Maatschappelijke druk in het kader van onze gezondheid

Gezien de rommel die ze daar gebruiken, is dat nu geen referentie. Cola Zero bevat daar bvb Kaliumbenzoaat. Dat is kankerverwekkend in combinatie met vitamine C...

Al tijdens een grootschalige test in 2006 zat er niets van benzoaten in cola zero.

Een paar andere light dranken zaten erboven, en die hebben hun formulering aangepast.

Al tijdens een grootschalige test in 2006 zat er niets van benzoaten in cola zero.

Een paar andere light dranken zaten erboven, en die hebben hun formulering aangepast.

Het staat letterlijk op hun website...

Laatst bewerkt:
Met die fiets naar het werk langs autobanen en industrieterreinen is ook niet gezond.

Ik bedoel maar, wie focust op gezondheid moet naar alle facetten kijken en niet alleen naar 1 bepaalde drank of voeding.

Doet me wat denken aan mensen die de dood toewensen aan de ice-wagen omwille van de uitstoot, maar wel zelf 3 of 4 keer per jaar de vlieger nemen of online kledij en pakjes bestellen bij shein en andere en dan retourneren.
Iets met splinter en balk.

Iemand die bier drinkt? Fine. Elk zijn of haar leven.

Cola Zero is niet gezond,
Maar ook niet ongezond.

Integendeel zowat de meest onderzochte drank ter wereld.
Men probeert al 40 jaar iets te vinden, en vindt niets.
Ik zou op basis daarvan zelfs durven stellen dat het zowat de veiligste drank ter wereld is.
Je kan er gerust 2 liter van drinken.

Tenzij je tandbederf bedoelt door carbonated water.
Maar dat geldt voor alle dranken met prik.

Laatst bewerkt:

Benzeen en benzoaat wordt hier verward met elkaar.

Benzeen wordt gevormd uit benzoaat en vit C en is dan kankerverwekkend.

De huidige concentraties benzoaat in frisdrank zijn veilig genoeg om geen kankerverwekkend benzeen te vormen.

Maar ook niet ongezond.

Integendeel zowat de meest onderzochte drank ter wereld.
Men probeert al 40 jaar iets te vinden, en vindt niets.
Ik zou op basis daarvan zelfs durven stellen dat het zowat de veiligste drank ter wereld is.
Je kan er gerust 2 liter van drinken.

Tenzij je tandbederf bedoelt door carbonated water.
Maar dat geldt voor alle dranken met prik.
Cola zero beschouw ik niet als een gezonde drank, maar in normale hoeveelheden is het inderdaad niet ongezond. 2 liter op dagelijkse basis is wel een grote hoeveelheid.

Als ik cola drink is het voor de smaak en drink ik liever de normale cola. Dat is persoonlijke smaak, uiteraard. Maar ik probeer dat wel te beperken. Niet meer dagelijks, zoals vroeger.

Op het werk staat er geen frisdrankautomaat en ik ben daar eerlijk gezegd wel blij mee. Minder verleiding.

Op het werk staat er geen frisdrankautomaat en ik ben daar eerlijk gezegd wel blij mee. Minder verleiding.

Bij ons op het werk is er alleen nog water uit zo een kraan uit de keuken (bruis, gekoeld, plat), vroeger hadden we effectief flesjes.
Sindsdien drink ik helaas geen spuitwater meer op het werk, want ik drink geen water uit de kraan.

Alternatief is cola zero…

Of uw eigen fles meenemen.

Gisteren op restaurant geweest en een paar alcoholische drankjes benuttigd na 4 maand “droog” te staan, met een zeer slechte nachtrust tot gevolg. Ben persoonlijk afgestapt van casual drinking, gewoon omdat de zon eens schijnt of omdat je iemand onverwachts tegenkomt of op bezoek krijgt.
“Gaan we een drinken?” en voordat je het weet zit je aan 7-8 drankjes.
De eerste weken zonder alcohol waren persoonlijk ook wat “moeilijk” (ik had op sommige momenten echt zin in een borrel) en dat heeft mij toch wel wakker geschud, mss is het allemaal minder onschuldig dan het lijkt.
Nu besef ik dat ik vroeger wss een lichte verslaving had.
In combinatie met sport en gezondere voeding voel ik me nu wel veel beter en mentaal sterker.

Op een restaurant zijn er welgeteld twee momenten waar ik me uberhaupt bewust ben van wat anderen wel of niet eten: als ik zo'n gerecht per x personen wil, of wanneer ze bij grotere groepen vragen om de keuze te beperken tot x verschillende dingen. De rest is weinig meer dan aandachtszoekerij lijkt me...

Gisteren op restaurant geweest en een paar alcoholische drankjes benuttigd na 4 maand “droog” te staan, met een zeer slechte nachtrust tot gevolg. Ben persoonlijk afgestapt van casual drinking, gewoon omdat de zon eens schijnt of omdat je iemand onverwachts tegenkomt of op bezoek krijgt.
De eerste weken zonder alcohol waren persoonlijk ook wat “moeilijk” (ik had op sommige momenten echt zin in een borrel) en dat heeft mij toch wel wakker geschud, mss is het allemaal minder onschuldig dan het lijkt.
In combinatie met sport en gezondere voeding voel ik me nu wel veel beter en mentaal sterker.
Ik ken ook niemand die gestopt/geminderd is met alcohol en nadien zegt "oei, daar heb ik nu spijt van, ik voel me zoveel slechter"...

Ivm die cola zero. Heb jaren geleden ook eens commentaar gekregen van een collega omdat ik een cola zero ging opendoen.
Was ongezond zei hij mij terwijl hij zijn zoveelste sigaret van de dag opstak en het volgende suikerdrankje naar binnen kapte.
Stond toen en staat nog steeds 40-50kg te zwaar en is ondertussen een diabeet.
Maar ik was slecht bezig 🤣

Ik ken ook niemand die gestopt/geminderd is met alcohol en nadien zegt "oei, daar heb ik nu spijt van, ik voel me zoveel slechter"...
Ik kan mij beter voelen door een half jaar lang niks te drinken. Maar ik kan mij ook beter voelen door na die 6 maanden ne goeie gin tonic te drinken. Of ik mij nadien dan slechter voel? Neen.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt :D In de meeste scenario's heb je natuurlijk gelijk. (Vooral fysiek dan he)

Doelde ik ook niet op, maar wel eerder op het feit dat veel mensen het nét niet beseffen dat ze zich beter kunnen voelen.

Doelde ik ook niet op, maar wel eerder op het feit dat veel mensen het nét niet beseffen dat ze zich beter kunnen voelen.
ik zou de mensen die alcohol gebruiken om zich niet slechter te voelen ook geen eten willen geven. Imo is het voor wie het mentaal juist zit prima doenbaar om te stoppen met alcohol wanneer men ziet dat het verbruik misschien wat te hoog zit. Wie (mentale) problemen heeft en minder "sterk" is kan wel serieus wat moeilijkheden hebben om te stoppen.

Een belangrijke kanttekening is wel dat laatste punt: meer sporten en gezonde voeding. Heel vaak gaan mensen niet gewoon stoppen met alcohol en gaat dat gepaard met een switch in eet- en sportgewoonten. Niet moeilijk dat je je dan beter voelt.

Zelf eet ik zeer evenwichtig en best gezond, beweeg ik voldoende en drink ik alcohol met mate: in principe enkel vrijdag/zaterdag/zondag, uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
En ook op die avonden (zelden overdag) is het beperkt, zoals gisteravond thuis bv een aperitief en een glas wijn. Ik heb genoeg dan, in heel veel gevallen drink ik automatisch niet meer dan drie glazen per dag.

Als ik eens een uitgebreid diner doe en zwaar in de wijn hang, of toch weer eens die pitcher margaritas wou legen, ja, dan voel je dat de dag erna. Geen ramp toch. Als ik bij het sporten iets te diep ga voel ik dat de dag erna ook hoor :laugh:

Zo ben ik ook eens 2 maanden gestopt met alcohol, soort van groepsdruk weetjewel, toch eens kijken waar dit allemaal over gaat want ik werd oprecht benieuwd.
Misschien is 2 maanden niet lang genoeg maar ik merkte daar niets van. Ik sliep niet speciaal beter, ik stond niet plots een stuk strakker (ah nee want ik wijzigde mijn eet- en sportgewoonten niet) en ik was op het werk nog steeds even snel afgeleid als anders.

De etentjes daarentegen vond ik toch een pak saaier. Ik miste de dimensie die wijn kan toevoegen aan een gastronomisch diner.
Ook het aperitief, voor mij toch wel een magisch moment, verloor waarde. Ik heb wel een aantal nieuwe dingen ontdekt (Gimber, Ritchie, enkele alcoholvrije bieren) en die hebben nu ook hun plaats in mijn frigo, maar een complete vervanging is dat niet.

Mijn conclusie lijkt wel duidelijk denk ik dan: balans. Ik heb een broertje dood aan betuttelende regels en hoop dan ook dat het nooit echt zo ver hoeft te komen.
Sensibilisering daarentegen, helemaal voor, maar laat ons aub wel de mooie wijn- en bieretiketten behouden :biglaugh:

Het is een meer dan positieve zaak dat alcoholvrije alternatieven beter beschikbaar worden en ook véél beter in kwaliteit worden. Een avondje uitgaan op Sportzot en dan naar huis rijden kan perfect. Vroeger was het enkel frisdrank of water en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.

Of mierzoete Jupiler 0,0.

Veralgemenende statements die een groep mensen over 1 kam scheren zijn hier uit den boze.
Als ik mij inbeeld hoe sommige mensen steeds verder opschuiven naar extremere gedachtegoeden, zie ik voor mij vaak een blanke man in zijn zetel zitten, zich ergerend aan het idee dat hem dingen worden 'afgepakt'. Vroeger kon je vlees eten zonder dat je in leven met vegetariërs hoefde geconfronteerd te worden. Die zegden misschien niks aan tafel, maar je voelde dat ze zich supieur waanden. Je kon over straat lopen zonder dat er andere etniciteiten te zien waren. Die zegden niks tegen je, maar je voelde dat ze samen een groot plan hadden om je te 'ontvolken'. Stapte je een café binnen, dan was wat jij dronk de norm: een pintje met een mooie blonde kraag. Nu was je vaak een minderheid, en hoewel de andere gasten geen enkele opmerking hadden, wist je gewoon dat dit café uiteindelijk zijn bierkaart zou weggooien. Daar zouden de sossen wel voor zorgen. Zocht je op tv naar je programma, kon het zijn dat je eerst zapte langs een programma waar dragqueens te zien waren. Die deden gewoon maar wat, maar jij wist dat ze als bedoeling hadden om kinderen te indoctrineren. Vroeger waren op tv alleen maar mooie heteromensen te zien, en vooral dan mannen die het woord mochten voeren.

De grote tragedie van de bange blanke man: Iemand die nog steeds al dezelfde dingen mag doen als vroeger, maar gewoon niet overal de meerderheid meer is en die dus denkt dat de 'anderen' het allemaal op hem gemunt hebben en zijn levensstijl gaan afpakken.

Ondertussen lijkt die man trouwens totaal niet meer op eenderwie van zijn voorouders. Hij bouwt een pizza-oven in zijn tuin omdat dat een hype is uit de VS, hij wil 'brisket' bakken omdat hij blanke Amerikanen dat heeft zien doen. Hij kent amper nog iets van de klassieke Belgische keuken. Hij koopt onnozelheden op Black Friday, rijdt rond met een SUV en hij kijkt Amerikaanse series, draagt kleren geïnspireerd door Amerikanen en heeft het steeds vaker voor dat een Nederlands woord niet vind en dan maar het Engelse woord voor iets gebruikt. Heel zijn leven en identiteit zijn langzaam maar zeker veranderd zonder dat hij het door heeft omdat de personen van wie hij het kopieerde ook blanke mannen waren, al woonden ze in een ander continent.

Laatst bewerkt:
Van mij mag iedereen zijn eigen vrijheid genieten. Maar zoals gezegd: de fanatieke niet-rokers, de fanatieke niet-drinkers, de fanatieke vegetariërs, ... hebben altijd een zwaardere neiging om hun eigen mening te willen opleggen aan de rest van de bevolking dan de rokers, de drinkers en de vleeseters. Ze hebben een autoritair kantje op één of andere manier.
Het mooiste bewijs is de richting waar onze maatschappij in evolueert. Steeds meer verboden. Steeds meer regeltjes. Steeds minder vrijheid.

Als liberaal zal ik me daar blijven tegen verzetten.
Ben ik nu de enige dat dit enorm ironisch vind?
Jij werpt je hier altijd op als de voorvechter van the greater good: uw renovatie, uw strijd tegen de salariswagen, uw rants over lintbebouwing.
Maar nu ze tegen uw heilige huisjes gaan schoppen, dan ben je plots de liberaarl die tegen betuttling is?

Zowel tabak als drank zijn schadelijk voor de gezondheid. Van tabak is dat al veel langer gekend en aanvaard.
Maar omdat alcohol en specifieker wijn en vooral bier, deel uitmaken van ons cultureel erfgoed ligt de aanvaarding van die schadelijke gevolgen van alcohol enorm laag. Er zijn verschillende soorten kankers waarop je een verhoogd risico hebt als je alcohol nuttigt; ik vond het trouwens echt frappant te horen dat het risico op borstkanker bij vrouwen echt wel een pak hoger is. Verder heeft nog een impact op uw lever en op je hersenweefsel (de rest laten we dan nog buiten beschouwiing). Verder zijn er nog de andere maatschappelijke gevolgend: gevolgen van misbruik, gevolgen van alcohol gebruik in het verkeer.

De impact en de kost van alcoholgebruik is gewoon gigantisch.
Maar omdat het zo verweven is met onze cultuur is het moeilijk een objectieve kijk op te hebben. Hell, ik ben daar ook schuldig aan, ik ben zeker geen geheel onthouder en geniet wel eens van tijd tot tijd van een goed biertje, een lekkere rum of goeie wijn tijdens het eten.
Maar ergens is het wel abnormaal dat we iets dat zo destructief en ongezond is beschouwen als iets onschuldigs.
Interessant leesvoer hierover vind je hier btw.

Terug
Bovenaan