Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

• Andere mening (verduidelijk in thread).

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    87
Waar trek je ook de lijn. Ik maak vb vaak als snack havermout-bananenbrood zonder ook maar enige gram suiker of boter. Wordt dat dan ook als een koek aanzien? Dat ze dan inderdaad ook werken aan manieren om uw kind gezonde voeding te kunnen meegeven zoals een koelkast in elke klas en microgolven in de refter om vb verse soep op te warmen. Een yoghurt die al 5 uur in een warme boekentas zit vind ik minder verantwoord dan een havermoutkoekske.
Een microgolf om per persoon soep op te warmen voor 200 kinderen? Je snapt toch zelf ook dat dat niet werkt?
En yoghurt is echt niet slecht als het 5 uur in een boekentas zit. Steek er op een warme dag desnoods een koelelement bij als je je daar zo druk om zou maken én zo'n yoghurt per se nodig vindt.

Ik vind het toch ook allemaal ver gaan. Als kinderen te dik worden dan ligt dat niet aan een koek die ze meenemen als snack.
Wij kregen in het reglement van de crèche ook mee dat er met verjaardagen enkel mag getrakteerd worden op 1 speelgoedstuk voor de crèche. De papa zijn antwoord was ook snel ‘wij betalen al genoeg voor kinderopvang, we gaan niet hun speelgoed nog eens gaan financieren’.
Als kinderen te individualistisch opgevoed worden, dan ligt dat niet aan school of crèche die regels oplegt, maar aan ouders die zelf vinden dat ze de regels mogen overtreden omdat ze 'geld genoeg betalen'.

Een crèche is gesubsidieerd en werkt dus sowieso onder kostprijs (extreme uitzonderingen even nagelaten), idem voor een school.

Wil je zelf de regels van het opvoeden van je kind bepalen, blijf dan thuis en geef desnoods thuisonderwijs of huur een voltijdse nanny in of start je eigen school op. Maar kom niet klagen dat je 'al genoeg geld betaalt' en dan maar zelf de regels wil bepalen.

Mensen moeten leren begrijpen dat sommige regels voor henzelf misschien nadelig of onlogisch zijn, maar dat er wel degelijk een goeie bedoeling achter zit en in veel gevallen algemeen een nut heeft. Zie bvb het verpakte voedsel wat nodig kan zijn voor voedselveiligheid.

Zo'n 'reepje kaas' verbieden is MSS om troep zoals dit te verbieden. De persoon die dan zelf met relatief gezonde blokken kaas afkomt, is dan MSS onterecht hetbslshtoffers, maar eenvoudige regels maken komt nu eenmaal met kleine onvolmaaktheden.

Een microgolf om per persoon soep op te warmen voor 200 kinderen? Je snapt toch zelf ook dat dat niet werkt?
En yoghurt is echt niet slecht als het 5 uur in een boekentas zit. Steek er op een warme dag desnoods een koelelement bij als je je daar zo druk om zou maken én zo'n yoghurt per se nodig vindt.

Als kinderen te individualistisch opgevoed worden, dan ligt dat niet aan school of crèche die regels oplegt, maar aan ouders die zelf vinden dat ze de regels mogen overtreden omdat ze 'geld genoeg betalen'.

Een crèche is gesubsidieerd en werkt dus sowieso onder kostprijs (extreme uitzonderingen even nagelaten), idem voor een school.

Wil je zelf de regels van het opvoeden van je kind bepalen, blijf dan thuis en geef desnoods thuisonderwijs of huur een voltijdse nanny in of start je eigen school op. Maar kom niet klagen dat je 'al genoeg geld betaalt' en dan maar zelf de regels wil bepalen.

Mensen moeten leren begrijpen dat sommige regels voor henzelf misschien nadelig of onlogisch zijn, maar dat er wel degelijk een goeie bedoeling achter zit en in veel gevallen algemeen een nut heeft. Zie bvb het verpakte voedsel wat nodig kan zijn voor voedselveiligheid.

Zo'n 'reepje kaas' verbieden is MSS om troep zoals dit te verbieden. De persoon die dan zelf met relatief gezonde blokken kaas afkomt, is dan MSS onterecht hetbslshtoffers, maar eenvoudige regels maken komt nu eenmaal met kleine onvolmaaktheden.
Maar welke regel overtreed ik door te beslissen om dan helemaal niets te geven?!! Welk individualisme leg ik mijn kind op?!! Voor iets waarvan ik al 1000 keer gezegd heb dat het een volledig vrijblijvend iets is, geen enkele kinderopvang zal ouders verplichten om met een verjaardag te trakteren. Een stuk fruit/cakje per persoon mag niet, ok dan doen we niets, punt. Welke ‘regel’ overtreden wij hiermee? Welke opvoeding geven wij hiermee ons kind? Alsof een kind van 1 jaar weet ‘dat stukje speelgoed heeft mijn mama gekocht voor de creche’. Leer eens lezen alvorens altijd mensen aan te vallen op losse stukken uit de tekst :/.

Maar welke regel overtreed ik door te beslissen om dan helemaal niets te geven?!! Welk individualisme leg ik mijn kind op?!! Voor iets waarvan ik al 1000 keer gezegd heb dat het een volledig vrijblijvend iets is, geen enkele kinderopvang zal ouders verplichten om met een verjaardag te trakteren. Een stuk fruit/cakje per persoon mag niet, ok dan doen we niets, punt. Welke ‘regel’ overtreden wij hiermee? Welke opvoeding geven wij hiermee ons kind? Alsof een kind van 1 jaar weet ‘dat stukje speelgoed heeft mijn mama gekocht voor de creche’. Leer eens lezen alvorens altijd mensen aan te vallen op losse stukken uit de tekst :/.
Het gaat er me niet om dat je een regel 'echt overtreedt', het gaat me erom dat je het argument gebruikt van 'we betalen al genoeg geld' om dan te zeggen dat je toch aan elk kind een kleinigheidje zou moeten kunnen geven. Daarmee bestendig je dat individualisme.

Het gaat er me niet om dat je een regel 'overtreed', het gaat me erom dat je het argument gebruikt van 'we betalen al genoeg geld' om dan te zeggen dat je toch aan elk kind een kleinigheidje zou moeten kunnen geven. Daarmee bestendig je dat individualisme.
Er is een verschil tussen ‘kom kindjes we zetten ons samen en eten gezamenlijk 8 stukjes fruit op en zetten x een kroontje op tijdens het moment’ en een stuk speelgoed. Die kinderen beseffen begot niet dat daar een extra stuk speelgoed ligt, waardoor voor mij het nut en de betekenis van een traktatie wat wegvalt, niet meer niet minder. Ergens voeren ze die aanbeveling in om zichzelf weer te bevoorraden. Wij doen er gewoon niet aan mee. Ze zal thuis wel haar momentje hebben met taart en de familie. Is dat nu zo erg? Zijn wij daarvoor zo individualistisch?

Ik denk dat mensen dit vaak beseffen en juist daarom oke vinden om zo een regels te overtreden.
Regels is gemaakt omdat die in situatie X nodig is -> dit is niet situatie X -> ik doe dus niemand pijn met de regel te overtreden -> moreel oke.

Uiteraard niet altijd van toepassing (zoals enkel verpakt voedsel gebruiken kan je moeilijk 'overtreden'). Maar een bepaalde snack meegeven valt hier wel onder. En dat de school daar echt zo moeilijk over doet is ook eerder uitzonderlijk. Een teken dat ze ofwel niet veel andere problemen hebben ofwel dat ze wat vreemde prioriteiten hebben.

Wij hebben in oktober een afspraak bij de school. Ze zou na de krokusvakantie naar school gaan. Ben wel benieuwd wat de regels daar gaan zijn. Ze gaat naar school waar ik zelf ook mijn basisschool heb gevolgd en gelukkig wonen wij in een omgeving waar er geen stress is of ze naar de school, die wij kiezen, kan gaan. Even overwogen om ze bij ons in Wallonië te laten gaan, maar door het gebrek aan kwaliteit (van horen zeggen) besloten om ze toch in Vlaanderen naar school te sturen. Mijn ouders wonen een straat verder, wat ook gemakkelijk is.

Ik denk dat mensen dit vaak beseffen en juist daarom oke vinden om zo een regels te overtreden.
Regels is gemaakt omdat die in situatie X nodig is -> dit is niet situatie X -> ik doe dus niemand pijn met de regel te overtreden -> moreel oke.

Uiteraard niet altijd van toepassing (zoals enkel verpakt voedsel gebruiken kan je moeilijk 'overtreden'). Maar een bepaalde snack meegeven valt hier wel onder. En dat de school daar echt zo moeilijk over doet is ook eerder uitzonderlijk. Een teken dat ze ofwel niet veel andere problemen hebben ofwel dat ze wat vreemde prioriteiten hebben.
Dat is ook weer zo'n dooddoener. Waarom zou je geen ergere problemen kunnen hebben, terwijl je tegelijkertijd de kleinere problemen ook kunt aanpakken?

Wij hebben in oktober een afspraak bij de school. Ze zou na de krokusvakantie naar school gaan. Ben wel benieuwd wat de regels daar gaan zijn. Ze gaat naar school waar ik zelf ook mijn basisschool heb gevolgd en gelukkig wonen wij in een omgeving waar er geen stress is of ze naar de school, die wij kiezen, kan gaan. Even overwogen om ze bij ons in Wallonië te laten gaan, maar door het gebrek aan kwaliteit (van horen zeggen) besloten om ze toch in Vlaanderen naar school te sturen. Mijn ouders wonen een straat verder, wat ook gemakkelijk is.
Kan je dat schoolreglement niet ergens online vinden? Allezja zal misschien nog een update krijgen voor het volgende schooljaar, maar meestal is dat beperkt.

Kan je dat schoolreglement niet ergens online vinden? Allezja zal misschien nog een update krijgen voor het volgende schooljaar, maar meestal is dat beperkt.
Op de site staat er inderdaad een verwijzing naar het schoolreglement, maar geen download-knop. Terwijl bij andere scholen binnen de groep het wel staat.

Er is een verschil tussen ‘kom kindjes we zetten ons samen en eten gezamenlijk 8 stukjes fruit op en zetten x een kroontje op tijdens het moment’ en een stuk speelgoed. Die kinderen beseffen begot niet dat daar een extra stuk speelgoed ligt, waardoor voor mij het nut en de betekenis van een traktatie wat wegvalt, niet meer niet minder. Ergens voeren ze die aanbeveling in om zichzelf weer te bevoorraden. Wij doen er gewoon niet aan mee. Ze zal thuis wel haar momentje hebben met taart en de familie. Is dat nu zo erg? Zijn wij daarvoor zo individualistisch?
Er werd op u gereageerd omdat ge zei dat ge de regel niet gaat volgen en ge vindt dat ge iets zou moeten mogen meegeven voor elk kind. Nu verduidelijkt ge dat ge de regel wél gaat volgen want ge gaat niets meegeven (regel is niets of een stuk speelgoed). Klaar met de verwarring, fijn, we kunnen verder!

Ik zie trouwens geen meerwaarde in een verjaardag vieren op de crêche. Dat werd hier zo goed als nooit gedaan, tot er iemand begon met een snoepzakje mee te geven - dan gebeurde dat al meer (en dan nog: dan werd dat meegegeven als de kindjes vertrokken maar de verjaardag vieren dat deed de onthaalmoeder zelf met de kindjes, al is dat gewoon eens zingen bij het fruit eten). Daar zat trouwens niets in dat geschikt was voor kleine kindjes (of toch niet voor die van mij) dus ik heb dat allemaal opgefret :v.
In de creche niets vind ik dus maar normaal.
Op school mogen de kindjes hier een traktatie meebrengen voor hun verjaardag maar liefst individueel (daarvoor niet verpakt, mag zelfgemaakt zijn maar dan moet er geen taart of cake gesneden worden in de klas) en geen snoep. Bij de kleuters vragen ze ook om niets met chocola mee te geven (ook voor de koeken) voor voor de hand liggende redenen. Dat betekent evenwel niet dat een cakeje met wat m&m's in een probleem is. Ik weet niet of we nu toevallig een redelijk chille school hebben of dat het in de meeste gevallen niet zo'n extreme situatie is. (hier geen invloed op de boterhammen trouwens, wel verplicht fruit mee, en koeken in een koekendoosje - en niet in plastiek -(om te stimuleren minder individueel verpakte koeken te kopen). Bij de kleintjes wordt er ook wel meer gekeken op niet te 'snoeperige' koeken (zie ook de opmerking ivm chocola)

Laatst bewerkt:
Ja. Ik vind het maar logisch dat er een opvoeding is naar gezondere voeding.

Heel ongezonde zaken zoals frisdranken horen daar niet thuis. Voor mij een logische evolutie.

Mja, maar wie wordt er verantwoordelijk gehouden als er kindjes ziek worden van eten dat door ouders is meegegeven? Of een kindje een allergische reactie doet omdat er geen duidelijkheid was over allergenen?

Ik kan begrijpen dat ze zeker bij crèches het zekere voor het onzekere nemen.
Die ouders die dat eten heb meegegeven zijn dan verantwoordelijk te houden?

Bij allergenen hetzelfde als in het geval indien iets voorverpakt duidelijk aangeeft dat iets niet mag voor die persoon met allergie. Geen idee wat ze dan doen? Niets geven aan dat kind? Alternatief geven wat ze hebben liggen zodat iedereen toch wat heeft?

Hier mogen kindjes sinds 2tal jaar ook niet meer individueel trakteren voor hun verjaardag. Het werd echt teveel; soms serieus overdreven traktaties en als er 3 jarigen in een week waren, hadden ze soms 3 keer een ijsje gegeten op school. Wij vonden dat niet per se erg, maar er waren wel ouders die het daar moeilijk mee hadden. Nu vieren ze op het einde van de maand alle jarigen van die maand samen. De jarigen mogen op het podium en de hele school zingt voor hen. In het begin vh schooljaar vragen ze voor elk kind 5 euro en met dat geld voorziet de school dan ook maandelijks een traktatie voor die dag. Dat is soms een koek of ijsje, maar is ook al enkele keren een stuk fruit geweest. Ideaal geregeld vind ik zelf.
En de juffen en meesters vullen de dag van de verjaardag zelf in. In het 1ste leerjaar krijgen ze bv de verjaardagsknuffel mee naar huis en in het 2de leerjaar worden ze de hele dag in de bloemetjes gezet en mogen ze bv de hele tijd op de stoel vd juf zitten. Vinden de kinderen vaak veel leuker dan te mogen trakteren.

Die ouders die dat eten heb meegegeven zijn dan verantwoordelijk te houden?

Bij allergenen hetzelfde als in het geval indien iets voorverpakt duidelijk aangeeft dat iets niet mag voor die persoon met allergie. Geen idee wat ze dan doen? Niets geven aan dat kind? Alternatief geven wat ze hebben liggen zodat iedereen toch wat heeft?
Maar neem nu concreet iets gevaarlijk zoals een sterke voedselallergie: gaat een random ouder daar rekening mee houden en wordt dan elk contact tussen het allergeen en het voedingsmiddel vermeden?

Maar neem nu concreet iets gevaarlijk zoals een sterke voedselallergie: gaat een random ouder daar rekening mee houden en wordt dan elk contact tussen het allergeen en het voedingsmiddel vermeden?
Die gaan toch geen hele lijst van ingrediënten en contaminanten meegeven. En wéét elke random ouder ten eerste van de voedselallergieën van alle kinderen en ten tweede hoe ze ermee om moeten gaan? "Lactose-intolerant? Ah, maar er zit geen melk in, alleen boter."

En net om geen kindje te hebben dat daar telkens beteuterd met niks zit, vind ik het niet zo'n rare regel om te zeggen dat je voor verjaardagen thuis gebakjes mag geven... Wat een extra werk levert het anders op voor hen.

Die gaan toch geen hele lijst van ingrediënten en contaminanten meegeven. En wéét elke random ouder ten eerste van de voedselallergieën van alle kinderen en ten tweede hoe ze ermee om moeten gaan? "Lactose-intolerant? Ah, maar er zit geen melk in, alleen boter."

En net om geen kindje te hebben dat daar telkens beteuterd met niks zit, vind ik het niet zo'n rare regel om te zeggen dat je verjaardagen thuis viert...
Ja, ik maak dus het punt dat "voorverpakt eten" in dit soort situaties minder risico inhoudt. Ook al is dat misschien niet gezonder dan zelfgemaakte zaken voor het merendeel van de kinderen.

Wij hebben elke keer gekozen voor 2dehands speelgoed voor de kinderopvang.
Altijd fijn om dan achteraf te zien dat het speelgoed dat we gaven nog steeds veelvuldig gebruikt wordt.
En als we ergens een deal zien of iets krijgen dat we zelf niet meteen kunnen gebruiken vragen we of ze er iets mee kunnen doen.
Zoja brengen we het.
We zorgen ook altijd dat het speelgoed proper en gekuist is!

Deze week ook weer een zakje gekregen van een kindje dat jarig was.
Zat weer vol snoep en chocolade, voor 2 jarige....
Dat beland dus in onze snoep kast en blijft daar liggen tot iemand van ons een boefkick krijgt.

Zo werkt het niet hé. Jij bent degene die de kinderen het eten hebt gegeven, dan ga je niet moeten afkomen met "sorry, reclameer tegen Juleske zijn ouders".
Dan verschillen we hierin van mening.
Nee, dat zeg ik ook niet. In geval van een voedselallergie zal het de creche zijn die dat weet, en daarmee rekening houdt (bijvoorbeeld met het eten dat ze daar sowieso elke dag al geven). Indien iemand dan met iets voorverpakt komt kan de creche dat controleren. Als daar dan iets op staat wat een allergie is voor een kind, dan zullen ze het niet aan dat kind geven. Wat ze daarnaast of in de plaats doen voor diegene, geen idee. Hetzelfde kan je dan doen met niet-verpakt. Indien allergie, geef je het by default niet en doe dezelfe actie als je anders zou doen bij een verpakt-maar-helaas-allergie geval.

En net om geen kindje te hebben dat daar telkens beteuterd met niks zit, vind ik het niet zo'n rare regel om te zeggen dat je voor verjaardagen thuis gebakjes mag geven... Wat een extra werk levert het anders op voor hen.
De andere ouders hoeven dat ook allemaal niet te weten.

Terug
Bovenaan