De gezondheid van de patiënt zou toch ook een psycho-sociaal gegeven moeten zijn, zeker als je naar de huisarts gaat. Maar dat werd echt afgeblokt.
Blijkbaar moet je eerst volledig crashen voor je serieus genomen wordt. En dan moet je plots maandenlang thuis zitten en er moeilijk terug bovenop geraken. Terwijl je toch ook een korte time-out kan voorschrijven, en in onderling overleg maatregelen kan nemen. Zou mij ook helpen om bij mijn werkgever bijvoorbeeld een 4/5 aan te vragen, wat in veel sectoren nog lang niet zo evident is.
Maar goed, ik snap ook wel dat er veel profiteurs rondlopen die dergelijke time-outs zouden misbruiken.
Ach, op korte termijn dan maar voortploeteren. Op middellange termijn 4/5 aanvragen en hopen dat ik niet crash ondertussen.
Edit: ik zie net dat ik ongeveer hetzelfde heb gepost op exact hetzelfde moment als AndriesVanWesele, maar ik laat het maar staan. Zie het als bevestiging van wat hij zegt.
Als jij bij je huisdokter echt duidelijk hebt aangegeven dat je een break nodig hebt en die wilde daar echt niks van horen dan moet je misschien wel eens een andere zoeken, want dat vind ik een grove fout. Bij de meeste deftige huisdokters kan je echt wel een week of twee thuisgeschreven worden met stressklachten/beginnende burnout klachten hoor. Nu niet als je bij een of andere willekeurige arts binnenvalt en je zegt '
hallo ik ben moe schrijf me eens een maand thuis' (dat is karikaturaal gesteld, maar je snapt wat ik bedoel) maar huisdokters kennen hun patiënten doorgaans wel en dan kunnen die daar op inspelen. Natuurlijk kan die wel jouw werkgever niet verplichten om je op 4/5de te zetten.
Betreffende dat 'niks geholpen': dat is spijtig genoeg de realiteit. Een huisdokter kan mensen niet verplichten om eens op vakantie te gaan, of om het werk eens even te laten liggen, of om de pasgeboren baby misschien eens een nachtje naar de grootouders (of andere vertrouwde opvang) te sturen, of ... Je kan, zoals Mulan zegt, een therapeut zoeken, en die gaan je daar gerichter in helpen (echt meerdere sessies spenderen aan het hoe en het waarom iemand naar een burnout aan het gaan is, is doorgaans niet de taak van een huisarts) maar ook die kunnen je natuurlijk geen pasklare oplossing bieden.
Dat gezegd zijnde: als jij echt duidelijk hebt aangegeven dat het niet meer gaat, en dat het werk daar een grote factor bij is, dan is jouw huisarts vind ik wel in fout door niet op zijn minst voor te stellen om je een weekje ziek te schrijven. Ik weet niet hoe oud jouw huisarts is, maar spijtig genoeg zit er bij veel van die huisartsen van de oude stempel nog wel het idee dat het allemaal zo erg niet is, terwijl het net enorm stresserende tijden zijn (pandemie, groeiende ongelijkheid, duurder leven, ...).