Na 20 jaar uitgaan ieder weekend krijg ik het de laatste maanden zéér lastig. Ik wil met dat leven stoppen (oprecht) maar val in een diep en saai gat. Ik heb al jaren een top vriendin, maar zonder kinderen is een zaterdag en zondag echt saai. Niet dat wij kinderen willen, maar ik vraag mij oprecht af hoe ik dit kan volhouden. Vandaag hebben wij 12u naar televisie gekeken. Hoe saai kan het zijn?
Ik zocht op TicketSwap naar alternatieven (eventueel show van Philippe Geubels) maar dan ben je als koppel toch snel een kleine €100 kwijt voor amper 2u amusement. In de Kinepolis vond ik ook geen goede film. En met dit weer gaan wandelen…
Ik heb 100 alternatieven gevonden (eens goed uitgaan en dan een weekend bekomen) maar ik wil dit leven niet meer. Maar op deze manier is het echt al maanden extreem saai.
Mijn vriendin ziet echt af want ik ga van dwaasheid (heb er geen ander woord van) gaan slapen om 19u. Wat ik niet doe maar tegen dan ben ik mijn zetel al kotsbeu. Ik probeer er tegen te vechten want ik wil echt niet die 40 jarige te zijn die naar Zillion parties gaat. Er lopen er ook nog altijd rond van 50 jaar, hoe zielig is dat. Zo wil ik niet eindigen.
Sorry als dit raar overkomt, maar het enige wat ik nog doe is werken en naar televisie kijken. Eens goed gaan eten is ook leuk, maar dat kost allemaal zoveel geld. Dat ik er niet wil aan geven.
Zeer tegenstrijdig met de duizenden euro’s die ik wel uitgaf aan uitgaan. Ik weet het. Maar nu kies ik nuchter voor mijn uitgaven, en dan ben ik gierig. Het had anders kunnen zijn met kinderen, maar daar ben ik echt niet voor gemaakt. Ik kan mijn hond zelfs niet aan, dus dan moet je eerlijk zijn met jezelf.
Morgen zondag, pfff. Alweer 12u naar televisie kijken. Ik zie er al naar uit.
Als ik mijn weekend echt wil opvullen op vrijdagavond (bv comedy night) zaterdag shoppen + gaan eten en zondag cinema dan heb ik ieder weekend €250 nodig. En dat wil ik er echt niet aan geven. Maar als ik niets doe, dan kom ik gek. En dat is nog zacht uitgedrukt.
In de zomer ga ik al eens een paar uur met de fiets rijden en dan ben ik mentaal ook beter. Dit is echt geen leuke tijd voor mij. Ik tel letterlijk af tot volgende zomer, dat kan toch helemaal niet de bedoeling zijn?
Gamen zegt me weinig, na 15’ ben ik het beu. Sporten kan ook maar meestal ben je na een uur toch gedaan. Tenzij je dan nadien uren blijft hangen met kameraden en bier. Maar dan zou ik opnieuw vervallen in oude gewoontes.
Ik weet gewoon niet wat ik hier nog zit te doen. Ik heb dan ook de perfecte leeftijd voor een midlifecrisis en daar zit ik al maanden in. Ik geraak er niet uit. Piekeren van ‘s morgens vroeg (begint al onder de douche) tot ‘s avonds laat zoals nu. Ik heb 20 jaar antidepressiva genomen, ben daar al 2 jaar vanaf en wil niet terug naar die pillen. Dat is geen optie.
Ik moet denk ik meer hobbies gaan zoeken maar door mijn laatste knie operatie is alles met lopen geen optie meer. Met mijn sociale fobie en bloosangst zal ik trouwens nuchter al niet te snel met mensen afspreken.
Het makkelijkste is gewoon uitgaan, in de zetel bekomen en maandag terug gaan werken. Daar heb ik zeer veel ervaring in. Maar een alternatief leven lijkt moeilijker dan gedacht. Ook omdat nuchter alles 10x meer binnenkomt.
Mijn vriendin en ik zijn al meer dan 15 jaar samen en ook kinderloos. Wij hebben heel bewust geen TV aansluiting. Dat hebben wij nooit gehad. In 2010 zijn wij gaan samenwonen en vanaf de eerste dag kozen wij voor een leven zonder TV aansluiting. We hebben ook geen enkele streamingdienst zoals Netflix, Spotify of AppleTV. We hebben ook heel bewust nooit een Facebook, Instagram, Twitter, Youtube enz account gehad.
Ik hoor u al denken:
hoe de f*** spenderen die hun dagen dan? Daarover gaat deze post net. Ik wil u enkele alternatieven aanreiken.
Ten eerste hebben wij beide carrières die veel tijd vergen. We werken beiden gemiddeld 50u/week, maar wel fulltime van thuis dus de werk-privé balans is nog steeds enorm goed. Als we dan toch niet thuiswerken dan is het omdat we naar het buitenland moeten voor het werk. Ondertussen weten we wel waar onze klanten en mijn vriendin haar bedrijf hun kantoorgebouwen zich bevinden. Omdat we graag een beetje cultuur opsnuiven, als de tijd het toelaat, zoeken we wel eens wat op over interessante plaatsen ter plekke. Zo zat ik onlangs 72u in Seoul voor het werk maar omdat er niet direct een vlucht terug was had ik nog een dagje over. Ik ben dan maar Nami Island gaan bezoeken met een collega. Ik vind het erg leuk om informatie te verzamelen over landen/steden waar ik sowieso eens naartoe moet in de hoop er iets van te kunnen zien, en in het slechtste geval om mijn algemene kennis wat te verruimen.
Mijn vriendin is een hobbykok. Als zij in't buitenland geweest is heeft ze altijd enkele kookboeken bij. Wij hebben in 2019-2020 gebouwd en een grote keuken vol toestellen was haar droom dus dat is dan ook gekomen. Ze vindt het leuk om lokale gerechten thuis na te maken. Ik ben zelf absoluut geen held in de keuken maar ik help haar wel waar ik kan. Zo leer ik ook beetje bij beetje m'n plan trekken in de keuken voor als zij weer in't buitenland zit en ik thuis ben. Haar droomzaterdag bestaat uit 's morgens door de kookboeken bladeren, een recept uit een land kiezen, naar de supermarkt, ingrediënten halen en beginnen koken. Ik ben helemaal geen hobbykok maar het is wel een soort quality time voor ons. Soms zit ik gewoon in de keuken in haar buurt met de laptop zelfs.
Vers koken heeft meerdere voordelen. Het is gezond in tegenstelling tot die bewerkte rotzooi (de zogenaamde "ultra processed foods") en gezond eten wordt direct gelinkt aan positieve gedachten, het geeft ook voldoening. Je maakt effectief iets waar je daarna, hopelijk, met smaak van kunt genieten. Win-win dus.
Bij een hobbykok hoort ook een moestuin met eigen groentjes en kruiden. Dit vergt natuurlijk enkele vierkante meters van de tuin en wordt ongemakkelijk als je op een appartement of in een huisje zonder tuin woont in een stad. Maar het biedt vele voordelen: plantjes zien groeien werkt positief op uw gemoed, je eet supergezond, het vergt onderhoud in de buitenlucht,… Er zijn genoeg studies die ongezond eten linken met negatieve gevoelens en gezond eten met positieve gevoelens.
Persoonlijke ontwikkeling: mijn vriendin en ik zijn beide zelfstandigen. Er is dus geen werkgever die zo lief is om ons op cursus te sturen. Zij spendeert best wel wat tijd aan het bijschaven van de nodige soft- en hardskills om te kunnen blijven doorgroeien. In mijn geval zijn het eerder technische skills, vaak op een ludieke manier met collega's in de vorm van
CTF.
Er zijn natuurlijk ook sociale verplichtingen: familiebezoek, eens gaan uiteten met vrienden,...
Als het weer meezit kunnen wij ook genieten van een flinke wandeling (10-20km).
Avondschool: het lijkt misschien contradictorisch maar de voldoening die je haalt door avondschool is enorm groot. Op dit moment volg ik avondschool Spaans. Begin dit jaar heb ik een initiatie golf gevolgd. Begin 2024 ga ik les volgen voor een vaarbewijs. Mijn vriendin heeft net enkele jaren fotografie gevolgd.
Onze grootste gezamelijke passie zal toch wel lezen zijn. Zowel mijn vriendin als ik zijn fervent lezers op onze e-readers (Kindle). Waar de gemiddelde Vlaming 's avonds voor TV kruipt is het bij ons lezen.
Qua games kan ik mij nog wel amuseren met Quake (ik ben ooit nog pro gamer geweest in de jaren '90 toen intel onze clan nog sponsorde zelfs). Ja Quake 1 ja, in 2023 wordt dat nog gespeeld ja. Verder heb ik een passie voor auto's. Niet het johnny-tjoening-gedoe maar autosport vooral (F1 en WRC). Ik ben dan ook actief bezig met simracing. Autosport is een passie die mijn vriendin totaal niet deelt maar zij heeft dan weer een fotografie hobby die mij niet aanspreekt.
Ietsje duurdere "hobby" is onze gedeelde interesse in gastronomie. We gaan al eens graag goed uiteten en kunnen ook genieten van een mooie reis hier en daar. Daar geniet ik dan zelfs op voorhand van door op voorhand veel op te zoeken over de bestemming, een soort schema op te maken van wat waar ligt, hoe we dat best allemaal combineren in één week enz...
Het zijn maar enkele voorbeelden maar als ik u twee kan aanraden dan zijn het toch lezen en wandelen. Behalve dat je per boek uw kennis uitbreidt kun je er ook helemaal in op gaan. Waar een film voorgekauwde verhaaltjes zijn die bijna niks van uw verbeelding vragen is een boek echt een andere wereld waar je in duikt precies. Het kan wel even duren eer je uw favoriete genre(s) en auteur(s) ontdekt hebt maar het is het meer dan waard. Ik lees op een week 500 tot 1000 blz.
Er zijn talloze studies die aantonen dat wandelen in de buitenlucht goed is voor uw mentaal welzijn. Ik kan daar echt van genieten om eens uit te waaien. Oortjes in, leuke podcast op en het bos in. Fantastisch.
Hoewel ik een zittende kantoorjob heb sta ik erop om dagelijks minstens 10000 stappen te zetten. Door een in hoogte verstelbaar bureau en een loopband lukt dat gemakkelijk. De afgelopen maand zat ik aan gemiddeld meer dan 12000 stappen per dag. Ik geloof oprecht dat een basishoeveelheid beweging u mentaal goed gaat doen. Nog beter is natuurlijk in de buitenlucht maar dat lukt helaas niet altijd owv de drukte of het weer.