-Chineze gratis brol denk ik dat het antwoord "nee" is (cege komt soms in de Action voor tekenbrol voor de kinderen te kopen). Te zien aan de RyanAir explosie die al forever ongoing is, denk ik dat het antwoord "nee" is (cege heeft al 10+ y niet meer in een RyanAir vlucht gezeten). Te zien aan de Primark rijen op de Meir, denk ik dat het antwoord "nee" is (cege is nog nooit in de primark geweest).

Ik doe mijn bijdrage aan de maatschappij op een realistische manier, geen over-zealous principiele manier. Ik ga naar een slager waar ik deftig lokaal vlees koop - en ja dat is 2x-3x duurder. Ik kweek 6mnd per jaar al mijn groenten zelf. Ik eet minstens 1d per week veggie (ja nothing fancy, frieten of macaroni met kaas of noedels met sojasaus en eieren). Ik ga maar 1-2x per jaar op reis, al jaren niet meer gevlogen. Dat maakt tenminste impact, hoe klein ze ook is.

Linux of whatever gebruiken omdat het alternatief Amerikaans is, heeft 0,0 impact en is bijgevolg idioot. Zeker als het hele maatschappij model gebouwd is op goedkope energie, goedkope Chineze brol en race-to-the-bottom voor quasi alles dat we gewoon slikken omdat we eventjes de ogen dichthouden als het ons goed uitkomt.

Dusja, laat me toe om 'switching away van Amerika' debiel te vinden omdat er een oranje smurf de zoveelste brain fart laat.

Dan mag je mijn post integraal van u af laten glijden, en het projecteren op de rest van de maatschappij die blijkbaar wel elke zaterdag in de rij staat om naar de Primark en consoorten te gaan.

En als ik het goed begrijp, kun je je er zelfs bij aansluiten (bij mijn post).

Laatst bewerkt:
Bedankt om mijn punt te bewijzen want dat is exact het probleem dat ik hier aankaart.
Inderdaad, praktisch niemand gives a fuck. Waarom? Omdat we een zwakke, verwaande pampermaatschappij geworden zijn die vrede, welvaart en democratie for granted nemen en we alleen maar kunnen denken aan kortzichtig consumeren in marginale brolwinkels en eisen dat we 3x/jaar degoutant goedkoop op citytrip mogen gaan "want IK heb dat verdiend!".
Het punt was gelijk Cege al zei dat de maatschappij zo is, niet dat hij zo is.

Een prioriteitenprobleem dus. En geen kleintje als je het mij vraagt. En blijkbaar zullen sommigen dat pas beseffen wanneer het te laat is.
Prioriteiten, value-proposition, interesse, noem het hoe je wil. Ik ga akkoord dat er een probleem is. Maar dit is in mijn ogen eerder iets van "Als ik x-doe heeft het toch geen impact, want al de rest doet het wel nog". Mensen spiegelen zich tegenover hun omgeving. Als heel je omgeving wel nog constant op een Ryanair vlucht springt, ga jij jezelf niet "af doen" door dat niet meer te doen. Zo denken de meeste volgens mij toch.
Enlighten me.
Je zegt bovenaan "misschien moet je dan al eens beginnen met hun "can do"-mentaliteit over te nemen i.p.v. hun producten?", terwijl die can do mentaliteit niet hebben, hetgeen is wat jou al 3 jaar (als het niet langer is) wekelijks enorme rants laat posten in het "frustraties over werk" topic. Mij niet gelaten, you do you, maar ironisch is het wel.

Het we zouden oorlog moeten hebben deel komt dan ook weer op hetzelfde neer. Je kan de stress van een werkgever niet relativeren, stel je voor dat je woning aan flarden blaast. Once again, mij niet gelaten, maar ironisch is het.

Dan mag je mijn post integraal van u af laten glijden, en het projecteren op de rest van de maatschappij die blijkbaar wel elke zaterdag in de rij staat om naar de Primark en consoorten te gaan.

Ik weet niet of heel de maatschappij dat doet. Wat ik wel weet is dat de klassieke kledingwinkels (byebye H&M en consoorten), retail stores (byebye Blokker en consoorten) en vliegbedrijven (byebye Sabena/Brussels Airlines) het moeilijk hebben. Maar RyanAir, Action en Primark schijten winst... Geen oordeel, enkel een observatie ivm race-to-the-bottom.

En als ik het goed begrijp, kun je je er zelfs bij aansluiten (bij mijn post).

Niet echt, want ik oordeel minder hard. We hebben niet "eens een oorlog nodig om de bepampering te stoppen".

Velen, niet iedereen, is NIET bereid om zijn welvaart op te geven door alles te re-shoren en alle goedkope brol te schrappen. Deels door onwetendheid, deels door onwillendheid. De meesten zijn niet zo principieel of zwart/wit.

Ik bestel ook veel goedkope brol uit China omdat ik geen 100 euro ga betalen voor een plastieken tangetje dat ik 2x per jaar nodig heb om wat UTP kabels te patchen of een druif vasthang tangetje om mijn druiven aan een draad te hangen dat ik 3x per jaar gebruik. Ik ben niet zo naief om te denken dat mijn gedrag iets kan veranderen.

Als de politiek mij verhindert om dat tangetje uit China te kopen zal ik ofwel het dure tangetje kopen of - more likely - geen tangetje kopen. Maar zolang ik de mogelijkheden heb, ben ik een rationele homo economicus met weinig scrupules of principes. Ik ga mezelf niet te veel pijn doen uit principe.

Wat is daar zelfdestructief aan? Ik ben een grotere voorstander van de USA dan van Europa, op vlak van beleid/economie/mentaliteit/cultuur/... In de USA gaan ze (imo) ook veel beter om met hun belastingsgeld, liever dat mijn uitgaven daar besteed worden dan dat ze in Europa besteed worden aan allerlei zaken die ik maar niets vind.
Neem daar dan nog eens de superioriteit van hun producten bij en de keuze is snel gemaakt.

Ik denk trouwens dat jij nog steeds het oude Amerika aanbidt. Terecht trouwens, ik deed dat toen ook.

Besef jij wel goed dat het Amerika onder Trump 2 een corrupte poppenkast is geworden? Musk is zichzelf daar aan het verrijken dat het geen naam heeft. Nu ook nog die cryptocorruptie blijkbaar.
Besef jij wel goed dat Trump meer dan ooit overal zijn poppetjes aan het installeren is (Justitie, Pers, Leger, ...) waardoor je steeds meer kan spreken van een autocratie?
Besef jij wel goed dat Trump volledig afstapt van alle waarden wat de VS zo groot hebben gemaakt? Waarden als democratie, internationale rechtsregels, soevereiniteit, bewaken van territoriale integriteit, ... vliegen allemaal op de schop.

Als een land zo 180° gedraaid is, hoe kun je dan gewoon blijven vasthouden aan die VS-adoratie? Tenzij je natuurlijk als een windhaan ook 180° meedraait natuurlijk...

Terug
Bovenaan