Malaise bij Anderlecht

Ik weet dat het nu eerder aan lachende is, maar vestigen jullie eigenlijk niet een beetje te veel hoop op jullie legends om den boel terug op de rails te krijgen?

Met Kompany is het niet gelukt - zat meer in uiteraard, maar is wel de realiteit.
En nu is het massaal hopen op Lukaku (binnen afzienbare tijd).
Allemaal omdat ze het "DNA" hebben zogezegd.

Wij hebben dat ook geprobeerd met Ceulemans, Degryse, Van der Elst. Geen aanrader zou ik zeggen :tongue:

Je moet vooral mensen hebben met een goeie visie op de toekomst van de club, van zo'n Lukaku verwacht ik dat eerlijk gezegd niet en is puur nostalgisch toch gewoon?

Ze zijn ook rond Neerpede wel degelijk de zaken aan 't terugzetten zoals het was en eigenlijk gewoon liep. Dirk Gyselinckx keert al terug, de man die jarenlang de rechterhand van Kindermans was op Neerpede en Lukaku bracht. Het zal niet de laatste zijn.

Dat kan voor buitenstaanders allemaal overkomen als een wat oubollige hang naar het nostalgische verleden maar de zaken zijn wel wat complexer dan dat. Neerpede was jaren lang een prima kwaliteitsmerk dat zich op jeugdvlak met elke topploeg kon meten (Barca, Ajax, noem maar op). Een Brusselse straatvoetballer is iets speciaal en soms zit er wat te veel gepingel in, maar het is heus niet dat er uit die opleiding geen moderne voetballers ontsproten. Integendeel.

Uiteraard is er altijd wat werk nodig geweest als die jongens veel te vroeg in een A-kern het gewicht op hun schouders kregen. Dat is evident. Taktische discipline, ervaring, sluwheid, soms ook wat fysieke conditie, dat zijn zaken die je er als je volgroeid bent nog wel kan inpompen. En dat maakt dat je dan in een eerste ploeg al eens met de neus op de feiten gedrukt wordt. En dan kan je al eens door Union overbluft worden, als de rest ook niet mee kan.

Maar het is door het pure falen van trainers en beleid in de eerste ploeg dat de focus verkeerd gelegd werd. Als het mis liep bij de A-kern, werd niet het aankoopbeleid geviseerd, of de taktische kwaliteiten van trainers, maar de opleiding van die paar jonge talenten waar al veel te vroeg alle oplossingen van verwacht werden.
De media ging daar gretig in mee (Vandenbempt op kop), van boodschappen gevoed door sluwe managers en trainers die hun eigen falen afschoven op Neerpede. Er werd gepamperd op Neerpede! En daar lag het aan dat het niet liep in de eerste ploeg.

Alsof er ooit iets mis geweest is met de kop die erop stond bij Tielemans of Doku of Kompany of Lukaku of De Cat of Saelemaekers of Dendoncker of Bornauw of Sadiki of Lavia of El Khannous of zo. Alsof er alleen maar Vandenborres uit onze opleiding kwamen.

En er was een cultuuromslag nodig!

Ja nee dus. Op Neerpede worden spelers opgeleid met grote nadruk op technische kwaliteiten, in een flexibele context (enig nadeel misschien is dat ze soms te polyvalent zijn en nooit echt uitblinken op 1 positie), maar er wordt ook wel wat verwacht op vlak van schoolprestaties en discipline (de Batshuayi's werden eruit gegooid). En daar komen doorgaans gewoon prima, moderne voetballers uit. Geen pure fysieke monsters die niet kunnen ballen (daarom misten we bv. Fellaini die al jong werd doorgestuurd). Dat die op hun 17 nog niet volwassen zijn is logisch. Hoe lang had De Cuyper nodig om er helemaal te staan?

Onder Vandenhaute is het idee ontstaan dat het anders moest. Dat de nadruk op fysiek moest komen te liggen en als ze maar hard genoeg konden lopen konden ze nadien in de eerste ploeg Club en Union weer gaan verslaan, of zo. Kindermans heeft lang weerstand geboden tegen die filosofie, ook na het vertrek van Kompany. Maar finaal moest hij er dus daardoor ook uit.

Dat maakt dat er op Neerpede heel wat problemen zijn ontstaan. De oude school werd buitengewerkt, er werd een nieuwe school geïnstalleerd. Van bovenaf (Verbeke & Ibti). En die hebben op hun beurt alle trainers die niet mee wilden in het verhaal ontslagen, en allerlei overschotjes van Club en Standard aangetrokken. Het gevolg is dat de prestaties de laatste jaren in alle jeugdcompetities beginnen achteruitboeren en dat ouders en managers (ja die zijn er ook al bij de jeugd) malcontent rondlopen.

Ze willen dat nu dus terug herstellen. Het zal een werk van lange adem worden maar het is de enige weg vooruit. En of dat dan met Jean Kindermans of met zijn zoon of met anderen zijn die zijn visie volgen: I couldn't care less.

Dit topic heet dan malaise, maar als je dat leest is dat wel allemaal héél knap wat daar allemaal non-sportief is neergezet. Veel dingen waar bv. Club Brugge alleen maar van kan dromen door dat gedrocht van een stadion en zijn problematiek.

Maar wel opvallend, eigenlijk heeft Anderlecht toch wel een klein stadion qua capaciteit. Nooit echt bij stilgestaan. In mijn hoofd zat daar meer volk.

Bon, aan iedereen die Geert Duyck in het vizier heeft genomen, proficiat. Zonder deze zet, samen met het de Europese blamage en het verliezen van de beker, zat je hier nog altijd met Vandenhaute aan het roer imo.

No way dat zijn makkelijke overgave vanuit zichzelf kwam.

Dit topic heet dan malaise, maar als je dat leest is dat wel allemaal héél knap wat daar allemaal non-sportief is neergezet. Veel dingen waar bv. Club Brugge alleen maar van kan dromen door dat gedrocht van een stadion en zijn problematiek.

Maar wel opvallend, eigenlijk heeft Anderlecht toch wel een klein stadion qua capaciteit. Nooit echt bij stilgestaan. In mijn hoofd zat daar meer volk.

Zich verkopen, daar zijn ze wel goed in ja.
Nee maar serieus, dat hebben ze goed aangepakt. De link met enkele Brusselse cultfiguren (Zwangere Guy, Damso, Stromae) vind ik heel knap gedaan.

Toont het potentieel ook aan van het product Anderlecht.
Dat al heel lang onderbenut is gebleven.
Vandaag weer een belangrijke dag in onze geschiedenis.

Ik denk dat zowel Borguet en Renard het toch warm beginnen voelen onder hun voeten.

Benieuwd of Wouter en zijn pionnen moeilijk gaan doen vandaag op de RvB of niet.
Verschueren Jr. is naar ik heb horen waaien niet meer naar de matchen komen kijken sinds de aanstelling van Renard omdat hij daar zo resoluut tegen was.

Renard is allicht al z'n kast aan het leegmaken intussen :LOL:

Kloopt toch niet heeft onlangs nog naast coucke gezeten.
Verschueren Jr. is naar ik heb horen waaien niet meer naar de matchen komen kijken sinds de aanstelling van Renard omdat hij daar zo resoluut tegen was.

Renard is allicht al z'n kast aan het leegmaken intussen :LOL:

Toen Renard kwam lag ook Frutos op tafel. WVDH ("ik kwam bij een match van de Rode Duivels op de toiletten Olivier Renard tegen en we begonnen te praten en ik vond hem een goeie optie") heeft toen Renard doorgedrukt. Dat was voor Verschueren de druppel om afstand te nemen. Een beetje een rode draad van het beleid van WVDH: "Kijk wat Club doet, ik wil dat ook. Kijk wat Union doet, ik wil dat ook. Kijk wat Standard doet, ik wil dat ook."

Daarnaast was voor Bornauw het feit dat Borguet ineens tot CEO werd gebombardeerd (dus naast hem) zonder dat hij van iets wist door WVDH de druppel om te vertrekken. Borguet is ondertussen al teruggezet. Ik verwacht dat Renard binnen dit en enkele maanden ook nog wel gaat vliegen.

Eigenlijk ongelooflijk hoeveel incompetente mensen WVDH op verscheidene postjes heeft gezet. Wel goed om te zien dat die een voor een aan het vallen zijn.

Ineens zijn ze allemaal daar om te roepen dat Kompany nooit buitengewerkt had mogen worden. Defour, Boskamp, Hein,...
Belachelijke hypocrieten. Toen hoorde ge ze niet.

Enfin ik weet niet waar ik mij het meest aan stoor, deze jassendraaiers of die bende die zelfs nu nog altijd niet kunnen toegeven dat ze er op Anderlecht een zootje van gemaakt hebben (genre-Vandenbempt, Geril of Joos).

Ineens zijn ze allemaal daar om te roepen dat Kompany nooit buitengewerkt had mogen worden. Defour, Boskamp, Hein,...
Belachelijke hypocrieten. Toen hoorde ge ze niet.

Enfin ik weet niet waar ik mij het meest aan stoor, deze jassendraaiers of die bende die zelfs nu nog altijd niet kunnen toegeven dat ze er op Anderlecht een zootje van gemaakt hebben (genre-Vandenbempt, Geril of Joos).
Dat eerste is enkel omdat ze niet kunnen ontkennen dat Kompany het bij Bayern gewoon heel erg goed doet. Bij zijn aanstelling werd door sommigen lacherig gedaan dat hij 7e keus was.

Ik ben geïnviteerd door een kameraad om vanavond te gaan kijken tegen Ninove. Wel benieuwd eigenlijk want las al kritiek op de selectie (gebrek aan jeugdspelers, o.a. Hateboer).

Dat eerste is enkel omdat ze niet kunnen ontkennen dat Kompany het bij Bayern gewoon heel erg goed doet. Bij zijn aanstelling werd door sommigen lacherig gedaan dat hij 7e keus was.

Ik ben geïnviteerd door een kameraad om vanavond te gaan kijken tegen Ninove. Wel benieuwd eigenlijk want las al kritiek op de selectie (gebrek aan jeugdspelers, o.a. Hateboer).
Het blijft natuurlijk maar Ninove, zoiets kan zelfs een ploeg van Hasi normaal nog wel.

Terug
Bovenaan