Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Vooral Belfius is heel persoonlijk in contact en die denken ook goed mee. Gisteren kregen we een lening van 285k, intrestvoet nog niet bepaald (nog snel 100k op de spaarrekening zetten voor extra korting). En een overbruggingskrediet van 304k, aan een stevige 5% wel (alleen intrest aflossen). Morgen wordt de aanvraag officieel gedaan.

Blijft afhangen van wie je voor je hebt. Wij zijn toen ook naar Belfius gegaan en daar zaten een afgelikte jonge kerel en jonge vrouw voor ons. Ik ga hier in 'cege mode' maar als ik ze dingen moet beginnen uitleggen over wat zij mij proberen verkopen dan stopt het he.

Wij zijn van plan om tussen dit en 2 jaar ons appartement te verkopen en een huis te kopen.

Klein vraagje daarrond: we zouden graag de eerste lening behouden (lage interest). Die lening zal dan nog een looptijd hebben van 9 jaar.
Is het een optie om voor lening 2 bvb 500 EUR af te betalen en na 9 jaar (wanneer we de eerste lening niet meer hebben)1500 EUR (random getallen)? Wordt zoiets gedaan?

Waanzinnig zijn ze niet. Ze zijn eerder normaal. Wie heeft kunnen lenen tussen 2009 en 2021, heeft gouden zaken gedaan.

Ging bij ons ook wel 300 euro extra erbij zijn, dat gingen we nooit gedaan hebben.
In 2015 nog geleend aan 2,15% vast, dat was een superdeal. Ik kon het nog herzien mocht de echtscheiding niet komen. Nu is die 2,15% opnieuw een goede deal precies.

3 dagen per week.

Maar 1000 per maand, paar honderd belastingkorting. Het is ook maar ~2 y dat ze naar de creche gaan.
Bij ons was het nog een paar extra jaren opvang, wij hadden een naschoolse opvang nodig omdat de school geen opvang had de woensdag.

Wij hebben 5800 zonder voordelen (auto, MC,...) en krijgen het warm van 1430 euro/maand als we het nieuwe pand zouden kopen. Dat zou 500 euro meer zijn dan nu...
Jij kon toch enkele duizenden euro's per maand sparen :p
Hier hetzelfde, 5600 ongeveer alles bij elkaar en wij hebben 1250 nu. Genoeg maanden dat het warm wordt met wat tegenslagen :)

Ik zou niet kunnen slapen met een lening van 2000€.
Hangt volledig af van je levensstijl. Trouwens voor tegenslagen ben je met 2 om die op te vangen en er is nog altijd het vangnet van ouders, schoonouders, broers, zussen, ...
Verder hoe meer geld je hebt, hoe meer je meestal uitgeeft. Je hypotheek moet er liggen, dan geef je automatisch minder geld aan andere zaken.
Wij betalen ook een 2300€ af. Wanneer ik dat aan vrienden of familie vertel verklaren die ons gek. Ik ben dan toch ergens blij wanneer ik dit lees want het geeft mij soms wel stress. Bedrag is ook nog van begin 2021, dus intussen is het inkomen ook gestegen en is dit bedrag inderdaad helemaal geen waanzin meer.
Zoals hierboven gezegd, hangt toch af van je levensstijl. Verder is het ook aan keuze aan wat jullie geld willen geven. Sommigen worden nu eenmaal gelukkiger van een dikke auto op de oprit, anderen van veel reizen, sommigen gaan graag op restaurant, ...
Hangt toch eerder af van hoeveel % dit van het inkomen is?
Persoon A heeft 10 000€ per maand en heeft een hypotheek van 7000€ per maand.
Persoon B heeft 2500€ per maand en heeft een hyptheek van 1000€ per maand.
Desondanks het veel hogere percentage zou ik toch veel liever in de schoenen van persoon A staan.

Hoeveel je overhoudt is belangrijker dan het percentage.
Wat is het addertje daar? Ik neem aan veel meer rente in het begin af te lossen waardoor als je bv na 10j wil herzien of stopzetten je amper kapitaal hebt afgelost?
Het kapitaal wordt minder snel afgelost dus de bank houd er in totaal meer winst aan over (en al zeker in de eerste jaren vermits de meeste kredieten vroegtijdig worden afgelost)

Jij kon toch enkele duizenden euro's per maand sparen :p

Absoluut, we hebben van 5800€ netto loon gewoon 4000+€ over, aangezien er nog alimentatie, kindergeld en MC’s ter waarde van 850€ bijkomt. Dus besteedbaar inkomen is in realiteit een pak hoger dan waar de bank mee rekent.

Allè ook n leuke hier

Onze hypotheek bij Crelan lopen. Toen de voorwaarde: SSV en brandverzekering bij Fidea en ge krijgt 0,xx% korting.

Fidea werd door hun omgezet in Baloise
En sinds de overname van AXA zitten de verzekeringen nu blijkbaar bij AXA.

Eerst mij een voorwaarde opleggen voor n voordeliger tarief en Owee als ik dat zou veranderen, dan verlies ik mijn korting.
En nu veranderen ze het zelf zonder mijn medeweten.

Zou eens moeten bellen om te horen wat mij dit opbrengt aangezien ze zich niet aan de voorwaarden houden 😄

Desondanks het veel hogere percentage zou ik toch veel liever in de schoenen van persoon A staan.

Hangt er ook wel van af hoe persoon A en B leven.
Als persoon A een hoge functie heeft en een "m'as tu vu"-levensstijl moet hanteren om zijn loon te verkrijgen inclusief dure maatpakken/feestjes/... dan kan het goed zijn persoon B veel beter af is.

Allè ook n leuke hier

Onze hypotheek bij Crelan lopen. Toen de voorwaarde: SSV en brandverzekering bij Fidea en ge krijgt 0,xx% korting.

Fidea werd door hun omgezet in Baloise
En sinds de overname van AXA zitten de verzekeringen nu blijkbaar bij AXA.

Eerst mij een voorwaarde opleggen voor n voordeliger tarief en Owee als ik dat zou veranderen, dan verlies ik mijn korting.
En nu veranderen ze het zelf zonder mijn medeweten.

Zou eens moeten bellen om te horen wat mij dit opbrengt aangezien ze zich niet aan de voorwaarden houden 😄
Zolang je bij AXA hetzelfde tarief en voorwaarden krijgt voor u verzekering boeit dat toch geen meter?

Ze zullen wel ergens in de kleine letters van u contract iets rond overname of failliet van de verzekeraar hebben staan.

Toch spannend zo een hypotheekaanvraag. Ik ben zo risico avers dat ik constant denk dat ze gaan weigeren, al zijn de cijfers gunstig. De adviseur heeft er in elk geval volledig vertrouwen in, dat is al iets :D. Eind volgende week zouden we het verdict van Belfius hebben, we zijn nog voor batibouw drukte :). Hopelijk volgt BNPP niet veel later.

Onder dit geregel moeten we ook nog voorlopig verhuizen naar mijn pand, om dat in tussentijd te koop te zetten etc. Ik ben s'avonds bekaf als ik klaar ben.

In het beste geval mag je kosteloos een andere SSV zoeken, met een hogere hypotheekrente tot gevolg. Welke maatschappij op die hoofding staat maakt toch niet uit...

Hangt volledig af van je levensstijl. Trouwens voor tegenslagen ben je met 2 om die op te vangen en er is nog altijd het vangnet van ouders, schoonouders, broers, zussen, ...
Verder hoe meer geld je hebt, hoe meer je meestal uitgeeft. Je hypotheek moet er liggen, dan geef je automatisch minder geld aan andere zaken.

Wel, wij hebben nu spijtig genoeg wat tegenslag sinds vorige zomer met gezondheidsproblemen van ons zoontje.
Als je 1000€ per maand moet leggen aan speciale voeding, medische apparatuur en onderzoeken in het ziekenhuis dan is het geld toch elke maand snel op zonder mogelijkheid tot sparen, zelfs met gezamenlijk loon van €5k+. Na enkele maanden loop je wel aan tegen de maximumfactuur en wordt alles terugbetaald, dan gaat dat wel weer beter.
Nu met de index is er wel terug veel meer ruimte.
Maar dus een lening van €2000 met een loon van €5000, hoewel ik je gedachtegang volg, zou ik nooit aangaan. (Ik ben ook redelijk risico-avers)

Kosten van kinderen zijn overroepen. Er lopen er hier 2 rond. Ja, de creche kost paar honderd per maand, maar dat is bijna gedaan. En pampers. Maar er is ook kindergeld. Het is niet dat kinderen systematisch 1000 of 2000 euro per maand kosten...
Ja zoveel kosten ze nu ook niet, het was maar bij wijze van spreken. Maar creche is niet de enige kost van kinderen e..
Kampjes tijdens de vakantie, kleren, schoenen, (veel) eten. Sportclubjes, dokter, medicijnen..
Da telt wel op. Maar ik klaag er niet over hoor, ik geef het hun met veel plezier. Het is gewoon moeilijker om veel te sparen.

Ja zoveel kosten ze nu ook niet, het was maar bij wijze van spreken. Maar creche is niet de enige kost van kinderen e..
Kampjes tijdens de vakantie, kleren, schoenen, (veel) eten. Sportclubjes, dokter, medicijnen..
Da telt wel op. Maar ik klaag er niet over hoor, ik geef het hun met veel plezier. Het is gewoon moeilijker om veel te sparen.

Kinderen gaan nu eenmaal voor. Ik ben bewust dat we hier een (klein) risico lopen, maar met overbruggingskrediet hebben we nog een 3500 euro over (hebben geen overige leningen). Daarvan denken wij een 2000 euro nodig te hebben (voeding, energie, water, verzekeringen, varia, reserve).
We houden ook een 15k achter de hand na overschrijving eigen inleg, we gaan dus niet meteen met de billen bloot.

Maar een risico is dit altijd natuurlijk. Maar we kijken naar de last na het overbruggingskrediet en eigenlijk is dat peanuts voor de woning die we gaan betrekken.

3 dagen per week.

Maar 1000 per maand, paar honderd belastingkorting. Het is ook maar ~2 y dat ze naar de creche gaan.
bizar dat je doet uitschijnen dat 7-800 EUR per maand voor een crèche voor een gemiddeld gezin geen slok op een borrel zou zijn.

Hier op BG leven er toch een aantal in een parallel universum me dunkt.

Als je werkloos valt is een job van 1500 netto wel heel snel gevonden.
Als je dan nog hulp van de omgeving hebt, kan je die schuld van 1000 per maand wel overleven.
7000 per maand is totaal andere koek.
Ik zou dan toch eerder voor de situatie van persoon B opteren.

Zolang je bij AXA hetzelfde tarief en voorwaarden krijgt voor u verzekering boeit dat toch geen meter?

Ze zullen wel ergens in de kleine letters van u contract iets rond overname of failliet van de verzekeraar hebben staan.
Ik heb hen gemaild. Bij Fidea had ik 3 verzekeringen lopen dus Elite 3 klant. Dat wil concreet zeggen geen franchise betalen.
Nu? Geen flauw idee.

Toen ik voor mijn autoverzekering bij hen ging was het Fidea verzekeren op aankoopbedrag en degressief na 30maand.
Axa was op cataloguswaarde en na 12 maanden na 1e inschrijving degressief.

Nu gewoon een brief gehad "Axa is uw nieuwe partner"
Geen idee van de voorwaarden. Dat is wel vervelend natuurlijk

Ik heb hen gemaild. Bij Fidea had ik 3 verzekeringen lopen dus Elite 3 klant. Dat wil concreet zeggen geen franchise betalen.
Nu? Geen flauw idee.

Toen ik voor mijn autoverzekering bij hen ging was het Fidea verzekeren op aankoopbedrag en degressief na 30maand.
Axa was op cataloguswaarde en na 12 maanden na 1e inschrijving degressief.

Nu gewoon een brief gehad "Axa is uw nieuwe partner"
Geen idee van de voorwaarden. Dat is wel vervelend natuurlijk
Das wel sneu...
Ik zou dan toch de voorwaarden bij AXA is een keertje opvragen en als ze significant afwijken van de vroegere toch is kijken of je geen verdere stappen kan ondernemen zonder u 'pakketvoordeel' op de lening te verliezen.

Das wel sneu...
Ik zou dan toch de voorwaarden bij AXA is een keertje opvragen en als ze significant afwijken van de vroegere toch is kijken of je geen verdere stappen kan ondernemen zonder u 'pakketvoordeel' op de lening te verliezen.
Dat is inderdaad het plan.
Ben aan het wachten op het mailtje van de kantoordirecteur.

Ik zou nog n kleinigheidje moeten laten maken waarbij ze me hadden aangeraden te wachten tot na januari (omwille van franchise) 😅

Samen ongeveer 9-10.000 per maand netto inkomen (genormaliseerd naar maand met verwerking jaarlijkse netto bonus).

Af te betalen: 1250euro/maand

3 kredieten, waarvan 1 op 4jaar, 1 op 6 jaar en laatste (belastingaftrek) nog 8 jaar.

Het krediet op 6 jaar koop ik dit jaar af, toch geen fiscaal voordeel.

Dan dalen we tot net onder de 1000 euro voor de komende 4 jaar en de laatse 4 jaar dan nog 600euro(fiscaal aftrekbaar)

Groeten,

Samen ongeveer 9-10.000 per maand netto inkomen (genormaliseerd naar maand met verwerking jaarlijkse netto bonus).

Af te betalen: 1250euro/maand

3 kredieten, waarvan 1 op 4jaar, 1 op 6 jaar en laatste (belastingaftrek) nog 8 jaar.

Het krediet op 6 jaar koop ik dit jaar af, toch geen fiscaal voordeel.

Dan dalen we tot net onder de 1000 euro voor de komende 4 jaar en de laatse 4 jaar dan nog 600euro(fiscaal aftrekbaar)

Groeten,
Afkopen is toch nu minder interessant met de stijgende rente? Je zult mogelijks meer interest krijgen op een spaarrekening dan je zelf betaalt op de lening.

Terug
Bovenaan