Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Ik heb vandaag de officiële diagnose van ADHD-I (het vroegere ADD) gekregen als 20'er.
Merkte vroeger al dat ik snel afgeleid was, sommige zaken heel snel vergat en altijd al een voorliefde voor zaken uitstellen had. Maar de bel is bij mij en mijn omgeving nooit gaan ringen want ik was nooit hyperactief en presteerde op school/academisch goed. Nu ik eraan terugdenk wel een aantal keer in aanraking gekomen met het CLB voor spijbelen en opstandig gedrag richting leerkrachten, wat wellicht ook een gevolg van het onderliggend probleem was.
Maar sinds ik ben beginnen werken +/- 2 jaar geleden gemerkt dat ik op hoe langer hoe meer dagen echt moeite heb om aan het werk te beginnen en de motivatie ontbreekt om taken af te werken. Dat uitstelgedrag had ik vroeger ook al, maar vroeger dacht ik gewoon dat ik inherent lui was en had ik ook de mogelijkheid om veel zaken uit te stellen.
Voel me ook al enkele maanden redelijk 'uitgeblust' ook al werk ik 4/5e, heb ik fijne collega's, interesseert het werk me en heb ik echt niks van stress. Heb tijdens covid toen ik nog student was ook al eens milde depressieve klachten gehad en dan antidepressiva geprobeerd die toch wel enigszins hielpen, maar niet echt wauw wauw.
Huisarts had vermoedens van ADHD en heeft me dan doorverwezen naar zo'n multidisciplinair centrum waar ik erg snel bij kon zonder afgezopen te worden, en inderdaad: de diagnose is tamelijk snel gesteld.

Nu is de vraag natuurlijk: what's next. De psychiater was nogal tamelijk 'snel' met het willen voorschrijven van methylfenidaat, maar ik voel me toch niet zo erg comfortabel om al meteen een (verslavende) amfetamine te gebruiken met toch heel wat bijwerkingen. Voel ook niet dat ik het elke dag nodig heb, want als ik niet moet werken of op vakantie ben, dan is er geen enkel probleem. Een andere mogelijkheid is een non-stimulant, maar die werken precies toch niet zo goed?
Therapie heb ik geen interesse in. Mijn probleem is weinig dopamine, en ik probeer sowieso al gezond te leven zonder excessen. Doe ook al mindfulness sinds een aantal jaar, wat me op sommige momenten wel echt zeer goed helpt, maar bon.

Nog mensen die pas op volwassen leeftijd de diagnose kregen?
Ik ben 35 en heb mij vorige week ingeschreven voor een inleidend gesprek bij een centrum hier in Gent binnenkort, om dan eventueel ook verdere onderzoeken te doen. Ik wil niet de cliché zelf-diagnoser zijn maar van alles wat ik al heb gemerkt aan mezelf en wat ik hoor van mensen (en vooral vrouwen) die een diagnose hebben gekregen zit de kans er toch enorm dik in dat het hier ook van dat is. Ik had me vorig jaar al proberen inschrijven via Diass+ aangezien dat wel een stuk goedkoper zou uitkomen, maar telkens die vragenlijst niet afgewerkt en als ik nu onlangs nog eens keek stond de wachtlijst op 4 a 5 jaar 😅

Verder zit ik wat met dezelfde vraag als jij, what's next als ik een diagnose zou krijgen. Ik ben ondertussen 'al' 35 dus ik heb ook zelf wel wat manieren ontwikkeld om met sommige van m'n eigenschappen om te gaan. Ik hoop echter dat ik dan nog meer ondersteuning en eventueel hulpmiddelen kan vinden voor de dingen waarop ik nog geen antwoord had. Maar daarvoor vertrouw ik ook op wat de mensen met kennis van zaken dan voorstellen. Qua mediatie heb ik ook al veel verschillende ervaringen gehoord, ik denk dat het gewoon kwestie is om verschillende dingen te proberen en zien wat werkt voor je.

Hoe lang was er bij jou tussen initieel gesprek en uiteindelijke diagnose? Mag ik ook vragen hoeveel het je allemaal samen kostte?

Hoe lang was er bij jou tussen initieel gesprek en uiteindelijke diagnose? Mag ik ook vragen hoeveel het je allemaal samen kostte?

Tussen het eerste gesprek en diagnose zat er ongeveer 3 maanden. Ik heb wel 'maar' de minimum van testen moeten doen, omdat de meeste symptomen en het ontbreken van comorbiditeiten echt wel duidelijk wezen naar ADHD. Heb 7 maanden moeten wachten voor ik op intake kon komen, wat relatief snel is gezien de normale wachttijd in dat centrum 4 jaar is. Maar ze waren blijkbaar gevoelig aan het feit dat ik toen zei dat "het nogal urgent was" (wat een leugentje om bestwil was :oi22:) en m'n huisarts ook een expliciete doorverwijzing heeft geschreven.
Ik heb uiteindelijk iets van een 120€ betaald, wat denk ik de hoofdreden is dat de normale wachtlijst zo lang is. Meeste andere multidisciplinaire centra kosten al snel 1000+ euro als ik rond hoor bij (voornamelijk) vriendinnen die ook de diagnose ADHD hebben gekregen. Voordeel is wel dat je daar veel sneller bij kunt.

Ik ben 35 en heb mij vorige week ingeschreven voor een inleidend gesprek bij een centrum hier in Gent binnenkort, om dan eventueel ook verdere onderzoeken te doen. Ik wil niet de cliché zelf-diagnoser zijn maar van alles wat ik al heb gemerkt aan mezelf en wat ik hoor van mensen (en vooral vrouwen) die een diagnose hebben gekregen zit de kans er toch enorm dik in dat het hier ook van dat is. Ik had me vorig jaar al proberen inschrijven via Diass+ aangezien dat wel een stuk goedkoper zou uitkomen, maar telkens die vragenlijst niet afgewerkt en als ik nu onlangs nog eens keek stond de wachtlijst op 4 a 5 jaar 😅

Verder zit ik wat met dezelfde vraag als jij, what's next als ik een diagnose zou krijgen. Ik ben ondertussen 'al' 35 dus ik heb ook zelf wel wat manieren ontwikkeld om met sommige van m'n eigenschappen om te gaan. Ik hoop echter dat ik dan nog meer ondersteuning en eventueel hulpmiddelen kan vinden voor de dingen waarop ik nog geen antwoord had. Maar daarvoor vertrouw ik ook op wat de mensen met kennis van zaken dan voorstellen. Qua mediatie heb ik ook al veel verschillende ervaringen gehoord, ik denk dat het gewoon kwestie is om verschillende dingen te proberen en zien wat werkt voor je.

Waarom een diagnose? Waarom een etiket? Iedereen heeft wel issues....alles direct gaan 'psychologiseren' daar heeft niemand iets aan.
Ken jezelf en leef met je beperkingen tenzij het echt niet leefbaar is....dan kan je medicatie nemen.

Ik denk dat een diagnose net wel nuttig kan zijn om te weten waarom jij 'anders' bent. Ik zie ook geen nadeel aan een diagnose en zou niet weten waarom een etiket slecht is. Toch zeker niet bij een 35 jarige die al wat steviger in het leven staat

Waarom een diagnose? Waarom een etiket? Iedereen heeft wel issues....alles direct gaan 'psychologiseren' daar heeft niemand iets aan.
Ken jezelf en leef met je beperkingen tenzij het echt niet leefbaar is....dan kan je medicatie nemen.
Dit gaat niet om al dan niet een etiket of label plakken. het gaat gewoon om het weten of het deels kan verklaren waarom ik ben hoe ik ben op bepaalde vlakken en het vinden van extra ondersteuning om daar mee om te gaan. Ik heb daar dan wel iets aan. Het is aan ieder om voor zichzelf te beslissen wat voor hen belangrijk is, het is niet aan u om te zeggen of dat al dan niet nuttig is.

Ik ben dan wel al 35 jaar gewoon aan het voortdoen zonder diagnose, dat is waar, maar in die 35 jaar heb ik ook al veel moeilijkheden gehad waarvan ADD wel een onderliggende oorzaak zou kunnen zijn. Dat is dan te laat voor de voorbije 35 jaar, maar misschien kan ik de volgende 35 jaar iets vlotter of met minder zelftwijfel doorgaan. Zoals @Likes zegt, ik zie het nadeel ervan niet.

Laatst bewerkt:
Dit gaat niet om al dan niet een etiket of label plakken. het gaat gewoon om het weten of het deels kan verklaren waarom ik ben hoe ik ben op bepaalde vlakken en het vinden van extra ondersteuning om daar mee om te gaan. Ik heb daar dan wel iets aan. Het is aan ieder om voor zichzelf te beslissen wat voor hen belangrijk is, het is niet aan u om te zeggen of dat al dan niet nuttig is.

Ik ben dan wel al 35 jaar gewoon aan het voortdoen zonder diagnose, dat is waar, maar in die 35 jaar heb ik ook al veel moeilijkheden gehad waarvan ADD wel een onderliggende oorzaak zou kunnen zijn. Dat is dan te laat voor de voorbije 35 jaar, maar misschien kan ik de volgende 35 jaar iets vlotter of met minder zelftwijvel doorgaan. Zoals @Likes zegt, ik zie het nadeel ervan niet.
goh dus je wil gewoon bevestiging hebben.. dan kan je nu toch al evengoed naar oplossingen zoeken als je het toch al weet of kan dan niet zonder etiket?

Ge kunt wel functioneren maar toch onder uw capaciteiten presteren. Maar ik weet niet of een label dan zo nuttig is buiten dat je dan weet "ik heb ADD". Voor medicatie kan het natuurlijk wel nuttig zijn.
In veel gevallen zal je dan een diagnose krijgen als het ineens niet meer lukt (door een burnout bijvoorbeeld).

Ik ben zelf ook zeer verstrooid en stel voortdurend zaken uit. Ik heb ook niet veel zin om daarvoor dan bij psychologen en psychiaters te lopen.

Naïef antwoord, en door degenen die uw posts wordt ook weeral subtiel bevestigd dat er door mensen uit bepaalde 'strekkingen' toch snel gelachen wordt met alles omtrent mentale gezondheid.

Had ik kunnen blijven functioneren zonder die diagnose? Zeker wel. Alleen merkte ik dat er 'iets' was buiten m'n wil om. Ik moet ook lachen met mensen die afkomen met "ik ben hoogsensitief, heb ASS, ADHD en heb een vierdubbele depressie", maar van een volwassen iemand die na vele jaren twijfelen zich laat testen op iets wat o.a. de huisarts zelf aangeeft, dan lijkt me dat de normaalste zaak ter wereld.
Gaat die diagnose mij veranderen? Nope, ben nog steeds dezelfde persoon als van vorige week. Maar eindelijk onafhankelijk hebben bevestigd zien (tenzij je natuurlijk decennia aan wetenschappelijk en klinisch onderzoek ontkent) dat het niet mijn schuld is en dat mijn brein echt 'anders' werkt, is wel een opluchting.
Zo blijven aanmodderen, laat dat eens voor de handvol mannelijke boomers die nog rondlopen. Its twenty twenty-five.

goh dus je wil gewoon bevestiging hebben.. dan kan je nu toch al evengoed naar oplossingen zoeken als je het toch al weet of kan dan niet zonder etiket?
Ik weet niet of ik het heb, dus idd bevestiging. Als is het maar om bepaalde zaken meer een plaats te geven. Als ik het niet heb dan spelen er misschien nog andere dingen waar ik dan misschien op een andere manier moet aan werken. Of als ik bijvoorbeeld bij een therapeut advies vraag kan het misschien wel goed zijn om te kunnen informeren dat ik ook een diagnose ADHD heb, misschien verandert dat bepaalde zaken of adviezen. Ook andere hulpmiddelen als medicatie kunnen enkel als je een officiële diagnose hebt dacht ik. En ik ben gewoon curieus, weet niet wat er zo raar/erg is aan het feit dat ik graag zou weten of ik een stoornis/onbalans/syndroom/whateveritis heb :p

Ik weet niet of ik het heb, dus idd bevestiging. Als is het maar om bepaalde zaken meer een plaats te geven. Als ik het niet heb dan spelen er misschien nog andere dingen waar ik dan misschien op een andere manier moet aan werken. Of als ik bijvoorbeeld bij een therapeut advies vraag kan het misschien wel goed zijn om te kunnen informeren dat ik ook een diagnose ADHD heb, misschien verandert dat bepaalde zaken of adviezen. Ook andere hulpmiddelen als medicatie kunnen enkel als je een officiële diagnose hebt dacht ik. En ik ben gewoon curieus, weet niet wat er zo raar/erg is aan het feit dat ik graag zou weten of ik een stoornis/onbalans/syndroom/whateveritis heb :p
Niks. Het zijn de mensen die daar iets op aan te merken hebben die raar zijn. Graag gedaan en succes ermee!

Ik herken me vaak in wat anderen beschrijven als het gaat over ADD. Vooral procrastinatie is wel een heel bekende alhoewel het wel beter gaat. Heb het er ook over gehad met de psycholoog of een diagnose een verschil zou maken voor mij persoonlijk en we hebben besloten van niet. Maar we werken wel aan de issues. Op het werk valt het wel mee, het is vooral wat betreft personal goals dat het wat in de weg zit. Maar again, dat is iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Als een diagnose jou helpt, go for it.

Ik heb vandaag de officiële diagnose van ADHD-I (het vroegere ADD) gekregen als 20'er.
Merkte vroeger al dat ik snel afgeleid was, sommige zaken heel snel vergat en altijd al een voorliefde voor zaken uitstellen had. Maar de bel is bij mij en mijn omgeving nooit gaan ringen want ik was nooit hyperactief en presteerde op school/academisch goed. Nu ik eraan terugdenk wel een aantal keer in aanraking gekomen met het CLB voor spijbelen en opstandig gedrag richting leerkrachten, wat wellicht ook een gevolg van het onderliggend probleem was.
Maar sinds ik ben beginnen werken +/- 2 jaar geleden gemerkt dat ik op hoe langer hoe meer dagen echt moeite heb om aan het werk te beginnen en de motivatie ontbreekt om taken af te werken. Dat uitstelgedrag had ik vroeger ook al, maar vroeger dacht ik gewoon dat ik inherent lui was en had ik ook de mogelijkheid om veel zaken uit te stellen.
Voel me ook al enkele maanden redelijk 'uitgeblust' ook al werk ik 4/5e, heb ik fijne collega's, interesseert het werk me en heb ik echt niks van stress. Heb tijdens covid toen ik nog student was ook al eens milde depressieve klachten gehad en dan antidepressiva geprobeerd die toch wel enigszins hielpen, maar niet echt wauw wauw.
Huisarts had vermoedens van ADHD en heeft me dan doorverwezen naar zo'n multidisciplinair centrum waar ik erg snel bij kon zonder afgezopen te worden, en inderdaad: de diagnose is tamelijk snel gesteld.
Bij mij is dezelfde diagnose (ADD) vastgesteld rond mijn 20ste, ik had ook concentratieproblemen en kon mijn gedachten moeilijk erbij houden. Vooral tijdens mijn studies had ik het nodig, omdat ik moeite had met grote hoeveelheden leerstof.

Nu is de vraag natuurlijk: what's next. De psychiater was nogal tamelijk 'snel' met het willen voorschrijven van methylfenidaat, maar ik voel me toch niet zo erg comfortabel om al meteen een (verslavende) amfetamine te gebruiken met toch heel wat bijwerkingen. Voel ook niet dat ik het elke dag nodig heb, want als ik niet moet werken of op vakantie ben, dan is er geen enkel probleem. Een andere mogelijkheid is een non-stimulant, maar die werken precies toch niet zo goed?
Therapie heb ik geen interesse in. Mijn probleem is weinig dopamine, en ik probeer sowieso al gezond te leven zonder excessen. Doe ook al mindfulness sinds een aantal jaar, wat me op sommige momenten wel echt zeer goed helpt, maar bon.

Ik heb onmiddellijk na mijn diagnose methylfenidaat voorgeschreven gekregen en het dan als student 4-5 jaar gebruikt. Ik zou je adivseren om er voorzichtig mee om te gaan, bij mij werkt het als een amfetamine die mijn concentratie verhoogd, je energielevels verbetert en je voelt de dopaminetoevoer. Als het dan uitgewerkt is voel je een soort weerslag en dan heb je (in mijn geval) nergens echt goesting in. Als je het begint te gebruiken om bijv. te studeren dan is het moeilijk om te studeren zonder methylfenidaat. Voor mijn werk neem ik het express niet, omdat ik er niet van afhankelijk wil zijn om mijn werk te doen.
Ik gebruik het als volwassene nog soms, maar dan veel selectiever (bijv. als ik aan een moeilijk project moet werken of een nieuwe job start waarbij ik me moet inwerken).

In mijn geval: ik vond een neuroloog via google die een blog bijhield en daar artikels schreef over AD(H)D bij volwassenen en heb hem dan rechtstreeks gecontacteerd (ik zei dat ik via zijn website bij hem terecht was gekomen). Een dikke week later een afspraak, waar ADD werd vastgesteld en dan met medicatie gestart. Dus in totaal een dikke week en ik geloof 400€ voor de tests.

Voor de volwassenen hier met ASS en/of ADD, die geen diagnose hebben gehad op jonge leeftijd. Hebben jullie zelf ervaren dat je veel bent gaan compenseren door de jaren heen?

Voor de volwassenen hier met ASS en/of ADD, die geen diagnose hebben gehad op jonge leeftijd. Hebben jullie zelf ervaren dat je veel bent gaan compenseren door de jaren heen?
Hier de diagnose ADHD gekregen aan 14-jarige leeftijd (vooral het hyperactieve is altijd heel sterk aanwezig geweest) en ik vind het soms enorm confronterend hoeveel coping mechanismes ik heb opgenomen, zeker als ik op sociale media filmpjes zie over neurodivergency of neurospicy. Ik kende mijn "truukjes" al om het fysieke hyperactieve te verstoppen, maar ik krijg nu pas inzicht in hoe ik qua persoonlijkheid gewoonweg geprogrammeerd ben zoals continu jezelf onderdrukken om "normaal" te lijken, hyper zelfkritisch te zijn, perfectionistisch, je enorm snel aangesproken voelen,... Zaken die die ik onder andere in @glashelder haar uitleg omtrent haar ASS-diagnose ook teruglas.
Het is dus niet omdat je je diagnose al vroeg(er) kreeg, dat het leven makkelijker is. Zo moest ik als tiener ritaline nemen om rustiger te zijn in de klas, maar ik voelde heel hard dat er precies 2 Mulans waren; de "echte" en diegene die onder medicatie wèl makkelijker aanvaard werd, alsof er een "stoute ik" was en een "brave ik onder medicatie" wat absoluut niet goed was voor mijn zelfbeeld. Zodra ik van het middelbaar af was, ben ik ook gestopt met rilatine, enkel in de examens nam ik die nog met het idee dat een beetje extra hulp toch ook geen kwaad kon...

Hier rond mijn tienerjarenADHD vastgesteld met Rilatine. Ook zelfde ervaring als @Mulan. Twee personen en ik neem die medicatie vandaag de dag niet meer, maar merk wel dat ik vanalles gevonden heb om het enigszins te ondersteunen, maar op kleine puntjes blijf je net natuurlijk wel zien.

Zo ben ik meestal wel praatgraag als het iets is dat ook mij interesseert, maar zal mijn interesse een duik nemen als het me geen bal kan schelen. Ook overal wat tussen komen en van de hak op de tak springen. Vast nog een hoop dingen.

Dan denk ik maar, het is de persoon die ik ben en als je daar niet mee om kan 🤷🏻

De psychiater was nogal tamelijk 'snel' met het willen voorschrijven van methylfenidaat, maar ik voel me toch niet zo erg comfortabel om al meteen een (verslavende) amfetamine te gebruiken met toch heel wat bijwerkingen. Voel ook niet dat ik het elke dag nodig heb, want als ik niet moet werken of op vakantie ben, dan is er geen enkel probleem.
Methylfenidaat is niet verslavend hoor, en geen enkel probleem om dat enkel te nemen wanneer het nodig is. Dat is eigenlijk vrij gemakkelijk, je hoeft zelfs niet elke dag dezelfde dosis te gebruiken, afhankelijk wat er nodig is die dag (natuurlijk in het begin wel om te zien of het iets doet, maar de meeste mensen die Rilatine nemen, die kunnen dat gewoon zelf prima regelen).

Ja, zoveel compenseren dat ik niet eens meer wist wie ik was. Uiteindelijk was ik 33 toen ik helemaal gecrasht ben, burn-out door werk dat niet bij me paste en privéredenen, maar ook omdat ik te veel maskeerde en eigenlijk jarenlang een soort typetje heb gespeeld. Als iemand iets mij vroeg, dan antwoordde ik wat ik dacht dat ze wilden horen. Ik keek alleen maar naar andere mensen om daaruit af te leiden hoe ik me moest gedragen: hoe moet ik zitten, wat doe ik met mijn armen, hoe bewegen anderen zich? De hele tijd mij afvragen of ik wel raar liep, stond, zit, praatte,...

Dat uitte zich vooral op mijn werk (want daar wil je je beste zelve zijn), maar ook gewoon in het dagelijkse leven buiten (boodschappen doen bvb). Ik wou vooral niet opvallen, ik wou heel erg normaal overkomen en niet dat iemand mij raar vond. Want dat is dus wat je je hele leven al dan niet bewust mee krijgt: dat je raar bent, anders reageert dan anderen, gekke bewegingen maakt, foute dingen zegt,... In mijn geval (en voor veel autisten, denk ik) dus al van kleinsaf aan, van op de lagere school. Als kleuter kom je daar nog mee weg, alle kleuters zijn raar.

En dat zit zo diep in je hele bewustzijn, dat je onzeker wordt over alles want je weet echt niet wat de ander eigenlijk van je verwacht. Sommige dingen die je zegt of doet zijn blijkbaar raar, dat wordt afgestraft dus ga je over alles twijfelen, want wie weet zijn er nog wel zo'n dingen die je doet waarop mensen je kunnen afrekenen. Eigenlijk is dat een trauma dat van jongsaf aan opgebouwd wordt en in stand wordt gehouden. Je bent nooit op je gemak, wat je zegt wordt nooit voor waar aangenomen (je overdrijft, bvb, als het gaat over sensorische gevoeligheden), sommigen beweren zelfs dat je ronduit staat te liegen omdat wat je zegt voor hen niet klopt en je je boodschap brengt op een manier die voor hen leugenachtig is (bvb wegkijken). Je hele leven door krijg je het gevoel dat je niet klopt, niet juist bent, raar bent, dat iedereen alles snapt behalve jij. Je staat buiten de anderen en kijkt mee, maar je hoort er niet echt bij want iedereen voelt dat er iets off is.

En dat is waarom die diagnose bij mij zo enorm doorslaggevend was. Ik lees hier 'ken jezelf', 'niet alles psychologiseren', 'een etiket is niet nodig',... Maar zo werkt dat allemaal niet. Ik kende mezelf niet, mijn leven was al gepsychologiseerd voor ik er erg in had en dat etiket was broodnodig om eerlijk te kunnen zijn met mezelf. Want vergis je niet; als je dertig jaar lang te horen krijgt dat je raar bent, dan denk je ook dertig jaar lang... dat je raar bent. Dat het aan jou ligt. Dat je niet hard genoeg je best doet. Dat anderen het wel kunnen, en waarom jij eigenlijk niet? Misschien moet je maar wat beter je best doen. Nog beter. Oei, het lukt nog niet? Nog beter je best doen om normaal te zijn.

En dan krijg je te horen dat het normaal is dat je niet normaal bent. Meer nog, dat je per definitie een beetje raar bent. En dat dat oke is. Dat raar doen of raar zijn zelfs normaal is voor jou. Meer nog, je krijgt er een attestje voor! Het staat zwart op wit, bevestigd door artsen. Je bent jezelf niets meer aan het wijsmaken. Want zelfs als je een vermoeden van autisme hebt, zit er bij de meesten autisten nog een hardnekkig duiveltje dat je blijft influisteren dat je gewoon lui bent, dat het een excuus is, dat je eigenlijk gewoon niet wil werken of wil meedoen aan de maatschappij en dat het label 'autisme' gewoon iets is dat je hebt gevonden om het op af te schuiven. Tot een arts je zegt dat jij eigenlijk een heel normale autist bent. En dan ineens lukt het wél om mild te zijn voor jezelf, want 'je kan er niet aan doen' en je bent wie je bent en het is belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen en lief bent voor jezelf en dan gaat het ook beter. Sinds mijn diagnose zijn echt al mijn psychische problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ga naar psychologen, psychiaters en neem medicatie sinds mijn 16de. Opname, therapie, ik heb minstens tien verschillende psychologen gehad doorheen mijn leven. En nu is dat allemaal niet meer nodig want ik weet eindelijk wie ik ben en overvraag mezelf niet meer en vraag geen dingen meer die ik niet kan.

De mensen die hier zeggen dat een label niet nodig is of dat het allemaal onnodig gedoe is, hebben geen idéé. Loop eerst eens 36 jaar rond als ongediagnosticeerde autist en kom het mij dan nog eens zeggen.

Laatst bewerkt:

Ja, ik vorig jaar. Heb er hier ook al wat over geschreven. Je klachten komen me overigens enorm bekend voor, je tekst zou door mij geschreven kunnen zijn.
Ik ben nu een aantal cursussen aan het volgen bij zitstil.be, en ben me ook aan het inlezen..

Iemand ervaring met slaapangst/slaapstoornissen?

Weer gans de nacht wakker gelegen ondanks magnesiumpil, kamillethee, 5 mg melatonine pil, ademhalingstechnieken, etc.
Geen TV/PC 2 uur voor het slapen gaan, geen caffeine doorheen de dag, na paar uur 's nachts wakker liggen ook gewoon uurtje gaan studeren om zo te kalmeren, het helpt allemaal niks.
Dat is nu 3x laatste 7 dagen dat ik niet in slaap kan vallen, waar het voordien 1x per week was. Wordt precies gewoon erger. Ik ben duidelijk moe, wil slapen, maar vanaf dat ik ga liggen, krijg ik hartkloppingen en word ik nerveus. En ik weet dat het compleet irrationeel is, maar ik blijf er maar last van hebben.
Grootste gevolg is op het werk weinig productief kunnen zijn, en dat mijn familie van mij en de wagen afhankelijk is, en met zo'n gebrek aan slaap de baan op, is niet altijd even goed.

Vanavond afspraak bij gewone dokter, benieuwd of die iets gaat voorschrijven. 't Is telefonische afspraak, dus betwijfel het eerlijk gezegd.

Iemand goeie raad?

Iemand ervaring met slaapangst/slaapstoornissen?

Weer gans de nacht wakker gelegen ondanks magnesiumpil, kamillethee, 5 mg melatonine pil, ademhalingstechnieken, etc.
Geen TV/PC 2 uur voor het slapen gaan, geen caffeine doorheen de dag, na paar uur 's nachts wakker liggen ook gewoon uurtje gaan studeren om zo te kalmeren, het helpt allemaal niks.
Dat is nu 3x laatste 7 dagen dat ik niet in slaap kan vallen, waar het voordien 1x per week was. Wordt precies gewoon erger. Ik ben duidelijk moe, wil slapen, maar vanaf dat ik ga liggen, krijg ik hartkloppingen en word ik nerveus. En ik weet dat het compleet irrationeel is, maar ik blijf er maar last van hebben.
Grootste gevolg is op het werk weinig productief kunnen zijn, en dat mijn familie van mij en de wagen afhankelijk is, en met zo'n gebrek aan slaap de baan op, is niet altijd even goed.

Vanavond afspraak bij gewone dokter, benieuwd of die iets gaat voorschrijven. 't Is telefonische afspraak, dus betwijfel het eerlijk gezegd.

Iemand goeie raad?
Twee jaar geleden ben ik ook eens in die situatie terecht gekomen.

Twee weken lang dat ik nauwelijks geslapen heb, iedere keer als ik ging liggen kreeg ik paniek, ik wou zo hard in slaap vallen dat het natuurlijk niet lukte en ik terug wakkerder werd van in bed te liggen. Soms op 2-3 dagen maar een uurtje of 2-3 geslapen.

Dat was bij mij wel toen net na een traumatische gebeurtenis. Ik heb toen ook alles geprobeerd dat jij hier zegt, exact hetzelfde. Door dat dit twee weken aanhield was ik echt wel een wrak, mentaal en fysiek.

De dokter heeft me toen eerst Temesta voorgeschreven om de cyclus eens te doorbreken, maar zelfs dat hielp niet en ik bleef de ganse nacht wakker. Dan een week later toen ik echt op een breekpunt zat en ik er 100% van overtuigd was dat ik nooit van mijn leven meer ging slapen heeft de dokter Mirtazepine voorgeschreven (anti depressiva die heel slaperig werkt).

Dat heeft wel zijn werk gedaan en ik ben terug kunnen slapen. Het inslapen bleef een moeilijk moment, omdat ik echt bang was om te 'slapen' (en vooral dus niet te kunnen slapen), maar dat is vrij snel over gegaan.

Het probleem nu natuurlijk is dat we twee jaar later zijn, mijn slaap terug genormaliseerd is, maar dat ik nog steeds vast hang aan die pillen. Vanaf volgende maand start ik nu met een programma om dat af te bouwen.

Ik weet nu niet of mijn verhaal je zal helpen of niet, maar ik wil gewoon inderdaad even zeggen dat goed slapen ondergewaardeerd wordt door velen. Het is niet iedereen gegund. Ik heb van die periode echt een trauma opgelopen, je voelt je zo slecht en machteloos als je lichaam niet slaapt.

Terug
Bovenaan