Meal preppen

June

Active member
Ik overweeg om te gaan meal preppen om tijd te winnen als m’n energie erg laag is (dan neig ik naar het skippen van een maaltijd) en de tijdswinst met het maken van 5 maaltijden tegelijk en niet onbelangrijk om gezondere keuzes te maken.

Wat is het?
“Meal preppen betekent dat je op één moment meerdere maaltijden vooruit kookt. Deze bewaar je in de koelkast of vriezer, zodat je op drukke dagen niet hoeft te koken. Je hoeft alleen nog maar op te warmen of in elkaar te zetten.

De letterlijke betekenis van meal prep is: maaltijdvoorbereiding. Het draait om plannen, koken en bewaren. Denk aan een hele weeklunch in bakjes klaarzetten, gezonde snacks preppen of een avondmaaltijd dubbel koken zodat je later tijd wint.

Meal preppen is vooral populair bij mensen die:
  • Gezond willen eten, maar weinig tijd hebben
  • Bewust bezig zijn met voeding plannen
  • Hun porties en voedingswaarden beter willen controleren
  • Geen zin hebben in elke dag boodschappen doen of koken”
Daarbij vul ik aan dat je je gemaakte maaltijden in de ijskast kan bewaren en dan eet je elke dag hetzelfde of je bewaart een deel in de vriezer en dan wissel je af met de maaltijden.

Zijn er die dit ook overwegen of al doen?

Laatst bewerkt:
Doe het regelmatig maar nood aan nieuwe inspiratie inclusief recept. Zodra we verhuizen ook plaats voor meer diepvries...

Klassiekers zoals spaghettisaus, chili, erwtensoep, ...

Ik mealprep ondertussen een 4 a 5 jaar voor mijn lunch tijdens het werk. Aangezien ik hier anders onvoldoende tijd voor nam ‘s ochtends en vaak een broodje of iets gelijkaardig bestelde. Nu maak ik op zondag een simpel & gezond gerecht en hoef ik dit ‘s ochtends maar uit de frigo mee te nemen.

Als avondmaal is het hier ook vooral de typische spaghettisaus en evt stoofvlees/videe om in te vriezen.

Ik doe dit zelden. Enkel als er overschot is, vries ik soms in om later te gebruiken. Bij bepaalde bereidingen begin ik er de dag voordien aan (bvb. marinades) en loont het om het eten een nacht te laten trekken voor de smaak. Dat is niet echt mealpreppen.

We maken wel een weekmenu op, dat helpt ook wel met de weekplanning.

Ik zou het ook graag wat meer willen doen voor het middageten op het werk. Boterhammen met … is niet zo gezond als gedacht.
Als ik thuiswerk en mijn vrouw is ook thuis dan maakt zij altijd uitgebreid salades en dergelijke. Dat lijkt mij dan veel beter.

Ivm avondeten kijken we meestal wat er in de koelkast ligt en maken naar gelang.
Zou wel wat tijdswinst opleveren om soms iets in de diepvries te hebben. Vooral nu met de verbouwing.

Doe het regelmatig maar nood aan nieuwe inspiratie inclusief recept. Zodra we verhuizen ook plaats voor meer diepvries...

Klassiekers zoals spaghettisaus, chili, erwtensoep, ...

Op YT zijn er toch wel wat recepten te vinden .. alleen worstel ik een beetje met hoe ik ze overzichtelijk verzamel. Van de week 1 recept met citroen kip, rijst en boontjes proberen en de ander kip, courgettes, tomaat en rijst.. Een deel gaat de vriezer in, een deel de ijskast.

Als ze lekker zijn en er is interesse, kan ik ze op het forum zetten.

Ik zoek zelf nog een lekker noedelsoepje.

Ik mealprep ondertussen een 4 a 5 jaar voor mijn lunch tijdens het werk. Aangezien ik hier anders onvoldoende tijd voor nam ‘s ochtends en vaak een broodje of iets gelijkaardig bestelde. Nu maak ik op zondag een simpel & gezond gerecht en hoef ik dit ‘s ochtends maar uit de frigo mee te nemen.

Als avondmaal is het hier ook vooral de typische spaghettisaus en evt stoofvlees/videe om in te vriezen.

Voorlopig hier ook alleen lunch om dip in de middag voor te zijn. Wat voor dingen maak jij zoal?

Ik zou het ook graag wat meer willen doen voor het middageten op het werk. Boterhammen met … is niet zo gezond als gedacht.
Als ik thuiswerk en mijn vrouw is ook thuis dan maakt zij altijd uitgebreid salades en dergelijke. Dat lijkt mij dan veel beter.

Ivm avondeten kijken we meestal wat er in de koelkast ligt en maken naar gelang.
Zou wel wat tijdswinst opleveren om soms iets in de diepvries te hebben. Vooral nu met de verbouwing.

Ja dat komt heel goed van pas dus.

Ik was op zoek naar wat voor dozen of containers handig zouden zijn en ik kwam uit op glas met een plastik deksel. Kwam uit op een curver doos die ze bij de Action verkopen voor € 2,49: 950ml, kan in ijskast, vriezer en zonder deksel in de oven (en magnetron lijkt mij daarmee ook).
Op de site zag ik dat ze ook groter hadden maar die waren hier al uitverkocht.

Edit: ik heb de ronde gekocht en ik zie net dat ze te nesten zijn.. zonder deksel.. dat is makkelijk bij het opbergen.

Laatst bewerkt:
Voorlopig hier ook alleen lunch om dip in de middag voor te zijn. Wat voor dingen maak jij zoal?
De 2 meest populaire recepten dat ik maak zijn chicken fried rice en pokebowl met kip.

Voor de chicken fried rice bak ik de koude rijst terug op met een paar eieren ( ongeveer 1 per dag) en goede hoeveelheid erwten (diepvries) hier meng ik dan een saus onder van soja saus, honing, gember & limoensap. Saus even laten meebakken en bij het afvullen de kip erbij. Afwerken met evt sriracha.

Voor de poke bowl laat ik opnieuw de rijst koud worden en breng ik deze op smaak met mirin en rijstazijn. Kip marineer ik met soja saus, mirin, gember, sriracha & look, paar uur laten trekken en dan opbakken. Ik voeg de kip bij de rijst en bewaar het in de frigo. In de ochtend voeg ik dan nog edamame bonen, mango, rode ajuin & avocado toe (alles diepvries buiten de ajuin). En afwerken met een sriracha saus op basis van yoghurt.

Om alles een beetje in balans te houden probeer ik wel op te letten met de hoeveelheid koolhydraten & vetten. Eiwitten probeer ik dan weer voldoende hoog te houden. Puur kwestie van het gezond te houden en dit helpt mij ook wat op gewicht te blijven.

Als container gebruik ik de glazen schotels van IKEA met plastic deksel. ondertussen 6 maand in gebruik en deksels blijven goed afsluiten tot nu toe

Terug
Bovenaan