Malariapreventie op reis

JorisBlack

Well-known member
Ik ben een grote gelukzak op vlak van reizen en ben al op veel plaatsen geweest. Maar, Afrika hoort daar niet bij.

Ik zou bijzonder graag eens naar Kenia of Tanzania gaan, maar eigenlijk ben ik vooral afgeschrikt door mogelijke ziektes ginder (malaria, dengue).
Ik weet dat er malariatabletten bestaan, maar ook daar lees je veel over bijwerkingen.

Dus bij deze mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen op vlak van malaria en de preventie ervan?
Wat kan ik doen (bv. welke pillen moet ik pakken) om met een gerust hart eindelijk eens Afrika te bezoeken?
 
Ik ben een grote gelukzak op vlak van reizen en ben al op veel plaatsen geweest. Maar, Afrika hoort daar niet bij.

Ik zou bijzonder graag eens naar Kenia of Tanzania gaan, maar eigenlijk ben ik vooral afgeschrikt door mogelijke ziektes ginder (malaria, dengue).
Ik weet dat er malariatabletten bestaan, maar ook daar lees je veel over bijwerkingen.

Dus bij deze mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen op vlak van malaria en de preventie ervan?
Wat kan ik doen (bv. welke pillen moet ik pakken) om met een gerust hart eindelijk eens Afrika te bezoeken?
Ik ben pas in Ghana geweest en het Tropisch Instituut had mij Malarone voorgeschreven voor malaria en mij een vaccinatie toegediend voor gele koorts. Een dag voor de reis de tabletten beginnen innemen, tijdens de reis elke dag en na de reis nog zeven dagen. Enkel na de eerste pil koppijn gehad maar daarna totaal geen last van gehad.

Je ook goed insmeren met DEET 50% elke avond.

Kijk zeker ook eens op https://www.wanda.be.
 
Net terug van een weekje Kenya voor business. Je vaccinaties halen bij Tropisch instituut idd en daarnaast malarone idd. Geen enkele side-effect gehad.

Kijk ook waar je heen gaat; die malaria-pillen zijn niet overal nodig (zeker niet als je richting de hogere regionen genre mount Kenya gaat).

En vooral: miljoenen mensen leven daar elke dag zonder probleem, het is er anders, maar het is er niet per se dodelijk. Teveel zorgen is dus ook nergens goed voor.
 
Ik ben een grote gelukzak op vlak van reizen en ben al op veel plaatsen geweest. Maar, Afrika hoort daar niet bij.

Ik zou bijzonder graag eens naar Kenia of Tanzania gaan, maar eigenlijk ben ik vooral afgeschrikt door mogelijke ziektes ginder (malaria, dengue).
Ik weet dat er malariatabletten bestaan, maar ook daar lees je veel over bijwerkingen.

Dus bij deze mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen op vlak van malaria en de preventie ervan?
Wat kan ik doen (bv. welke pillen moet ik pakken) om met een gerust hart eindelijk eens Afrika te bezoeken?

Zoals hierboven gezegd, bezoekje langs tropisch instituut + malarone pillen nemen. Deze laatste kunnen inderdaad beperkte bijwerkingen hebben (in tegenstelling tot bv. Lariam, zijn de pillen waar bv. Stromae zo slecht op heeft gereageerd, misschien vandaar je argwaan).

Ik zou me er alleszins zeker niet door laten afschrikken. Gewoon doen :).
 
Ik pak ook Malarone. Weinig last van. Na dag5 ben ik dat meestal al wel vergeten te pakken en laat ik het gewoon zo.
 
Zoals al gezegd: preventief tegen beten DEET. Best lokaal kopen want hier is die concentratie meestal vrij laag in vergelijking met plaatsen waar zo'n ziektes een probleem zijn.
 
Als je Malaria tabletten neemt, aub alleen Malarone. Laat u geen andere brol voorschrijven. Elke week meerdere klanten die slecht reageren op malaria tabletten.

En koop uw insect spray best idd lokaal, stuklen betere stuff dan die AS adventure brol.

Ik woon zelf in Malaria regio en ik neem niets van maatregelen. Dus niet teveel stress hebben voor zon zaken
 
Als je Malaria tabletten neemt, aub alleen Malarone. Laat u geen andere brol voorschrijven. Elke week meerdere klanten die slecht reageren op malaria tabletten.

En koop uw insect spray best idd lokaal, stuklen betere stuff dan die AS adventure brol.

Ik woon zelf in Malaria regio en ik neem niets van maatregelen. Dus niet teveel stress hebben voor zon zaken
onze spray is nochtans van Care Plus
 
Of je kan naar Zanzibar gaan, zowat het enige gebied in Afrika waar ze lakser kunnen zijn met malariamedicatie.
Is een eiland voor de kust van Tanzania :) heel mooi
 
Ik ben een grote gelukzak op vlak van reizen en ben al op veel plaatsen geweest. Maar, Afrika hoort daar niet bij.

Ik zou bijzonder graag eens naar Kenia of Tanzania gaan, maar eigenlijk ben ik vooral afgeschrikt door mogelijke ziektes ginder (malaria, dengue).
Ik weet dat er malariatabletten bestaan, maar ook daar lees je veel over bijwerkingen.

Dus bij deze mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen op vlak van malaria en de preventie ervan?
Wat kan ik doen (bv. welke pillen moet ik pakken) om met een gerust hart eindelijk eens Afrika te bezoeken?
Idem hier, dit jaar zouden we eens Afrika willen doen, op jeeptocht door Namibië prolly. Ik denk idd gewoon langs tropisch instituut en daar alles regelen zoals voor andere regio's..
 
Merci allemaal voor de antwoorden :)

onze spray is nochtans van Care Plus

Zal wel niet uitmaken zolang er genoeg actief product in zit (DEET).

Ik gebruik zelf op reis altijd een spray op basis van icaridin (of picaridin), maar dat is dan in landen zonder malariarisico. Werkt altijd prima en is een pak minder vies dan DEET. Geen idee of dat aan te bevelen is tegen malariamuggen natuurlijk :unsure: (is een vraag voor het ITG dan maar)

Icaridin and DEET are the most effective insect repellents available. A 2018 systematic review found no consistent performance difference between icaridin and DEET in field studies and concluded that they are equally preferred mosquito repellents, noting that 50% DEET offers longer protection but is not available in some countries.[9]

Icaridin has been reported to be as effective as DEET at a 20% concentration without the irritation associated with DEET.[10][11] According to the WHO, icaridin “demonstrates excellent repellent properties comparable to, and often superior to, those of the standard DEET.”
 
Hou er enkel rekening mee dat ze bij het ITG wellicht meer in je proppen dan je zelf in gedachten hebt. Ik ging alleen voor Yellow fever, maar kreeg per direct ook Polio booster en Hep A. Zelf niet heel veel last gehad, maar met een vertraging van een week kan je daar typisch wel nog ff wat last van krijgen.
 
Terug
Bovenaan