Ik heb 10 jaar 20mg per dag genomen, nadien 10 jaar afbouwen is dus 20 jaar in totaal aan die brol gezeten. Afkickverschijnselen waren erg van 20mg naar 15mg, bij mij moest het van 20mg naar 17,5mg en dat dan zeer lange tijd aanhouden.Hoe zijn jullie omgegaan met het afbouwen van medicatie (antidepressiva)?
Ik ben in 2024 begonnen met 15mg en dat genomen tot en met mei 2025 (17 maand), en daarna ben ik beginnen afbouwen
15mg naar 12,5mg - 2 maand op 12,5 gebleven
12,5 naar 10 - 2 maand op 10 gebleven
10 naar 7 - 2 maand op 7 gebleven
7 naar 5 - nu 2 maand op 5mg
Relatief weinig van gevoeld bij iedere stap, de eerste week merk ik wel dat ik duidelijk meer overprikkeld ben, maar gaat wel.
Nu sta ik dus voor de missie om dit jaar van 5 naar 0 te gaan en ik weet niet goed hoe ik dit best aanpak. Natuurlijk al raad gevraagd bij de dokter maar daar krijg ik het antwoord om van 5 naar 2,5 te gaan en dan naar 0, wat dus vrij grote stappen zijn.
Het meest logische voor mij lijkt 5-4-3-2-1-0, wat dus nog altijd 8 maanden tijd is om af te bouwen (ik zou natuurlijk liever sneller gaan, maar wil ook absoluut geen terugval hebben).
Ik zit enkel gewoon in met het feit dat de stappen natuurlijk procentueel steeds groter zullen worden, van 2 naar 1 is 50% afbouwen... Maar ik zie het niet echt zitten om van 2 naar 1,5 te gaan en dan naar 1,1 ... lijkt me eindeloos op die manier?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben nogmaals oprecht blij dat ik van die brol vanaf ben. Ik heb 15 jaar niet kunnen wenen, puur door die dagelijkse pil. Het vlakt je enorm af. De lows zijn er niet, maar de highs uiteraard ook niet. Qua 'drugs' kon deze wel tellen eerlijk gezegd.
Als je mijn antidepressiva-pil via google zoekt samen met moorden, kom je heel wat verhalen tegen trouwens. Vooral in Amerika. Ook ik ben letterlijk gek geworden toen ik op een dag van 20mg naar 10mg ging. Ik snap nog altijd niet dat dit in de media is gekomen. De impact dat die pillen hebben is immens. De nachtmerries waren ook niet normaal, ik zaagde pasgeboren baby's in 2 en stond al zwetend wakker in een nat bed. Ze zouden het moeten verbieden als je het mij vraagt. Of er zou een degelijk afbouwtraject moeten bestaan.
Ten eerste geven de dokters het alsof het een vitamine C pil is. En ten tweede hebben ze 0 verstand van hoe men er best mee stopt.
Laatst bewerkt door een moderator:
Extreme financiële problemen en juridische kwesties boven zijn hoofd die hem alleen maar dieper gingen duwen hebben hem genekt. Hij zag gewoon geen uitweg meer.