Gisteren op restaurant geweest en een paar alcoholische drankjes benuttigd na 4 maand “droog” te staan, met een zeer slechte nachtrust tot gevolg. Ben persoonlijk afgestapt van casual drinking, gewoon omdat de zon eens schijnt of omdat je iemand onverwachts tegenkomt of op bezoek krijgt.
“Gaan we een drinken?” en voordat je het weet zit je aan 7-8 drankjes.
De eerste weken zonder alcohol waren persoonlijk ook wat “moeilijk” (ik had op sommige momenten echt zin in een borrel) en dat heeft mij toch wel wakker geschud, mss is het allemaal minder onschuldig dan het lijkt.
Nu besef ik dat ik vroeger wss een lichte verslaving had.
In combinatie met sport en gezondere voeding voel ik me nu wel veel beter en mentaal sterker.
Ik ken ook niemand die gestopt/geminderd is met alcohol en nadien zegt "oei, daar heb ik nu spijt van, ik voel me zoveel slechter"...
Een belangrijke kanttekening is wel dat laatste punt: meer sporten en gezonde voeding. Heel vaak gaan mensen niet gewoon stoppen met alcohol en gaat dat gepaard met een switch in eet- en sportgewoonten. Niet moeilijk dat je je dan beter voelt.
Zelf eet ik zeer evenwichtig en best gezond, beweeg ik voldoende en drink ik alcohol met mate: in principe enkel vrijdag/zaterdag/zondag, uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
En ook op die avonden (zelden overdag) is het beperkt, zoals gisteravond thuis bv een aperitief en een glas wijn. Ik heb genoeg dan, in heel veel gevallen drink ik automatisch niet meer dan drie glazen per dag.
Als ik eens een uitgebreid diner doe en zwaar in de wijn hang, of toch weer eens die pitcher margaritas wou legen, ja, dan voel je dat de dag erna. Geen ramp toch. Als ik bij het sporten iets te diep ga voel ik dat de dag erna ook hoor
Zo ben ik ook eens 2 maanden gestopt met alcohol, soort van groepsdruk weetjewel, toch eens kijken waar dit allemaal over gaat want ik werd oprecht benieuwd.
Misschien is 2 maanden niet lang genoeg maar ik merkte daar niets van. Ik sliep niet speciaal beter, ik stond niet plots een stuk strakker (ah nee want ik wijzigde mijn eet- en sportgewoonten niet) en ik was op het werk nog steeds even snel afgeleid als anders.
De etentjes daarentegen vond ik toch een pak saaier. Ik miste de dimensie die wijn kan toevoegen aan een gastronomisch diner.
Ook het aperitief, voor mij toch wel een magisch moment, verloor waarde. Ik heb wel een aantal nieuwe dingen ontdekt (Gimber, Ritchie, enkele alcoholvrije bieren) en die hebben nu ook hun plaats in mijn frigo, maar een complete vervanging is dat niet.
Mijn conclusie lijkt wel duidelijk denk ik dan: balans. Ik heb een broertje dood aan betuttelende regels en hoop dan ook dat het nooit echt zo ver hoeft te komen.
Sensibilisering daarentegen, helemaal voor, maar laat ons aub wel de mooie wijn- en bieretiketten behouden