Maandelijkse vaste kosten voor jullie gezin.

• Hypotheek: €969,96
  • Schuldsaldoverzekering (SSV): €87,49
Ligt die SSV niet hoog in verhouding tot je hypotheekaflossing? Bij mij was dat indertijd geloof ik 2k SSV voor een lening van 150k. SSV dus < 2% van mijn geleend bedrag. Bij jou is dat precies 10x zoveel.

BG-gewijs weet ik ruwweg wat onze grootste kosten zijn maar hou ik me er voor de rest niet mee bezig. 1x om het jaar ga ik eens door onze maandelijkse betalingen om te kijken of er geen abonnementen zijn die opgezegd moeten worden, verder geen idee... Sommige momenten kunnen we iets op de spaarrekening zetten, andere momenten helemaal niet. In de bankapp door juni gegaan om de kosten eens op te lijsten.

2 volwassenen + 2 kinderen

Hypothecair krediet: 1.580 EUR
0%-lening: 200 EUR
Verzekeringen: 165 EUR
TV Vlaanderen: 15 EUR
Amazon Prime: 3 EUR
Netflix: 28 EUR
Google Drive: 3 EUR
GVA: 8 EUR
Bank pakketkosten: 6 EUR
Poetsvrouw: 300 EUR
Gas + Elek: 300 EUR
Naschoolse opvang kinderen: 80 EUR

Pensioensparen: 225 EUR
Belegging: 200 EUR
Sparen kinderen: 100 EUR
Belegging kinderen: 100 EUR

Niet vaste-kosten à la boodschappen, kledij, uitstapjes, ... Vermoed ik dat dit gemiddeld tussen de 1.000 EUR en 2.000 EUR zal schommelen. Verdere kosten zoals auto's, internet/GSM-abo, alarmabo, hospitalisatieverzekering en overige verzekeringen lopen via 2 vennootschappen.

Jij zegt niet zo uit de toon en vervolgens zie ik een bericht waarbij de vaste kosten boven de 4000 stijgen.
Met een hypotheek van €2k en in Noorwegen... mensen klagen hier in België wel eens dat ge €250 tegenwoordig niet meer ziet liggen in u winkelkar (overdrijvers tbh) maar ge moet dat eens in Noorwegen proberen. Wij zijn daar op verlof geweest, ne paprika gaan halen in supermarkt... €6 ofzo. Een brood en een pakske kaas: €15. Om maar te kaderen dat je dat moeilijk kan vergelijken.

€2000 of €800 Hypotheek is al een significant verschil.

Jij zegt niet zo uit de toon en vervolgens zie ik een bericht waarbij de vaste kosten boven de 4000 stijgen.
Iemand met een andere situatie en die andere dingen mee opgenomen heeft... Dat kan je moeilijk vergelijken. Er is geen vaste template, dus iedereen neemt op wat ze willen. Sommige mensen hebben die overeenkomende kosten idd niet.
Dit zou het resultaat zijn als ik @Bob89 zijn cijfers zou invullen volgens wat jij ingevuld hebt + eronder dan de dingen dat jij niet ingevuld hebt.
MormelBob89
Situatie2 volwassenen2 volwassenen + 2 kinderen
Hypotheek
800​
1081​
Elektriciteit en gas
205​
115​
Verzekeringen
80​
103​
Water
15​
40​
Kadaster
65​
Internet en gsm
70​
Voeding
400​
675​
Medische kosten
250​
SUBTOTAAL
1885
2014
SPOTIFY
6​
NETFLIX
15​
HUISHOUDHULP
585​
VERVOER
20​
KLEDIJ
96​
UITGAAN
139​
VARIA
468​
reizen
383​
KIDS
420​
ONDERHOUD WONING
250​

Hij heeft boodschappen zelfs op 1 hoop gesmeten, waar het bij jou enkel voeding is (heb het dan ook op dezelfde lijn gezet). Waar steek jij de vaste kosten van huishoud & hygiëne producten?
Jij hebt medische kosten apart staan, terwijl dat bij hem onder varia valt of onder kids.
Uitgaan, varia, kledij, reizen, onderhoud woning, ... zullen veel mensen ook niet als vaste kosten aanzien, en dat zijn de grote kleppers die het omhoog sturen. Samen met huishoudhulp, wat bij een gezin met 2 jonge kinderen natuurlijk logischer is dan bepaalde andere situaties.

@Bob89: je schrijft niet mee te gaan in het "consumerism" en geeft elke maand bijna 500 euro uit aan extra's. :)
Dat zijn geen extra's, maar de restcategorie 'varia'. Omdat elke uitgave ergens wordt opgenomen. Voor een gezin van 4 is dat niet veel volgens mij. We kopen zo weinig mogelijk en vooral 2e hands.
Dat zijn ook zaken zoals osteopaat, een bril, lenzen, potgrond, een schommel voor in de tuin...

Ik heb voor het gemak de beginpost gecopy-paste, een template is mss idd wel handig

Wonen en nutsvoorzieningen

• Hypotheek: €2061
  • Elektriciteit: € 330 (2 EV's, beide bedrijfswagens)
  • Gas: € 60
  • Water: €15
  • Brandverzekering: €45,83
  • Gemeentebelasting / Onroerende Voorheffing (inclusief KI en opcentiemen): €98,85
Verzekering en bank

• Familiale verzekering: €9
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €9,43
  • Bank: €10
school kind

• Kleuter, dus te verwaarlozen: € 65

Telco

• Abonnementen internet, TV, data en GSM: €78 (gedragen door vennootschap)
Vervoer

• Autokosten: €0 (beide bedrijfswagens)
Totaal: € 2.783 --> reken hier nog wat bij en je komt uit op € 3.000 + maaltijdcheques die er elke maand wel uitgaan. We komen van een hypotheek van € 1.050 maar zijn aan het bouwen, dus die is wel stevig omhoog gegaan. Als baby 2 er is zal het wel even pijnlijk(er) zijn met de crèche die erbij komt, maar ik maak me niet al te veel zorgen. Wel een goede oefening om eens te doen :thumb:

Ik hou niet alles precies bij, in het begin van het jaar maak ik een schatting van uitgaven (ook aan het huis) en spaarquota. Dit jaar zal het krap worden met het te halen omdat ik mijn PC onverwacht geupgrade heb en een stekker batterij gekocht. Maar heb ook opslag gehad die die 3k weer dichtrijdt. Dat kan dus ook voorvallen.

2 volwassenen + 3 kinderen (2 in 12/2 regeling, 1 in co-ouderschap)

Vaste gemeenschappelijke kosten:
Hypothecair krediet: 1.642 EUR (incl SSV)
Verzekeringen: 93,43 EUR
Telenet (One-up 1Gbs + 1 GSM 300Gb/maand voor zoontje: 20,5 EUR
Hey Telecom voor plus zoon: 9 EUR
Amazon Prime: 3 EUR
Netflix: 15 EUR
F1 TV: 6,25 EUR
Youtube premium: 14 EUR
Bank: 13 EUR
Gas + Elek: 85 EUR
Terugbetaling EV: - 120 EUR
Afval+provincie: 11 EUR
Water: 35 EUR
KI: 0 EUR (2027 is laatste vrijstelling, daarna 100 EUR/maand

Overige gemeenschappelijke kosten:
Voeding+hygiene: 1000 EUR
Uitstappen (excl vakantie): 100 EURO

In totaal is dit 2942 Euro, hiervan is mijn aandeel 50%, zijnde 1471 euro. Dat klopt ook ongeveer, we storten beide 1500 euro op de gemeenschappelijke en 2x MC's en daar hebben we nog van over dat dan voor tuinonderhoud of klusjes in het huis gebruikt wordt. Dit is nog minimaal omdat we een nieuwbouw hebben. De overshot daarvan komt op de spaarrekening voor de vakantie.

Verder:
Pensioensparen: 0 EUR (vertrouw op mijn groepsverzekering + belegingen, die bedragen krijg je nooit bij elkaar door pensioensparen te doen)
Belegging/sparen: 2000 EUR
Kleding mijzelf en zoontje: 100 EUR (ik loop 80% van de tijd in een short en t-shirt. Heb dus niet massief veel kleding, aangezien ik maar 2 maar per week mij 'deftig' moet kleden slijt ook niets. Mijn zoontje is halftijds bij mij en schoenen + jas wordt van de kindrekening betaald.
Mutualiteit: 9,5 EUR
Overschot: Sparen en/of ETF als het eens goed gezakt is.

Mijn vrouw heeft natuurlijk ook nog haar financiën met 2 kinderen (maar alimentatie + groeipakket is 750+ euro), auto en eigen kleding. Maar daar hou ik geen overzicht van bij. Ze heeft ook nog wat over, maar niet wat ik over heb natuurlijk.

Gezin 2 volwassen en 2 kinderen
Wonen en nutsvoorzieningen
  • Hypotheek huis : €1200
  • Hypotheek tweede eigendom: €505
  • Elektriciteit: € 0 - volledig op vennootschap (wel voordeel alle aard te betalen)
  • Gas: € 0 - volledig op vennootschap (wel voordeel alle aard te betalen)
  • Water: € 0 - volledig op vennootschap (wel voordeel alle aard te betalen)
  • Brandverzekering: € 0 - - volledig op vennootschap (wel voordeel alle aard te betalen)
  • Gemeentebelasting / Onroerende Voorheffing (inclusief KI en opcentiemen): € 70
Verzekering en bank
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €5 - door elk jaar bewust kosten terug te vorderen (uitstappen school, sportkampen, bril,...) zelfs jaren positief bedrag ontvangen
  • Bank: €9
  • Pensioensparen: € 175
school kinderen
  • 2 dochters middelbaar: €75

Telco
  • Abonnementen internet, TV, data en GSM: €15 (telefoons voor dochters + rest op vennootschap)
  • Abo Icloud, Spotify,...: €25
Vervoer
  • Autokosten: €0 (vennootschap + bedrijfswagen vrouw)
  • Busabo: €8
Medische kosten
  • dokter, lenzen, bril,...: €180
Dienstencheques: €320

Dus een kleine 2600 euro per maand vaste kosten maar veel andere kosten zitten in de vennootschap.

Ik sta versteld van de medische kosten van sommige...
Wij gaan zelden naar de dokter en dan nog, dat is allemaal terugbetaald.
Ik wel wel een bril, maar de ziekenkas betaald 45 euro zeker, verzekering de helft van het montuur en de helft van de glazen. Heb nu het geluk een stabiel zicht te hebben nu, dus koop eens in de 3 jaar eens een nieuwe bril met een niet te zotte prijs (5-600 euro meestal).

Ik wel wel een bril, maar de ziekenkas betaald 45 euro zeker, verzekering de helft van het montuur en de helft van de glazen. Heb nu het geluk een stabiel zicht te hebben nu, dus koop eens in de 3 jaar eens een nieuwe bril met een niet te zotte prijs (5-600 euro meestal).
Omdat dit jaar een vertekend beeld geeft nu onze gezinssituatie verandert is, heb ik de cijfers van vorig jaar nog eens bekeken zover ik die in detail heb.
Mutualiteit, zorgkas en hospitalisatieverzekering: 40 euro per maand
Medicatie: iets meer dan 100 euro per maand
Psychiaters, tandartsen, oogarts: rond de 80 euro per maand (tandarts schommelt natuurlijk, maar psychiater is na terugbetaling alleen al 50 euro)
Psychologen: 1 maal voor partner en mij, 2 maal partner, 2 maal stiefzoon -> 350 euro per maand
Kinesist: rond de 40 euro per maand
Dat is toch zowat het normale van de voorbije jaren. Besef natuurlijk wel dat wij in de luxepositie zitten dat we dat kunnen betalen en dat die kost aan psychologen stevig teruggeschroefd zou kunnen worden door gebruik te maken van het cgg (als je er binnen geraakt). Natuurlijk zijn wij ook geen doorsnee huishouden: ik redelijk stevig van het padje, partner adhd/ass, stiefzoon ass.

Keer al mijn uitgaven in 2024 opgeteld en gedeeld door 12 zonder het geld naar beleggen en sparen mee te tellen.
1.700 euro per maand dekt alles exclusief de maaltijdchequeuitgaven om te leven.
Geen intercontinentale reizen gedaan in 2024 anders zou dat wel wat iets hoger liggen.

+-700 voor wonen per maand
+- 250 voor transport per maand
+- 50 voor internet per maand
+- 60 voor E+G per maand
+- 20 voor water per maand

Ik ga hier moeten guesstimaten

Voor madam en ik samen. Per maand (of jaarlijks/12)

Hypotheek incl SSv: 1750
Hypotheek app: 800
OVoorheffing: 250
brandverzekering: 60
Elek: 10 (PV + batt)
Gas: 15
Water: 20
Tv, internet,telefoon: 70 + 15
Spotify: 15
Dropbox: 10
eten: 400 MC + 500 cash
pensioensparen: 2 x 80

Al de rest zijn schabbels (of ik vergeet het)

Tja, sommige mensen hebben wel eens wat meer aan de hand dan een vallingske zeker?

Hier bv:
- Permanente medicatie voor allergie (grotendeels terugbetaald, maar toch)
- Chronische knieblessure waarvoor ik momenteel 2x / week naar de kine ga
- 2x / maand psycholoog momenteel (quasi geen terugbetaling aan €75/sessie)

Is toch een dikke €200 netto dat daar naartoe gaat per maand

Ook maar eens gekeken naar onze terugkerende vaste kosten:

Hypotheek 1540
Brandverzekering 53,38
Familiale verzekering 9,98
Elektriciteit 100
Gas 60
Water 57,90
Onthaalmoeder +-330
School +-35
Naschoolse opvang +-45
Kosten KBC prive rekeningen 11,25
Telenet 99,63
Netflix spotify disney +-25
CM gezin +-45
Eten en kattenbakvulling poes +-40
Gemeentebelasting + Onroerende voorheffing +-140

De elektriciteit is vrij hoog ondanks zonnepanelen door o.a. de pomp van de zwemvijver die 's nachts aanblijft. Ook waterverbruik loopt op door allebei dagelijks 2x te douchen, en het bijvullend zwemvijver. (+-12m2 per jaar).
Er is meestal slechts 4u per dag niemand thuis, waardoor verlichting, tv, verwarming ook een groot deel van de dag aanligt.

Naar mijn gevoel geven we maandelijks iets teveel geld uit. Maar het lukt onze niet echt kosten naar beneden te halen zonder ons echt dingen te ontzien. Ik heb ook niet het gevoel dat we buitensporig veel uitgeven. Anders zou ik wel ingrijpen.
We verdienen bovengemiddeld, maar ben altijd van het principe geweest: eenvoudig leven zoals een gemiddelde vlaming, en de rest sparen voor onze goeie oude dag. Liever op mijn 50 met pensioen gaan dan nu luxueus te leven. Daarom voelt het voor mij persoonlijk soms vervelend dat we bepaalde maanden toch iets meer uitgeven dan mijn collega's op de werkvloer verdienen.

Andere schommelende kosten:
Eten zit rond de 1000 euro per maand. (het is hier soms tegen mijn wil een uitvalsbasis van de (schoon)broers die willen zwemmen en hier liters frisdrank binnenspelen.
Kledij kinderen +-200 euro per maand.
Uitstapjes en terrasjes is bij ons beperkt. Reizen kost wel weer iets meer door de kinderen. Vroeger gingen we backpacken, kamperen, ... Nu moeten we steeds kiezen voor familiekamers, huisjes, zittenplaatsen bij elkaar op vliegtuig, ...

Onze regel thuis is maandelijks allebei 1500 euro van privé naar onze gemeenschappelijke rekening overzetten. Meestal komen we net niet toe en moet er iemand 500-1000 euro extra doen. Wanneer onroerende voorheffing toekomt, of we op reis gaan, ... dat zijn bijvoorbeeld momenten dat we wat extra moeten overschrijven.

Sparen wordt met privé rekeningen en vennootschap gedaan.

Ik snap uw opmerking want schrik er ook altijd van hier thuis. Weet dat wij tand, ziekte en zelfs ambulante verzekering hebben bij DKV. Dus er is een heel deel terugbetaald. Maar 2 beugels, elke 2 weken kiné voor vrouw,lenzen, bril, allemaal steunzolen,… telt gewoon toch nog op dus ja nog een 180 euro netto per maand kost dit ons. (Cijfer 2024)

Goh ja, soms is het ook gewoon pech hebben. Ik kom aan € 90 medische kosten per maand, maar dat is voornamelijk één ingreep dit jaar, gespreid over elke maand. Vanaf 2026 zou dat terug naar een véél lager bedrag moeten zakken, in goede gezondheid heb ik enkel de jaarlijkse bloedcontrole en een doktersbezoek voor wat attesten voor een sportverzekering.

Gezin van 4

Wij geven per maand gemiddeld 3000-3500 euro all in uit.

De rest gaat naar de spaarrekeningen, pensioensparen, beleggingen.

Ik hou het niet meer in detail bij, dus het zal er her.en der er wel eens 10-20 euro naast zitten.

Hypotheek 380 (gestart aan 1400, vervroegd afgelost)
Brand en familiale verzekering 60
Hospitalisatieverzekering 40
Mutualiteit 20
Medisch 100
Telecom 55
Gas 40
Elektriciteit 40
Water 25
Middag/naschoolse opvang/kampen/activiteiten/speelgoed kinderen 180
Uitgaven volwassenen 600
Cadeaus 150
Bank 10
Supermarkt, bakker, ... 700
Kledij, schoenen 80
Transport 380
Reizen 250

De occasionele grote aankopen (auto, fiets, witgoed, meubels, etc.) van de spaarrekening. Kleine brol onder uitgaven volwassenen.

Terug
Bovenaan