Tanuki_
Crew Member
Ik ben 35 en heb mij vorige week ingeschreven voor een inleidend gesprek bij een centrum hier in Gent binnenkort, om dan eventueel ook verdere onderzoeken te doen. Ik wil niet de cliché zelf-diagnoser zijn maar van alles wat ik al heb gemerkt aan mezelf en wat ik hoor van mensen (en vooral vrouwen) die een diagnose hebben gekregen zit de kans er toch enorm dik in dat het hier ook van dat is. Ik had me vorig jaar al proberen inschrijven via Diass+ aangezien dat wel een stuk goedkoper zou uitkomen, maar telkens die vragenlijst niet afgewerkt en als ik nu onlangs nog eens keek stond de wachtlijst op 4 a 5 jaarIk heb vandaag de officiële diagnose van ADHD-I (het vroegere ADD) gekregen als 20'er.
Merkte vroeger al dat ik snel afgeleid was, sommige zaken heel snel vergat en altijd al een voorliefde voor zaken uitstellen had. Maar de bel is bij mij en mijn omgeving nooit gaan ringen want ik was nooit hyperactief en presteerde op school/academisch goed. Nu ik eraan terugdenk wel een aantal keer in aanraking gekomen met het CLB voor spijbelen en opstandig gedrag richting leerkrachten, wat wellicht ook een gevolg van het onderliggend probleem was.
Maar sinds ik ben beginnen werken +/- 2 jaar geleden gemerkt dat ik op hoe langer hoe meer dagen echt moeite heb om aan het werk te beginnen en de motivatie ontbreekt om taken af te werken. Dat uitstelgedrag had ik vroeger ook al, maar vroeger dacht ik gewoon dat ik inherent lui was en had ik ook de mogelijkheid om veel zaken uit te stellen.
Voel me ook al enkele maanden redelijk 'uitgeblust' ook al werk ik 4/5e, heb ik fijne collega's, interesseert het werk me en heb ik echt niks van stress. Heb tijdens covid toen ik nog student was ook al eens milde depressieve klachten gehad en dan antidepressiva geprobeerd die toch wel enigszins hielpen, maar niet echt wauw wauw.
Huisarts had vermoedens van ADHD en heeft me dan doorverwezen naar zo'n multidisciplinair centrum waar ik erg snel bij kon zonder afgezopen te worden, en inderdaad: de diagnose is tamelijk snel gesteld.
Nu is de vraag natuurlijk: what's next. De psychiater was nogal tamelijk 'snel' met het willen voorschrijven van methylfenidaat, maar ik voel me toch niet zo erg comfortabel om al meteen een (verslavende) amfetamine te gebruiken met toch heel wat bijwerkingen. Voel ook niet dat ik het elke dag nodig heb, want als ik niet moet werken of op vakantie ben, dan is er geen enkel probleem. Een andere mogelijkheid is een non-stimulant, maar die werken precies toch niet zo goed?
Therapie heb ik geen interesse in. Mijn probleem is weinig dopamine, en ik probeer sowieso al gezond te leven zonder excessen. Doe ook al mindfulness sinds een aantal jaar, wat me op sommige momenten wel echt zeer goed helpt, maar bon.
Nog mensen die pas op volwassen leeftijd de diagnose kregen?

Verder zit ik wat met dezelfde vraag als jij, what's next als ik een diagnose zou krijgen. Ik ben ondertussen 'al' 35 dus ik heb ook zelf wel wat manieren ontwikkeld om met sommige van m'n eigenschappen om te gaan. Ik hoop echter dat ik dan nog meer ondersteuning en eventueel hulpmiddelen kan vinden voor de dingen waarop ik nog geen antwoord had. Maar daarvoor vertrouw ik ook op wat de mensen met kennis van zaken dan voorstellen. Qua mediatie heb ik ook al veel verschillende ervaringen gehoord, ik denk dat het gewoon kwestie is om verschillende dingen te proberen en zien wat werkt voor je.
Hoe lang was er bij jou tussen initieel gesprek en uiteindelijke diagnose? Mag ik ook vragen hoeveel het je allemaal samen kostte?
) en m'n huisarts ook een expliciete doorverwijzing heeft geschreven.