Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

• Andere mening (verduidelijk in thread).

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    87
Nee, dat zeg ik ook niet. In geval van een voedselallergie zal het de creche zijn die dat weet, en daarmee rekening houdt (bijvoorbeeld met het eten dat ze daar geven). Indien iemand dan met iets voorverpakt komt kan de creche dat controleren. Als daar dan iets op staat wat een allergie is voor een kind, dan zullen ze het niet aan dat kind geven. Wat ze daarnaast of in de plaats doen voor diegene, geen idee. Hetzelfde kan je dan doen met niet-verpakt. Indien allergie, geef je het niet en doe dezelfe actie als je anders zou doen.
Maar dat is nu net mijn punt. Op iets voorverpakt (uit de fabriek zoals men hier graag denigrered zegt) staat info over allergenen, of tenminste toch de meest voorkomende: https://www.nice-info.be/gezond-eten/het-etiket/14-wettelijke-allergenen

Hoe moet iemand die haar handen al vol heeft met 8 kinderen nu gaan inschatten of dat stuk cake misschien in contact is geweest met pinda's? Het is bij ernstige allergiën niet voldoende om dat even visueel in te schatten.

Dan verschillen we hierin van mening.

Nee, dat zeg ik ook niet. In geval van een voedselallergie zal het de creche zijn die dat weet, en daarmee rekening houdt (bijvoorbeeld met het eten dat ze daar sowieso elke dag al geven). Indien iemand dan met iets voorverpakt komt kan de creche dat controleren. Als daar dan iets op staat wat een allergie is voor een kind, dan zullen ze het niet aan dat kind geven. Wat ze daarnaast of in de plaats doen voor diegene, geen idee. Hetzelfde kan je dan doen met niet-verpakt. Indien allergie, geef je het by default niet en doe dezelfe actie als je anders zou doen bij een verpakt-maar-helaas-allergie geval.

De andere ouders hoeven dat ook allemaal niet te weten.
Als de andere ouders het niet hoeven te weten, maar de crèche moet dat allemaal weten, bijhouden en inschatten, heeft de crèche dus automatisch een bak meer werk, en is het logisch dat zij ervoor kiezen om dat niet te doen. En is het logisch dat zij wél de eindverantwoordelijkheid dragen en de bonen gefret hebben als het misgaat.

Maar dat is nu net mijn punt. Op iets voorverpakt (uit de fabriek zoals men hier graag denigrered zegt) staat info over allergenen, of tenminste toch de meest voorkomende: https://www.nice-info.be/gezond-eten/het-etiket/14-wettelijke-allergenen

Hoe moet iemand die haar handen al vol heeft met 8 kinderen nu gaan inschatten of dat stuk cake misschien in contact is geweest met pinda's? Het is bij ernstige allergiën niet voldoende om dat even visueel in te schatten.
Maar ik zeg dan toch ook, indien iets niet-verpakt, weet je het niet, dus geef je het niet aan het kind met een allergie en doe je hetzelfde als je zou doen indien iemand afkomt met iets wel-verpakt met een allergie op en je het dus ook niet zou geven. Ik weet niet hoe duidelijker ik het kan neerschrijven...
Dat heeft niets te maken met meningen, als uitbater van de creche ben je eindverantwoordelijk.
TJah kijk dan ben ik in dit geval daar niet mee akkoord dat zij daar eindverantwoordelijk voor zijn.
Als de andere ouders het niet hoeven te weten, maar de crèche moet dat allemaal weten, bijhouden en inschatten, heeft de crèche dus automatisch een bak meer werk, en is het logisch dat zij ervoor kiezen om dat niet te doen. En is het logisch dat zij wél de eindverantwoordelijkheid dragen en de bonen gefret hebben als het misgaat.
Maar creches geven toch ook 'gewoon' eten aan kinderen met allergien, dus dan moeten ze het toch sowieso weten? Of is het bij ons zo raar dat er vanuit de creche middageten en fruit enzo wordt gegeven?

Maar ik zeg dan toch ook, indien iets niet-verpakt, weet je het niet, dus geef je het niet aan het kind met een allergie en doe je hetzelfde als je zou doen indien iemand afkomt met iets wel-verpakt met een allergie op en je het dus ook niet zou geven. Ik weet niet hoe duidelijker ik het kan neerschrijven...
Dan had ik het verkeerd begrepen.

Maar neem nu concreet iets gevaarlijk zoals een sterke voedselallergie: gaat een random ouder daar rekening mee houden en wordt dan elk contact tussen het allergeen en het voedingsmiddel vermeden?
Zoon heeft tijdelijk een zware notenallergie gehad.
Die mocht niets krijgen wat van een ander kindje kwam. Wij gaven speciale koeken of iets anders mee als er een traktatie was.

Op school moet je op voorhand doorgeven als er allergieën zijn en de ernst en dan zou de juf in de klas dat moeten weten en dat kind dan niets geven wat eventueel schadelijk kan zijn.

Bij ons hangt de juf dan een groot papier met naam en allergie en de te vermijden voedingsmiddelen aan haar bureau.

Zoon heeft tijdelijk een zware notenallergie gehad.
Die mocht niets krijgen wat van een ander kindje kwam. Wij gaven speciale koeken of iets anders mee als er een traktatie was.

Op school moet je op voorhand doorgeven als er allergieën zijn en de ernst en dan zou de juf in de klas dat moeten weten en dat kind dan niets geven wat eventueel schadelijk kan zijn.

Bij ons hangt de juf dan een groot papier met naam en allergie en de te vermijden voedingsmiddelen aan haar bureau.
Off-topic, maar hoe ontdek je zoiets, en hoe ontdek je dan dat hij er is "uitgegroeid"? Opvolging in het ziekenhuis?

Hier mogen kindjes sinds 2tal jaar ook niet meer individueel trakteren voor hun verjaardag. Het werd echt teveel; soms serieus overdreven traktaties en als er 3 jarigen in een week waren, hadden ze soms 3 keer een ijsje gegeten op school. Wij vonden dat niet per se erg, maar er waren wel ouders die het daar moeilijk mee hadden. Nu vieren ze op het einde van de maand alle jarigen van die maand samen. De jarigen mogen op het podium en de hele school zingt voor hen. In het begin vh schooljaar vragen ze voor elk kind 5 euro en met dat geld voorziet de school dan ook maandelijks een traktatie voor die dag. Dat is soms een koek of ijsje, maar is ook al enkele keren een stuk fruit geweest. Ideaal geregeld vind ik zelf.
En de juffen en meesters vullen de dag van de verjaardag zelf in. In het 1ste leerjaar krijgen ze bv de verjaardagsknuffel mee naar huis en in het 2de leerjaar worden ze de hele dag in de bloemetjes gezet en mogen ze bv de hele tijd op de stoel vd juf zitten. Vinden de kinderen vaak veel leuker dan te mogen trakteren.
Dat vind ik dan weer wel een leuk alternatief! Het gaat mij niet om die 5 euro of de prijs van het stuk speelgoed, louter dat het nut van een verjaardag vieren mij volledig ontgaat als daar een stuk speelgoed bij de rest gedropt wordt, dat is in mijn ogen geen ‘traktatiemoment’ maar verdoken regel om hun eigen voorraad speelgoed aan te vullen. Als kind is een verjaardag een leuk moment, elk kind leeft er naartoe, dat dat al van kleinsafaan werd aangeleerd in de kinderopvang vond ik net leuk. Een kind van 1 jaar beseft het misschien nog niet maar op 2 jaar wel, bij vrienden staat nog altijd de gouden ballon van cijfer 2 te blinken in de leefruimte, zoonlief vertelt 3 maand later nog altijd fier over zijn feestje als je naar de ballon wijst.

En net om geen kindje te hebben dat daar telkens beteuterd met niks zit, vind ik het niet zo'n rare regel om te zeggen dat je voor verjaardagen thuis gebakjes mag geven... Wat een extra werk levert het anders op voor hen.
Goh, kunt daar als ouder op anticiperen en iets veilig voorzien voor op verjaardagen? Die kinderen leren al snel dat ze niet altijd hetzelfde kunnen eten als een ander, ook thuis.

of ze zich dat zo aantrekken, dat hangt een beetje van kind tot kind af. Hier geen allergieën mar mijn jongste voelt zich blijkbaar niet helemaal veilig om dingen te proberen op school en wil meestal de verjaardag traktatie niet om een of andere reden. Dat is telkens op het moment van de koekjes dus hij eet gewoon zijn koekjes op. Ik heb dat zelf maar heel laat ontdekt, geen idee wat juist het probleem is (wat ik op de foto zie passeren zijn zeker dingen die hij lust maar goed, koppig?). Hij trekt zich dat zelf niet echt aan heb ik de indruk. Soms zegt hij dat hij het toch gewild had maar al nee had gezegd, that's it :v

Off-topic, maar hoe ontdek je zoiets, en hoe ontdek je dan dat hij er is "uitgegroeid"? Opvolging in het ziekenhuis?
Toen hij bijna een jaar was een boterham met pindakaas gegeven en 10 min later met gierende banden naar spoed vertrokken omdat hij overal rode vlekken kreeg, wenen, snot, oren zwollen wat op...
Dan bloedtest laten doen en daaruit bleek dat het een tijdelijk allergie was. Elke 6 maanden op controle gegaan en na anderhalf jaar was het uit zijn systeem. Gelukkig.

Edit: de bloedtesten wezen ook op een zware intolerantie voor het wit van ei. Dat moesten we ook onmiddellijk schrappen uit zijn voeding. Daar hebben we wel nooit iets van gemerkt, van die allergie.

Laatst bewerkt:
Toen hij bijna een jaar was een boterham met pindakaas gegeven en 10 min later met gierende banden naar spoed vertrokken omdat hij overal rode vlekken kreeg, wenen, snot, oren zwollen wat op...
Dan bloedtest laten doen en daaruit bleek dat het een tijdelijk allergie was. Elke 6 maanden op controle gegaan en na anderhalf jaar was het uit zijn systeem. Gelukkig.
Toen ik mijn dochter de eerste keer pindakaas gaf was dat dus iets waar ik me echt zorgen over maakte, verschrikkelijk. Ik wist totaal niet dat men op bloedtesten kon zien dat een allergie tijdelijk was, weer iets bijgeleerd.

Edit: de bloedtesten wezen ook op een zware intolerantie voor het wit van ei. Dat moesten we ook onmiddellijk schrappen uit zijn voeding. Daar hebben we wel nooit iets van gemerkt, van die allergie.
Zouden ze dat preventief kunnen testen als je er naar vraagt? :/

Zouden ze dat preventief kunnen testen als je er naar vraagt? :/
Ik weet niet als ze dat zomaar doen... Ik vond het wel ingrijpend hoor, dat bloed prikken.
Nu heeft hij wel heel slechte, moeilijke aders dus het was elke keer opnieuw heel moeilijk en pijnlijk. Ik laat dus alleen maar bloed prikken als het echt niet anders kan.

Toen ik mijn dochter de eerste keer pindakaas gaf was dat dus iets waar ik me echt zorgen over maakte, verschrikkelijk. Ik wist totaal niet dat men op bloedtesten kon zien dat een allergie tijdelijk was, weer iets bijgeleerd.
Kleine sidenote, maar blijkbaar is het aangeraden om tussen 4-6 maanden zeker al wat pindakaas of andere noten(pasta) te geven omdat het rond die leeftijd meest impact heeft qua allergie-preventie. Moeten ze natuurlijk al iets van vast willen of kunnen eten.

Terug
Bovenaan