Mieren + maden vuilbakken

Zelf nog meegemaakt... een vuilzak met maden. Hij stond wel afgedekt buiten, maar afgesloten en veel in de zon... Dat was een broeigaard in feite :)

We zijn dan overgeschakeld op de kleinere vuilzakken (zeker met warm weer), zodat we wekelijks de zakken konden buiten zetten. De vuilbakken best ergens uit de zon zetten als dit kan en ventileren. Dus niet afsluiten, maar steek er iets tussen zodat er lucht aan kan.
Probeer zeker bij warm weer bepaald afval niet direct weg te gooien in de vuilzak buiten. Gooi het even in je kleinere vuilbak onder de gootsteen en leeg deze dan zo dicht mogelijk bij het moment dat ze het afval komen ophalen.
 
In de zomermaanden komen ze bij ons wekelijks restafval ophalen ipv tweewekelijks. En afgesloten tonnen maken een groot verschil.
whut.... hier halen ze iedere week restafval op en dat lijkt me nu toch geen luxe. Op dag 6 durft zo een zak al eens te stinken (ook in de winter, zeker met wat vis erin gedraaid) en dan maar om de twee weken ophalen. Ik vrees dat je in mijn west-vlaamse gemeente een dikke rebellie hebt als je daar mee afkomt :)
 
Kleine vuilbak binnen, grote vuilbak buiten. Bij mieren spuit je wat spray op de kieren en naden langswaar ze passeren. Maden negeer je, want die doen buiten, in je vuilbak, geen kat kwaad.
In de meeste gemeentes (of overal zelfs?) mag je bovendien gekookte etensresten bij GFT doen tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
whut.... hier halen ze iedere week restafval op en dat lijkt me nu toch geen luxe. Op dag 6 durft zo een zak al eens te stinken (ook in de winter, zeker met wat vis erin gedraaid) en dan maar om de twee weken ophalen. Ik vrees dat je in mijn west-vlaamse gemeente een dikke rebellie hebt als je daar mee afkomt :)
Tja dat was hier ook ooit, maar dan beloofde het gemeentebestuur dat de gemeentebelasting niet zou stijgen. Dan krijg je dus van die fratsen é. Dienstverlening gehalveerd. Het is ook maar door ’protest’ dat het in de zomer tweewekelijks is.
 
Hier in de zomer is het ook geregeld prijs met maden/vliegen in de GFT bak.
Voor de maden in de GFT bak doe ik sinds een jaar: geregeld de klep in de ochtend eens open laten staan.
Bij ons komen de vogeltjes dan de maden direct opsnoepen. Helpt wel een beetje heb ik de indruk....
 
whut.... hier halen ze iedere week restafval op en dat lijkt me nu toch geen luxe. Op dag 6 durft zo een zak al eens te stinken (ook in de winter, zeker met wat vis erin gedraaid) en dan maar om de twee weken ophalen. Ik vrees dat je in mijn west-vlaamse gemeente een dikke rebellie hebt als je daar mee afkomt :)
Hier is dat nooit om de week en dus altijd om de 2 weken dat ze de GTF bak komen ledigen (ook in de zomer).

Maden vermijden lukt meestal wel, maar als zo'n bak daar 2 weken staat te stinken, is het 100% vermijden quasi onmogelijk.
(Ook al gebruik ik dus die groene zakjes)

Na de zomer maak ik de bak dan volledig proper tot op het bot. Dus uitkuisen met water tot de bak terug blinkend schoon is.
 
In een GFT bak komen geen maden als je correct bent met wat je er in gooit.

Juist wel, sinds de invoer van Diftar in onze gemeente moeten we zo veel mogelijk sorteren dus alles wat wij ervoor in de "grijze" container (restafval) gooide van etensresten doen wij nu in de gft.

  • Schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen.
  • Dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten.
  • Broodresten.
  • Vlees- en visresten en schaaldierresten (maar niet de schelpen)
  • Eieren en eierschalen.
  • Vaste zuivelproducten (kaas)
Dus hierdoor ontstaan er ook maden uiteraard.
 
In een GFT bak komen geen maden als je correct bent met wat je er in gooit.

Dus of je die etensresten nu in de GFT bak of in de grijze bak gooit, maden komen er sowieso.

VoRWHyj.png
 
Juist wel, sinds de invoer van Diftar in onze gemeente moeten we zo veel mogelijk sorteren dus alles wat wij ervoor in de "grijze" container (restafval) gooide van etensresten doen wij nu in de gft.

  • Schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen.
  • Dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten.
  • Broodresten.
  • Vlees- en visresten en schaaldierresten (maar niet de schelpen)
  • Eieren en eierschalen.
  • Vaste zuivelproducten (kaas)
Dus hierdoor ontstaan er ook maden uiteraard.
AH ok ik wist niet dat daar tegenwoordig ook vis- en vleesresten in mogen/moeten. Dan komen er idd maden.
 
Terug
Bovenaan