Perfect te vergelijken toch? Maiden is melodieuzer en Metallica agressiever. Je kan ze beiden afzonderlijk perfect goed of slecht vinden en een voorkeur hebben voor de ene of de andere. Beiden zijn ook nog een schim van zichzelf de afgelopen jaren.
Dus imo kan je ook perfect Amenra en Oathbreaker vergelijken en voor mij wint Oathbreaker dan ook met straatlengtes voorsprong. Maar dat is persoonlijke smaak dus daar kan je wel over praten maar niet over discussieren. Ik vind het gewoon jammer dat je over bepaalde bands niks slecht mag zeggen zonder als ketter verweten te worden. Motörhead is ook zo'n voorbeeld.
Ik bedoelde dus dat het over smaken gaat, het zijn gewoon twee andere genres die worden gespeeld.
Amenra krijgt nu eenmaal veel meer media-aandacht dan andere Belgische metalbands en dat zal altijd gepaard gaan met zware tegenreacties. Dat enkele journalisten bij De Morgen flauwvallen als de band een scheet laat kan je weinig aan doen, dat ze het gebruiken om een breder publiek aan te spreken, can't blame 'em.
Dat je geen fan bent van hun aestethics, mij geen probleem. Ik heb issues met andere strekkingen in het metalgenre, ieder zijn ding. Dat ze overrated zijn omdat ze op 1 staan bij Willy? Probably, langs de andere kant vind ik het wel leuk om een Belgische band die lijst te zien aanvoeren en als er één is die dat kan (qua fanbase en kwaliteit, suck it Channel Zero) is het Amenra. Is het hun beste nummer? Nee, die staan op Mass III.
Zijn ze the second coming? Niet dus. Maar die mannen timmeren ondertussen al enkele decennia aan hun carrière zonder al te veel compromissen te sluiten én zijn in het wereldje ondertussen een gevestigde waarde (releases op Neurot als Europese artiest zijn niet niets). Zonder Amenra had Oathbreaker (en andere bands zoals Black Heart Rebellion, Wiegedood, ...) niet de kansen gekregen om Rheia te maken wat het is geworden.
Oathbreaker heeft met Rheia een dijk van een plaat gemaakt maar als je Amenra pakt op prententieus zijn kan je hetzelfde zeggen over die band (kijk naar de videoclips, live aankleding, de making of van de plaat,...). Toen Rheia uitkwam stond het ook vol in de Vlaamse media en bij hun volgende plaat, als die er ooit komt, zal die aandacht op het niveau van een nieuwe Amenra zijn met alle toeters en bellen erbij.
Ik vind nog steeds dat er maar één nummer op één mag staan in die lijst en dat is Dopesmoker van Sleep, gewoon uit principe. Om maar te zeggen dat zo'n lijsten altijd zorgen voor gezeik.
Anyway, om maar te zeggen dat het gemakkelijk is om Amenra door het slijk te halen omdat ze je non-muzikaal niet aanstaan.