Ook maar eens gekeken naar onze terugkerende vaste kosten:
Hypotheek 1540
Brandverzekering 53,38
Familiale verzekering 9,98
Elektriciteit 100
Gas 60
Water 57,90
Onthaalmoeder +-330
School +-35
Naschoolse opvang +-45
Kosten KBC prive rekeningen 11,25
Telenet 99,63
Netflix spotify disney +-25
CM gezin +-45
Eten en kattenbakvulling poes +-40
Gemeentebelasting + Onroerende voorheffing +-140
De elektriciteit is vrij hoog ondanks zonnepanelen door o.a. de pomp van de zwemvijver die 's nachts aanblijft. Ook waterverbruik loopt op door allebei dagelijks 2x te douchen, en het bijvullend zwemvijver. (+-12m2 per jaar).
Er is meestal slechts 4u per dag niemand thuis, waardoor verlichting, tv, verwarming ook een groot deel van de dag aanligt.
Naar mijn gevoel geven we maandelijks iets teveel geld uit. Maar het lukt onze niet echt kosten naar beneden te halen zonder ons echt dingen te ontzien. Ik heb ook niet het gevoel dat we buitensporig veel uitgeven. Anders zou ik wel ingrijpen.
We verdienen bovengemiddeld, maar ben altijd van het principe geweest: eenvoudig leven zoals een gemiddelde vlaming, en de rest sparen voor onze goeie oude dag. Liever op mijn 50 met pensioen gaan dan nu luxueus te leven. Daarom voelt het voor mij persoonlijk soms vervelend dat we bepaalde maanden toch iets meer uitgeven dan mijn collega's op de werkvloer verdienen.
Andere schommelende kosten:
Eten zit rond de 1000 euro per maand. (het is hier soms tegen mijn wil een uitvalsbasis van de (schoon)broers die willen zwemmen en hier liters frisdrank binnenspelen.
Kledij kinderen +-200 euro per maand.
Uitstapjes en terrasjes is bij ons beperkt. Reizen kost wel weer iets meer door de kinderen. Vroeger gingen we backpacken, kamperen, ... Nu moeten we steeds kiezen voor familiekamers, huisjes, zittenplaatsen bij elkaar op vliegtuig, ...
Onze regel thuis is maandelijks allebei 1500 euro van privé naar onze gemeenschappelijke rekening overzetten. Meestal komen we net niet toe en moet er iemand 500-1000 euro extra doen. Wanneer onroerende voorheffing toekomt, of we op reis gaan, ... dat zijn bijvoorbeeld momenten dat we wat extra moeten overschrijven.
Sparen wordt met privé rekeningen en vennootschap gedaan.