Mieren in nieuw gazon

Blijkbaar is het een abnormale reactie om in paniek te schieten als je in de ochtend 10 hoopjes aarde op uw gazon ziet liggen waar je net paar €1000 voor gedokt hebt. Thx voor het advies alvast.
Er zijn zeker onnodige reacties die het in het belachelijke trekken.
Met jouw vraag an sich is niets mis, een foto zou je trouwens verder geholpen aan antwoorden voor een oplossing, gezien je zelf aangeeft niet te weten wat het precies is.

Alleen de vraag of de tuinman verantwoordelijk is voor normale zaken in een gazon komt bij velen heel raar over.
 
Daarmee is alles wel gezegd lijkt me.

Terug op voor nuttige bijdragen over het onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niks van tuinen, maar mijn vrouw zegt dat dat mogelijks / waarschijnlijk (ze denkt dat nu geen mieren meer bovenkomen, een echte tuinexpert zoals @ugar gaat dat zekerder weten) geen mierenhopen, maar engerlingen zijn. En voor engerlingen strooit ge aaltjes. Maar dat moet ge dus wel ervoor doen. Het heeft nu dus geen nut meer, maar dan weet ge het voor volgend jaar.
 
Ik ken niks van tuinen, maar mijn vrouw zegt dat dat mogelijks / waarschijnlijk (ze denkt dat nu geen mieren meer bovenkomen, een echte tuinexpert zoals @ugar gaat dat zekerder weten) geen mierenhopen, maar engerlingen zijn. En voor engerlingen strooit ge aaltjes. Maar dat moet ge dus wel ervoor doen. Het heeft nu dus geen nut meer, maar dan weet ge het voor volgend jaar.
Hier zijn dat toch nog mieren hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ken niks van tuinen, maar mijn vrouw zegt dat dat mogelijks / waarschijnlijk (ze denkt dat nu geen mieren meer bovenkomen, een echte tuinexpert zoals @ugar gaat dat zekerder weten) geen mierenhopen, maar engerlingen zijn. En voor engerlingen strooit ge aaltjes. Maar dat moet ge dus wel ervoor doen. Het heeft nu dus geen nut meer, maar dan weet ge het voor volgend jaar.
Zouden toch ook nog mieren kunnen zijn. Engerlingen, mieren, ... zelf trek ik me er niets van aan. Ik heb er ook geen last van, aangezien ik geen gif gebruik en niet teveel ingrijp dood ik ook de natuurlijke vijanden van die beestjes niet.
 
Wat je ook kan doen is onderstaande aankopen en daar het eens mee proberen
(Je kan ze normaal in de action bijvoorbeeld wel goedkoper verkrijgen - hieronder is maar een voorbeeld)


Zo'n solarlampen trekt mieren blijkbaar aan (uit eigen ervaring mogen aanschouwen). Ze vinden het leuk om daar hun nest te bouwen. Dat spaart de rest van uw gazon. En zo'n solarlampen in uwe gazon dat staat wel schoon (alle ja vind ik toch). Ik heb er zelf 8.
 
Zo'n solarlampen trekt mieren blijkbaar aan (uit eigen ervaring mogen aanschouwen). Ze vinden het leuk om daar hun nest te bouwen. Dat spaart de rest van uw gazon. En zo'n solarlampen in uwe gazon dat staat wel schoon (alle ja vind ik toch). Ik heb er zelf 8.

Gij zijt die ene die dat mooi vindt dus :p..
Als ze mooi weggewerkt zijn kan dat mooi zijn, maar ik zie ze overal ver bovenuit steken.

Ik ga het niet aan mijn vrouw terug koppelen want dan zegt ze garantie "ja daar in de Limburg is het altijd wat trager hé".
(ik ben van uwe coté)

Dat de files van Limburg richting Antwerpen en Vlaams-Brabant staan en niet omgekeerd is een teken dat de bedrijven ginder de slimmere Limburgers nodig hebben en wij geen domme Antwerpenaren of Brabanders :p.
 
Ik ken niks van tuinen, maar mijn vrouw zegt dat dat mogelijks / waarschijnlijk (ze denkt dat nu geen mieren meer bovenkomen, een echte tuinexpert zoals @ugar gaat dat zekerder weten) geen mierenhopen, maar engerlingen zijn. En voor engerlingen strooit ge aaltjes. Maar dat moet ge dus wel ervoor doen. Het heeft nu dus geen nut meer, maar dan weet ge het voor volgend jaar.
Engerlingen en emelten maken geen hoopjes. Die eten de wortels van je gras kapot en dan krijg je dorre plekken gras. Maar zolang je gazon goed gevoed is en je geen plaag hebt van die beestjes, kan je gazon ertegen en zal het niet dor worden. Aaltjes is sowieso een miserie, dat is de nieuwe trend van biologisch bestrijden maar ze zijn zo fragiel en duur, waardoor je echt zorgvuldig te werk moet gaan en het dan mogelijk nog niet voldoende helpt.

Ik vermoed dat het hier echt mieren gaan zijn als het kleine hoopjes zijn.
 
Ja idd. In het voorjaar heb ik ook altijd meerdere nesten in het gazon (laatste tijd vooral gele weidemieren). Door te maaien verdwijnen de bulten die ze opwerpen en na een tijd vertrekken ze precies. De groene specht doet trouwens ook zijn deel daarin.
 
Kan de gele weidemier zijn.

Schop eens tegen zo een hoopje grond. Bij droog (en warm) weer zoals nu, zitten ze hoog en zal je ze zien kruipen.
Deze mieren komen voor in een gazon waar er wortelluizen zijn.

Kan je wel niet zeggen hoe je deze kunt bestrijden. Ik heb er zelf ook en ze vormen een voedingsbron voor tal van vogels hier in de omgeving. Vooral de groene specht is een trouwe klant, is den miereneter.

Liever deze dan de gewone mier.
 
Als het er echt veel zijn en ze komen dichter richting bijvoorbeeld uw terras dan zou ik toch een aantal mierendoosjes leggen aan uw schuifraam bijvoorbeeld.

Rond mei-juni heb ik daar iets te traag op gereageerd met als gevolg dat ik lang mieren binnen heb gehad. Zo erg dat als ik een blikje cola in de keuken (een 12-tal meter verder) op het aanrecht liet staan gedurende een aantal uur dat ik gewoon een lange processie mieren kon volgen van daar tot aan de deur. Absurd zijn die beesten.
 
Terug
Bovenaan