Metaaldraad

Eindelijk nog iemand!
Het lijkt wel alsof je in de Belgische scene niks slecht mag zeggen over Amenra en ik vind er echt geen ene fuck aan tbh. Zowel al live als op cd geprobeerd en het voelt allemaal iets te "kijk eens hoe donker wij wel niet zijn!" aan. Er is, imo, zoveel beter sludge te vinden als die overhypte band.
Helemaal mee eens hoor maar ik heb de strijd al opgegeven 😅

Als er eens een nummer van Amenra opspringt denk ik eerst 'cava nog' maar dan duurt dat traag zwaar gedoe nog 10 minuten en trekt Colin zijn bek open en wil ik mijn speakers door het raam gooien. En ook al die pretentie die erbij komt: 'kijk we zingen int Frans en int Nederlands' goed voor u en nu de meerwaarde daarvan aub?

Overrated gedoe geef mij dan maar Oathbreaker: veel rauwer en bruter. Die hun magnum opus Rheia vertrok uit vanuit een pijn maar die klinkt tenminste alsof ze er kwaad over is het er allemaal uit wilt gooien en er dan klaar mee is. Amenra klinkt eerder als gaan huilen in een hoekje.

Als er eens een nummer van Amenra opspringt denk ik eerst 'cava nog' maar dan duurt dat traag zwaar gedoe nog 10 minuten en trekt Colin zijn bek open en wil ik mijn speakers door het raam gooien. En ook al die pretentie die erbij komt: 'kijk we zingen int Frans en int Nederlands' goed voor u en nu de meerwaarde daarvan aub?

Overrated gedoe geef mij dan maar Oathbreaker: veel rauwer en bruter. Die hun magnum opus Rheia vertrok uit vanuit een pijn maar die klinkt tenminste alsof ze er kwaad over is het er allemaal uit wilt gooien en er dan klaar mee is. Amenra klinkt eerder als gaan huilen in een hoekje.
Ooit geluisterd naar Mass III?

Amenra en Oathbreaker vergelijken is als Iron Maiden met Metallica.

Amenra en Oathbreaker vergelijken is als Iron Maiden met Metallica.
Perfect te vergelijken toch? Maiden is melodieuzer en Metallica agressiever. Je kan ze beiden afzonderlijk perfect goed of slecht vinden en een voorkeur hebben voor de ene of de andere. Beiden zijn ook nog een schim van zichzelf de afgelopen jaren.

Dus imo kan je ook perfect Amenra en Oathbreaker vergelijken en voor mij wint Oathbreaker dan ook met straatlengtes voorsprong. Maar dat is persoonlijke smaak dus daar kan je wel over praten maar niet over discussieren. Ik vind het gewoon jammer dat je over bepaalde bands niks slecht mag zeggen zonder als ketter verweten te worden. Motörhead is ook zo'n voorbeeld.

Perfect te vergelijken toch? Maiden is melodieuzer en Metallica agressiever. Je kan ze beiden afzonderlijk perfect goed of slecht vinden en een voorkeur hebben voor de ene of de andere. Beiden zijn ook nog een schim van zichzelf de afgelopen jaren.

Dus imo kan je ook perfect Amenra en Oathbreaker vergelijken en voor mij wint Oathbreaker dan ook met straatlengtes voorsprong. Maar dat is persoonlijke smaak dus daar kan je wel over praten maar niet over discussieren. Ik vind het gewoon jammer dat je over bepaalde bands niks slecht mag zeggen zonder als ketter verweten te worden. Motörhead is ook zo'n voorbeeld.
Ik bedoelde dus dat het over smaken gaat, het zijn gewoon twee andere genres die worden gespeeld.

Amenra krijgt nu eenmaal veel meer media-aandacht dan andere Belgische metalbands en dat zal altijd gepaard gaan met zware tegenreacties. Dat enkele journalisten bij De Morgen flauwvallen als de band een scheet laat kan je weinig aan doen, dat ze het gebruiken om een breder publiek aan te spreken, can't blame 'em.

Dat je geen fan bent van hun aestethics, mij geen probleem. Ik heb issues met andere strekkingen in het metalgenre, ieder zijn ding. Dat ze overrated zijn omdat ze op 1 staan bij Willy? Probably, langs de andere kant vind ik het wel leuk om een Belgische band die lijst te zien aanvoeren en als er één is die dat kan (qua fanbase en kwaliteit, suck it Channel Zero) is het Amenra. Is het hun beste nummer? Nee, die staan op Mass III.

Zijn ze the second coming? Niet dus. Maar die mannen timmeren ondertussen al enkele decennia aan hun carrière zonder al te veel compromissen te sluiten én zijn in het wereldje ondertussen een gevestigde waarde (releases op Neurot als Europese artiest zijn niet niets). Zonder Amenra had Oathbreaker (en andere bands zoals Black Heart Rebellion, Wiegedood, ...) niet de kansen gekregen om Rheia te maken wat het is geworden.
Oathbreaker heeft met Rheia een dijk van een plaat gemaakt maar als je Amenra pakt op prententieus zijn kan je hetzelfde zeggen over die band (kijk naar de videoclips, live aankleding, de making of van de plaat,...). Toen Rheia uitkwam stond het ook vol in de Vlaamse media en bij hun volgende plaat, als die er ooit komt, zal die aandacht op het niveau van een nieuwe Amenra zijn met alle toeters en bellen erbij.

Ik vind nog steeds dat er maar één nummer op één mag staan in die lijst en dat is Dopesmoker van Sleep, gewoon uit principe. Om maar te zeggen dat zo'n lijsten altijd zorgen voor gezeik.

Anyway, om maar te zeggen dat het gemakkelijk is om Amenra door het slijk te halen omdat ze je non-muzikaal niet aanstaan.

Ik bedoelde dus dat het over smaken gaat, het zijn gewoon twee andere genres die worden gespeeld.
Daarin volg ik je.
Ik wil trouwens gerust erkennen dat ze een hele mooie weg hebben bewandeld en ik ben zelfs fier dat zo'n grote naam uit België komt. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat ik ze goed moet vinden. Ik vind het bv ook geweldig dat pakweg Stromae en Oscar & The Wolf hoog scoren op affiches in het buiteland. En beiden klasseer ik onder pure muzikale foltering.

De rest van je uitleg even weg gelaten omdat het mij hier over ging:
Anyway, om maar te zeggen dat het gemakkelijk is om Amenra door het slijk te halen omdat ze je non-muzikaal niet aanstaan.
Zeggen dat een band wat overhypet is en je ze niet goed vindt is dus niet door het slijk halen he. Zeggen dat hun donkere stijl je niet aanstaat evenmin.
Jij maakt dat ervan omdat je die gasten wel goed vindt. En geloof me, dat is u volste recht. Maar dat wil niet zeggen dat je op iedereen moet schieten die iets slecht zegt over die band. Want dat is wat er vaak gebeurd bij sommige bands, terwijl anderen perfect met de grond gelijk mogen gemaakt worden want "die moeten daar maar tegen kunnen" en "hoge bomen vangen veel wind".

Als ik hier straks ongeveer hetzelfde zeg over een andere band met een vergelijkbaar of zelfs beter trackrecord dan Amenra ga jij die hier waarschijnlijk niet zitten verdedigen, en dat was mijn punt.

De rest van je uitleg even weg gelaten omdat het mij hier over ging:

Zeggen dat een band wat overhypet is en je ze niet goed vindt is dus niet door het slijk halen he. Zeggen dat hun donkere stijl je niet aanstaat evenmin.
Jij maakt dat ervan omdat je die gasten wel goed vindt. En geloof me, dat is u volste recht. Maar dat wil niet zeggen dat je op iedereen moet schieten die iets slecht zegt over die band. Want dat is wat er vaak gebeurd bij sommige bands, terwijl anderen perfect met de grond gelijk mogen gemaakt worden want "die moeten daar maar tegen kunnen" en "hoge bomen vangen veel wind".

Als ik hier straks ongeveer hetzelfde zeg over een andere band met een vergelijkbaar of zelfs beter trackrecord dan Amenra ga jij die hier waarschijnlijk niet zitten verdedigen, en dat was mijn punt.
Ik had het over de 'pretentie' opmerking van Jules, niets anders, verkeerd gequote daar.

Dat mensen iets muzikaal goed of slecht vinden is hun zaak, geen nut om daarom iemand neer te halen. That's like their opinion, man.

Over dat verdedigen kan je me wel moeilijk pakken, ik kan hier evengoed iets neerschrijven over een band die ik persoonlijk niet goed vind gewoon om een punt te maken. Ik hou van nuance, beetje de rode draad doorheen alles wat ik doe. Ik heb momenteel even tijd te veel dus moei me nu in deze discussie maar het kon evengoed over een andere band zijn zolang ik er maar iets over weet.

Ik had het over de 'pretentie' opmerking van Jules, niets anders, verkeerd gequote daar.
Fair enough.
Dat mensen iets muzikaal goed of slecht vinden is hun zaak, geen nut om daarom iemand neer te halen. That's like their opinion, man.
En toch is het zo dat ik zonder enig probleem zou mogen zeggen dat ik Eskimo Callboy, Amon Amarth, Sabaton en Metallica niet goed vind maar dat niet mag over Motörhead, Black Sabbath of Amenra. En dan heb ik het over de scene in het algemeen, niet over jou persoonlijk. Los van persoonlijke smaak vind ik dat gewoon irritant dat je over de ene wel mag zeggen dat je ze niet goed vindt en als je het over de andere zegt heb je plots geen smaak.

Over dat verdedigen kan je me wel moeilijk pakken, ik kan hier evengoed iets neerschrijven over een band die ik persoonlijk niet goed vind gewoon om een punt te maken. Ik hou van nuance, beetje de rode draad doorheen alles wat ik doe. Ik heb momenteel even tijd te veel dus moei me nu in deze discussie maar het kon evengoed over een andere band zijn zolang ik er maar iets over weet.
Best mogelijk, ik heb niet de tijd noch de goesting om al u posts te gaan lezen om te checken of jij consequent bent :)
Ik was maar gewoon een voorbeeld aan het geven dat in de praktijk genoeg voorkomt.

Soit, genoeg gezwetst hierover!

Mgla in de MOD is gecancelled dus het ziet er naar uit dat het weer nog minstens een maand langer zal duren eer we weer iets live gaan zien.

Ik was nog aan het afwachten om die tickets voor Mgla te kopen omdat ik ervoor had gevreesd dat het niet zou doorgaan. Helaas had ik gelijk.

Ja lap zeg, dat is nu eens een van de bands die ik nog niet gezien heb die op men bucketlist staan en dan was dat hier ook nog eens in de buurt. Dwaze politiekers.

Ik heb eens een lijstje samengesteld van de platen van 2021 die ik beluisterd heb.

Maar voor we daarmee beginnen misschien eerst even een top 3 van beste video clips van 2021:

:music:

Hieronder mijn lijstje, waarschijnlijk als ik het op een ander moment zou opstellen zouden sommige platen op een andere plaats staan of score hebben, ik heb ook de neiging om altijd nog best gul te zijn in mijn score, ik buis niet graag iets :unsure: (en dingen die ik echt slecht vind luister ik over het algemeen gewoon niet uit en dan komt het ook niet in mijn lijst)

Amenra - De Doorn (9/10)
Godspeed You! Black Emperor - G_d's Pee AT STATE'S END! (9/10)
Mono - Pilgrimage of the Soul (8.5/10)
King Buffalo - The Burden of Restlessness (8.5/10)
Wolvennest - Temple (8.5/10)
The Ruins of Beverast - The Thule Grimoires (8.5/10)
Alkerdeel - Slonk (8.5/10)
Big Brave - Vital (8/10)
King Buffalo - Acheron (8/10)
Kadavar & Elder - ELDOVAR - A Story of Darkness & Light (8/10)
King Gizzard and the Lizard Wizard - L.W. (8/10)
Kikagaku Moyo & Riley Walker - Deep Fried Grandeur (8/10)
Marissa Nadler - The Path of the Clouds (8/10)
Ethereal Shroud - Trisagion (8/10)
Skepticism - Companion (8/10)
Samsara Blues Experiment - End of Forever (8/10)
Forhist - Forhist (8/10)
Sunnata - Burning in Heaven, Melting on Earth (8/10)
Green Lung - Black Harvest (7.5/10)
Monolord - Your Time to Shine (7.5/10)
Funeralium - Decrepit (7.5/10)
Five the Hierophant - Through Aureate Void (7.5/10)
Fuoco Fatuo - Obsidian Katabasis (7.5/10)
Year of no Light - Consolamentum (7.5/10)
Dread Sovereign - Alchemical Warfare (7.5/10)
Wardruna - Kvitravn (7.5/10)
Defacement - Defacement (7.5/10)
Koldovstvo - Ni Tsarya, Ni Boga (7.5/10)
The Body & Big Brave - Leaving None But Small Birds (7.5/10)
King Woman - Celestial Blues (7.5/10)
Syning - Syning (7.5/10)
Wolves in the Throne Room - Primordial Arcana (7.5/10)
Darkthrone - Eternal Hails… (7.5/10)
Emma Ruth Rundle - Engine of Hell (7/10)
Worm - Foreverglade (7/10)
Dordeduh - Har (7/10)
Djevel - Tanker som rir natten (7/10)
Lugubrum - Bruyne Kroon (7/10)
Ungraven & Slomatics - split (7/10)
Grave Miasma - Abyss of Wrathful Deities (7/10)
Misotheist - For the Glory of your Redeemer (7/10)
Proscriptor McGovern's Apsû - Proscriptor McGovern's Apsû (7/10)
Fluisteraars - Gegrepen door de Geest der Zielsontluiking (7/10)
Lucifer - Lucifer IV (7/10)
Hooded Menace - The Tritonus Bell (7/10)
Cult of Luna - The Raging River (7/10)
Kauan - Ice Fleet (7/10)
Funeral Mist - Deiform (7/10)
1914 - Where Fear and Weapons Meet (7/10)
Mannveira - Vitahringur (6.5/10)
Mare Cognitum - Solar Paroxysm (6.5/10)
Panopticon - ...And again into the light (6.5/10)
Altarage - Succumb (6.5/10)
Jess And The Ancient Ones - Vertigo (6.5/10)
Motorpsycho - Kingdom of Oblivion (6.5/10)
King Gizzard and the Lizard Wizard - Butterfly 3000 (6/10)
Marissa Nadler - Instead of Dreaming (6/10)
Converge & Chelsea Wolfe - Bloodmoon: I (6/10)
Nazxul - Irkalla (6/10)
Paysage d’Hiver - Geister (5.5/10)
Emptiness - Vide (5/10)

Ik heb gezien dat hierboven weer een Amenra discussie was, zoals je in mijn lijst ziet ben ik best wel een grote Amenra fan. Maar om kort te zijn, mij interesseert het niet of je Amenra nu goed vindt of niet, ieder zijn smaak, ieder zijn leven. Van die fanatieke fanboys zijn altijd irritant, ik ga nooit mijn smaak proberen opdringen aan andere mensen.
(en al dat artsy fartsy spul rond Amenra boeit mij ook absoluut niet, voor mij draait het puur om de muziek)

Terug
Bovenaan