Action PS5 Marvel's Wolverine

Er is een enorm lek bij Insomniac, inclusief volledige roadmap voor het komende decennium bij de developer. Alle games die ze gaan maken de komende jaren zijn plots bekend. Scripts ook. Ook énorm veel details gelekt van Wolverine. Voor de mensen die dit niet willen zien, uiteraard niet klikken. Het internet staat er wel ondertussen vol mee. De link hieronder is een Reddit-post met links naar alle videogame-leaks van de studio. Moet wel echt vreselijk zijn voor Insomniac. Dat is echt een gigantische opdoffer. Er zijn zelfs persoonlijke details opgedoken, inclusief paspoort/ID-gegevens. Uiteraard zijn die hier niet gelinkt.
Heel jammer idd. Heb, buiten het script, de leaks bekeken en gelezen en moet wel zeggen dat ik er vertrouwen in heb.
Ben wel benieuwd welke gevolgen dit gaat hebben voor de verdere ontwikkeling van deze en de andere projecten.
 
Zeer jammer voor die mannen, ben wel benieuwd naar Wolverine, had wel nie gedacht da we er nog zo lang op gingen moeten wachten.
Vond die game rond X-Men Origins, Wolverine ook wel leuk indertijd op de PS3.
 
Wel echt een serieuze leak. Er is een ook speelbare pc build verkregen… Heel de roadmap gelekt van nu toch wel de grootste/productiefste studio van Sony dus een serieuze streep door de rekening.
 
Ik weet het niet of dit zo'n grote ramp is... Wat verliezen ze? Dat ze het verrassingseffect niet hebben van wanneer ze het spel aankondigen?
Het is nu niet dat het voor GTA VI zo'n grote impact heeft gehad dat het eerder is gelekt lijkt me.
Het verhaal ligt op straat, en ik heb het zelf niet gelezen, maar verwacht weer hetzelfde originsverhaal met wat andere twists (net als de cartoons, de films en de vorige game).
Van de andere titels hetzelfde. Twijfelde iemand eraan dat er een nieuwe Spiderman of Ratchet en Clank komt? Dat er jaartallen bij staan, betekent niets, kijk maar naar de documenten die van Xbox uitgelekt zijn na de rechtzaak en wanneer die spellen uiteindelijk uitkwamen/uitkomen.
X-men is een verrassing, maar nog zo ver weg dat de richting die ze uitgaan tegen 2030 al lang veranderd is en dat het spel gecancelled wordt of vertraagt.

Voor Sony is het zelfs een halve zegen, aangezien er gemor is over dat de studio's precies niets aan het doen zijn. Dit toont gewoon dat er een langetermijnplan is, en dat er zaken lopen die ze nog niet aankondigen. Bij volgende vragen naar deze lek verwijzen en zeggen dat er fantastische dingen gepland zijn, maar dat ze pas dichter bij release willen aankondigen zodat we niet lang moeten wachten, en de vraag is geblokt...
 
Ik weet het niet of dit zo'n grote ramp is... Wat verliezen ze? Dat ze het verrassingseffect niet hebben van wanneer ze het spel aankondigen?
Het is nu niet dat het voor GTA VI zo'n grote impact heeft gehad dat het eerder is gelekt lijkt me.
Het verhaal ligt op straat, en ik heb het zelf niet gelezen, maar verwacht weer hetzelfde originsverhaal met wat andere twists (net als de cartoons, de films en de vorige game).
Van de andere titels hetzelfde. Twijfelde iemand eraan dat er een nieuwe Spiderman of Ratchet en Clank komt? Dat er jaartallen bij staan, betekent niets, kijk maar naar de documenten die van Xbox uitgelekt zijn na de rechtzaak en wanneer die spellen uiteindelijk uitkwamen/uitkomen.
X-men is een verrassing, maar nog zo ver weg dat de richting die ze uitgaan tegen 2030 al lang veranderd is en dat het spel gecancelled wordt of vertraagt.

Voor Sony is het zelfs een halve zegen, aangezien er gemor is over dat de studio's precies niets aan het doen zijn. Dit toont gewoon dat er een langetermijnplan is, en dat er zaken lopen die ze nog niet aankondigen. Bij volgende vragen naar deze lek verwijzen en zeggen dat er fantastische dingen gepland zijn, maar dat ze pas dichter bij release willen aankondigen zodat we niet lang moeten wachten, en de vraag is geblokt...
Ze verliezen het feit dat ze de game niet kunnen aankondigen zoals ze willen, mensen zien beelden van een onafgewerkt iets, de verhaallijn ligt op straat, hun games voor de komende 10 jaar zijn ook ineens gekend, sommigen zelfs al voorzien van concept art en andere files, langetermijnsvisies, manieren waarop ze winst maken, hoe slecht bepaalde franchises het doen, manier waarop er gedeveloped wordt, ...

Het is alsof je levenswerk zomaar op straat wordt gesmeten zodat de aasgieren er van kunnen eten. Insomniac gaat de komende 10 jaar geen mensen meer écht kunnen verrassen. Ik denk niet dat je begrijpt wat dat doet met je zelfwaarde en je toewijding. De motivatie gaat bij de studio zoek zijn. Vergeet niet wat voor een impact dat heeft op hun welzijn. Onthullingen worden ook gedaan vanuit een commercieel én marketingperspectief. Ze verliezen compleet de buzz die ze hadden kunnen handhaven de komende 10 jaar. Ze lopen het risico fans tegen hun te krijgen aangezien heel de roadmap nu bekend is.

Niet enkel dit, voor concurrerende studio's of bvb. Microsoft is dit ook van onschatbare waarde. Veel bedrijfsgeheimen liggen zomaar voor het rapen. Er zitten ook veel nota's bij van Sony/Playstation, bvb. langetermijnsvisies, verkoopscijfers van franchises, winsten, ... Ik denk niet dat je dat zomaar kan classificeren als 'niet zo'n grote ramp' of 'een halve zegen'. Voor Sony/Insomniac is dit weldegelijk een gigantische ramp. Geen enkel bedrijf dat verwikkeld zit in dit lek komt er zonder kleerscheuren vanaf. Dit doet weldegelijk pijn en wordt absoluut kapotgeanaliseerd door overige concurrenten.
 
Ze verliezen het feit dat ze de game niet kunnen aankondigen zoals ze willen, mensen zien beelden van een onafgewerkt iets, de verhaallijn ligt op straat, hun games voor de komende 10 jaar zijn ook ineens gekend, sommigen zelfs al voorzien van concept art en andere files, langetermijnsvisies, manieren waarop ze winst maken, hoe slecht bepaalde franchises het doen, manier waarop er gedeveloped wordt, ...
Zoals ik zeg: dit heeft geen invloed gehad voor GTA VI, en er zitten niet echt verrassingen bij, dus hier zie ik het punt echt niet van in. Meer nog, tegen dat Wolverine uitkomt is de buzz van de reveal al lang voorbij.
Die manieren waarop ze winst maken, dat haal je toch niet uit de lek van een timeline of een verhaallijn die niet verrassend is.

Het is alsof je levenswerk zomaar op straat wordt gesmeten zodat de aasgieren er van kunnen eten. Insomniac gaat de komende 10 jaar geen mensen meer écht kunnen verrassen. Ik denk niet dat je begrijpt wat dat doet met je zelfwaarde en je toewijding. De motivatie gaat bij de studio zoek zijn. Vergeet niet wat voor een impact dat heeft op hun welzijn. Onthullingen worden ook gedaan vanuit een commercieel én marketingperspectief. Ze verliezen compleet de buzz die ze hadden kunnen handhaven de komende 10 jaar. Ze lopen het risico fans tegen hun te krijgen aangezien heel de roadmap nu bekend is.
Opnieuw: welke verrassing? De Venom-game was al een publiek geheim, en ik durf te wedden dat als de timeline niet was uitgekomen, dat we ook al lang van te voren een leak zouden hebben over die X-men games.
De online componenten? Daar wisten we al van dat die op de planning stonden, want daar was Sony naar aan het toe gaan (en nu zelfs van aan het afstappen, dus zo zeker zijn ze zelfs niet).
En als je zelfwaarde van de geheimhouding afhangt... Lijkt me meer dat die afhangt van of je een goed spel aflevert. Anders was de leak van de planning van de MCU ook veel groter geweest, daar werd niet veel poespas rond gedaan.

Met bovenstaande wil ik echt niet zeggen dat ik de lek goedkeur, maar ik zie in dit deel van de lek echt geen grote ramp.

Niet enkel dit, voor concurrerende studio's of bvb. Microsoft is dit ook van onschatbare waarde. Veel bedrijfsgeheimen liggen zomaar voor het rapen. Er zitten ook veel nota's bij van Sony/Playstation, bvb. langetermijnsvisies, verkoopscijfers van franchises, winsten, ... Ik denk niet dat je dat zomaar kan classificeren als 'niet zo'n grote ramp' of 'een halve zegen'. Voor Sony/Insomniac is dit weldegelijk een gigantische ramp. Geen enkel bedrijf dat verwikkeld zit in dit lek komt er zonder kleerscheuren vanaf. Dit doet weldegelijk pijn en wordt absoluut kapotgeanaliseerd door overige concurrenten.
Ik weet niet wat er net allemaal gelekt is, maar mijn opmerkingen gaan over het lekken van de roadmap en de verhaallijn van Wolverine. En zoals bij de eerste stukken aangegeven, zie ik daar geen ramp in. Ligt er dus vooral aan welke bedrijfsgeheimen... En dat is een hele andere discussie.
 
Kijk maar naar de buzz rond de Wolverine game die nu heel wat minder is. Je ziet het het nu al overal dat het Spider-Man met een Wolverine skin is omdat mensen early development beelden hebben gezien waar inderdaad assets en animaties gebruikt worden van de Spider-Man games, wat ook gewoon logisch is.

Maar mensen hun eerste indruk is gemaakt en vanaf nu moeten ze daar dus tegenop boksen. Je onderschat hoe moeilijk het is een hype cycle te genereren en die vol te houden tot aan de release. Dit doet daar geen goed aan.
Bijvoorbeeld iedereen weet nu al dat Jean Grey speelbaar zal zijn, dat is dus iets dat geen hype meer zal genereren als dat aangekondigd wordt.

Intern in de studio is het ook een volledige andere stemming waar ze voordien rustig konden werken en het tonen als ze er klaar voor waren. Nu moeten ze opboksen tegen een negatievere perceptie en gaan ze het misschien (te) snel willen aan de buitenwereld tonen.
 
Maar mensen hun eerste indruk is gemaakt en vanaf nu moeten ze daar dus tegenop boksen. Je onderschat hoe moeilijk het is een hype cycle te genereren en die vol te houden tot aan de release. Dit doet daar geen goed aan.
Hoeveel van de mensen die dit gaan kopen hebben deze lekken effectief gezien? Je spoiler nergens tegengekomen tot jij het hier zegt. Om nog maar te zwijgen van een eerste indruk van het spel, dat zal ook maar een klein deel van de markt zijn die dat mee heeft gekregen. Om dan ook nog te concluderen dat het een negatieve indruk is dat ze tegen moeten boksen (waarom zou het slecht zijn om dingen van SM door te nemen?)...
Mensen die er zo dicht bijstaan dat ze dit in detail zien, zijn ook grotendeels net degenen die dicht in de gamingcommunity zitten en dus ook wel beter weten, en zeker nog wel terug op de kar springen. Storm in een glas water.

En zoals ik in mijn vorige post zei was de buzz al gaan liggen in de grotere context, want het duurt nog even, en de next shiny thing was er al om alle ogen op te richten. Dat staat los van die lek. Het is dus inderdaad niet makkelijk om hype te houden.

En net alsof er anders geen druk zou zijn om dingen te laten zien... elk ander spel dat is aangekondigd is elke grote show weer de vraag om meer te zien. Ik denk niet dat er veel bedrijven zich daardoor laten pushen, misschien hier en daar een extra verklaring dat ze meer laten zien wanneer ze er klaar voor zijn.
Waarom stonden ze anders nu niet onder druk met de Game Awards? Daar werd ook verwacht iets te zien, en er was niets.

Is dat zo ? Geen manier om dat met zekerheid te zeggen toch.
True, maar heb je de hype gezien na de trailer? I think they did allright...
Het omgekeerde kan ook niet met zekerheid worden gezegd.

En nog eens: over die lek van bedrijfsgeheimen hou ik mij afzijdig.
 
Terug
Bovenaan