Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Nog niks gekocht maar al eens met bank gaan praten. "Kies maar hoeveel ge wilt lenen". Ook simulatie gekregen om 5k af te betalen per maand. Goed idee volgens de bank. Ook haalbaar, maar toch mentaal een grens. 😅

Luxeprobleem maar ergens ook moeilijk. Hoe ver ga je

Wij betalen ook een 2300€ af. Wanneer ik dat aan vrienden of familie vertel verklaren die ons gek. Ik ben dan toch ergens blij wanneer ik dit lees want het geeft mij soms wel stress. Bedrag is ook nog van begin 2021, dus intussen is het inkomen ook gestegen en is dit bedrag inderdaad helemaal geen waanzin meer.
Familie..ja, ik kreeg hier ook commentaar van de ouders.
En dan vroeg ik eens "En vanaf wanneer vindt ge het een 'zotte' aflossing?" ==> Antw "alles meer dan 1000€/maand is zot"
Ja kom..dan kunt ge niks meer kopen tegenwoordig.

Tegen de schoonouders zeggen we bewust niets, want die staan altijd klaar om alles af te breken wat wij doen.

Wij hebben 3weken geleden een lening vastgelegd van 2,99. Met 25% EV. Was wel hard onderhandeld en alleen gelukt door familiebanden.

Familielid heef op zelfde moment 3.24 met 15% ev gehad.

Als we drie weken later hadden vastgelegd, komt er al snel .15-.25 bij horen we nu we de papperassen in orde aan het doen zijn

Wat is EV? Ik heb ook een EV, maar dat is een vervoersmiddel :D

Wij hebben 5800 zonder voordelen (auto, MC,...) en krijgen het warm van 1430 euro/maand als we het nieuwe pand zouden kopen. Dat zou 500 euro meer zijn dan nu...
Wij hebben samen 5000 en betalen 1950 per maand af :unsure:

Wij vinden dat eigenlijk best wel ok.. Uiteindelijk hebt ge nog altijd 3000 euro om te spenderen aan vaste kosten en de rest.. Er zijn mensen die met veel minder moeten toekomen zonder een lening af te betalen..

Wij hebben samen 5000 en betalen 1950 per maand af :unsure:

Wij vinden dat eigenlijk best wel ok.. Uiteindelijk hebt ge nog altijd 3000 euro om te spenderen aan vaste kosten en de rest.. Er zijn mensen die met veel minder moeten toekomen zonder een lening af te betalen..
Wij hier ongeveer zo'n 5500 euro gezamenlijk inkomen, en betalen 1500 euro per maand. Nog genoeg ruimte naast de kosten/boodschappen/uitgaan om dan nog minstens zo'n 1500 euro aan de kant te zetten voor de spaarrekening.

Natuurlijk wel rekening houdend met het feit dat hier geen kinderen rondlopen, we in de stad wonen waar alles dichtbij is en we geen eigenaar zijn van een wagen, wat ferm bespaart op extra kosten uiteraard.

Wel archaïsche praktijken bij ING. Een afspraak voor een hypothecaire lening maken kan enkel telefonisch. Je krijgt dan een mailtje met de tijdstippen. We willen deze nu met een halfuurtje verlaten want er is iets tussengekomen voor het werk, die afspraak wijzigen kan ook enkel telefonisch... Intussen al 10 min aan de wachtlijn.

Dus je hebt een fysiek persoon (die betaald moet worden) nodig die de afspraak dan in een computer ingeeft voor jou?
Nog altijd niet gebeterd dus.
Ik ging 4 jaar geleden naar daar voor een simulatie (!) toen ik mijn bankenronde aan het doen was over waar ik de beste rentevoet kon krijgen. Had alles mee van loonbrieven etc van mijn vrouw ook.
Kom ik daar toe "ah meneer, maar u vrouw zit hier niet in het systeem, dan kunnen we geen simulatie doen. Kunt ge ze anders bellen dat ze nu direct anders een ING kantoor binnenspringt om haar identiteitskaart te laten lezen" :wtf:
Ben dan maar buitengestapt en ergens anders gegaan, wat een idiote bank.

Wel archaïsche praktijken bij ING. Een afspraak voor een hypothecaire lening maken kan enkel telefonisch. Je krijgt dan een mailtje met de tijdstippen. We willen deze nu met een halfuurtje verlaten want er is iets tussengekomen voor het werk, die afspraak wijzigen kan ook enkel telefonisch... Intussen al 10 min aan de wachtlijn.

Dus je hebt een fysiek persoon (die betaald moet worden) nodig die de afspraak dan in een computer ingeeft voor jou?
Ik kon destijds online een afspraak aanvragen voor een hypothecaire lening bij ING. Ik deed de aanvraag voor een kantoor in het Leuvense.
Ik kreeg een voorstel om 5 weken later langs te komen in een kantoor in Waver.
Te belachelijk voor woorden eigenlijk.

Wij zitten bij ING voor onze lening. Kantoor/medewerkster doorgekregen via familie, geen klagen van gehad. Gewoon rechtstreeks een afspraak mee gemaakt, wat onderhandeld, en uiteindelijk van haar de beste rentevoet gekregen.
Twee jaar later hebben ze dat kantoor dan gesloten en nog eens een jaar later was die medewerkster op pensioen. Maar eigenlijk doe ik nu toch alles online...en de lening, die loopt gewoon he, tis niet alsof we de komende 13 jaar nog gaan kunnen herfinancieren aan minder dan 1.55 :crazy:

Voor bankzaken ben ik wel niet zo tevreden van ING. Eens heel veel moeite moeten doen om 40 euro terug te krijgen die ze onrechtmatig hadden aangerekend, daarvoor ben ik uiteindelijk via de ombudsman moeten gaan. Het ging over 40 euro, en we zitten daar met een lening en verzekering, én ik had gelijk...kan je toch niet aan uit dat ze daar dan moeilijk over gaan doen.

Ik ging 4 jaar geleden naar daar voor een simulatie (!) toen ik mijn bankenronde aan het doen was over waar ik de beste rentevoet kon krijgen. Had alles mee van loonbrieven etc van mijn vrouw ook.
Kom ik daar toe "ah meneer, maar u vrouw zit hier niet in het systeem, dan kunnen we geen simulatie doen. Kunt ge ze anders bellen dat ze nu direct anders een ING kantoor binnenspringt om haar identiteitskaart te laten lezen" :wtf:

In mijn geval vooral verslechterd. 6 jaar geleden daar een hypothecaire lening afgesloten en dat ging vlot.
Tegenwoordig als je het minste wil doen dat online niet mogelijk is, moet je idd bellen voor een afspraak, wat betekent >20 minuten aan de lijn hangen voor de persoon aan de receptie opneemt, heb ik intussen al van meer mensen gehoord. En als je dan naar daar gaat voor die afspraak, is het totaal niet druk aan die balie dus waarom die wachttijd dan zo lang is... Inderdaad los van het archaïsche systeem dat je moet bellen om een afspraak in te plannen ipv dat online te kunnen doen.

Wij hadden een akkoord voor lening op 25j waar ze dan na twee weken op terug kwamen. Ofwel 50k minder lenen ofwel 0.3% erbij...
Twas rap geregeld bij KBC en hun de 200€ dossierkosten met de glimlach betaald wetende dat ze geen 25j met men kl*** gingen rammelen.

Ben wel tevreden van Belfius en BNPP, we hebben nog Argenta als 3de bank, maar daar zit niets van mij. Vind die niet goed.

Vooral Belfius is heel persoonlijk in contact en die denken ook goed mee. Gisteren kregen we een lening van 285k, intrestvoet nog niet bepaald (nog snel 100k op de spaarrekening zetten voor extra korting). En een overbruggingskrediet van 304k, aan een stevige 5% wel (alleen intrest aflossen). Morgen wordt de aanvraag officieel gedaan.

Nu Fortis nog, waar we het voordeel van meeneembaarheid hypotheek nog hebben.

Ik heb ooit bij ING gezeten terwijl dat madammeke alles op een papiertje schreef en dat dan de dag nadien met iemand anders zou bespreken... 2 y geleden, he. Dinosaurussen zijn het daar.

Familie..ja, ik kreeg hier ook commentaar van de ouders.
En dan vroeg ik eens "En vanaf wanneer vindt ge het een 'zotte' aflossing?" ==> Antw "alles meer dan 1000€/maand is zot"
Ja kom..dan kunt ge niks meer kopen tegenwoordig.

Vraag eens of dat nu 1100 geworden is na de inflatie opstoot ... :-D

Tegen de schoonouders zeggen we bewust niets, want die staan altijd klaar om alles af te breken wat wij doen.

Wij hier ongeveer zo'n 5500 euro gezamenlijk inkomen, en betalen 1500 euro per maand. Nog genoeg ruimte naast de kosten/boodschappen/uitgaan om dan nog minstens zo'n 1500 euro aan de kant te zetten voor de spaarrekening.

Natuurlijk wel rekening houdend met het feit dat hier geen kinderen rondlopen, we in de stad wonen waar alles dichtbij is en we geen eigenaar zijn van een wagen, wat ferm bespaart op extra kosten uiteraard.

Wij hebben wel 2 kinderen dus die 1500euro die gij over hebt gaan naar hun :p

Kosten van kinderen zijn overroepen. Er lopen er hier 2 rond. Ja, de creche kost paar honderd per maand, maar dat is bijna gedaan. En pampers. Maar er is ook kindergeld. Het is niet dat kinderen systematisch 1000 of 2000 euro per maand kosten...

Mijn zus is aan het zien om iets te kopen.

Ze is alleenstaande, Argenta kwam met een voorstel voor een veranderende mensualiteit: je betaalt elke maand een beetje meer. Zo start je met pakweg €150 per maand minder tov het einde van de lening. Het idee is dat je dan de leenlast meer spreid over een verondersteld stijgend inkomen. (al is het maar de indexering)

Wat is het addertje daar? Ik neem aan veel meer rente in het begin af te lossen waardoor als je bv na 10j wil herzien of stopzetten je amper kapitaal hebt afgelost?

Heb de aflossingstabel nog niet gezien..

Ze is alleenstaande, Argenta kwam met een voorstel voor een veranderende mensualiteit: je betaalt elke maand een beetje meer. Zo start je met pakweg €150 per maand minder tov het einde van de lening. Het idee is dat je dan de leenlast meer spreid over een verondersteld stijgend inkomen. (al is het maar de indexering)

Wat is het addertje daar? Ik neem aan veel meer rente in het begin af te lossen waardoor als je bv na 10j wil herzien of stopzetten je amper kapitaal hebt afgelost?

Banken kennende, zal het niet voor de schone ogen zijn. In een vaste rente context, zal de bank er altijd meer aan verdienen aangezien er meer kapitaal in het begin plakt.

Kosten van kinderen zijn overroepen. Er lopen er hier 2 rond. Ja, de creche kost paar honderd per maand, maar dat is bijna gedaan. En pampers. Maar er is ook kindergeld. Het is niet dat kinderen systematisch 1000 of 2000 euro per maand kosten...
Dan gaan ze geen 5 dagen per week waarschijnlijk, bij ons was het €1000/maand voor 2 kinderen.

Wij hebben dat ook bij Argenta en de rentevoet was iets hoger (0,05%) dan bij een vaste afbetaling. Bij een vaste afbetaling hadden we aan 1100€ afbetaald over de gehele looptijd, nu begon het op 900€ waar we na 9 jaar pas aan 1000€ zitten. Laatste betaling is 1250€.

Zou de aflossingstabel is moeten bekijken van de voorstellen maar in mijn geval (0,98%) leek het me onwaarschijnlijk dat we ooit nog herzien.

Dan gaan ze geen 5 dagen per week waarschijnlijk, bij ons was het €1000/maand voor 2 kinderen.
3 dagen per week.

Maar 1000 per maand, paar honderd belastingkorting. Het is ook maar ~2 y dat ze naar de creche gaan.

Terug
Bovenaan