Iemand toevallig een goed sjabloon huurcontract dat ze willen delen? Heb momenteel een document van 12 bladzijden van Advo-recht.be wat naar mijn hand gezet, waar uiteraard in staat van onderhoudsplicht etc., dat de huurder de dampkapfilters moet onderhouden staat er nu wel niet expliciet bij (en lijkt me wat impliciet bij het onderhoud te horen).
Google op "Test Aankoop model contract", ze hebben er een hele hoop.
@zina90 @pardal
Thx voor de input - en als verhuurder ben ik daar soms mss wel iets te meegaand in, tot op heden redelijke ervaringen met huurders, 1 uitzondering met ernstige schade buiten beschouwing gelaten.
Die gaten is een klassieker natuurlijk - iedereen maakt er, haast niemand maakt die dicht, en wie ze dicht heeft gemaakt doet dat meestal niet goed waardoor er mogelijks nog meer werk aan is.
Schade door gebruik is voor interpretatie vatbaar, wat van die kleine zaken beschouw ik idd als normaal maar zaken als aanslaglat van een binnendeur die grotendeels verdwenen is, gebroken pilaar in de trapleuning, perforatie in gipsplafond, een inkeping in het keukenwerkblad .. zijn toch al wat lastiger te verteren. Aanwezigheid van een kleuter in combinatie met verf is ook uitdagend trouwens.
Best is dergelijke zaken altijd te laten melden en op papier (email, whatsapp, brief) de uitslag te laten formaliseren zodat er geen zever is later. Bij mij staat er een niet-limitatieve lijst in het contract (van test aankoop gepikt). Die is redelijk streng voor de verhuurder. Bij schade contacteren en soms kan ik het gratis fixen, soms laat ik het gewoon passeren, soms mag ze het zelf betalen. Maar die zaken zijn nu meestal al geregeld en niet 10y later bij uittrede. Want dan zal er veel zever zijn.
Een clausule in de trand van "zelfde staat bij uittrede als intrede (vb, zelfde kleuren verf, gaten in muren gedicht, behang verwijderd, ...). Normale gebruiksschade: slijtage, electronica die kapot gaat door gewoon gebruik (ijskast, microgolf, ...). Beheren als goede huisvader." Daarme capteer je de meeste zaken.
Er kan altijd gezever zijn uiteraard. Daar lijkt me dat de rechter meestal de peer in 2 zal hakken. Ik ga ervan uit dat je alle 2 de rechter wil vermijden dus alle 2 wat verstand gebruikt in twijfelgevallen.
Pilaren trapleuning en gaten in plafond lijken met obviouslt geen 'normale slijtage'. Overal verf omdat er een kleuter is ook - zonder kleuter geen verf overal, dus geen normale slijtage. Allemaal goed en wel als huurder, maar dat gaat van je waarborg af. Life's tough.
Appartement is idd geen krot maar werd 20 jaar terug totaal gerenoveerd (verleden jaar EPC laten opstellen en B -label, dus mijn tijd vooruit in dat tijdskader), structureel is dat nog prima maar de zaken die ik vermeld heb mogen nu wel eens vervangen worden, kwestie van het interieur/comfort ook wat aantrekkelijk en up to date te houden.
Reden waarom ik nu ernstig overweeg om met een bureau te werken is hoofdzakelijk de index, ben eigenlijk te soft om die elke keer aan te passen en dat te melden, ook met plaatsbeschrijvingen ben ik wat te laks en meegaand.
Ale, daar laat je wel wat centen op tafel leggen. Dat is gewoon 1x per jaar de getallen in de excel ploffen, briefje printen en postzegel op. Bij mij staat de indexatie formule en datum gewoon in contract.
Een bureau zal daar toch niet veel aan veranderen ? Als ze het niet leuk vinden, gaan ze je ook weten te vinden en niet het bureau.
Gewoon elk jaar indexeren, no mercy. 800 -> 813,24 -> 834,23 -> 840,68. De eerste keer is misschien wat awkward, maar daarna verwacht huurder en verhuurder dat en is het niet meer awkward.
Qua rendement - laat jullie niet misleiden door het absolute bedrag van 75k op 14 jaar, daar staat o.a. tegenover: 320 € brandverzekering, 1750 € geïndexeerd KI in te vullen in belastingaangifte, 840 € KI te betalen, 275 € service contract gasketel (wou geen miserie dat men mij zou opbellen en geeft ook zekerheid voor onderhoud) .. een vetpot is dat helemaal niet hoor.
In het begin is het wel vetpot omdat je veel return on equity haalt. Ik had in het begin 8000-9000 huur/y op een equity van 50k of zo. En geleend aan 1%, dus zo goed als geen interestkosten (rendement van 15% of zo). Na 10y is de lening halverwege, appartement 50% gestegen in waarde en de leverage 4x naar 0.8x of zo. 11k huur op 220k equity is al veel minder sexy 4-5%. En in het begin ook 0 kosten. De laatste jaren nieuwe ijskast, nieuwe gasketel, nieuwe oven, ... Ook geen interest aftrek meer en geen 2e woonst aftrek meer. Het vet is van de soep.