Malta

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Volgens mij is er nog geen topic over Malta. Bij deze dus.

Mijn vrouw en op dat moment bijna 2-jarige dochter, willen hoogstwaarschijnlijk in juni een week naar Malta gaan. Mensen die er al zijn geweest en eventueel tips hebben? De bedoeling is om cultuur/uitstapjes te combineren met een dagje aan het zwembad. Dus tips qua hotel, uitvalbasis/stad en bezienswaardigheden zijn welkom. Merci!
 
Mijn echtgenote en ik zijn in onze studententijd (ik denk 2008 of 2009) een week naar Malta geweest.
Hotel Victoria was in Sliema, maar een beetje vergane glorie met welk een leuk rooftop zwembad (minder kindvriendelijk wel). Sliema geeft het voordeel dat je overal aan en bij zit. Wij hebben toen twee daguitstappen gedaan, ééntje op het eiland zelf (Medina, Valetta etc) en ééntje naar Como en Comino (Blue Lagoon).
Alleszins vind ik Malta zeker een aanrader, alles is dichtbij, niet ver vliegen. Soms wel een beetje druk in de dichtbevolkte gebieden.
 
Ik was in oktober met een 5tal vrienden 4 dagen in Malta.
We waren in The G hotel by JL in St Julian, dichtbij de uitgaansbuurt. We hebben geboekt via booking.

Voor de verplaatsingen hebben we bolt taxi’s gebruikt. Best is de app op voorhand te downloaden, je krijgt voor de eerste keer een korting en voor de volgende verplaatsing hebben we de referal link naar elkaar gestuurd en zo terug van de korting genoten. Bvb onze verplaatsing met bolt busje van luchthaven naar het hotel was 18€.

Er zijn daar sightseeing bussen. We hebben die s’morgens vroeg genomen en het eiland volledig gedaan. Af en toe zijn we uitgestapt om bepaalde plaatsen verder te ontdekken.

De volgende dag hebben we de boot genomen naar het eiland Gozo en van daar zijn we naar de blue lagoon gevaren. Het eiland is de moeite niet waard, omdat je alles in een half uurtje moet doen, anders mis je de bus die je terug naar de boot brengt om je trip verder te zetten naar de blue lagoon.
De blue lagoon is heel mooi, het is alsof je in een zwembad zwemt. Maar let wel op de kwallen.

De laatste dag hebben we gewoon aan de strand gezeten.

Er zijn genoeg eetgelegenheden. We hebben wel heel lekker gegeten in een Libanees restaurant, BeirutBay In Sleima. Was een heel klein plaats waar er amper 4 tafels waren, maar lekker dat het was.
 
Ik ben net terug, had super goedkoper vluchten gevonden (€48 heen en terug). Vrijdagavond heen, gisterenavond terug.

Opzich wel leuk, we hebben een dag motoren gehuurd en zijn deze gaan benutten op Gozo. Ik zou zeker een huurauto nemen, dan kan je alles op je eigen tempo doen. Het voordeel is ook dat alles super dichtbij is, op het einde was het zelfs een grap aan het worden. "How far is it?.....20 minutes", ALLES is op 20 minuten te bereiken (of een half uurtje, you get the point)

Enkele aanraders:
-Coral Lagoon
-Golden Bay
- Dingli Cliffs
- St. Elmo en heel Valletta is ook wel de moeite.
- Wij hadden een airbnb met zwembad aan Msida Yacht Marina genomen, en waren eigenlijk heel tevreden met de locatie
 
Ben er geweest juni 21, voor vijf dagen geloof ik, toen het één van de enige groene zones was in Europa (of mogelijks de wereld).

Wij hadden The Embassy hotel in Valletta, was toen echt nog maar net open en nog betaalbaar denk ondertussen stukje opgeslagen, maar was wel een geweldig goed hotel met top uitzicht vanboven op de rooftopbar, deftig zwembadje en super vriendelijk personeel, ontbijt ook zeker de moeite.

Valletta zelf toch wel vrij veel geweest, gezellige horeca, cafés, restaurantjes, vriendelijke mensen, bijna allemaal deftig Engels sprekend, niet te duur, quasi altijd deftig weer (bij ons toen zelfs iets te warm met momenten dat de Maltezen er zelf over kloegen), ... .

Aanraders vond ik: Sint-Janscokathedraal, geweldig mooie kathedraal, Mdina oude omwalde stad waar geen auto's mogen komen tenzij van de paar inwoners die de stad telt, gaf een heel rustgevend gevoel, ergens in het midden ook een zeer lekker (iets prijziger) restaurant, een keer gaan kijken naar de kanonnen die iedere dag (een paar keer?) worden afgeschoten, kan gratis als je vanboven kijkt, tegen kleine betaling kan je er dichte bij, Fort St. Elmo krijg je toch wel wat geschiedenis te zien van Malta, Strait Street voor wat meer avondlijk vertier, of gewoon een random cafétje ergens bijna letterlijk zittend op de straatstenen (niet altijd even 100% proper maar goed), Rabat ook in orde, soort Mdina, al zou ik tussen die twee wel voor Mdina kiezen (Rabat had wel wat Game Of Thrones sets geloof ik), wandelingen zijn daar overal wel te doen, Victoria linie vonden wij wel de moeite, Dingli Cliffs idem.

Dan "eiland twee" Boottochtje naar Comino: De moeite maar dan toch voornamelijk voor De Blue Lagoon, kan er ongetwijfeld vrij druk zijn maar is ook relatief groot om te kunnen liggen op de rots, wand, ... . En een geweldig mooie baai, wie een klein beetje kan zwemmen (200m ofzo schat ik mss ietsjes meer) kan ook overzwemmen naar een nog kleinere baai waarin je een rots inkunt, als je daar tot richting het einde zwemt zie je echt de grote schepen en de open zee, let wel ik zou niet voorbij die tweede baai zwemmen tenzij je echt wel weet wat je aan het doen bent, voorbij de tweede baai is de zee ineens ja open en wild, ik en een kameraad dachten het eens even te proberen maar zijn vrij snel teruggekeerd op onze stappen, in de Blue Lagoon ook wel wat vissen en andere zeedieren te spotten, water is helder.

Een andere optie voor waterpret is "eiland drie" Gozo, waar je ook plekken genoeg hebt om te zwemmen, en te snorkelen (mogelijks te duiken, niet geprobeerd daar), daar zijn ook echt wel mooie wandelingen in de natuur te doen, in Valletta ook overigens. Tal-Mixta Cave zou de moeite zijn maar wij zijn "maar" één dag in Gozo geweest, dus niet gedaan.

Nog dingen die we gedaan hebben: Marsaxlokk, waren de meningen wat verdeeld over maar ik vond het mooi, kleurrijk en authentiek.


Welke plek je moet kiezen als uitvalsbasis met een twee jarige, goh... . Als je een goed hotel met zwembad pakt maakt dat al weinig uit zeker, zolang je af en toe is een boottochtje van een halfuurtje ziet zitten geraak je overal wel. Gozo gaat iets meer gericht zijn denk ik dan op de mensen die vooral zon-zee-strand willen (ga je vermoedelijk ook wel meer jeugd tegenkomen die voor een stuk komen om te feesten), Valletta ga je iets meer tripjes gaan ondernemen en zal de gemiddelde toerist mogelijks iets meer leeftijd hebben en wat rustiger zijn, wat meer komen voor de cultuur.

In ieder geval ik vond Malta wel de moeite, is niet gigantisch groot en toch heb ik het gevoel er op vijf dagen vanalles niet gedaan te hebben / niet te kunnen doen hebben.
 
Merci voor de tips. Wij gaan waarschijnlijk vandaag boeken. Ons oog is gevallen op een resort in een rustig plekje. Dit voor het gemak met onze dochter. Van daaruit gaan we een auto huren om dan uitstapjes te maken. Ben benieuwd.
 
Malta is mooi, al zou ik een volgende keer altijd opteren om in de lente te gaan, dan is het eiland volledig groen, overal bloemen en kan je veel meer genieten van de natuur. Tegen de zomermaanden, toen wij er waren, is alles door de hitte verschroeid en wandel je door je een dor, snikheet landschap met heel weinig schaduw. De steden en uiteraard het water blijven wel de moeite.

Wij hebben op drie verschillende plekken in Malta zelf overnacht en dan ook nog enkele dagen in Gozo (paar nachten Valletta, 1 nacht Mdina, paar nachten Qala, 1 nacht San Giljan). Ons verblijf in Gozo was bij een Belgische vrouw die een B&B uitbaat: Dar ta Zeppi. Vond ik wel een aanrader, en van onze verblijven ook de leukste voor met kinderen (zwembad was wel niet afgeschermd, dus wel opletten).

Op Malta zelf kan je alles prima doen met het openbaar vervoer (quasi alles gaat wel via Valletta, dus als je stad A bezoekt en je wilt vervolgens stad B bezoeken is de kans reëel dat je vanuit A eerst de bus terug naar Valletta moet nemen om daar de bus naar B te pakken). Op Gozo kan je ook meer dan je plan trekken met de bus, maar een auto huren gaat je daar wat meer mogelijkheden geven.

Dikke aanrader: kajaktocht boeken! Moeilijker met een 2-jarige natuurlijk, maar met oudere kinderen of alleen als koppel echt de moeite. Wij gingen (intussen wel al 7 jaar geleden) via: https://www.enjoycyprus.com/sea-kayaking.

Waar wij ook enorm van genoten hebben was een wijn- en olijfolieproeverij en rondleiding bij Ta'Mena
 
Terug
Bovenaan