Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
waanzinnig de rente tegenwoordig. Wij hebben 12/2021 onze lening afgesloten aan vaste rentevoet van 1.49%
Klopt.

Net simulatie gedaan van ons woonkrediet aan huidige rentevoeten: aan 3,5% rente zouden we maandelijks 326€ meer moeten betalen. :oink:
Hopelijk zakken de huisprijzen wat voor de huidige kopers...

waanzinnig de rente tegenwoordig. Wij hebben 12/2021 onze lening afgesloten aan vaste rentevoet van 1.49%
Waanzinnig zijn ze niet. Ze zijn eerder normaal. Wie heeft kunnen lenen tussen 2009 en 2021, heeft gouden zaken gedaan.

Ging bij ons ook wel 300 euro extra erbij zijn, dat gingen we nooit gedaan hebben.

Klopt.

Net simulatie gedaan van ons woonkrediet aan huidige rentevoeten: aan 3,5% rente zouden we maandelijks 326€ meer moeten betalen. :oink:
Hier +-800€ erbij voor exact hetzelfde leenbedrag..gewoon puur aan rente. Zelfde lening vandaag zitten we aan +-2950€/mnd.
Onze nieuwbouw had onhaalbaar geweest..

De rente stijgt inderdaad stevig door. Hebben in augustus een krediet afgesloten aan 2,14% op 25 jaar. Zou vandaag al boven 3,5% zijn.

Goh wij zitten aan 2150€/maand en dachten ook eerst "Ok, dit is mss toch waanzin".. en dan kwam er in januari de indexering van de lonen en plots lijkt die 2150€/maand geen waanzin meer. Nog steeds veel voor de duidelijkheid. Gewoon geen waanzin meer. En we zitten dan nog maar 1jr na het afsluiten van de lening. Toekomstige indexeringen gaan de verhouding lening-loon alleen maar doen zakken. Wij bekijken het dus in dat perspectief.
Ik merk dat veel vrienden ook altijd de toekomstige inflatie in hun berekening nemen. We moeten maar een periode van deflatie krijgen (heel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) en iedereen panikeert.

Inderdaad. Wij verdienen 6000€ samen zonder extra's te tellen zoals auto en MC. Daar begint de bank gewoon met hoeveel wil je en niet hoeveel kan je.

Wij betalen nu 2350€ af per maand.

Wij hebben 5800 zonder voordelen (auto, MC,...) en krijgen het warm van 1430 euro/maand als we het nieuwe pand zouden kopen. Dat zou 500 euro meer zijn dan nu...

Wij hebben 5800 zonder voordelen (auto, MC,...) en krijgen het warm van 1430 euro/maand als we het nieuwe pand zouden kopen. Dat zou 500 euro meer zijn dan nu...
Hier hetzelfde, 5600 ongeveer alles bij elkaar en wij hebben 1250 nu. Genoeg maanden dat het warm wordt met wat tegenslagen :)

Ik zou niet kunnen slapen met een lening van 2000€.

Is ook afhankelijk van uw spaarcapaciteit en buffer. Als je 50% van uw loon spaart en je hebt €100k op een spaarrekening dan kan je gerust iets meer lenen en goed blijven slapen :)

Klopt.

We hebben bijna 120% geleend aan 1.12%. Hopelijk gaat de bank niet ambetant doen als de prijzen zouden dalen... We hebben ook maar 15% hypotheek, de rest mandaat. Waarschijnlijk krijgt de jos die het dossier afgehandeld heeft elke dag kletsen van de compliancy afdeling :rofl:

Anyway, een groot stuk van die cash die we geleend hebben zit in vastrentende dingen die momenteel gewoon een money printing press zijn. 1.12% betalen, 3% netto binnenharken. Thanks for the free cash, KBC. Het 4 jaren plan was om al die cash aan het werk te zetten in de beurs (de madam is wat risico averser...). We zijn bijna halverwege het plan. Dus nog 1-2y piekrente meepikken, dan mag het opnieuw zakken :-D

Rentes staan aan meer dan 3,5% nu, vanmorgen bankenronde gedaan. In de hypotheekwinkel kreeg ik mee dat een maandelijkse aflossing van 1750 euro wel haalbaar zou zijn :). Interesse in woning met 415k vraagprijs en zeer degelijke eigen inleg, maar die maandelijkse aflossing zien wij niet zitten

Inderdaad. Wij verdienen 6000€ samen zonder extra's te tellen zoals auto en MC. Daar begint de bank gewoon met hoeveel wil je en niet hoeveel kan je.

Wij betalen nu 2350€ af per maand.

Goh wij zitten aan 2150€/maand en dachten ook eerst "Ok, dit is mss toch waanzin".. en dan kwam er in januari de indexering van de lonen en plots lijkt die 2150€/maand geen waanzin meer. Nog steeds veel voor de duidelijkheid. Gewoon geen waanzin meer. En we zitten dan nog maar 1jr na het afsluiten van de lening. Toekomstige indexeringen gaan de verhouding lening-loon alleen maar doen zakken. Wij bekijken het dus in dat perspectief.
Wij betalen ook een 2300€ af. Wanneer ik dat aan vrienden of familie vertel verklaren die ons gek. Ik ben dan toch ergens blij wanneer ik dit lees want het geeft mij soms wel stress. Bedrag is ook nog van begin 2021, dus intussen is het inkomen ook gestegen en is dit bedrag inderdaad helemaal geen waanzin meer.

Wij betalen ook een 2300€ af. Wanneer ik dat aan vrienden of familie vertel verklaren die ons gek. Ik ben dan toch ergens blij wanneer ik dit lees want het geeft mij soms wel stress. Bedrag is ook nog van begin 2021, dus intussen is het inkomen ook gestegen en is dit bedrag inderdaad helemaal geen waanzin meer.
Puur financieel economisch is dit een heel goede investering naar de toekomst toe, los van de stress die je denkt te moeten voelen.
Zorg voor een goede spaarbuffer, en trek het je voor de rest niet aan? Geniet van wat je hebt!

Wij betalen ook een 2300€ af. Wanneer ik dat aan vrienden of familie vertel verklaren die ons gek.
Hangt toch eerder af van hoeveel % dit van het inkomen is?
Ik betaalde als twintiger op een bepaald moment 42% van mijn inkomen aan hypotheek af en dat was dan wel weer "normaal" want "je betaalt maar evenveel af als een normale huur". 🙈
Da's minder dan 1000 euro over om van te leven terwijl jullie waarschijnlijk een veelvoud daarvan hebben. 😁

Hier mensen onlangs lening afgesloten en die de rentevoet willen delen?
Momenteel ronde aan het doen. Simulaties geven toch al snel 3,5% of meer aan.

Wij hebben 3weken geleden een lening vastgelegd van 2,99. Met 25% EV. Was wel hard onderhandeld en alleen gelukt door familiebanden.

Familielid heef op zelfde moment 3.24 met 15% ev gehad.

Als we drie weken later hadden vastgelegd, komt er al snel .15-.25 bij horen we nu we de papperassen in orde aan het doen zijn

Wel archaïsche praktijken bij ING. Een afspraak voor een hypothecaire lening maken kan enkel telefonisch. Je krijgt dan een mailtje met de tijdstippen. We willen deze nu met een halfuurtje verlaten want er is iets tussengekomen voor het werk, die afspraak wijzigen kan ook enkel telefonisch... Intussen al 10 min aan de wachtlijn.

Dus je hebt een fysiek persoon (die betaald moet worden) nodig die de afspraak dan in een computer ingeeft voor jou?

Hangt toch eerder af van hoeveel % dit van het inkomen is?
Ik betaalde als twintiger op een bepaald moment 42% van mijn inkomen aan hypotheek af en dat was dan wel weer "normaal" want "je betaalt maar evenveel af als een normale huur". 🙈
Da's minder dan 1000 euro over om van te leven terwijl jullie waarschijnlijk een veelvoud daarvan hebben. 😁
Hangt inderdaad van het percentage af en van de levensstijl.

Wij hebben anderhalf jaar geleden ook een huis gekocht. Betalen vast 1080 per maand af. Toen hadden we een gezinsinkomen van 3300, ondertussen rond de 4000. Als je zuinig leeft, lukt dat en door indexering en/of opslag krijg je ademruimte op termijn.

Terug
Bovenaan