Mobiele Airco - Aanraders?

Je gelooft het nooit maar gisteren is die geleverd. Wat een amateurs maar goed zeer tevreden. Er komt volgende week opnieuw een hittegolf aan als ik terug kom van verlof.
Toch wel een goed beestje. Daarnet op 10minuten mijn bureau van 25 naar 21 graden gebracht. Nog even wennen, die slang is niet zo wendbaar en zat er wat mee in de knoop. Later ook eens de raamkit installeren, maar voorlopig dik in orde!

Hier ondertussen onze Qlima ook geinstalleerd. Al bij al is het peanuts. De doos is pokkezwaar, maar uiteindelijk is het eigenlijk gewoon een kartonnen 'deksel' over de isomo. Dus gewoon doos eraf schuiven en dan kan je de 2 units afzonderlijk uit de isomo nemen.

Eerste bevindingen
1. In tegenstelling tot de Midea waar je de buitenunit op de binnenunit zet om te transporteren, hang je die bij de Qlima aan de achterkant van de binnenunit. Echter moet je dan wel oppassen als je ermee rondrijdt, want het zwaartepunt zit dan wel vlakbij de achterwielen, dus een klein beetje teveel duwen/weerstand/... en het geheel heeft de neiging om te kantelen.
2. De slang is ook bij de Qlima wel zeer stroef. Bovendien 'moet' je er nog een isolerende hoes ronddoen, al zou ik niet direct weten wat daar juist het nut van is. Die hoes sluit met velcro en is wel een beetje een gedoe om er rond te doen.
3. Zowel de Midea als Qlima zijn gespect op max. 105 m3, wat dus ong. 42 m2 is bij doorsnee plafondhoogte. Onze living+keuken is er 45 m2. Maar ik neem aan dat dat gewoon afmetingen zijn waarbij je nog een bepaalde koelcapaciteit kunt bereiken. Ik vermoed als het buiten 40°C is, hij ook bij pakweg 40 m2 de ruimte niet tot bvb 18°C gaat kunnen koelen. Uiteindelijk gaan we content zijn als het bij +30°C buiten we het binnen onder de 25°C kunnen houden (bij die hitte van vorige week hebben we toch 30°C aangetikt binnen).
4. Deze avond uitgetest. Op een uur tijd zakte de temperatuur in de living toch van 24.5°C naar 22.5°C (toestel ingesteld op 22°C). Al moet ik er bij vertellen dat de airco in het midden aan de buitenmuur/venster staat, en de thermostaat hangt aan de overkant, dus ook in het midden. In keuken of TV-hoek zal het wellicht wel wat warmer zijn. Buiten is het nu natuurlijk ook nog niet heel warm, dus de grote test zal over een week of zo komen wanneer we weer richting 30°C gaan.

Toch wel een goed beestje. Daarnet op 10minuten mijn bureau van 25 naar 21 graden gebracht. Nog even wennen, die slang is niet zo wendbaar en zat er wat mee in de knoop. Later ook eens de raamkit installeren, maar voorlopig dik in orde!
Bij mij hoofdzakelijk voor de slaapkamer gekocht en die is 24m2.

In de living gaan we volgend jaar sowieso 2 vaste aircos hangen maar ik ga eens voor de grap testen of er iets gebeurt maar die is inclusief keuken achter de hoek zonder afsluiting 120m2. Dat gaat niets doen hoogst waarschijnlijk aangezien er dan quasi 3 zouden moeten staan.

Terug
Bovenaan