Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Geen geneeskundige/niet wat ge wilt horen:

Als ik zo rap opzoek wat er in Grintax zit (taurine en caseïne) dan lijkt mij niet dat dat iets noemenswaardigs gaat doen.
Idem met die homeopathische brol van Vogel.

Als ge er zelf in gelooft zal het uiteindelijk altijd wel helpen, en op zich is daar ook niks mis mee, maar het maakt dus niet uit of ge een van bovenstaande producten, of echinacea druppels, valeriaan of ginseng extract of rauwe gember achterover knalt chemisch gezien.

Ik zou eerder proberen een duurzame oplossing te vinden zodoende dat ge wat ontlast wordt, bijvoorbeeld 1 of meerdere van uw kinderen tewerk stellen in een koolmijn.

wat wel (bewezen) werkt, met derp-garantie:

- voldoende lichaamsbeweging
- tijd maken voor activiteiten die ge effectief leuk vindt en waar ge van ontspant
- op café gaan met uw vrienden

Valeriaan en dergelijke zijn niet slecht om wat te kalmeren, maar het kan niet op tegen sporten/lichaamsbeweging imo.

Ik zit deels in een gelijkaardige situatie als @pardal denk ik. (Ik wil hier al lang wat uitschrijven, maar heb zelfs daar geen energie voor). Ik ben al geïrriteerd als ze mij gewoon passeren tegenwoordig.

Ik heb het al gezegd, maar onze jongste zoon is ADHD-posterchild. En tijdens schoolvakanties geven we hem geen medicatie op aanraden van de neuroloog. Af en toe een pauze helpt om de groei niet te veel te remmen en zo. Maar die jongen is letterlijk geen 5 seconden stil. Als die zit te gamen gromt, zoemt, grunt,... die constant.
Kort voorbeeldje (dit dus een hele dag, quasi continu)
Zelfs als die gewoon naar TV kijkt. Die zijn bureautje staat aan de andere kant van de muur waar mijn bureau tegen staat. (Momenteel nergens anders echt plaats, en hij is nog te jong om boven te zitten)
Onze oudste zoon heeft (licht) autisme en ADD. Die wordt binnen een paar weken 16j, en heeft al een serieuze basstem. Als die op z'n kamer zit te gamen zot hij ook meestal in een voice-call op discours met z'n vrienden. Ik hoor die bassen van zijn stem tot in mijn bureau beneden.
Als die enthousiast is over iets kan die daar niet over zwijgen. Zelfs als ik met m'n noise cancelling earbuds in aan het werken of koken ben komt die ratelen. Hij doet dan wel eerst beleefd teken dat ik een earbud moet uitnemen. Ik denk meestal dat het voor iets dringend is, maar dan begint hij de volledige aflevering van een of andere anime woord voor woord te vertellen. Of te beschrijven hoe hij gewonnen heeft in Fortnite of zo.
Beide zonen kunnen ook niets verdragen van elkaar (maar ze kunnen ook niet zonder elkaar, wat ze ook beweren), dus die roepen ook constant naar elkaar.

Als deze ruimte ooit miraculeus af geraakt (want ik heb er momenteel alles behalve de energie voor) dan verhuis ik mijn bureau naar daar zodat ik volledig afgezonderd kan werken
Moet ingedeeld worden in dressing, 1 of 2 slaapkamers, bureau en hal (waar nog te plaatsen trap bovenkomt)
Bekijk bijlage 40030

Ivm uw 3 suggesties:

- Het grote probleem bij mij is dat ik weet dat lichaamsbeweging mij enorm kan helpen, maar zelfs naar de berging gaan om een fles water is me met momenten al te veel om maar een dwaas simpel voorbeeld te geven. Ik probeer mezelf te verplichten om 2x per week (3 dagen telewerk, 2 dagen naar kantoor) met de speed pedelec naar het werk te rijden (42km enkel), maar de 2e dag lukt het me s'ochtends niet, ik zit dan nog een half uur aan de keukentafel mezelf te proberen oppeppen tot het te laat is en ik de auto neem om 3km naar het station te rijden. Tot voor kort lukte het me nog om tenminste dat nog met de (gewone) fiets te doen. Terwijl ik weet dat eens ik op die fiets zit, ik me enorm ontspan en mij er achteraf beter bij voel. S'avonds in het terug naar huis rijden neem ik dikwijls zelfs een omweg langs een mooiere streek.
Ik heb begin januari onze (ruwbouw) berging wat opgeruimd, er een loopband, fiets op rollen en beamer gezet.
Foto is wat raar, te ver uitgezoomd.
Scherm is in het echt veel duidelijker, en het raam kan verduisterd worden.
Bekijk bijlage 40029
Je mag 2x raden hoe vaak ik daar al iets gedaan heb intussen. inderdaad, de volle 0 keer

- Ook hier, totaal geen fut, ik kan momenteel maar 1 ding opnoemen waarbij ik zou kunnen ontspannen. En dat is naar de Ardennen of de kust rijden en daar ergens op een bankje gaan zitten waar ik gedurende enkele uren geen enkele andere mens zou zien of horen. Om daar met een paar goede biertjes gewoon een boek te lezen afgewisseld met wat in het ijle te staren. Met wat rustgevende dsbm op de achtergrond. (Probleem is dan wel dat ik niet meer met de auto kan terugkeren ;) ) Dus een locatie vinden die rustig genoeg is en dichtbij een station is lastig.

- Sociale situaties, en zeker een café zijn een enorme drain op mijn batterij. Ik ontspan daar niet van, integendeel. Elke vorm van menselijk contact is een opdracht voor mij. Enkel binnen mijn gezinnen (eigen gezin, en bij mijn ouders, zussen,...) heb ik normaal gezien geen/minder last.
Volgende week maandag gaan we met mijn pa zijn broers, zus, hun partners en kinderen (20 personen) op restaurant gaan eten, jaarlijkse gewoonte. Ik neem me meestal op voorhand een Meta-Relax, en heb er ook enkele bij voor als het nodig zou zijn. Alhoewel ik denk deze keer een Temesta te nemen.
Ik ben altijd al gevoelig geweest voor geluid, maar de laatste weken/maanden is het soms zo erg dat ik naar buiten loop als er 2x te kort na elkaar iemand hoest hier in huis.

Vorige week zaterdag was de eerste dag dit jaar denk ik waarbij ik niet op een bepaald uur moest opstaan. Ik heb geslapen van 23u tot 14u30.

Donderdag heb ik naar mijn ouders gebeld om te vragen of onze kinderen een weekendje naar daar konden. Ik ben ze daar vrijdag na m'n werk gaan afzetten en ben ze zondagnamiddag terug gaan halen.
Ze waren 5 minuten terug thuis en alle rust was compleet teniet gedaan.

Mijn psychologe heeft me aangeraden om af en toe eens 1 of 2 nachten alleen op hotel te gaan. Om zo even rust en tijd voor mezelf te hebben zonder dat ik thuis geconfronteerd wordt met alles wat nog moet gedaan worden, zonder dat ik partner of vader moet zijn, dat ik niet zelf moet koken,... Gewoon even niets moet, alles mag 100% me-time.
Toen ik dat aan m'n vrouw vertelde ging die daar volledig mee akkoord, en ze zei dat ze dat ook wel af en toe eens zou kunnen gebruiken.
Maar dat we dan wel moeten afspreken dat de thuisblijver niet alles op zijn/haar kap krijgt. Dus dat we regelen dat er eten in huis is, liefst gewoon op te warmen, dat minstens 1 avond de kinderen ook weg zijn,...
Lichaamsbeweging is nu hetgeen hier geen probleem is.

Woon-werk verkeer altijd met de speedpedelec. 3 keer per week gaan lopen als ik de oudste naar zijn hobby's breng (en het niet de moeite is om terug te komen) probeer ook krachttraining te doen op 2 avonden en 1 keer in de week capoeira. Laatste tijd wel enkel lopen door een schouderblessure.

Maar wat @Waelvis aangeeft met kinderen in huis hebben die constant lawaai maken. Die kunnen inderdaad niets doen in stilte. Ze moeten de spanning die ze ervaren bij een game kwijt en dat gebeurd hier verbaal. Maar idem voor mijn vrouw, die haar frustraties verbaal kwijt moet. En ik merk als ik zelf moe ben, de heerzetting van de klok heeft mij genekt, ik daar niet mee om kan.

Mijn kinderen leren omgaan om hun stress op een andere manier te uiten is niet eenvoudig (en ik moet zelf rustig kunnen blijven als ik dit wil uitleggen) idem voor de vrouw.

Als er dan medicatie bestaat die zou helpen dat ikzelf minder vermoeid ben, is dat voor nu een mogelijke oplossing.

Een andere oplossing is mijn vrouw en kinderen platspuiten/ ze allemaal samen in een geluidsdichte kamer steken. Maar die dingen kosten handenvol geld.

Een babysit zoeken en eens een weekendje weg kan misschien helpen. Want als jij alleen weg gaat dan zit uw vrouw met de kinderen en als zij weg gaat alleen dan zit jij er alleen mee. Dus dat is niet echt een oplossing.

@pardal Qua overprikkeling heb ik het soms al lastig met 1 kind.. 🙈
Maar zaken die ik ofwel zelf heb ondervonden, ofwel die me zijn aangereikt door de psycholoog die misschien kunnen helpen voor jou en @Waelvis
- Niet van het werk rechtstreeks naar huis. Ik heb op een moment bewust een langere route met veel groen genomen, radio goed hard,... Zodat ik meer ontspannen thuis kwam dan wanneer ik van hot naar her spurtte.
- "den opvang". Ik weet het, voor Pardal veel lastiger omdat thuisonderwijs wordt gegeven, maar in vakanties gaat de dochter ook gewoon naar speelpleinwerking terwijl dat strikt genomen niet "moet". 1 à 2x per week haal ik ze een half uur tot 3 kwartier later van school dan "moet", gewoon om efkes extra tijd te hebben vooraleer ik terug verzuip in de kinderenergie.
- koptelefoon. Hier heb ik de luxe dat ze stil is als ik ze de tabelet geef en vraag de koptelefoon op te zetten, maar ik ken nog vaders die gewoon een geluidsdempende koptelefoon opzetten gewoon om al die omgevingsgeluiden van kinderen te blokkeren.
- Als de kleine in bed ligt, is het "mamatijd" en moet ze mij niet storen. Gewoon een half uur in de zetel ploffen en NIETS doen... En ze wordt echt wel streng aangesproken als ze mamatijd verstoort, ik kondig het ook altijd aan als ik ze heb ingestopt dat ze niet moet storen dan.

En u af en toe gaan verstoppen op het wc, zoals mijn vader wiens wc-pauzes standaard een half uur duurden nog voor de smartphone bestond. 😬

Voor wie het kan: met de fiets gaan werken. Dat bespaart al veel filestress.

Een smartphone meenemen op toilet is in feite ook niet ideaal, want dan kan je berichten en notificaties binnen krijgen en dat zijn ook allemaal prikkels, dus een boek of tijdschrift is beter als je al wat overspannen bent.

Gisteren bij de psycholoog bevestiging gekregen wat ik al langer vermoede: ADHD. Overduidelijk zelfs volgens haar :shy: .
Binnenkort ook kijken voor ASD gezien ik toch ook wat trekjes daar heb, maar dit zal erg beperkt zijn.

Het was vooral erg duidelijk eenmaal ik geen opgelegde structuur meer had in het hoger. Ik had en heb echt moeite met focus en rustig blijven, stil zijn, zinnen willen afmaken, etc. Ironisch genoeg ben ik dan weer erg snel geprikkeld. Ik kan slecht om met drukke plaatsen en te meer als mijn vrouw of dochter dan ook nog eens tegen mij praat.

Dus bij de psychiater langsgaan voor medicatie om te helpen met focus, vooral voor werk, want het is echt zo erg dat ik amper een mail of document kan lezen zonder afgeleid te geraken na 2 minuten.

Laatst bewerkt:
Even deze thread bumpen. Nooit gedacht dat ik dit ging doen, maar ik vermoed dat het wel eens tijd wordt om een psycholoog te raadplegen. Maar, hoe zijn jullie op zoek gegaan? Ik weet wat mijn klachten zijn (Paniekaanvallen/symptomen van depressie) en de huisarts raadde me aan om cognitieve gedragstherapie te zoeken.

Ik ken de websites van Vind-een-psycholoog en de praktijken in de buurt die ik kan vinden via Google. Nu een 8-tal mails gestuurd en 4 antwoorden gekregen. Twee waarbij ik binnen de twee weken terecht kan, en twee waarbij een wachtlijst is van 4 maand. Zouden die met een lange wachtlijst gewoon een pak beter zijn? En hebben jullie meerdere personen geraadpleegd voordat je goed zat?

Even deze thread bumpen. Nooit gedacht dat ik dit ging doen, maar ik vermoed dat het wel eens tijd wordt om een psycholoog te raadplegen. Maar, hoe zijn jullie op zoek gegaan? Ik weet wat mijn klachten zijn (Paniekaanvallen/symptomen van depressie) en de huisarts raadde me aan om cognitieve gedragstherapie te zoeken.

Ik ken de websites van Vind-een-psycholoog en de praktijken in de buurt die ik kan vinden via Google. Nu een 8-tal mails gestuurd en 4 antwoorden gekregen. Twee waarbij ik binnen de twee weken terecht kan, en twee waarbij een wachtlijst is van 4 maand. Zouden die met een lange wachtlijst gewoon een pak beter zijn? En hebben jullie meerdere personen geraadpleegd voordat je goed zat?
Mijn ervaring met psychologen is dat je een klik moet hebben en veel ook staat en valt met hoe eerlijk je zelf kunt zijn. Persoonlijk lees ik ook alles goed wat er op hun website staat als ze die hebben (er zitten soms nogal zweverige types bij) en daarnaast probeer ik hen meestal ook te googlen zodat ik kan zien welke opleidingen ze allemaal achter de rug hebben.

Ben op dit moment zelf terug op zoek naar een psycholoog, mijn ervaring: de CGG's in mijn omgeving hebben een opnamestop tot eind dit jaar (zelfs niet op de wachtlijst) en de eerstelijns psychologen die ik gecontacteerd hebben zitten ofwel vol ofwel zeggen ze eerlijk dat mijn problematiek te zwaar is voor hen. Als je binnen twee weken ergens terecht kunt zou ik niet wachten.

Bij psycholoog enkele maanden geleden is ADHD voor het eerst gevallen. En waar ik het eerst wat wegwuifde want 'ik heb toch helemaal geen ADHD', ben ik er dan toch wat inleeswerk over gaan doen en lijkt het voor het eerst in jaren dat ik misschien eindelijk ga weten wat er 'mis' is met mij. Ik heb nu vorige week het boek 'Ik heb ADHD en daar komen ze nu pas mee' van Nele Reymen gelezen en het was alsof ik een boek over mezelf las; heel herkenbaar. Nu dus bezig met vragenlijsten in te vullen en van daar zien we dan wel verder.
Ik sta er niet om te springen om die diagnose te krijgen, maar stel dat het nu wel ADHD is, kan ik alleen maar denken doeme, mijn leven had er zo anders kunnen uitzien als ik die diagnose vroeger had gekregen.

Ik sta er niet om te springen om die diagnose te krijgen, maar stel dat het nu wel ADHD is, kan ik alleen maar denken doeme, mijn leven had er zo anders kunnen uitzien als ik die diagnose vroeger had gekregen.
Dat laatste kan je nooit weten, ik zou me daar nu niet teveel in op gaan jagen (zijn vijgen na pasen). Die vaststelling van AD(H)D op latere leeftijd is iets wat ik al meer gezien heb bij kennissen en collega's, ik heb de indruk dat die diagnose redelijke losjes gesteld wordt zodra je aan een aantal kenmerken voldoet. Ik heb zelf ook ooit een vragenlijst ervan ingevuld en voldeed ook aan x kenmerken, de vragen waren gewoon enorm ruim gesteld.

Dat laatste kan je nooit weten, ik zou me daar nu niet teveel in op gaan jagen (zijn vijgen na pasen). Die vaststelling van AD(H)D op latere leeftijd is iets wat ik al meer gezien heb bij kennissen en collega's, ik heb de indruk dat die diagnose redelijke losjes gesteld wordt zodra je aan een aantal kenmerken voldoet. Ik heb zelf ook ooit een vragenlijst ervan ingevuld en voldeed ook aan x kenmerken, de vragen waren gewoon enorm ruim gesteld.
Nee, dat zal ik inderdaad nooit weten. Maar feit blijft dat als die vaststelling was gebeurd als ik jong was, er wel heel wat dingen in mijn leven anders hadden kunnen lopen. En ik ga me daar inderdaad niet te hard in opjagen, maar is wel iets waar ik even door moet, want het had mijn leven 'makkelijker' gemaakt.

Het gaat niet enkel om kenmerken die je kan aanduiden op de vragenlijst, maar vooral op hoeveel invloed dit heeft op je dagelijkse functioneren. Bij het invullen van de vragenlijst zei mijn man bij sommige dingen ook van ah, dat doet ik ook soms. Daarom heeft hij geen ADHD eh.
Door zoals jou te stellen dat die diagnose 'redelijk losjes' wordt gesteld, doe je wel afbreuk aan de diagnose en de persoon met ADHD.

Als ik even mag vragen, wat is het nut van een diagnose te stellen voor ADHD op latere leeftijd? Niet slecht bedoeld, ofzo. Moest het als kind gediagnosticeerd zijn zou er mss medicatie en zo aan te pas gekomen zijn. Allemaal leuk en mooi dat anders zou gelopen zijn maar je bent nu hier op dit punt.

Diagnose van ADHD brengt -buiten toegang tot medicatie- geen enkel nut. Er is geen uitkering, geen extra toelage, geen speciale behandeling bij een werkgever, geen gratis buspas zelfs... Dus het enige wat je eigenlijk doet is een label op jezelf plakken (als je het al bekend wil maken) dat je ADHD hebt. Toegegeven, het kan je een soelaas bieden om het te weten maar buiten dat en de medicatietoegang zie ik niet echt een nut.

Ik bedoel dit absoluut niet grof of iets dergelijks dus mijn excuses alvast als het zo overkomt.

ik denk dat het gewoon voor iedereen anders is. Ik heb ook zoiets van 'ik ben wie ik ben'. Moesten ze daar morgen een algemeen etiket op plakken, dan weet ik dat de beschrijving is, maar gaat dat voor de rest geen effect hebben. Maar voor anderen zal het een bevestiging zijn, een verklaring. En dat gaat misschien een tool zijn om er beter mee om te gaan.
Vergelijk het een beetje met closure. Familie van een dodelijk slachtoffer die te weten willen komen waarom of hoe het gebeurd is. Op zich verandert het niets aan de situatie. Het slachtoffer komt er niet door terug, maar mentaal wordt er toch een itch gescratched en kan men iets afronden.

Als ik even mag vragen, wat is het nut van een diagnose te stellen voor ADHD op latere leeftijd? Niet slecht bedoeld, ofzo. Moest het als kind gediagnosticeerd zijn zou er mss medicatie en zo aan te pas gekomen zijn. Allemaal leuk en mooi dat anders zou gelopen zijn maar je bent nu hier op dit punt.

Diagnose van ADHD brengt -buiten toegang tot medicatie- geen enkel nut. Er is geen uitkering, geen extra toelage, geen speciale behandeling bij een werkgever, geen gratis buspas zelfs... Dus het enige wat je eigenlijk doet is een label op jezelf plakken (als je het al bekend wil maken) dat je ADHD hebt. Toegegeven, het kan je een soelaas bieden om het te weten maar buiten dat en de medicatietoegang zie ik niet echt een nut.

Ik bedoel dit absoluut niet grof of iets dergelijks dus mijn excuses alvast als het zo overkomt.
Komt helemaal niet verkeerd over! Het is zeker niet om het label te doen, maar voor mij meer om te kijken naar gerichtere therapie en medicatie. De voorbije jaren al verschillende dingen geprobeerd om me beter te voelen, maar ik blijf steeds op dezelfde dingen botsen, wat nu misschien wel verklaard kan worden door een eventuele ADHD diagnose. En om niet op de wilde boef medicatie te gebruiken, gaat er eerst die testing aan vooraf.

ik denk dat het gewoon voor iedereen anders is. Ik heb ook zoiets van 'ik ben wie ik ben'. Moesten ze daar morgen een algemeen etiket op plakken, dan weet ik dat de beschrijving is, maar gaat dat voor de rest geen effect hebben. Maar voor anderen zal het een bevestiging zijn, een verklaring. En dat gaat misschien een tool zijn om er beter mee om te gaan.
Vergelijk het een beetje met closure. Familie van een dodelijk slachtoffer die te weten willen komen waarom of hoe het gebeurd is. Op zich verandert het niets aan de situatie. Het slachtoffer komt er niet door terug, maar mentaal wordt er toch een itch gescratched en kan men iets afronden.
Dit, helemaal dit. Voor mij zou het een soort bevestiging zijn dat ik niet 'gek' ben. Dat er wel degelijk een achterliggende reden is waarom ik op dingen blijf vastlopen. Hoewel ik ook weet dat als er geen ADHD diagnose is ik ook niet gek ben 🙈. En nee, dat gaat idd niet meteen iets veranderen, maar voor mij zou dat wel een bevestiging zijn.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik wel deels teleurgesteld ga zijn als dit nu toch niets blijkt te zijn.

Dit, helemaal dit. Voor mij zou het een soort bevestiging zijn dat ik niet 'gek' ben. Dat er wel degelijk een achterliggende reden is waarom ik op dingen blijf vastlopen. Hoewel ik ook weet dat als er geen ADHD diagnose is ik ook niet gek ben 🙈. En nee, dat gaat idd niet meteen iets veranderen, maar voor mij zou dat wel een bevestiging zijn.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik wel deels teleurgesteld ga zijn als dit nu toch niets blijkt te zijn.
Omdat je op dingen vastloopt wil niet zeggen dat er een onderliggende permanente stoornis moet zijn. ADHD is een mentale stoornis en net als ASS is deze permanent. PTSS en depressie aan de andere kant zijn mentale stoornissen die kunnen voorkomen gedurende het leven van de persoon. Kort gezegd, men kan "genezen" van PTSS en depressie. Je kan nooit genezen van ADHD of ASS. Dus tenzij je altijd dezelfde problemen hebt meegemaakt gedurende je hele leven en niet "slechts" een deel van je leven...

Misschien heeft een bepaalde gebeurtenis in je leven gezorgd dat je net wat meer argwanend bent bij het oversteken bvb of sla je tilt bij een te grote menigte... De psycholoog is er -gelukkig- voor je om uit te zoeken vanwaar de problemen komen samen met jou.

Wees ook behoedzaam met de mogelijke testen die je zal doorlopen voor de diagnose van ADHD. Deze zijn best wel prijzig. Ik ben zelf in het proces om mijn beide kinderen te laten testen. Gesprekken worden voor 30% terugbetaald (tot een maximum van 45€ voor mij), de testen worden niet terugbetaald. Als ik alles bij elkaar tel zit ik makkelijk aan 1000€ en het finale gesprek voor de beide moet nog komen. Dat is ook zonder de kost van de medicatie die overigens ook niet wordt terugbetaald. We spreken hier over 250€ per maand voor mijn zoontje aan medicatie. Gelukkig niet nodig voor de dochter want anders zat ik financieel met een groot gat.

Heeft iemand tips voor goeie playlists op spotify die het mentaal welzijn kunnen stimuleren? Ik denk aan Binaural Beats en zo van die dingen. Heeft iemand een gouden tip?

We krijgen op regelmatige basis supervisie bij ons op het werk (sociaal werk). Supervisor is iemand die therapeuten/ psychologen opleidt en voor mij iemand is, die haar vak kent.

Zij gaf aan dat ik typisch adhd gedrag vertoon binnen een bepaalde context. Was ik zelf van verschoten omdat ik mezelf nooit als iemand met adhd zie. Maar de uitleg die ze hieraan gaf was wel zeer herkenbaar.

Na zo een supervisiemoment ben ik ook altijd emotioneler als anders en heb ik tijd nodig om het te verwerken.

Wie als kind niet gediagnosticeerd werd, vertoond vaak de minder opvallende of storende kenmerken.

Mijn vrouw en een vriend hebben recent ook te horen gekregen dat ze adhd hebben. En bij hen was dat ook zo. Ze vertonen wel de typische adhd kenmerken, maar veel minder opvallende dan het stereotype.

SAD oftewel seasonal affected disorder is strong hier met de feestdagen. Ik sta op met een donkere wolk in m'n hoofd + krop in de keel en ik kom er niet van af.
Het belemmert me zelfs op het werk waar men komt vragen of het me wel gaat, gezien mijn gezicht boekdelen spreekt.

Concentratie weg op het werk en het kan me geen zak schelen eigenlijk.

Ik wou dat die feestdagen om waren en doorspoelen naar april-mei.

Terug
Bovenaan